Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 13:25 uur
Home Blog

Sophie Hilbrand vertrekt bij talkshow Bar Laat

HILVERSUM – Sophie Hilbrand stopt als presentatrice bij de BNNVARA-talkshow Bar Laat. Dat bevestigt de omroep woensdag na berichtgeving van De Telegraaf. Wie Hilbrand opvolgt, wordt later bekendgemaakt.

Het besluit om te stoppen is door Hilbrand en BNNVARA in samenspraak genomen. “Ik ben heel dankbaar voor de jaren dat ik aan het hoofd van de talkshowtafel heb gezeten”, aldus de 49-jarige presentatrice. “Nu ga ik m’n zinnen verzetten en me storten op het ontwikkelen van nieuwe programma’s.” Bar Laat wordt ook gepresenteerd door Jeroen Pauw. Tim de Wit is de vaste invalpresentator.

De BNNVARA-talkshow is sinds augustus vorig jaar te zien en bezig aan de laatste uitzendweek van het tweede seizoen. Vanaf maandag is negen weken lang de WNL-talkshow Goedenavond Nederland te zien op de late avond van NPO 1. Welmoed Sijtsma en Sam Hagens presenteren dat programma.

Luchtvaartsector naar bestuursrechter om krimp Schiphol

DEN HAAG – Verschillende partijen uit de luchtvaartsector stappen naar de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State om de krimp van Schiphol te voorkomen. Die stap volgt op een kort geding, waarin de civiele rechter al oordeelde dat het aan de bestuursrechter was om zich over de zaak te buigen.

De zaak is aangespannen tegen de Staat en Schiphol door onder meer KLM, TUI en BARIN. Centraal staat het zogeheten Luchthavenverkeerbesluit van Schiphol, dat het kabinet wil aanpassen om het maximale aantal vluchten bij te stellen van 500.000 naar 478.000. Daarmee moet de geluidshinder rond de luchthaven voor omwonenden worden teruggedrongen.

De Afdeling advisering van de Raad van State adviseerde het kabinet vorige maand nog de krimpplannen voor Schiphol beter te onderbouwen. Zo was het nog niet duidelijk genoeg hoe de grondrechten van omwonenden zijn beschermd bij het voorgestelde aantal vliegbewegingen.

Vrachtwagenchauffeur krijgt boete voor ontbreken spatschermen [+foto]

De Verkeerspolitie Zeeland-West-Brabant heeft dinsdag 20 mei een vrachtwagenchauffeur beboet omdat de achterwielen van zijn voertuig niet voorzien waren van de verplichte spatschermen.

De boete bedroeg 310 euro.

Volgens de politie gaat het om een ernstige en levensgevaarlijke overtreding.

Foto: Politie Zeeland-West-Brabant

Spatschermen zijn verplicht om te voorkomen dat water, modder of steenslag van de banden opspat en daarmee andere weggebruikers in gevaar brengt.

Twee doden bij steekincident in woning Hoofddorp, politie schiet, Rijksrecherche onderzoekt geweldsinzet

afzetting politie

HOOFDDORP – Bij een ernstig geweldsincident in een woning aan de Fanny Blankers-Koenlaan in Hoofddorp zijn woensdagochtend twee personen om het leven gekomen. De politie, die ter plaatse kwam na een melding van een ruzie, heeft geweld gebruikt. Twee agenten raakten bij het incident gewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht.

De melding van een conflict in de woning kwam rond 06.05 uur binnen bij de meldkamer. Tien minuten later troffen agenten ter plaatse twee personen aan die betrokken waren bij een steekincident. Beide personen zijn overleden. Tijdens de confrontatie heeft de politie geschoten.

De politie doet uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het dodelijke steekincident. Omdat er door de politie is geschoten en daarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen, is ook de Rijksrecherche ingeschakeld. Die onderzoekt het optreden van de politie, zoals gebruikelijk bij geweldsincidenten met ernstige afloop.

Over de identiteit van de slachtoffers en hun onderlinge relatie is op dit moment nog niets bekendgemaakt, meldt de politie.

Qbuzz tekent tweede order bij bussenbouwer Yutong

Vervoerder Qbuzz heeft de tweede order van 62 elektrische bussen van bussenbouwer Yutong getekend. De eerste 50 elektrische Yutong bussen, die vanaf 15 december 2024 in vervoersgebied Zuid-Holland Noord voor het eerst in Nederland rijden, doen het goed.

Qbuzz ervaart dat deze bussen in de uitvoering van de dienstverlening zeer betrouwbaar blijken. Ook reizigers en chauffeurs zijn erg positief over deze Yutong bussen. De 62 nieuwe Yutong bussen worden eind dit jaar verwacht.

Qbuzz is marktleider in de openbaar vervoersector die in zeer korte tijd een enorme verandering heeft ondergaan op het gebied van verduurzaming. Concessieverleners stellen hoge eisen aan duurzaam openbaar vervoer in Nederland. Qbuzz deelt deze duurzaamheidsambities en doet er alles aan om deze in praktijk te brengen. Daarbij vindt Qbuzz het cruciaal om realistisch te kijken naar beschikbaarheid, prijs-kwaliteitverhouding en leverbetrouwbaarheid van uitstootvrije bussen.

Uitdagingen op Europese busmarkt

Qbuzz heeft ondervonden dat Europese busfabrikanten uitdagingen hebben in levering van zero-emissie materieel. Zo kreeg Qbuzz naast de leveringsproblemen van Iveco ook te maken met het faillissement van Belgische busbouwer Van Hool, waarbij de levering van 112 elektrische bussen wegviel. Als oplossing produceerde én leverde Yutong binnen een half jaar 50 elektrische bussen, die zowel technisch als operationeel goed presteren.

Annemarie Zuidberg, algemeen directeur bij Qbuzz: “Een buitengewone prestatie van een betrouwbare, internationale leverancier van hoogwaardige zero-emissiebussen. Yutong brengt de duurzaamheidsdoelen in Zuid-Holland Noord weer binnen bereik. Ook de eerste resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek dat marktonderzoeker Newcom in onze opdracht uitvoert, laten een hogere reizigerswaardering zien op comfort, luxe en algehele reisbeleving. We kijken uit naar de komst van onze nieuwe Yutong bussen.”

De focus van Qbuzz ligt juist op het aanpakken van de échte uitdagingen binnen de zero-emissie-transitie. Succesvol veranderen naar volledig uitstootvrij openbaar vervoer vraagt een realistische blik, samenwerking én bereidheid om te handelen naar de omstandigheden van de markt.

Met Yutong heeft Qbuzz in Zuid-Holland Noord een oplossing gevonden voor de uitdagingen op de Europese busmarkt met uitstootvrij comfortabel vervoer voor reizigers en een goede werkplek voor chauffeurs.

Rekenkamer: tekort onderhoud snelwegen loopt steeds verder op

DEN HAAG – Het financiële tekort voor het onderhoud van snelwegen loopt op naar 20,5 miljard euro in 2038. Dat becijfert de Rekenkamer in de verantwoordingsstukken. Vorig jaar gingen de rekenmeesters nog uit van een tekort van 15 miljard euro in 2037.

Die grote stijging komt onder andere doordat het ministerie van Infrastructuur vorig jaar per ongeluk een deel van het benodigde budget niet heeft meegerekend. Daar komt bij dat Rijkswaterstaat momenteel te veel werk op de plank heeft liggen, vertraging van projecten kost ook geld.

Als het om het spoor gaat, is de Rekenkamer positiever: het eerdere tekort is inmiddels grotendeels ingelopen. Het tekort is nog 1,8 miljard euro, ten opzichte van 10 miljard euro bij de vorige berekening.

In debatten over infrastructuur heeft verantwoordelijk minister Barry Madlener (PVV) al meermaals geconcludeerd dat hij inderdaad geld tekortkomt voor alle bestaande en nieuw aan te leggen auto- en spoorwegen.

Haringvlietbrug in storing, omleiding ingesteld

Foto: Rijkswaterstaat | X

ROTTERDAM – Voor de tweede dag op rij is er een storing aan de Haringvlietbrug op snelweg A29 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom. De weg is in beide richtingen afgesloten, meldt Rijkswaterstaat. De oorzaak van de technische storing aan het brugdek is nog niet bekend.

“Monteurs zijn onderweg. Het is nog niet duidelijk wanneer het probleem is opgelost” zegt een woordvoerder. Dinsdag veroorzaakte een soortgelijke storing aan de brug ook verkeershinder. Dat probleem is door een monteur ter plaatse opgelost.

Verkeer vanuit Rotterdam richting Bergen op Zoom wordt vanaf knooppunt Vaanplein omgeleid via de snelwegen A15/A16/A17/A58. Verkeer richting Rotterdam vanaf het knooppunt Hellegatsplein via de A59/A17/A16/A15. Weggebruikers zijn door de omleiding langer onderweg, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Rond 12.30 uur is het de monteur gelukt om de brug te laten zakken, waarop het ingesloten verkeer verder kon rijden. “De rijbaan blijft voorlopig in beide richtingen dicht, zodat monteurs kunnen testen of de storing is verholpen. Omleidingen blijven van kracht”, aldus Rijkswaterstaat.

In beide richtingen van de brug stonden kilometerslange files, meldt de ANWB. De vertraging was meer dan een half uur, maar liep daarna terug.

Milieuorganisaties kondigen groot aantal nieuwe stikstofzaken aan

NIJMEGEN – Mobilisation for the Environment (MOB) en Vereniging Leefmilieu zeggen op korte termijn veel nieuwe zaken te beginnen over de stikstofuitstoot van “megastallen, piekbelasters en PAS-melders”. Ze hadden landbouwminister Femke Wiersma (BBB) voorgesteld om in gesprek te gaan over “realistische oplossingen”, maar kregen geen reactie. Daarom zien ze “geen andere keuze” dan nog meer juridische procedures voeren. Daarvan hebben ze er al veel gewonnen.

“De komende weken kunnen provincies als bevoegd gezag een groot aantal nieuwe intrekkingsverzoeken en handhavingsverzoeken tegemoet zien”, kondigen de milieuorganisaties aan. Ze zouden naar eigen zeggen liever hun expertise inzetten om aan oplossingen te werken. “Als het bestuur niet levert, dan zal de bestuursrechter andermaal moeten ingrijpen”, concluderen ze.

De organisaties benadrukken dat de Nederlandse natuur al decennia lijdt onder te hoge stikstofconcentraties. Ook wijzen ze op de economische schade van de impasse. Bedrijven, de woningbouw en ook de energietransitie “lopen vast”. Dat kost volgens de twee veel meer geld dan de veehouderij, de grootste bron van stikstofuitstoot, oplevert. “Nederland is het meest veedichte land van Europa en ver daarbuiten”, schrijven ze. Dat de uitstoot voldoende kan verminderen door innovaties, vinden de organisaties onrealistisch.

Opnieuw uitstel

Plannen die het kabinet onlangs presenteerde komen volgens MOB neer op “opnieuw uitstel” en op “ontkenning van de ecologische, juridische en economische realiteit”.

MOB heeft er geen vertrouwen in dat Wiersma “de noodzakelijke veranderingen” zal doorvoeren. “Het is nu ook aan de Tweede Kamer om gevolgen aan de negatieve opstelling van de minister te verbinden”, meent voorzitter Johan Vollenbroek.

Van Sambeek Transport presenteert nieuwe Volvo FH-trekkers – Oldskool ontmoet innovatie

ESCHAREN – Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in de toekomst van het bedrijf met de aanschaf van twee nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool trekker en een moderne Volvo FH met luxe uitgevoerde Globetrotter XL-cabine. Deze nieuwe aanwinsten, geleverd door BAS Truck Center, versterken het wagenpark dat al jarenlang volledig uit Volvo Trucks bestaat.

Oldskool: een eerbetoon aan de klassieke truck

De opvallendste nieuwkomer in de vloot is zonder twijfel de Volvo FH 500pk 6×2 oldskool trekker. Bas Bruisten, eigenaar van Van Sambeek Transport, licht toe: “Onze chauffeur Teun had altijd al geroepen dat hij een lage ‘oldskool’ truck wilde rijden. We hebben zelf een aantal jaren terug een Volvo FH16 520 pk uit 1998 geheel opgeknapt en hier krijgen we dagelijks nog ontzettend leuke reacties op! Ook bij andere trucks in ons wagenpark hebben we het een en ander aan ‘oldskool’ accessoires opgebouwd. Onze chauffeurs hebben gedeeltelijk inspraak in de opbouw hiervan. Het maakt ze enthousiast en trots om hiermee te werken, wat voor ons ook ontzettend belangrijk is. Dus, toen we een nieuwe trekker gingen bestellen, hebben we de droom van Teun gerealiseerd. Samen met Teun en mijn broer Joost (mede-eigenaar Van Sambeek Transport) hebben we elk detail besproken. Het resultaat is een moderne truck met een nostalgisch karakter, zonder afbreuk te doen aan onze herkenbare rood-beige huisstijl.”

De truck is inmiddels een blikvanger op de weg en krijgt enthousiaste reacties van zowel klanten als collega’s. “Teun geniet iedere dag van zijn nieuwe aanwinst, je ziet hem stralen tijdens zijn werkzaamheden. De truck rijdt fantastisch,” vult Bas aan.
Bas Bruisten – eigenaar Van Sambeek Transport.

Veilig en duurzaam

Naast de oldskool trekker heeft Van Sambeek Transport ook een gloednieuwe Volvo FH 500pk 4×2 trekker aangeschaft met Globetrotter XL-cabine. “De veiligheid en duurzaamheid waar Volvo Trucks veel waarde aan hecht, passen binnen de bedrijfsfilosofie die wij hanteren en willen uitstralen naar onze klanten. Daarnaast speelt ook de samenwerking met BAS Truck Center een belangrijke rol in onze keuze. Van oudsher is Van Sambeek Transport een echt Volvo nest. Al tientallen jaren is Volvo Trucks het vaste merk in de vloot. De vorige eigenaren hebben altijd een goede relatie gehad met BAS Truck Center en sinds wij het stokje zeven jaar geleden overgenomen hebben is dit altijd zo gebleven. Ze denken mee in oplossingen en gaan echt voor de lange termijn relatie,” vertelt Bas.

Een vooruitstrevend familiebedrijf

Met een team van 40 collega’s werkt Van Sambeek Transport dagelijks aan uiteenlopende logistieke uitdagingen, voornamelijk in de Benelux en Duitsland. De focus ligt op het vervoeren van oud papier, karton, bouwmaterialen, infra- en sierbestrating, siergrind, rijplaten en steigermateriaal. “Hoewel de dienstverlening voornamelijk is gericht is op de zakelijke markt (B2B), bedienen we steeds vaker ook particuliere klanten, met name binnen de sierbestratingstak. Onze kracht ligt in onze flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. We denken áltijd actief mee met de klant”, aldus Bas.

Sinds de overname zeven jaar geleden is het wagenpark gegroeid van 14 naar 34 Volvo trucks. Bas: “Dit komt mede door de sterke groei van enkele grote klanten, maar ook vanwege de uitbreiding van ons klantenbestand. Om aan de toenemende vraag en logistieke behoeften te voldoen, blijven we onze dienstverlening uitbreiden met een modern en divers wagenpark.

Dit omvat naast nieuwe Volvo Trucks ook schuifzeilenopleggers, kooiaap-opleggers en steenopleggers met kraan. Zo blijven wij flexibel, betrouwbaar en efficiënt in onze leveringen, ongeacht de complexiteit van het transport. Hierin zijn de uitstraling en kwaliteit van Volvo Trucks voor ons altijd belangrijk geweest. Veiligheid voor onze chauffeurs en medeweggebruikers staat voorop. Bovendien voelt het gewoon goed om als ondernemer te kunnen bouwen op de betrouwbaarheid van deze trucks. De strakke uitstraling in de bekende huisstijl met rood/beige kleuren is voor ons het visitekaartje van het bedrijf. Uiteraard met daarachter een geweldig team van collega’s.”

Trots en toekomstgericht

Van Sambeek Transport blijft inzetten op innovatie en duurzaamheid, waarbij elektrische trucks steeds meer terrein winnen voor stedelijke distributie. “We rijden we al enige tijd met een elektrische Volvo truck om hiermee ervaringen op te doen. We volgen de ontwikkelingen nauwgezet en blijven in gesprek met onze klanten. Onze grootste ambitie voor de komende 5 jaar bij Van Sambeek is om een gezonde, stabiele groei door te voeren. De markt verandert snel, maar met de juiste mensen, middelen en materialen blijven we flexibel en toekomstbestendig,” besluit Bas.

Raad van State: minister Faber moet zich aan beslistermijn houden

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber moet zich aan de wettelijke beslistermijn voor nareisaanvragen houden, oordeelt de Raad van State woensdag. De hoogste bestuursrechter erkent dat de PVV-minister haar best doet om efficiënter te beslissen in deze asielzaken. Dit is echter geen excuus om de beslistermijn te verlengen of om een lagere dwangsom op te leggen als de minister de termijn heeft overschreden.

Het aantal nareisaanvragen is de laatste jaren gestaag toegenomen. Het gaat om aanvragen van gezinsleden van een vluchteling met een asielvergunning om naar Nederland te komen. De afgelopen jaren beslist de asielminister steeds vaker niet op tijd. In 2021 viel in 71 procent van de gevallen een beslissing binnen de wettelijke termijn. In 2024 was dit in nog maar 7 procent van de gevallen.

Minister Faber heeft maatregelen getroffen en zegt niet meer te kunnen doen dan dat. De Raad van State wijst erop dat de lange wachttijden een negatief effect hebben op de gezinnen. De aanpak van de minister mag niet ten koste gaan van de aanvrager, oordeelt de hoogste bestuursrechter.

First in, first out

Om de lange wachtlijsten tegen te gaan, zijn meer mensen ingezet om de nareisaanvragen te beoordelen. Meer is niet mogelijk, zei Faber, onder meer door krapte op de arbeidsmarkt en doordat ervaren mensen de nieuwe krachten moeten opleiden. Ook besloot ze dat de aanvragen behandeld moesten worden volgens het ‘first in, first out’-principe. Daarbij worden mensen die eerder hun aanvraag hebben ingediend ook eerder geholpen.

De aanpak moet de procedure eerlijker, voorspelbaarder en overzichtelijker maken, zei Faber. Met het afhandelen van oude aanvragen, blijven nieuwere aanvragen echter langer liggen. De minister vond dat de rechter daar rekening mee moest houden, maar daar gaat de RvS niet in mee.

Overschrijding

In deze zaak ging het om een Turkse vrouw die in november 2023 een aanvraag indiende om met haar drie kinderen bij haar man met een asielvergunning te kunnen wonen in Nederland. De beslistermijn werd overschreden. De rechtbank oordeelde dat de minister 250 euro moest betalen voor elke dag overschrijding, met een maximum van 37.000 euro. Faber ging hiertegen in beroep.

De uitspraak geldt ook voor andere nareisaanvragen, omdat het ging over de aanpak die breed wordt toegepast. Het is niet duidelijk hoeveel soortgelijke zaken nog bij de rechtbanken liggen.

DFDS en Volvo Trucks schakelen over op nachtlogistiek tussen Gent en Antwerpen

GENT/ANTWERPEN – DFDS en Volvo Trucks zetten een gezamenlijke stap richting duurzamer en efficiënter goederenvervoer door containertransporten tussen Gent en de haven van Antwerpen structureel ’s nachts uit te voeren. Sinds oktober 2024 rijdt DFDS een groot deel van deze trajecten met zware elektrische vrachtwagens buiten de drukke daguren.

De samenwerking richt zich op het vervoer van containers met wisselstukken tussen het distributiecentrum van Volvo Trucks in Gent en de deepsea terminals in Antwerpen. Door over te schakelen naar nachtvervoer wil men congestie vermijden, de betrouwbaarheid verhogen en de capaciteit van het wegennet beter benutten.

Efficiënter en milieuvriendelijker

Met elektrische trucks die via het Milence-netwerk worden opgeladen op parking Ketenis, rijdt DFDS emissievrij tussen Gent en de haven. Gemiddeld worden zo’n 150 containers per maand ’s nachts verplaatst. Overdag vindt de administratieve voorbereiding plaats, waardoor de nachtelijke ritten efficiënter verlopen. Na aflevering van de volle container wordt een lege container mee teruggenomen.

Volgens DFDS levert het nachtvervoer duidelijke voordelen op: minder vertragingen door files, optimale benutting van infrastructuur en voertuigen, en een vlottere logistieke keten.

Steun uit de sector

De aanpak krijgt ook steun van sectororganisaties. Tia Meyvis van Alfaport Voka noemt het initiatief een antwoord op de structurele congestie rond de Antwerpse haven: “Nachtlogistiek is een belangrijke pijler in ons Routeplan 2030. Door initiatieven als dat van DFDS en Volvo Trucks te ondersteunen, maken we goederenvervoer betrouwbaarder en efficiënter.”

Uitbreiding en uitdagingen

DFDS wil het nachtvolume verder verhogen, mede door uitbreiding van de elektrische vloot. Wel blijven er nog enkele obstakels: zo zouden kortere doorlooptijden op terminals en verruiming van nachtsloten de logistiek verder kunnen verbeteren. Ook de hoge aanschafkosten van elektrische trucks vormen een uitdaging.

Nachtlogistiek in opmars

Sinds de start van het project ‘nachttransport’ in 2017 is het aandeel nachttransport in de Antwerpse haven gegroeid tot 12 procent. Doel is om vrachtverkeer beter te spreiden en de bestaande infrastructuur optimaal te benutten tussen 18:00 en 06:00 uur.

In 2024 werd de werkgroep Nachtlogistiek opnieuw geactiveerd door Alfaport Voka en Port of Antwerp-Bruges. Hierin werken verladers, transporteurs, terminals, rederijen en logistieke dienstverleners samen aan concrete verbeterpunten om nachtlogistiek verder te stimuleren.

HyCC kondigt groene waterstofproject H2Next aan in Rotterdam

ROTTERDAM – HyCC werkt aan de ontwikkeling van een grootschalige elektrolyser in Rotterdam, genaamd H2Next, om de industrie te helpen verduurzamen. Dit werd vandaag bekendgemaakt tijdens de World Hydrogen Summit in Rotterdam.

HyCC heeft een overeenkomst gesloten met het Havenbedrijf Rotterdam voor de reservering van een kavel voor de fabriek op het eerste conversiepark op de Maasvlakte, nabij de geplande aanlanding van meerdere offshore windparken.

H2Next wordt ontworpen voor de productie van circa 25.000 ton groene waterstof per jaar. De waterstof kan worden ingezet voor de verduurzaming van raffinaderijen, de chemische industrie en mobiliteit in het Rotterdamse havengebied. Dankzij het geplande nationale waterstofnetwerk en de Delta Rhine Corridor kan de fabriek in de toekomst ook waterstof leveren aan andere industrieclusters in Noordwest-Europa.

HyCC rondt momenteel de studiefase van het project af en streeft ernaar om uiterlijk 2028 een investeringsbeslissing te nemen, met als doel om rond 2030 de eerste waterstof te leveren.

Lichamen in gevonden auto Winschoten zijn van Jeffrey, Emma en hun vader

WINSCHOTEN – De lichamen van de vermiste kinderen Jeffrey en Emma en hun vader zijn gevonden in de auto die dinsdagavond in het water is gevonden bij Winschoten. Dat meldt Namens de Familie op basis van een bevestiging van de politie.

De nabestaanden zeggen “aangeslagen, boos en intens verdrietig” te zijn en vragen om rust om de gebeurtenissen te verwerken. “Geen enkel woord komt in de buurt bij wat wij nu voelen. We kunnen het niet beseffen en willen het ook eigenlijk niet beseffen”, laat de familie weten. Die bedankt alle mensen die hebben helpen zoeken naar de kinderen.

Bij de plek waar de auto werd gevonden, hebben mensen bloemen en een knuffelbeer neergelegd, ziet een ANP-verslaggever. De wagen, een Toyota Avensis, werd in de nacht van dinsdag op woensdag uit het water getakeld met een hijskraan. Er bleken mensen in te zitten, naar nu blijkt de vermiste kinderen en hun vader.

Jeffrey (10) en Emma (8) waren sinds zaterdagmiddag vermist. Zondag ging er een amber alert uit en werden de naam en foto van de vader verspreid. Volgens de politie waren er aanwijzingen dat de vader, een 67-jarige inwoner van Beerta, zichzelf en de kinderen van het leven wilde beroven. Jeffrey en Emma werden zaterdagmiddag door de man meegenomen.

Zwarte schermen voor woning in Hoofddorp na steekincident

HOOFDDORP – Voor de woning aan de Fanny Blankers-Koenlaan in Hoofddorp waar eerder op de ochtend een steekincident was, zijn zwarte schermen geplaatst. Dat ziet een ANP-verslaggever ter plaatse. Volgens de politie zijn er meerdere slachtoffers, onder wie een agent. Meer wil de politie daar nog niet over kwijt. “Zodra we meer kunnen melden, zullen we dat doen”, zegt een woordvoerster.

Wat er zich precies heeft afgespeeld in de Noord-Hollandse plaats is niet bekend. In en rond de woning wordt sporenonderzoek gedaan, onder meer door specialisten van de Forensische Opsporing. Voor de woning staan twee containers en een aantal politievoertuigen. De straat is afgezet.

Buurtbewoners reageren geschrokken op de gebeurtenissen. Een van hen vertelde dat hij om 06.10 uur zes ambulances, twee traumateams en brandweer zag. Ze weten niet wat er is gebeurd.

Een buurvrouw die ernaast woont, zegt de bewoner die er volgens haar alleen woont te kennen. Ze heeft niets gehoord van de gebeurtenissen. “Heel gek, want normaal hoor ik wel muziek of als er iemand binnenkomt. Maar dit keer helemaal niet.” Ze werd wakker toen ze de politie hoorde. “Toen ik naar buiten keek, zag ik een politieagent naar buiten lopen met bloed aan de rechterkant van zijn hoofd. Maar dat is alles wat ik heb gezien.”

De vrouw weet niet hoe het nu met haar buurman gaat. “Ik vroeg net een agent of alles oké was met mijn buurjongen, maar hij kon er niks over zeggen.” Ze omschrijft hem als een behulpzame man van naar schatting midden twintig. “Toen ik hier net kwam wonen, hielp hij me wel eens met dingen in elkaar zetten.” In het pand zitten volgens haar jongerenwoningen. Ze omschrijft het als een heel rustige buurt.

Tegenover de woning delen meerdere basisscholen een gebouw. Directeur Erik Vis van de rooms-katholieke basisschool Klavertje Vier vertelt dat de afgezette straat in de ochtend voor logistieke uitdagingen zorgde. “We hebben een bericht gestuurd aan de ouders om de kinderen zoveel mogelijk lopend of per fiets naar school te brengen. Iedereen is goed op school aangekomen.” Volgens de directeur hebben de kinderen niets meegekregen van het incident. Wel is er in de klassen even aandacht besteed aan de gebeurtenissen, zegt Vis.

Huurcommissie krijgt fors meer klachten. vooral over onderhoud

DEN HAAG – De Huurcommissie heeft vorig jaar veel meer klachten ontvangen. Meer dan 18.500 huurders en verhuurders hebben in 2024 een zaak gestart bij de geschillenbeslechter. Dat is een toename van 30 procent, meldt de Huurcommissie in haar jaarverslag.

Vooral het aantal klachten over onderhoudsgebreken lag hoog. Die gingen bijvoorbeeld over schimmel, lekkages of tocht. Meer dan 5800 huurders stapten vorig jaar naar de Huurcommissie om gebrekkig onderhoud. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2023 en zelfs bijna de helft meer vergeleken met 2022.

Over huurverhogingen ontving de Huurcommissie meer dan 5700 klachten, een toename van ruim 60 procent. Bijna de helft van deze zaken ging over een woning in de vier grootste steden van Nederland en Groningen. De geschillenorganisatie wijst erop dat de gemiddelde huren vorig jaar de grootste stijging in dertig jaar doormaakten. In de meeste uitspraken over huurverhogingen kreeg de woningcorporatie of private verhuurder gelijk.

Van alle zaken die de Huurcommissie behandelde, kreeg in 56 procent van de gevallen de verhuurder gelijk. Uitspraken vielen vaker uit in het voordeel van een woningcorporatie dan van een private verhuurder. In 42 procent van de uitspraken kreeg de huurder gelijk. Bij klachten over onderhoudsgebreken en servicekosten was de uitspraak meestal wel in het voordeel van de huurder.

×