Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 11:38 uur
Home Blog

Van Weel vindt dat politie goed handelde na rookbom op podium

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel (VVD) vindt dat de politie “adequaat” heeft gehandeld nadat iemand in Wageningen maandag een rookbom op het podium had gegooid naar premier Dick Schoof en de Poolse minister-president Donald Tusk.

De minister weet niet of de dader al is opgepakt door de politie. “Ik heb daar in ieder geval nog geen berichten over ontvangen”, zei Van Weel in het WNL-programma Goedemorgen Nederland.

Eerder werd ook een toespraak van minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) verstoord. Van Weel vindt de protesten “vervelend”. Demonstranten scandeerden leuzen als ‘Free Palestine’. Het Israëlische leger had daarvoor op maandag nog aangekondigd mogelijk heel Gaza te willen bezetten.

Tusk vond het protest met de rookbom “ongepast”. Ook de burgemeester van Wageningen, Floor Vermeulen, vond dat de protesten “alle perken te buiten” gingen.

Veldhuizen Trucks presenteert 50 tons Scania G560 10×4 Wide-Spread tijdens TKD

GROENEKAN – Veldhuizen Trucks presenteert van 12 tot en met 14 juni tijdens de Technische Kontakt Dagen een Scania 10×4 Wide-Spread chassis met haakarmsysteem. De door Veldhuizen Trucks gemodificeerde Scania wordt gekenmerkt door een hoog laadvermogen met een lage chassishoogte en een grote wendbaarheid, in combinatie met een grote stabiliteit.

De, af fabriek Scania G560 werd door Veldhuizen Trucks voorzien van een 10 tons, luchtgeveerde midden as. Tevens werd het aangedreven tandemstel omgebouwd naar een hydraulisch gestuurde Wide-Spread as opstelling. Deze as heeft een grote wieluitslag en wordt boven de 40 km/h geblokkeerd in de rechtuit stand voor een stabiel weggedrag.

Lage onderhoudskosten

Bijzonder is dat alle luchtvering origineel van Scania is, en dat het hele concept eenvoudig gehouden is. Dat betekent geen extra hoogteregelaars of elektronica. Samen met de automatische vetsmering op het stuursysteem zorgt dit voor minimale onderhoudskosten.

50 ton GVW

De as positie van as twee is met 199 cm origineel gebleven. As drie staat op 181 cm vanaf as twee, as vier op 131 cm vanaf as drie. As vier is op de originele positie blijven zitten. Het aangedreven, gestuurde Wide-Spread tandemstel heeft een asafstand van 181 cm. Daarmee komen de aslasten van voor naar achter op twee keer 10 ton, 7,5 ton voor de middelste as en twee keer 11,5 ton voor de aangedreven assen. Dat zorgt voor een totaal GVW van 50 ton.

Extra laag en compact

De Scania heeft een chassishoogte die belangrijk lager is dan gebruikelijk. Doordat het 40 tons VDL haakarm- afzetsysteem slechts 135 cm hoog is kunnen afzetbakken tot 265 cm hoogte vervoerd worden. Een bijkomend voordeel van de lage bouwwijze is de grote stabiliteit en de optimale afrolhoek voor afzetcontainers. Verder is de truck opvallend compact gebouwd, met een Y- vormige brandstoftank aan de rechterkant tussen as twee- en drie. De uitlaatdemper zit op de originele positie tussen as één en twee aan de zelfde kant.

Zeven demo’s

Veldhuizen Trucks bouwde inmiddels acht trucks volgens dit concept. Zeven zijn gebaseerd op de P- serie als 8×4 en 10×4 trucks. Deze voertuigen worden ingezet als demo en voor de verhuur. Klant Gebruikte Bestrating.com koos voor de G560. Dat is de meest krachtige uitvoering van de Scania Super motor. De truck is voorzien van de Scania CP17 cabine met Highline dak.

Primeur op de TKD

De Scania 10×4 Wide- Spread vormt de primeur van Veldhuizen Trucks tijdens de TKD die van 12- tot 14 juni georganiseerd wordt. Op stand 67 + 68 met een oppervlakte van 2000 m2 presenteert Veldhuizen Trucks daar het complete programma aan trucks, aanhangwagens en opleggers.

Advocaat Gillis: koper vakantieparken heeft nog niet betaald

DEN HAAG – Peter Gillis heeft nog geen geld ontvangen voor de verkoop van zijn vakantieparken, liet zijn advocaat dinsdag weten. Ook heeft de koper nog niet de benodigde informatie aangeleverd, zoals wie de financiers zijn achter de overname. Hierom wordt vanaf dinsdag een dwangsom opgelegd van 100.000 euro per dag.

Vorige week donderdag besliste de rechter dat de koper van de tien Nederlandse vakantieparken van de ondernemer en realityster zijn verplichtingen uit het getekende koopcontract moet nakomen.

In februari sloten de partijen een deal waarmee 185 miljoen euro was gemoeid, maar de koper wilde zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomen vanwege een beslaglegging op de parken door de Belastingdienst. Financiers hadden zich hierdoor teruggetrokken.

De koper kreeg van de rechtbank drie dagen de tijd om de koopsom te betalen en informatie aan te leveren. Voor het weigeren van dat laatste kunnen de dwangsommen oplopen tot 100 miljoen euro.

Burgemeester Weterings van Tilburg stopt om ‘intensiteit van het werk’

TILBURG – Theo Weterings, de burgemeester van Tilburg, legt zijn taken neer per 31 augustus. De 66-jarige burgemeester ervaart “de intensiteit van het werk en de lange werkweken steeds meer als een beperking”, zo schrijft hij dinsdag in een brief aan de inwoners van Tilburg.

“Gelet op mijn leeftijd en de wens om samen met mijn echtgenote de komende jaren tijd en ruimte te hebben voor gezamenlijke activiteiten die ons plezier en levensgeluk brengen, heb ik aan Zijne Majesteit de Koning gevraagd mij per 31 augustus aanstaande ontslag te verlenen als burgemeester van Tilburg.”

VVD’er Weterings werd in november 2017 burgemeester van de Brabantse stad. In 2023 begon hij aan zijn tweede termijn van zes jaar. In totaal werkte hij 43 jaar voor lokaal en regionaal openbaar bestuur, zo schrijft hij in zijn brief.

“Werken voor Tilburg, de stad waar ik geboren en getogen ben, heb ik de afgelopen jaren met veel plezier gedaan. De contacten met vele stad- en dorpsgenoten waren even openhartig als plezierig”, aldus Weterings, die Tilburg typeert als “een stad die zichzelf elke keer opnieuw uitvindt, ietwat tegendraads is en lef toont in de keuzes die ze maakt. En bovenal de stad van de Tilburgers: inwoners met een groot hart die altijd voor een ander klaarstaan.”

BSH Hausgeräte GmbH vertrouwt op TGW Logistics

Foto: TGW Logistics

BREDA – In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH.

Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten zal voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zorgen ervoor dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

BSH Hausgeräte GmbH vertegenwoordigt een portfolio van wereldberoemde merken in huishoudapparaten, waaronder Bosch, Siemens, Gagggenau en Neff. Het bedrijf stelt 60.000 mensen tewerk en realiseerde in 2023 een omzet van 14,8 miljard euro. De fabriek in Dillingen werd in 1960 opgericht en produceerde in 2024 ongeveer 1,9 miljoen vaatwassers. Daarmee is de locatie een van de grootste en modernste vaatwasserfabrieken ter wereld.

Automated Guided Vehicles (AGV’s) als uitbreidingsoptie

In het kader van een herzien fabrieksontwerp wordt ook de materiaalstroom opnieuw vormgegeven, wat leidt tot een duurzame toename in snelheid en efficiëntie. Een sterk geautomatiseerd shuttlesysteem zal daarbij een centrale rol spelen als buffer voor de productiebevoorrading. Meer dan 50 shuttlerobots zullen instaan voor het betrouwbaar opslaan en ophalen van de onderdelen. Zo kunnen de werkstations precies op tijd van componenten worden voorzien.

Bovendien zorgt het toekomstgerichte concept voor eindassemblage voor een werkomgeving zonder heftrucks, wat de weg vrijmaakt voor de inzet van Automated Guided Vehicles (automatisch geleide voertuigen – AGV’s)

Hoge efficiëntie in de dagelijkse werking

“Automatisering in combinatie met een optimale benutting van de ruimte via een vijfvoudige diepe opslag in het shuttlesysteem maakt een hoge efficiëntie mogelijk”, benadrukt Johann Steinkellner, CEO van de Central Europe Customer Europe Customer Unit bij TGW Logistics. “We zijn erg blij dat BSH zo overtuigd was van ons concept. Dit is al de tweede samenwerking met TGW Logistics op de locatie in Dillingen en we zijn ervan overtuigd er nog meer zullen volgen.”

Reuters: EU wil einde aan alle Russische gasdeals voor 2028

BRUSSEL – De Europese Unie wil nieuwe gasdeals met Rusland eind dit jaar verbieden en de al bestaande gasdeals met Moskou eind 2027 hebben opgeschort. Dat zou staan in een plan van de Europese Commissie, melden meerdere bronnen aan persbureau Reuters.

Het plan is een zogeheten routekaart die uittekent hoe de import van Russische fossiele brandstof moet worden teruggedrongen. Behalve een verbod op nieuwe gasdeals, zou het ook strafbaar moeten worden om Russisch gas en vloeibaar gemaakt aardgas (lng) via bestaande contracten te importeren.

Reuters baseert zich op anonieme bronnen, die zeggen dat de plannen mogelijk nog kunnen veranderen. De commissie presenteert de routekaart dinsdagmiddag.

Amerikaans gas

De routekaart was uitgesteld, omdat Brussel wilde afwachten of de Verenigde Staten en Moskou tot een vredesbestand voor Oekraïne zouden komen. Sinds eind 2022 geldt er al een EU-importverbod voor Russische olie die via zee wordt aangevoerd vanwege de inval in Oekraïne.

Ongeveer een vijfde van het geïmporteerde gas in Europa komt nog altijd uit Rusland. Meerdere Europese landen zijn voor hun energiehuishouding nog afhankelijk van Russisch lng, waaronder Frankrijk. Mogelijk wil de EU meer vloeibaar gas importeren uit de VS als alternatief. Daarmee zou ook de Amerikaanse president Donald Trump tegemoet kunnen worden gekomen, die vindt dat de EU te weinig importeert uit de VS.

Stijgende prijzen

Mocht de commissie een verbod willen invoeren, dan moeten alle 27 EU-landen daarmee instemmen. Eerder blokkeerden Slowakije en Hongarije een verbod op Russisch gas, omdat hun energieprijzen anders te sterk zouden stijgen.

Duitse Bondsdag stemt onverwacht tegen Merz als bondskanselier

BERLIJN – De Duitse Bondsdag heeft onverwacht niet ingestemd met de benoeming van Friedrich Merz tot bondskanselier. De leden van de coalitiepartijen CDU/CSU en SPD waren al akkoord en de partijen hebben wel een meerderheid in het parlement. Het is niet duidelijk welke parlementsleden tegen de benoeming hebben gestemd.

Merz kreeg bij de stemming 310 stemmen, zes te weinig voor een meerderheid. De coalitiepartijen hebben gezamenlijk 328 van de 630 zetels in handen. Er werden 621 stemmen uitgebracht, waarvan er een ongeldig was. 307 mensen stemden tegen en drie personen onthielden zich van stemming.

De krant Frankfurter Allgemeine noemt de uitslag historisch. “Dit is nog niet eerder gebeurd. Tot nu toe werden bondskanseliers altijd in een eerste stemronde verkozen.” Persbureau DPA spreekt van een “schok” en een “enorme vernedering voor Merz”. Volgens de Süddeutsche Zeitung heeft Merz zich nu met een aantal mensen teruggetrokken en heerst er een “crisisstemming”.

Nieuwe verkiezingen

De Bondsdag heeft nu veertien dagen om alsnog een bondskanselier te kiezen met een absolute meerderheid. Dat kan alsnog Merz zijn of een andere kandidaat. Als dat niet lukt, volstaat een simpele meerderheid. Dat wil zeggen dat dan een meerderheid van de aanwezige parlementariërs moet instemmen met Merz’ benoeming. Als dat ook niet lukt, kan president Frank-Walter Steinmeier besluiten om nieuwe verkiezingen uit te schrijven.

Het is onduidelijk wanneer een tweede stemronde kan plaatsvinden.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij aanrijding met twee vrachtwagens op A59 [+foto’s]

Foto: Persbureau Smits

HEESCH – Op de A59 bij Heesch heeft dinsdagochtend rond 09:15 uur een ernstig ongeval met twee vrachtwagens plaatsgevonden.

Een betonmixer is achterop een vrachtwagen gebotst. De hele cabine is verwrongen. De chauffeur is bij het ongeval om het leven gekomen.

Foto: Persbureau Smits

Door het ongeval is de lading (blikjes frisdrank) van een van de vrachtwagens op de weg terechtgekomen. Ook ligt er olie op het wegdek en zijn de geleiderail en buitenberm beschadigd geraakt. De zoab-cleaner is onderweg om het wegdek schoon te maken.

Foto: Rijkswaterstaat

De A59 richting Den Bosch is dicht bij Oss. Verkeer kan via de af- en toerit rijden, maar wordt ook vanaf knooppunt Paalgraven omgeleid via de A50 en A2 (volg Eindhoven).

Foto: Persbureau Smits

Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 15:00 uur weer vrij te kunnen geven.

Ook vorig jaar veel agressie en geweld tegen politie

DEN HAAG – Politiemensen kregen ook vorig jaar veel te maken met agressie en geweld. In 2024 deden politiemedewerkers 12.543 keer melding van een vorm van mishandeling, meldt de politie op basis van de jaarcijfers. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

In bijna de helft van de meldingen (5352) ging het om belediging, maar er is ook sprake van poging tot doodslag (139), poging tot zware mishandeling (167) en zware mishandeling (46). “Geweld tegen politieambtenaren is niet normaal en mag dat ook nooit worden”, zei Henk van Dijk, programmamanager geweld tegen politieambtenaren. “Dit heeft grote impact op politiemensen.”

Er waren 23 meldingen van doxing: het verspreiden van persoonsgegevens met als doel iemand te intimideren. Dat werd vorig jaar voor het eerst landelijk bijgehouden. “De absolute aantallen lijken misschien niet hoog, maar zo’n aantal zegt niets over de enorme impact die het heeft op iemands omgeving. Het bedreigen en intimideren van politiemedewerkers in hun privéleven gaat ver over de grens”, aldus Van Dijk. Hij denkt dat het strafbaar stellen van doxing en het invoeren van een algeheel vuurwerkverbod goede maatregelen zijn om agressie en geweld tegen politie tegen te gaan.

Verder meldt de politie dat werknemers in bijvoorbeeld het ov, de zorg of op scholen vorig jaar iets minder vaak aangifte deden van agressie en geweld dan een jaar eerder. In 2024 gebeurde dat 3458 keer, in vergelijking met 3561 in 2023. Hoewel er een lichte daling te zien is, noemt Van Dijk de cijfers “reden tot zorg”. De politie kijkt samen met werkgevers hoe het doen van aangifte laagdrempeliger kan.

Lid Hamas: onderhandelingen met Israël niet meer interessant

GAZA-STAD – Het is voor Hamas niet meer interessant om met Israël te onderhandelen over een bestand in de Gazastrook, stelt een topfunctionaris van de Palestijnse groepering. Zijn uitspraak komt een dag na de bekendmaking van een Israëlisch plan om het offensief in de Gazastrook uit te breiden.

“Het heeft geen zin om gesprekken aan te gaan of nieuwe voorstellen voor een staakt-het-vuren te overwegen zolang de hongeroorlog en de uitroeiingsoorlog in de Gazastrook doorgaat”, aldus functionaris Basem Naim tegen persbureau AFP.

Hij roept de internationale gemeenschap op “druk uit te oefenen op de regering-Netanyahu om een einde te maken aan de misdaden van honger, dorst en moorden” in Gaza.

Israël houdt de levering van goederen aan Gaza al ruim twee maanden tegen. Hierdoor komen voedsel, medicijnen en andere essentiële benodigdheden het gebied niet meer binnen.

Luchtvaartmanagers doen dringende oproep tot verduurzaming sector

AMSTERDAM – Een groep van ruim twintig leidinggevenden uit de luchtvaart roept de sector dringend op te verduurzamen. Onder anderen directeuren, piloten en technici maken zich zorgen dat de “luchtvaart haar eigen toekomst op het spel zet als de sector geen fundamentele transitie ondergaat”.

Het is onmogelijk om de huidige koers van de luchtvaart door te zetten, vindt de groep die zich Call Aviation to Action noemt. Zeker 22 mensen hebben zich aangesloten en de groep verwacht meer mensen die deze boodschap ondersteunen.

In de oproep stelt Call Aviation to Action dat de sector de uitstoot moet verminderen en regelgeving moet ondersteunen die de uitstoot aan banden legt. Ook vindt de actiegroep dat de luchtvaart niet volledig moet leunen op technologieën waarvan het nog onduidelijk is wanneer ze kunnen bijdragen aan verduurzaming. “Wees realistisch over de tijdlijn waarop technologie een bijdrage kan leveren, en ontwikkel een bedrijfsmodel dat zelfstandig duurzaam kan functioneren.”

Krachtig signaal

Voormalig directeur duurzaamheid van KLM, Karel Bockstael, is mede-initiatiefnemer van de oproep. “De luchtvaart moet zelf het initiatief nemen tot transformatie voordat het wordt afgedwongen”, zegt hij. “We begrijpen de uitdagingen waar bedrijven en hun leiders voor staan als geen ander, maar zien ook dat doorgaan op dezelfde weg geen optie is.”

Greenpeace noemt het een “ongekend krachtig signaal” dat zelfs mensen uit de luchtvaartsector met deze oproep komen. “Al jaren wijzen wij op de ramkoers van deze industrie met het klimaat”, zegt luchtvaartexpert Wouter Lemm. “Valse beloften over technologie en greenwashing kunnen de groeiende uitstoot niet maskeren. Het is tijd voor echte keuzes: minder vliegen, eerlijk beleid en échte klimaatmaatregelen.”

Philips verwacht klap van zeker 250 miljoen euro door heffingen

AMSTERDAM – Philips verwacht dat importheffingen het bedrijf dit jaar tussen de 250 miljoen en 300 miljoen euro extra kosten. Daardoor is het zorgtechnologieconcern somberder over de winstgevendheid in 2025 geworden.

Philips meldt bij zijn kwartaalresultaten een aangepaste winstmarge tussen de 10,8 en 11,3 procent te verwachten. Eerder ging het bedrijf nog uit van een marge tussen de 11,8 en 12,3 procent. Ook over de vrije kasstroom, dus hoeveel geld er daadwerkelijk in- of uitstroomt, is Philips pessimistischer.

Philips zegt “aanzienlijke” maatregelen te nemen om de pijn van Amerikaanse importheffingen en tegenheffingen te verzachten. Het gaat om het vergroten van de flexibiliteit van de toeleveringsketen en kostenbesparingen, zei topman Roy Jakobs in een toelichting. “We richten ons op dat waar we controle over hebben.”

Heffingen

De extra kosten zitten vooral in de heffingen van 145 procent die de Amerikaanse president Donald Trump invoerde voor producten uit China en de vergeldingsmaatregelen die het Aziatische land nam voor goederen uit de Verenigde Staten. Onderdelen voor Philips’ apparatuur die van het ene naar het andere land gaan, worden daardoor duurder. Daarnaast gaat Philips er vooralsnog van uit dat de hoge “wederkerige” heffingen voor andere landen weer terugkeren nadat Trump ze voor een periode van negentig dagen had vervangen door een vast tarief van 10 procent.

Het bedrijf praat onder andere met overheden over mogelijke uitzonderingen voor medische technologie bij importheffingen. Philips wil ook meer lokaal inkopen en produceren. In China gebeurt dit al voor 90 procent, zei Jakobs. Na de coronapandemie was het bedrijf namelijk al meer gaan “regionaliseren”.

Chinese markt

In de eerste drie maanden van dit jaar daalde de omzet licht tot 4,1 miljard euro, wat vooral kwam door moeilijkheden op de Chinese markt. De Nederlandse verkoper van ziekenhuisapparatuur en elektronica voor persoonlijke verzorging kampte hier met lange aanbestedingsprocedures en een zwak consumentenvertrouwen. De nettowinst kwam uit op 72 miljoen euro, tegen een verlies van 998 miljoen euro een jaar eerder.

Het aantal nieuwe orders steeg met 2 procent. Dat kwam volgens Philips door sterke prestaties op de Noord-Amerikaanse markt.

PostNL ziet meer economische onzekerheid door heffingen Trump

DEN HAAG – PostNL ziet meer macro-economische onzekerheid en onrust door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Maar volgens de pakket- en postbezorger is het nu nog te vroeg voor een duidelijk beeld over de mogelijke gevolgen van het handelsbeleid van Trump voor de e-commercemarkt, zoals andere routes van Aziatische volumes of afzwakkende economische groei.

Dat stelt PostNL bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Het bedrijf houdt dan ook vast aan zijn verwachtingen voor dit jaar waarbij wordt gerekend op een genormaliseerde brutowinst die in lijn ligt met het resultaat van 2024. De onderneming geeft aan flexibel te zijn en plannen aan te passen als dat nodig is. In september houdt PostNL een beleggersdag waarop meer inzicht wordt gegeven in aanpassingen van de strategie en de financiële verwachtingen voor de middellange termijn.

Volgens PostNL kwam de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar uit op 782 miljoen euro, tegen 765 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is te danken aan de pakketbezorging, want bij post was een verdere daling van de volumes met bijna 7 procent te zien.

Postwet

PostNL kwam in februari nog met een oproep voor steun van de overheid om de verlieslatende postbezorging voorlopig in stand te houden. Het bedrijf zei dat hiervoor een financiële vergoeding van 68 miljoen euro nodig is. Uiteindelijk wil PostNL dat de overheid de Postwet aanpast, zodat het bedrijf bijvoorbeeld langer kan doen over het bezorgen van de post. PostNL roept de overheid op om nog voor de zomer stappen te zetten in een parlementair debat over de postmarkt.

“Het eerste kwartaal van 2025 ontwikkelde zich conform verwachting. Hoewel de belangrijkste bedrijfstrends van 2024 zich in het nieuwe jaar voortzetten, beperken we de impact van de veranderende marktdynamiek zoveel mogelijk”, aldus topman Pim Berendsen die eerder dit jaar het stokje heeft overgenomen van topvrouw Herna Verhagen. Berendsen was eerder financieel directeur van PostNL.

Luchtvracht Nederland daalt met 8 procent in eerste kwartaal 2025

Foto: Adobe Stock | Mariakray

DEN HAAG – In het eerste kwartaal van 2025 is de hoeveelheid vervoerde luchtvracht in Nederland met ruim 8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In totaal werd 352 duizend ton vracht via de lucht vervoerd, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De daling komt voornamelijk op het conto van luchthaven Schiphol. Van de totale hoeveelheid luchtvracht werd 98 procent, oftewel 345 duizend ton, via deze luchthaven afgehandeld. Dat is een afname van 8,2 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2024. Ondanks deze krimp blijft Schiphol met afstand het belangrijkste vrachtknooppunt van Nederland.

Maastricht groeit licht in vracht, verliest fors aan passagiers

Maastricht Aachen Airport behandelde 7,3 duizend ton luchtvracht, een stijging van 7,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is Maastricht de enige nationale luchthaven waar het luchtvrachtvervoer in het eerste kwartaal van 2025 is toegenomen. Toch blijft het aandeel in de totale luchtvracht beperkt tot slechts 2 procent.

Op het gebied van passagiersvervoer ging het echter aanzienlijk slechter met de Limburgse luchthaven. Het aantal luchtvaartpassagiers daalde met maar liefst 47 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Deze scherpe daling is het gevolg van minder winterbestemmingen vanaf Maastricht in vergelijking met vorig jaar.

China en VS blijven hoofdhandelspartners

De meeste luchtvracht werd vervoerd van en naar China, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Gezamenlijk waren deze drie landen goed voor 155 duizend ton vracht, oftewel 44 procent van het totaal. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen het nog om 171 duizend ton ging, is ook hier sprake van een duidelijke afname.

Binnen de Europese Unie was Duitsland het belangrijkste vrachtland, met 6,1 duizend ton. Buiten de EU was Turkije koploper, goed voor 10,2 duizend ton luchtvracht.

Lichte stijging passagiersvervoer

Tegelijkertijd nam het aantal luchtvaartpassagiers in het eerste kwartaal van 2025 toe tot 16,6 miljoen, een stijging van ruim 2 procent vergeleken met dezelfde periode in 2024. Veruit de meeste reizigers – 14,8 miljoen – vlogen van of naar Schiphol.

Aantal zzp’ers stabiel, helft zzp’ers en opdrachtgevers positief over handhaving

UTRECHT – Het totaal aantal zzp’ers is in april opnieuw vrijwel gelijk gebleven. Op 30 april staan 1.772.647 zzp’ers ingeschreven in het Handelsregister, 1.800 meer dan een maand eerder. Dit blijkt uit de KVK ZZP-monitor over april 2025. Uit aanvullend KVK-onderzoek blijkt dat de helft van de zzp’ers en opdrachtgevers positief is over de verscherpte handhaving op de Wet DBA. Ze ervaren er wel de gevolgen van.

Het aantal stoppende zzp’ers steeg met 2.400 ten opzichte van april 2024, een toename van 24%. Het aantal starters daalde ten opzichte van een jaar geleden met 3.450 (-19%). Deze trend was ook de afgelopen maanden zichtbaar.

Opnieuw is een daling van het aantal zzp’ers zichtbaar in de sectoren Gezondheidszorg (-700) en Bouwnijverheid (-149). Vrijwel alle andere sectoren laten een lichte plus zien.

Handhaving wet DBA

KVK deed aanvullend onderzoek naar schijnzelfstandigheid onder 500 zzp’ers en 500 opdrachtgevers. Daaruit blijkt dat in beide groepen 9 op de 10 goed op de hoogte is van wat de handhaving op schijnzelfstandigheid betekent voor hun bedrijf. Ook vindt bijna 9 op 10 zzp’ers zichzelf bij de huidige opdracht geen schijnzelfstandige. Opvallend is dat slechts de helft van de opdrachtgevers dezelfde mening is toegedaan.

Gevolgen

Zowel zzp’ers als opdrachtgevers snappen waarom de Wet DBA er is en handhaving nodig is, blijkt uit het onderzoek. De helft van hen vindt het goed dat de overheid actiever optreedt tegen schijnzelfstandigheid.

Maar ze merken er wel de gevolgen van. Een derde van de zzp’ers en twee vijfde van de opdrachtgevers maakt zich zorgen over hun bedrijf door de verscherpte handhaving. Daarnaast maakt bijna de helft van de zzp’ers zich specifiek zorgen over hun vrijheid als ondernemer en een afname van opdrachten en inkomsten. Ongeveer twee derde van de opdrachtgevers maakt zich zorgen over de toename van regeldruk, personeelstekort en het opvangen van drukte.

Loondienst

De helft van de zzp’ers en acht op de tien opdrachtgevers heeft tot nu toe iets gemerkt van de handhaving op schijnzelfstandigheid. Zzp’ers merken vooral dat het moeilijker is om opdrachtgevers te vinden, dat ze een uitgebreidere overeenkomst nodig hebben en dat ze meer vragen over schijnzelfstandigheid krijgen van opdrachtgevers. 12% kreeg een aanbod om in loondienst te komen.

Opdrachtgevers geven aan dat ze voorzichtiger zijn met inhuren van zzp’ers en meer vragen van zzp’ers krijgen over schijnzelfstandigheid. 21% deed zzp’ers een aanbod om in loondienst te komen.

Stoppen

Tien procent van de zzp’ers gaat stoppen of overweegt te stoppen met zijn bedrijf door de verscherpte handhaving op schijnzelfstandigheid. Ruim driekwart van de zzp’ers heeft nooit overwogen om te stoppen met zijn bedrijf door de handhaving. Zij willen ondernemer blijven of geven aan dat zij voldoen aan de regelgeving dus niets te vrezen hebben.

Eén op de drie opdrachtgevers overweegt te stoppen of is al gestopt met het inhuren van zzp’ers. 22% kiest voor een andere manier van inhuren. Bijna de helft verandert niets. Twee op de vijf opdrachtgevers zouden waarschijnlijk weer vaker zzp’ers inhuren als de handhaving zou stoppen.

Discrepantie

Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de Tilburg School of Economics and Management: “Na jaren van groei van het aantal zzp’ers zitten we nu een paar maanden op een stabiel aantal. In de zorg, en in iets mindere mate in de bouw, daalt het aantal zzp’ers, maar door een lichte groei in andere sectoren blijft het totaal vrijwel gelijk.”

Knoben wijst op de discrepantie in perceptie tussen zzp’ers en opdrachtgevers: “Het feit dat 90% van de zzp’ers zichzelf geen schijnzelfstandige vindt, maar dat opdrachtgevers hier heel anders tegenaan kijken, geeft aan dat er nog veel onzekerheid is. Beide partijen zoeken naar duidelijkheid en stabiliteit. Opdrachtgevers zijn bezig hun manier van inhuur van arbeid aan te passen, en sommige zzp’ers gaan in loondienst. Ik verwacht daarom dat de huidige, relatief stabiele, situatie zeker nog een paar maanden aan zal houden. In specifieke branches zoals de thuiszorg en de kinderopvang zal het aantal zzp’ers in de komende periode verder dalen.”

×