ALBLASSERDAM/BARENDRECHT – DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht levert, verdeeld over batches van drie trucks per vier weken, in totaal 34 stuks DAF XG 480 FT 4×2 trekkers aan Kleijn Transport in Alblasserdam. Tegelijk met de nieuwe trucks introduceert Kleijn Transport een geheel nieuwe huisstijl. De eerste zes trucks zijn inmiddels naar volle tevredenheid in gebruik.
Er is door Kleijn Transport opnieuw gekozen voor deze constructie. Als we iedere maand drie voertuigen vernieuwen, vervangen we iedere zes jaar de complete vloot. De gemiddelde leeftijd is dan drie jaar. “Dat is nodig omdat we door overnames trucks van diverse bouwjaren en met uiteenlopende kilometerstanden in de vloot hadden”, legt Tjeerd Hofmeijer, Commercieel Operationeel Directeur bij Kleijn Transport, uit.
“Bovendien gaan de ontwikkelingen zo snel dat we graag met zo modern mogelijk materieel rijden.” Door de overnames waren er bovendien verschillende bedrijfsnamen en kleuren in gebruik. “Dat wilden we allemaal stroomlijnen, vandaar de keuze voor een geheel nieuwe huisstijl. Die bestaat uit enkel een grote K in blauw en zwart op de zijkant van de cabine. Dat ziet er modern en strak uit.” Algemeen directeur Kees Kleijn vult aan: “We gaan ervan uit dat na ruim 60 jaar iedereen wel weet dat die K voor Kleijn Transport staat.”
De eerste zes DAF XG 480 trekkers voorzien van de nieuwe huisstijl zijn inmiddels enkele weken in gebruik en de eerste resultaten zijn goed. Tjeerd Hofmeijer: “Wij sturen grotendeels op TCO en de vorige generatie XG scoorde vooral qua brandstofverbruik al duidelijk beter dan de XF Super Space Cabs die we ook nog hebben lopen. En de eerste resultaten van de nieuwe generatie (ModelYear’25) laten zien dat het nog zuiniger kan.
Verder kiezen we bewust voor de 480 pk motor voor alle typen zodat we maximaal flexibel zijn. Nationaal hebben we die pk’s misschien niet altijd nodig maar internationaal wel. Zo kunnen we elke auto overal voor inzetten. Daarnaast hebben we vanuit het verleden al gezien dat we met deze 480 pk trucks zuiniger zijn dan met trucks met minder vermogen.”
Daarnaast wordt er aan de chauffeurs gedacht door de extra ruime XG cabine. “Die is voorzien van alle veiligheidssystemen, een omvormer en een magnetron”, vertelt Hofmeijer. “Voor een uniforme uitstraling zijn de trucks aan de buitenzijde identiek en zonder veel accessoires. Dat moet ook wel want wij krijgen te maken met allerlei regelgeving als VECTO en volgend jaar de kilometerheffing op de Nederlandse wegen.
Het is fijn dat onze nieuwe trucks in VECTO-klasse 3 vallen waardoor we onder meer korting krijgen op de Duitse maut.”
Om aan die klasse 3 te voldoen zijn de nieuwe DAF XG trekkers voorzien van het DAF Digital Vision System, dakspoiler in combinatie met cabinefenders en chassis skirts voor een optimale luchtweerstand.
De relatie tussen Kleijn Transport, dealer BEST Trucks en DAF gaat al heel ver terug.
Niet zo vreemd dus dat het overgrote deel van het ruim 210 eenheden tellende wagenpark van de logistiek dienstverlener van het Eindhovense merk is. Kees Kleijn daarover: “Naast dat we uitstekende ervaringen hebben met DAF is ook de goede relatie met de dealer van doorslaggevend belang. We doen al vele jaren zaken met BEST Trucks en dat bevalt goed. Er zijn korte communicatielijnen en we begrijpen elkaar.”
Net als de rest van het wagenpark vallen ook de nieuwe DAF trekkers onder een servicecontract. “Ooit deden we het onderhoud zelf maar dat is met de huidige complexe trucks niet meer te doen”, verduidelijkt Kees Kleijn. “Vandaar dat we een jaar of 20 geleden de eigen werkplaats hebben gesloten en sindsdien alles uitbesteden.”
Kleijn Transport werd in 1962 opgericht als eenmanszaak maar groeide snel. Na verhuizingen naar Hardinxveld, Sliedrecht en Papendrecht vestigde het zich in 2004 in Alblasserdam. Kleijn Transport was destijds het allereerste bedrijf op het spiksplinternieuwe industrieterrein Nieuwland Parc. Hier heeft men de beschikking over een bedrijfsterrein van 40.000 m2 en een moderne opslagloods van 10.000 m2 met douanefaciliteiten, hoogbouwstellingen met 5000 palletplaatsen, 17 laaddocks en twee bovenloopkranen met een hefvermogen tot 32 ton. De werkzaamheden bestaan voor tweederde uit internationaal transport en een derde vervoer in de Benelux. Naast containervervoer voert Kleijn veel trucking werkzaamheden uit voor derden.