Clicky

woensdag 28 mei 2025 - 11:06 uur
Home Blog

Raad van State bevestigt ongeldigverklaring rijbewijs vrachtwagenchauffeur na weigering medewerking rijgeschiktheidsonderzoek

DEN HAAG – De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 28 mei 2025 het hoger beroep van een vrachtwagenchauffeur tegen de ongeldigverklaring van zijn rijbewijs door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) ongegrond verklaard. De man werkte onvoldoende mee aan een onderzoek naar zijn rijgeschiktheid, dat was opgelegd na een positieve speekseltest op THC (de werkzame stof in cannabis) en eerdere drugsgerelateerde registraties.

Rijbewijs ongeldig verklaard na weigering medewerking

Het rijbewijs van de chauffeur werd in december 2022 ongeldig verklaard, nadat hij zich tijdens een telefonische intake met een psychologe van Rijbewijsbelang volgens het CBR vijandig, intimiderend en niet meewerkend opstelde. Hij gaf tegenstrijdige antwoorden, trok de relevantie van de vragen in twijfel en wilde geen inschattingen geven. Hierdoor kon het onderzoek niet worden afgerond.

Volgens de Raad van State heeft het CBR terecht geconcludeerd dat sprake was van het niet verlenen van de vereiste medewerking aan het rijgeschiktheidsonderzoek. Dat is op grond van de Wegenverkeerswet voldoende reden om het rijbewijs ongeldig te verklaren.

Beroep op schade en eerherstel ongegrond

Hoewel de chauffeur inmiddels opnieuw rijgeschikt is verklaard en weer mag rijden, stelde hij in hoger beroep belang te hebben bij een inhoudelijke beoordeling, onder meer vanwege gederfde inkomsten. De Raad van State erkende dat procesbelang en ging in op de inhoud.

De chauffeur voerde onder andere aan dat hij niet eerlijk was behandeld, dat documenten ontbraken en dat hij ten onrechte niet was gehoord over de psychologe. Ook zou het CBR alternatieven, zoals een educatieve maatregel, niet hebben overwogen. De Raad van State wees al deze bezwaren van de hand. Er was volgens de rechter voldoende informatie om te oordelen dat de man het onderzoek bewust frustreerde, en de gebruikte procedure voldeed aan de wettelijke eisen.

Financiële situatie geen reden voor andere uitkomst

De chauffeur had ook gevraagd om (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten van het voortijdig beëindigde onderzoek, gelet op zijn beperkte financiële situatie. De rechtbank gaf het CBR in overweging hierover duidelijkheid te geven. Het CBR deed dit in december 2023, maar dit had geen gevolgen voor de uitkomst van de procedure.

Conclusie

De Raad van State bevestigde de uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant, die eerder ook al oordeelde dat het CBR juist had gehandeld. De man blijft verantwoordelijk voor de kosten van het onderzoek en krijgt geen schadevergoeding.

Ruim 200 kilo cocaïne onderschept in lading cassave in Rotterdamse haven [+foto’s]

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft tijdens een reguliere controle, op woensdag 22 mei, 206 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven.

De drugs zaten verstopt in een container met cassave en hebben een groothandelswaarde van ruim 5 miljoen euro.

De container met cassave was afkomstig uit Panama en is gelost bij een bedrijf in het Westland. Dit bedrijf heeft niets met de smokkel van de verdovende middelen te maken, meldt het OM.

Foto: Openbaar Ministerie

De cassave was bestemd voor een bedrijf in Portugal.

TLN kritisch over plannen Derde Maasvlakte: “Eerst de keten versterken”

ZOETERMEER – Voordat de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland werk maken van een mogelijke uitbreiding van de Rotterdamse haven met een zogeheten Derde Maasvlakte, moeten eerst de bestaande knelpunten in de logistieke keten worden opgelost. Daarvoor waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De organisatie benadrukt dat uitbreiding pas toekomstwaarde heeft als die onderdeel is van een bredere bereikbaarheidsvisie.

“Ruimte aan zee zonder bereikbaarheid op het land betekent meer hoofdpijn in de keten, niet meer handel,” stelt TLN-clustermanager Mainports Fay van Dongen.

Structurele problemen

De logistieke druk op de Rotterdamse haven neemt al jaren toe. Volgens TLN zorgen structurele congestie op de weg, piekbelasting in de binnenvaart, beperkte capaciteit op het spoor en een tekort aan ruimte voor distributiecentra en containerdepots voor ernstige verstoringen in de logistieke voorspelbaarheid en efficiëntie.

TLN pleit daarom voor regie, extra ruimte en een gelijk speelveld om deze problemen eerst het hoofd te bieden. Pas daarna zou een uitbreiding zoals de Derde Maasvlakte serieus overwogen mogen worden.

Impact op transportondernemers

De huidige situatie raakt transportbedrijven hard. Door onverwachte wijzigingen in scheepsaankomsten en -routes wordt de planning van containervervoer regelmatig verstoord. Sommige rederijen wijken zelfs uit naar havens als Antwerpen, wat leidt tot langere routes, meer kilometers en onzekerheid over aankomst- en aflevertijden.

Ook chauffeurs ondervinden hinder. Terminals sluiten soms tijdelijk voor het inleveren van lege containers, wat leidt tot drukte bij depots en extra ritten. Tijdens piekmomenten raken terminals overbelast, wat resulteert in vertragingen, hogere kosten en een verminderde efficiëntie.

Multimodaliteit onder druk

Daarnaast staat ook de multimodale infrastructuur onder druk. Zonder voldoende overslagpunten en ruimte in het achterland kunnen binnenvaart en spoor hun rol niet optimaal vervullen. “Het uitbreiden van de zeehaven heeft weinig zin als het achterland de extra lading niet aankan,” aldus TLN.

Duurzame kansen én waarschuwingen

Toch ziet TLN ook potentie in een mogelijke Derde Maasvlakte, bijvoorbeeld voor clean energy hubs, circulaire logistiek en emissievrij transport. Maar dan moet wel geleerd worden van fouten uit het verleden. Zo leidde bij de Tweede Maasvlakte de stikstofcompensatie tot marktverstoring, omdat alleen Nederlandse transporteurs aan Euro 6-eisen konden voldoen.

Digitale randvoorwaarden

Verder pleit TLN voor harde afspraken rond digitalisering. Initiatieven als PortAlert, off-peak distributie en datadeling zijn volgens de brancheorganisatie essentieel voor transparantie, veiligheid en voorspelbaarheid. “Deze mogen niet vrijblijvend zijn, maar moeten als randvoorwaarde gelden voor bedrijven die actief willen worden op een Derde Maasvlakte.”

Project Oxygen van SVZ, Renault Trucks en Jumbo Supermarkten succesvol afgerond

AMSTERDAM – Na een succesvolle pilotfase van zes maanden is Project Oxygen, een samenwerking tussen SVZ, Renault Trucks en Jumbo Supermarkten, officieel afgerond. Centraal in het project stond een volledig elektrische vrachtwagen van Renault Trucks, die sinds eind 2024 actief is in de Amsterdamse stadslogistiek.

De truck, speciaal ontwikkeld voor zero-emissie bevoorrading in stedelijke gebieden, werd ingezet voor het leveren van goederen aan winkels in de hoofdstad. Tijdens de pilot werden 1.092 leveringen uitgevoerd, goed voor 9.282 volledig elektrische kilometers. Hiermee werd naar schatting 8.100 kilogram CO₂ bespaard.

De Oxygen-truck is voorzien van moderne veiligheidstechnologieën, waaronder een 360 graden-camera en digitale spiegels. Deze voorzieningen zorgden ervoor dat chauffeurs zich veiliger voelden, zowel tijdens het rijden als bij stilstand. De ervaringen van de chauffeurs waren overwegend positief; zij gaven aan graag langer met het voertuig te willen rijden.

De pilot komt op een strategisch moment. Vanaf 1 januari 2025 geldt in Amsterdam een zero-emissiezone voor bedrijfswagens en vrachtwagens. Met het project lopen SVZ en partners vooruit op deze regelgeving.

Na afloop van de testfase is de truck teruggekeerd naar de fabriek in Lyon voor evaluatie en verdere doorontwikkeling. De projectpartners spreken van een geslaagd traject en benadrukken hun ambitie om bij te dragen aan een schonere en veiligere stadslogistiek.

Timmermans haalt uit naar Yeşilgöz: VVD radicaliseert

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans heeft in een essay in Vrij Nederland hard uitgehaald naar VVD-leider Dilan Yeşilgöz. Hij vindt dat de liberalen onder haar leiding “radicaliseren” en roept hen op snel te breken met de PVV van Geert Wilders. “Alleen dan kan de VVD op geloofwaardige wijze bijdragen aan de veiligheid van ons land, en onze weerbaarheid tegenover de dreiging vanuit Rusland”, schrijft hij.

“Ik kan mij de laatste keer dat zij stelling heeft genomen tegen de extreme uitspraken van Wilders niet herinneren”, zegt Timmermans over Yeşilgöz. “Niet toen hij rechters verdacht maakte. Niet toen hij journalisten afviel. Niet toen hij de positie van de Raad van State in twijfel trok. Niet toen hij op X zijn steun uitsprak voor de geweldplegers die in Katwijk demonstranten belaagden.”

In plaats van democratische waarden te verdedigen, kiest Yeşilgöz ook zelf de radicale lijn van Wilders, stelt Timmermans. Bijvoorbeeld door te pleiten voor inperking van het demonstratierecht. “Ze heeft politieke opponenten valselijk geprobeerd de mond te snoeren door zelfs het uitdelen van watermeloenen antisemitisch te noemen.”

Timmermans noemt het “ergens hoopgevend” dat er prominente VVD’ers zijn, zoals oud-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff, die zich uitspreken voor samenwerking met partijen die democratische waarden hoger in het vaandel hebben staan dan de PVV. Maar: “De grote vraag is nu: als er een strijd gaande is tussen autocratie en democratie, aan welke kant staat dan de VVD van Dilan Yeşilgöz?”

Republikeinen in Senaat VS willen meer druk op Rusland

WASHINGTON – Prominente Republikeinse senatoren dringen aan op het verhogen van de druk op Rusland. Ze spreken zich uit nu ook president Donald Trump zich geërgerd toont over de aanhoudende Russische luchtaanvallen op Oekraïne, berichten Amerikaanse media als nieuwssite Axios en The New York Times.

De Republikein Chuck Grassley schreef op X dat Trump net zo daadkrachtig tegen Rusland zou moeten optreden als tegen de universiteit Harvard. Senator Lindsey Graham, een bondgenoot van Trump die het voortouw neemt bij het voorbereiden van sancties, stelde dat president Poetin zich niet bereid heeft getoond om serieus mee te werken aan het beëindigen van de oorlog.

Republikeinen en Democraten hadden in de Senaat al een voorstel opgesteld met nieuwe sancties. Dat voorziet in importheffingen van 500 procent voor goederen uit landen die Russische olie kopen. Het is nog onduidelijk wanneer daarover gestemd kan worden.

EU haalt klimaatdoel van 55 procent minder CO2 in 2030 net niet

BRUSSEL – De EU ligt momenteel op koers om per 2030 54 procent van de CO2-uitstoot te verminderen ten opzichte van 1990. Dat stellen Eurocommissarissen Teresa Ribera (Schone Transitie), Wopke Hoekstra (Klimaat) en Dan Jørgensen (Energie) vast op basis van de landelijke klimaatplannen. Daarmee wordt het vastgestelde doel van 55 procent minder uitstoot per 2030 van de Europese Commissie net niet gehaald.

De 54 procent minder uitstoot wordt gehaald “als de lidstaten bestaande en geplande nationale maatregelen en EU-beleidsmaatregelen volledig implementeren”, zeiden de drie Eurocommissarissen tijdens een persconferentie. Zo blijft de EU op koers haar klimaatplannen te halen. Als alles wordt uitgevoerd zoals gepland, bestaat bovendien in 2030 42 procent van de EU-energie uit hernieuwbare energie, verwacht de Commissie.

Ambities naar praktijk

De Eurocommissarissen zien dat lidstaten “verbetering” hebben getoond in hun landelijke klimaatplannen. Het halen van het doel van 55 procent minder uitstoot is dan ook nog altijd in zicht, verwachten ze.

Papieren ambities moeten nu worden omgezet naar de praktijk, zei Hoekstra. Er moet meer worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld schone technologieën en landbouw waarbij koolstof in de grond wordt gehouden. Daar wil de EU ook geld voor vrijmaken, beloofde Hoekstra.

‘Intensiever samenwerken’

De Europese Commissie wil dat de EU in 2050 klimaatneutraal is. Oorspronkelijk zou er gestreefd worden de uitstoot in 2040 terug te dringen naar 90 procent, maar dat getal ligt onder druk vanuit het bedrijfsleven, de industrie en enkele lidstaten. Bij de presentatie hebben de Eurocommissarissen een streefpercentage voor 2040 dan ook niet genoemd.

Wel zegt de Commissie “intensiever met de lidstaten te willen samenwerken” om de doelen te halen. Zo moet er meer gebeuren om koolstof te kunnen verwijderen via bijvoorbeeld ander landgebruik en de aanleg van bossen. Slechts negen lidstaten hebben hiervoor plannen ingeleverd die haalbaar lijken, noteert de Commissie.

Fossiele brandstoffen

Ook hebben maar weinig lidstaten echt concrete plannen ingeleverd hoe ze fossiele brandstoffen willen uitfaseren. Slechts enkele EU-landen hebben bijvoorbeeld een overzicht gegeven van hun subsidies voor fossiele brandstoffen of een tijdlijn van de afbouw daarvan.

Nog niet alle EU-lidstaten hebben hun volledige klimaatplannen ingeleverd. De Commissie wacht nog op de plannen van België, Estland en Polen.

Havenbedrijf Rotterdam begint pilot met elektrisch draagvleugelschip

Foto: IJsbreker TV

ROTTERDAM – Sinds kort is er in de haven van Rotterdam een bijzonder nieuw schip te zien: het volledig elektrische draagvleugelpatrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam. Het vaartuig is onderdeel van een pilot voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf.

Het nieuwe draagvleugelpatrouillevaartuig, de Artemis EF-12 Workboat, ziet er misschien futuristisch uit, maar je kunt ‘m vanaf deze week zomaar spotten op het water van de Nieuwe Maas. Het vaartuig krijgt de naam RPA ZERO, verwijzend naar de nul-emissie van het schip. Bij hogere snelheden wordt de romp van een draagvleugelschip, of hydrofoil, uit het water ‘getild’, wat de weerstand en golfslag vermindert en de energie-efficiëntie vergroot.

Vernieuwing van de vloot

In de komende twaalf jaar bereiken de vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam het einde van hun technische levensduur. Het Havenbedrijf grijpt deze mogelijkheid aan om de gehele vloot te vernieuwen, te verduurzamen en onderhoudsprocessen te standaardiseren en te vereenvoudigen. In deze pilot wordt gekeken of een draagvleugelschip geschikt zou zijn voor de taken van de Divisie Havenmeester.

Foto: IJsbreker TV

De directie van Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie uitgesproken om de nieuwe vloot zo emissieloos mogelijk te maken, om zo bij te dragen aan een duurzame haven. Daarbij staat voorop dat de nieuwe schepen fit for purpose moeten zijn: ze moeten zeven dagen per week en 24 uur per dag inzetbaar zijn voor een schone, veilige en efficiënte haven.

Snel kunnen reageren van cruciaal belang

Herman Verweij, manager Scheeps- en Milieuveiligheid bij de Divisie Havenmeester, vertelt: “We willen de slimste haven zijn, met steeds meer gebruik van moderne hulpmiddelen in onze handhavings- en monitoringtaken. We willen ook de meest duurzame haven zijn, maar bij incidenten moeten we wel snel kunnen reageren op het water.”

Met dit volledig elektrische vaartuig van Artemis Technologies wil Havenbedrijf Rotterdam mogelijke voordelen testen. Verweij: “Denk daarbij aan de minimale golfslag en uitzonderlijke stabiliteit, zelfs bij woelig water. Daarom zijn we enthousiast om te onderzoeken of en hoe elektrische draagvleugelschepen onze samenstelling van inzetbare middelen kan aanvullen.”

Het toetsen van kansen en risico’s

De pilot loopt tot november 2025. De komende maanden volgen testen op de toepassingen, kansen en risico’s van draagvleugelschepen in de vloot. Daarbij kijkt het team van het Programma Vlootvernieuwing en Verduurzaming samen met de bemanning en asset managers onder andere naar vaargedrag, betrouwbaarheid van de vaartuigen, de voor- en nadelen van elektrisch varen en laden en de toepasbaarheid binnen de taken van de Divisie Havenmeester.

Foto: IJsbreker TV

Samenwerking met Artemis Technologies

Voor de pilot huurt Havenbedrijf Rotterdam een vaartuig van Artemis Technologies. Het bedrijf hoopt met de samenwerking de betrouwbaarheid en aanpasbaarheid van zijn draagvleugelvaartuigen te laten zien, stelt de CEO van Artemis Technologies, Dr. Iain Percy OBE: “Samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam is een kans om te laten zien hoe onze Artemis EF-12 Workboat kan bijdragen aan het duurzamer maken van nautische werkzaamheden. We kijken ernaar uit om de haven van Rotterdam te ondersteunen bij haar inspanningen om duurzaamheidsambities te bereiken, terwijl we de hoogste veiligheids- en efficiëntienormen handhaven.”

Jaarlijks bezoeken 28.000 zeeschepen en 91.000 binnenvaartschepen de haven van Rotterdam. De Divisie Havenmeester zorgt daarbij voor een veilige, vlotte, duurzame en beveiligde afwikkeling van de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Vanwege de publieke taak heeft de Divisie Havenmeester een speciale positie binnen Havenbedrijf Rotterdam. (Rijks)Havenmeester René de Vries geeft leiding aan de divisie.

Akkoord in kabinet over financiering aanvullend zorgakkoord

DEN HAAG – De ministers Fleur Agema (Volksgezondheid, PVV) en Eelco Heinen (Financiën, VVD) hebben overeenstemming bereikt over de financiering van het aanvullend zorgakkoord. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van RTL Nieuws.

Over dit onderwerp liepen de gemoederen vorige week nog hoog op in de ministerraad. Agema wilde structureel meer geld vrijmaken voor innovaties die de zorg op termijn efficiënter moeten maken, Heinen wilde dat maar voor twee jaar toezeggen. Afgesproken is dat het geld toch blijvend wordt bij een positieve evaluatie over twee jaar.

In het twee jaar geleden gesloten zorgakkoord maakte het toenmalige kabinet afspraken met een groot aantal partijen over maatregelen om de gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Agema probeert al langer tot extra afspraken te komen om personeelstekorten aan te pakken. Daarbij spelen innovaties die het werk lichter kunnen maken, een belangrijke rol.

Voorjaarsnota 2028

Voor investeringen in bijvoorbeeld technologische hulpmiddelen en toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) is volgens Agema structureel 400 miljoen euro nodig. Dat geld komt er nu, mits de evaluatie straks laat zien dat die middelen goed zijn besteed. Naar welke criteria daarbij wordt gekeken, is nog niet duidelijk.

Een tweede voorwaarde om dit bedrag structureel vrij te maken, is dat dit past “binnen de afgesproken financiële kaders”. Het geld moet komen uit een bestaand potje dat bedoeld is om de stijgende zorgvraag als gevolg van de voorgenomen halvering van het eigen risico op te vangen. Het kabinet moet er bij de voorjaarsnota van 2028 opnieuw een besluit over nemen.

Agema bevestigde zondag in het televisieprogramma Buitenhof dat de kwestie vrijdag hoog was opgelopen. Omdat het haar niet lukte erover in gesprek te komen met Heinen, vroeg zij partijloos premier Dick Schoof in het wekelijkse overleg met alle vicepremiers het onderwerp op de agenda van de ministerraad te zetten. Hij weigerde dat.

FNV dreigt met acties onder grondpersoneel KLM

UTRECHT – FNV dreigt met acties onder het grondpersoneel van KLM, omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao in een impasse zijn geraakt. De vakbond geeft de luchtvaartmaatschappij nu tot 13 juni 12.00 uur de tijd om met een goed cao-voorstel te komen en acties te voorkomen.

Onder grondpersoneel vallen bijvoorbeeld medewerkers die bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen of passagiers in de vertrekhallen te woord staan. Die medewerkers zijn het zat, zegt FNV-bestuurder John van Dorland. “Zonder hen vliegt er niets, maar KLM blijft doof voor hun terechte eisen. Het is nu tijd om een duidelijk signaal af te geven.”

FNV eist onder meer dat de salarissen van het grondpersoneel omhooggaan, terwijl KLM de lonen juist wil bevriezen. Verder wil de bond toezeggingen van KLM rond de zwaarwerkregeling, een regeling waardoor werknemers met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen.

‘Constructieve dialoog’

KLM is teleurgesteld over het besluit van FNV om uit het cao-overleg te stappen. “We vinden een constructieve dialoog met alle vakbonden belangrijk en blijven ons inzetten voor een goede cao die recht doet aan de inzet van onze collega’s én aansluit bij de financiële situatie waarin KLM zich bevindt”, laat een woordvoerster weten. “We blijven dan ook openstaan voor verdere gesprekken.”

Ook vakbond CNV meldt zich voor te bereiden op acties en op “zeer korte termijn een ultimatum” te stellen. “Onze leden zijn er woest over, we hebben moeite om de mensen rustig te houden”, zegt CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah. Volgens CNV geldt de cao voor grondpersoneel voor ongeveer 14.000 van de in totaal ruim 30.000 KLM-medewerkers.

Twee doden door frontale botsing auto’s in Steenderen

STEENDEREN – De bestuurders van twee auto’s zijn woensdagochtend in het Gelderse Steenderen om het leven gekomen bij een botsing. De twee auto’s botsten door nog onbekende oorzaak frontaal op elkaar, meldt de politie.

Het ongeval vond rond 07.00 uur plaats op de L. Dolfingweg. De twee bestuurders waren de enige inzittenden van de auto’s, aldus een politiewoordvoerder.

Investeerders kopen duurdere woningen door nieuwe regels

APELDOORN – Particuliere investeerders kopen door de veranderde regels op de huizenmarkt steeds vaker duurdere woningen. Het gemiddelde aankoopbedrag lag afgelopen kwartaal 35 procent hoger dan een jaar geleden, op 700.000 euro. “En zelfs 79 procent meer dan twee jaar geleden. Zij verlegden dus duidelijk hun aandacht naar de duurdere woningen, waarbij minder regels gelden om te verhuren”, meldt het Kadaster.

Particuliere investeerders vertrokken ook vaak uit universiteitssteden. In een jaar tijd daalde het aantal woningen in hun bezit in deze steden met meer dan 7000, tot ruim 107.000. Grote bedrijfsmatige investeerders kochten wel vaker een huis in een universiteitsstad. Maar omdat deze woningen gemiddeld een kleinere oppervlakte hebben dan die van particuliere investeerders (60 tegenover 90 vierkante meter), “komt er minder woonruimte voor studenten bij”.

Investeerders verkochten afgelopen kwartaal opnieuw meer woningen dan ze kochten. “Het verschil nam sinds 2023 toe. Van invloed daarop zijn onder andere de verhoogde overdrachtsbelasting, de invoering van de opkoopbescherming, de Wet betaalbare huur en de Box 3-regels”, laat het Kadaster weten.

Het aantal verkopen nam met 37 procent toe vergeleken met een jaar eerder. Ook het aantal aankopen neemt sinds 2023 weer toe, maar langzamer. De eerste drie maanden van dit jaar was er een stijging van ruim 24 procent.

Twee lidstaten niet achter EU-tekst over versterking democratie

BRUSSEL – Twee EU-lidstaten hebben zich niet achter een verklaring over het versterken van de democratie in de EU geschaard. De tekst werd besproken tijdens de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken. Hoewel er wel “brede steun” was voor de tekst, “bereikten de ministers geen consensus”, staat in een persbericht.

Hongarije en Slowakije hebben niet ingestemd, zei de Poolse EU-minister Adam Szłapka na afloop van de vergadering. Redenen daarvoor gaf hij niet. “Ze zijn er simpelweg nog niet klaar voor”, zei Szłapka. De tekst is alsnog gepubliceerd, maar met de kanttekening dat deze wordt gesteund door 25 lidstaten.

In de tekst wordt onder meer het gevaar van Russische inmenging en het belang van de rechtsstaat en maatschappelijke organisaties onderstreept. Dat zijn onderwerpen die Hongarije niet zinnen. Het land stond sowieso ter discussie op de vergadering, omdat ook de staat van de Hongaarse rechtsstaat op de agenda stond.

Het versterken van de democratie is een hoeksteen voor het waarborgen van Europese veiligheid, aldus de ondertekenaars. “Dit vereist een vrij en divers publiek debat en het vermogen om campagnes van manipulatie en inmenging van buitenlandse informatie te herkennen en tegen te gaan.”

Onder buitenlandse informatie valt ook desinformatie die gericht is tegen EU-waarden, het democratisch functioneren van instellingen, “en de manipulatie of vervalsing van historische feiten voor politieke doeleinden”, staat in de tekst. Ook zeggen de lidstaten zich in te zetten voor “vrije, onafhankelijke en pluralistische media, het garanderen van vrije en eerlijke verkiezingen, het bevorderen van burgerschapseducatie, het versterken van het maatschappelijk middenveld en het beschermen van de rechtsstaat”.

Trump: Poetin speelt met vuur

WASHINGTON – Donald Trump heeft op zijn socialmediakanaal Truth Social opnieuw uitgehaald naar de Russische president Vladimir Poetin. Hij schrijft dat Poetin “met vuur speelt”.

“Wat Vladimir Poetin niet beseft is, dat als ik er niet was, er al veel slechte dingen zouden zijn gebeurd met Rusland, en ik bedoel heel slecht. Hij speelt met vuur!”

Maandag schreef Trump al op Truth Social dat Poetin “volkomen gestoord” is geworden, nadat Rusland grootschalige droneaanvallen had uitgevoerd op Oekraïne. Vorige week belden Trump en Poetin nog twee uur met elkaar. De Amerikaan zei na dat gesprek dat Oekraïne en Rusland per direct zouden gaan praten over een bestand, maar Rusland reageerde terughoudender over vredesonderhandelingen.

Tips gezocht na ladingdiefstallen: Wie herkent deze vrachtwagen en/of de chauffeur [+foto’s]

SPIJKENISSE/HEIST-OP-DEN-BERG – Een trekker-oplegger combinatie voorzien van valse kentekenplaten is in verband gebracht met twee recente ladingdiefstallen.

De combinatie dook op 19 mei 2025 op in Spijkenisse en was op 27 mei 2025 betrokken bij een diefstal in het Belgische Heist-op-den-Berg.

Het onderzoeksbureau TT Experts doet onderzoek naar deze twee grote diefstallen en is dringend op zoek naar informatie over de betrokken vrachtwagen en de bestuurder.

Heeft u tips over de trekker, de oplegger of de chauffeur? Neem dan contact op met TT Experts via e-mail op info@ttexperts.nl of via de TT-tiplijn op telefoonnummer 06-51071643 (ook bereikbaar via WhatsApp).

×