Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 15:15 uur
Home Blog

Automobiliste (31) overlijdt na ernstig ongeval op A12 bij Bunnik, politie zoekt getuigen

BUNNIK – De 31-jarige automobiliste uit Utrecht die zaterdagavond 26 juli vlak voor middernacht betrokken raakte bij een ernstig verkeersongeval op de A12 bij Bunnik, is maandag 28 juli aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie Midden-Nederland.

Het ongeval vond plaats ter hoogte van Bunnik en betrof een botsing tussen twee voertuigen. Door de aanrijding ontstond een ravage op de snelweg, die als gevolg daarvan urenlang volledig afgesloten was voor het verkeer.

De bestuurder van het andere betrokken voertuig, een 46-jarige man uit Wijk bij Duurstede, werd in de nacht van het ongeval aangehouden. Hij is de afgelopen dagen verhoord en maandag weer op vrije voeten gesteld. De man blijft wel verdachte in het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

De politie onderzoekt momenteel de exacte oorzaak van het ongeval en doet daarbij een oproep aan mogelijke getuigen. Automobilisten die iets hebben gezien of beschikken over dashcambeelden van het incident of de momenten ervoor, worden verzocht contact op te nemen met de politie.

Het opsporingsteam verkeer van de eenheid Midden-Nederland coördineert het onderzoek.

Israël ontbiedt Nederlandse ambassadeur na reisverboden ministers

TEL AVIV – Israël heeft de Nederlandse ambassadeur ontboden nadat Nederland had aangekondigd dat het inreisverboden wil opleggen aan twee extremistische Israëlische ministers.

Nederland had ook al de Israëlische ambassadeur ontboden om hem te vertellen dat Israël meer humanitaire hulp moet toelaten in de Gazastrook.

De Nederlandse regering heeft opgeroepen om zo snel mogelijk tot een staakt-het-vuren in de Gazastrook te komen, maar Israël wil daar niet aan. Minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar zei eerder op de ochtend al dat Israël niet zal bezwijken onder de internationale druk, die de afgelopen dagen steeds groter wordt.

De Israëlische ambassade in Nederland noemde de stappen van de Nederlandse regering eerder al een “historische fout”. De verhoogde druk op Israël zou alleen maar Hamas in de kaart spelen en daarmee een einde aan de oorlog bemoeilijken.

Opnieuw debat aangevraagd over Gaza, ditmaal door de SP

DEN HAAG – SP-Kamerlid Sarah Dobbe heeft een debat aangevraagd over de oorlog in Gaza. Vorige week wilden GroenLinks-PvdA en D66 ook al dat de Tweede Kamer het zomerreces zou onderbreken voor een debat, maar hun aanvraag kreeg niet genoeg steun.

Buitenlandminister Caspar Veldkamp heeft maandagavond nieuwe stappen aangekondigd om Israël te bewegen meer humanitaire hulp in Gaza toe te laten. In een brief schreef hij onder meer dat de Israëlische ambassadeur wordt ontboden en dat twee omstreden ministers Nederland niet meer in mogen. Op Europees niveau wil Veldkamp aandringen op maatregelen tegen import uit illegale Israëlische nederzettingen.

“Met deze informatie lijkt het me goed om nu wel een debat te voeren”, vindt Dobbe. Volgens haar zijn de acties van het kabinet niet genoeg. “Dit kan niet wachten tot na het reces.” Het SP-Kamerlid doet het verzoek om deze of volgende week een commissiedebat te voeren.

Meer vliegtuigleveringen stuwen omzet fabrikant Boeing

ARLINGTON – Boeing heeft het afgelopen kwartaal flink meer vliegtuigen geleverd. Daardoor is de omzet van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant eveneens fors gestegen en werd het verlies teruggedrongen. Daarmee lijkt het herstel door te zetten bij het bedrijf dat langere tijd met problemen kampte.

Boeing leverde van april tot en met juni in totaal 150 commerciële vliegtuigen af aan klanten. Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar nog 92. Het bedrijf heeft dit kwartaal de productie van zijn 737-toestellen verhoogd naar 38 per maand, maar wil dat later dit jaar opvoeren naar 42 per maand. Boeing maakt ook maandelijks zeven 787-vliegtuigen.

De fabrikant kampte vorig jaar nog met technische incidenten bij zijn vliegtuigen, waaronder onderdelen die tijdens de vlucht losraakten. Ook was er in het najaar een grote staking in fabrieken van Boeing, dat door al die problemen enorme verliezen leed.

Gevechtsvliegtuigen

De totale omzet van Boeing kwam in het tweede kwartaal uit op 22,7 miljard dollar, omgerekend zo’n 19,7 miljard euro. Dat was een stijging van 35 procent op jaarbasis. Onder de streep stond een nettoverlies van 612 miljoen dollar. Een jaar eerder boekte Boeing nog een negatief resultaat van ruim 1,4 miljard dollar.

Boeing kreeg in de afgelopen periode verder per saldo 455 nieuwe orders voor verkeersvliegtuigen. Het orderboek staat nu op ruim 5900 commerciële vliegtuigen ter waarde van ongeveer 522 miljard dollar. Boeing is ook actief met de bouw van gevechtsvliegtuigen en ruimtevaart.

Grote Amerikaanse spoorvrachtvervoerders Union Pacific en Norfolk Southern sluiten akkoord over megafusie

Union Pacific
Foto: Adobe Stock | IanDewarPhotography

OMAHA – De grote Amerikaanse spoorvrachtvervoerders Union Pacific en Norfolk Southern hebben een overeenkomst bereikt over een fusie, de grootste in de Amerikaanse spoorsector ooit. Bronnen hadden al gemeld dat de samenvoeging bijna rond was.

Union Pacific, de grootste vervoerder van vracht op het Amerikaanse spoornetwerk, neemt daarbij het kleinere Norfolk Southern over voor 320 dollar per aandeel in contanten en eigen aandelen. Daarmee wordt een prijskaartje gehangen aan Norfolk Southern van 85 miljard dollar.

Daardoor ontstaat een spoorbedrijf met een doorlopend spoornetwerk tussen de Amerikaanse west- en oostkust waardoor bijna honderd zeehavens direct via spoor met elkaar worden verbonden. Nu is dat vrachtvervoer nog opgedeeld tussen regionale maatschappijen in het westen en het oosten van de Verenigde Staten.

Jaarlijks wordt ongeveer 1,5 miljard ton aan goederen over het spoor in de VS vervoerd, zoals steenkolen, staal, landbouwproducten en chemicaliën.

Verdeelde reacties politiek op stappen kabinet tegen Israël

DEN HAAG – Haagse politici reageren verdeeld op de maatregelen die buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) maandagavond heeft aangekondigd tegen Israël. Om het land te bewegen meer humanitaire hulp toe te laten in de Gazastrook, wordt de Israëlische ambassadeur ontboden en krijgen twee omstreden ministers een inreisverbod opgelegd. De reacties van partijen op deze stappen volgen de lijnen van de discussie zoals die al langer wordt gevoerd.

Het kabinet moet meer doen, vinden partijen op de progressieve flank. Volgens Kati Piri van GroenLinks-PvdA staan de stappen “op geen enkele manier in verhouding tot de ernst van de Israëlische oorlogsmisdaden”. D66-Kamerlid Jan Paternotte denkt niet dat de maatregelen het verschil gaan maken, schrijft hij op X. “Schoof en Veldkamp gebruiken wel terechte harde woorden, maar komen met te zachte daden.” DENK-voorman Stephan van Baarle: “Slappe hap! Hiermee blijven ze medeplichtig aan de genocide in Gaza!” Ook Sarah Dobbe (SP) vindt de acties niet genoeg. “Volgens het genocideverdrag moet Nederland alles doen wat redelijkerwijs kan om genocide te voorkomen.”

PVV-leider Geert Wilders sprak op X van een “steunbetuiging aan de beesten van Hamas”, kort nadat de eerste berichten over de kabinetsstappen in de media kwamen. Diederik van Dijk (SGP) schrijft: “Israël verdient steun, geen sancties, in de strijd tegen kwaadaardige, duistere machten die haar bestaan blijven bedreigen.”

Isa Kahraman (NSC) vindt het goed dat zijn partijgenoot Veldkamp maatregelen neemt. Voormalige coalitiegenoten VVD en BBB hebben vooralsnog niet gereageerd.

Cool Solutions Belgium sluit zich aan bij Neele-Vat Group

Foto: Cool Solutuons

ANTWERPEN – Cool Solutions Belgium is sinds kort onderdeel van de Neele-Vat Group. Het transportbedrijf Mammoet Ferry Transport, dat onder de Neele-Vat Group valt, heeft een strategische financiële investering gedaan in de Belgische koelvervoerder. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in de verdere groei van beide bedrijven.

De overname betekent een belangrijke versterking voor Cool Solutions Belgium, dat al actief is in internationaal koeltransport. Door de samenwerking ontstaat extra ruimte voor investeringen, uitbreiding van diensten en het verstevigen van de marktpositie.

“Deze alliantie opent de deur naar verdere groei en maakt het mogelijk om nog meer en betere transportoplossingen te bieden, vooral op het gebied van ferrytransport van en naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland”, aldus de aankondiging.

De Neele-Vat Group is een toonaangevende speler op het gebied van transport, warehousing, expeditie en douanediensten. De toevoeging van Cool Solutions Belgium past in de strategie van het Rotterdamse concern om zijn positie in de Europese markt verder te versterken.

Foto: Cool Solutions

Meer details over de samenwerking worden op een later moment bekendgemaakt, meldt het bedrijf.

Oostenrijkse transportsector waarschuwt voor negatieve gevolgen geplande vrachtwagentolverhoging

WENEN – De geplande verhoging van de Oostenrijkse vrachtwagentol per 2026 stuit op felle kritiek vanuit de transportsector. Volgens de Oostenrijkse Kamer van Koophandel dreigt het land daardoor een nog grotere concurrentienadeel op te lopen. De voorzitter van de Kamer van Koophandel van Opper-Oostenrijk, Doris Hummer, en Wolfgang Schneckenreither, voorzitter van de vakgroep Transport en Verkeer, roepen de regering dringend op om de plannen te heroverwegen.

De Oostenrijkse economie bevindt zich inmiddels in het derde opeenvolgende recessiejaar en de inflatie liep in juni opnieuw op tot 3,3 procent – ruim boven het EU-gemiddelde. In dat licht vinden Hummer en Schneckenreither de voorgestelde tariefverhoging van ongeveer 13 procent voor de Lkw-Maut bijzonder zorgwekkend.

“In deze economisch moeilijke tijden is zo’n forse stijging van de vrachtwagenmaut uiterst contraproductief,” stelt Hummer. “Het schaadt de concurrentiepositie van Oostenrijk als vestigingsland en wakkert de inflatie verder aan.”

De geplande verhoging omvat niet alleen een indexering van de tarieven (valorisatie), maar ook een aanzienlijke verhoging van de bestaande CO₂-toeslag. Volgens de sector worden de hogere kosten uiteindelijk doorberekend aan opdrachtgevers in de handel en industrie, en daarmee ook aan de consument via hogere productprijzen.

Zorgen om concurrentiepositie en bedrijfsverplaatsing

De transportbranche wijst erop dat bedrijven nu al worstelen met hoge lasten, wat leidt tot verplaatsing van activiteiten naar goedkopere buurlanden. De geplande maatregel zou dit proces versnellen. De kosten van verbruiksbelastingen en heffingen voor het gebruik van een 40-tons trekker in Oostenrijk zouden volgens berekeningen oplopen van circa €81.000 naar ongeveer €92.000 per jaar.

“Uit EU-vergelijkingen blijkt dat Oostenrijk nu al de hoogste mauttarieven heeft. Voor €50 komt een 40-tons vrachtwagen in Oostenrijk nog geen 100 kilometer ver, terwijl dat in Duitsland – dat ook hoge tarieven kent – al snel 50 procent meer is”, aldus Schneckenreither.

Onevenredige inkomsten uit mautheffing

Jaarlijks haalt Oostenrijk zo’n 1,7 miljard euro op uit de Lkw-Maut. Volgens een studie van Prognos betekent dit een overdekking van circa 20 procent – de inkomsten liggen dus fors boven de daadwerkelijke infrastructuurkosten. Via onder andere de ASFINAG-dividend en btw op de maut vloeit jaarlijks meer dan €500 miljoen in de staatskas. Een transparante kostencalculatie wordt volgens de transportsector echter stelselmatig geweigerd.

“De heffing heeft inmiddels het karakter van een verkapte belastingverhoging,” zegt Schneckenreither. “De transportsector wordt uitgeperst, terwijl het aantal nieuwe registraties van vrachtwagens en trekkers vorig jaar al met meer dan 20 procent daalde.”

Oproep aan de Oostenrijkse regering

Hummer en Schneckenreither roepen de Oostenrijkse minister van Verkeer op om de plannen te herzien. Hun concrete eisen zijn:

  • Handhaving van de huidige Lkw-Mauttarieven in 2026;
  • Geen verdere verhoging van de CO₂-toeslagen;
  • Geen indexering (valorisatie) van de tarieven;
  • Volledige openheid over de berekeningsgrondslag van de tarieven.

“We vragen de regering om deze stap terug te draaien en verantwoordelijkheid te nemen voor het behoud van Oostenrijk als logistiek vestigingsland”, zo luidt hun dringende oproep.

FlyUs breidt Franse luchtvrachtactiviteiten uit met nieuw partnerschap met MASkargo

PARIJS – De FlyUs Aviation Group (FlyUs) is per 29 juli 2025 aangesteld als exclusieve General Sales and Service Agent (GSSA) van de vrachtdivisie van Malaysia Airlines, MASkargo, in Frankrijk. Hiermee breidt FlyUs zijn netwerk in Zuidoost-Azië fors uit en verstevigt het bedrijf zijn positie in de Franse luchtvrachtmarkt, met name op het gebied van temperatuurgevoelige goederen.

Het partnerschap houdt in dat FlyUs de vrachtactiviteiten van MASkargo vertegenwoordigt op Charles de Gaulle Airport (CDG) in Parijs. Daar voert Malaysia Airlines momenteel een dagelijkse dienst uit met een Airbus A350-900. De samenwerking biedt Franse expediteurs dagelijkse capaciteit naar Maleisië, met doorverbindingen naar belangrijke markten in Australië, Japan en Vietnam.

FlyUs is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing, administratieve ondersteuning, supervisie van de afhandelingsagent en het toezicht op eventuele chartervluchten voor MASkargo.

“Dankzij deze samenwerking hebben onze klanten dagelijks betrouwbare toegang tot Maleisië,” zegt Emmanuèle Deleau, vestigingsmanager Frankrijk bij FlyUs.

“Het is een waardevolle aanvulling op ons netwerk en biedt een efficiënte oplossing voor Franse expediteurs die luxe goederen en tijdkritische zendingen naar Zuidoost-Azië vervoeren.”

Deleau benadrukt daarnaast het belang van de koelketenlogistiek: “We gaan onze expertise inzetten voor het vervoer van farmaceutische producten en bederfelijke goederen, onder andere vanuit de internationale versmarkt van Rungis.”

De extra capaciteit zal bovendien worden ingezet voor het transport van luchtvaartonderdelen voor vier toonaangevende fabrikanten, naast andere algemene vracht.

Volgens Carlo de Haas, president-directeur van FlyUs, versterkt het partnerschap de aanwezigheid van het bedrijf op een strategische Europese exportmarkt:
“Met deze uitbreiding voegen we dagelijks widebody-capaciteit toe vanuit Parijs, wat ons in staat stelt om hoogwaardige sectoren nog beter te bedienen.”

Het is de eerste samenwerking tussen FlyUs en MASkargo en betekent een belangrijke uitbreiding van de vrachtactiviteiten tussen Europa en Zuidoost-Azië.

Spaanse transporteur A.M.A. breidt vloot uit met 43 Mercedes-Benz Actros L ProCabin-trekkers

CAMPO DE CRIPTANA/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Het Spaanse transportbedrijf Autónomos Manchegos Agrupados (A.M.A.) heeft zijn vloot uitgebreid met maar liefst 43 nieuwe Mercedes-Benz Actros 1848 LS ProCabin-trekkers.

De feestelijke overdracht vond plaats op een bijzondere locatie: voor de wereldberoemde windmolens van Campo de Criptana, bekend uit de roman Don Quichot.

De ceremonie stond onder het motto “GIANTS under GIANTS” – een eerbetoon aan zowel de kracht van de voertuigen als de ondernemersgeest van A.M.A. Onder de genodigden bevonden zich onder anderen de eigenaren van A.M.A., de broers Zenón, Alberto en José Gregorio Muñoz Abad, evenals Antonio García-Patiño (CEO Daimler Truck Spain) en Pedro Villanueva (directeur van Mercedes-Benz-dealer Eje Occidental).

“Voor Mercedes-Benz Trucks zijn onze klanten de échte reuzen – mensen zoals de gebroeders Muñoz Abad, die een toonaangevend bedrijf hebben opgebouwd,” aldus García-Patiño.

Zenón Muñoz voegde daaraan toe: “In het land van de reuzen hebben we twee reuzen samengebracht. Deze vlootvernieuwing is een belangrijke stap voor ons – en Mercedes-Benz Trucks was voor ons de logische keuze.”

Nieuwe standaard in efficiënt langeafstandstransport

De Mercedes-Benz Actros L ProCabin staat bekend om zijn geoptimaliseerde aerodynamica, moderne rijhulpsystemen en de krachtige OM471-motor met topkoppel-functie. Dit resulteert in een brandstofbesparing tot 3% – wat bijdraagt aan lagere kosten in het goederenvervoer.

De trekkers zijn uitgerust met onder meer:

  • Predictive Power Control (GPS-gestuurde anticiperende cruisecontrol);
  • Active Brake Assist 6, die ook reageert op voetgangers en fietsers;
  • Active Sideguard Assist 2, voor meer veiligheid bij afslaan en inhalen;
  • Active Drive Assist 3, dat automatisch afstand houdt en in noodgevallen stopt;
  • Multimedia Cockpit Interactive 2 met touchscreen en spraakherkenning.

Het familiebedrijf A.M.A., opgericht in 1996 en gevestigd in Campo de Criptana, staat voor efficiëntie, kwaliteit en technologische vooruitgang. Op het eigen terrein van 35.000 m² beschikt het bedrijf over een moderne werkplaats en parkeerfaciliteiten voor 150 vrachtwagens. A.M.A. is actief in zowel nationaal als internationaal transport.

Werkgevers in zorg voorzien verdere toename werkdruk en stress

DEN HAAG – De mentale druk op zorgmedewerkers zal verder toenemen, verwacht een meerderheid van de werkgevers volgens een TNO-rapport. Van de ondervraagden voorziet 62 procent meer werkdruk en stress, terwijl dat nu al een van de grootste problemen in de sector is.

De zorg heeft onder meer te maken met “dubbele vergrijzing”: steeds meer ouderen hebben zorg nodig, maar zorgwerknemers worden zelf ook ouder en niet iedereen die met pensioen gaat, kan worden vervangen. Organisaties proberen dat op te vangen door meer te automatiseren. Ze verlenen bijvoorbeeld vaker zorg op afstand, of zetten kunstmatige intelligentie (AI) in.

Het werk wordt complexer, denken drie op de vijf zorgwerkgevers. Dat heeft zowel te maken met technologie als met ‘zorgzwaarte’: ouderen hebben vaak meerdere aandoeningen. Ook die complexiteit kan leiden tot stress.

Het rapport is gebaseerd op cijfers uit de Werkgevers Enquête Arbeidsomstandigheden. Die werd eind vorig jaar gehouden onder 3500 werkgevers.

Trump wil dat Britten meer olie winnen uit Noordzee

TURNBERRY – De Amerikaanse president Donald Trump heeft er bij de Britse premier Keir Starmer op aangedrongen meer olie uit de Noordzee te winnen. Ook uitte Trump tijdens zijn vijfdaagse bezoek aan zijn Turnberry-golfresort in Schotland kritiek op de hoge Britse belastingen op fossiele brandstoffen.

“Noordzeeolie is een SCHATKIST voor het Verenigd Koninkrijk. De belastingen zijn echter zo hoog dat het onzin is”, schreef Trump dinsdag op zijn platform Truth Social. “Ze hebben in feite tegen boorbedrijven en oliemaatschappijen gezegd: ‘We willen jullie niet.’ Stimuleer de boorbedrijven, SNEL. EEN ENORM FORTUIN TE VERDIENEN voor het VK, en veel lagere energiekosten voor de mensen!”

Naast belastingverlagingen suggereerde Trump ook dat Starmer de immigratie moet beperken en de criminaliteit in het Verenigd Koninkrijk moet stoppen als hij populist Nigel Farage wil verslaan bij de volgende algemene verkiezingen.

Trump haalde ook fel uit naar de Londense burgemeester Sadiq Khan, een partijgenoot van Labour-leider Starmer, en ging tekeer tegen windturbines, die hij omschreef als “zeer dure en lelijke energie”. Starmer verdedigde het Britse energiebeleid en verklaarde: “Wij geloven in een mix, en olie en gas zullen uiteraard nog heel lang bij ons blijven.”

De Britse regering verhoogde vorig jaar de extra belasting voor olie- en gasproducenten in de Noordzee van 35 naar 38 procent. De overheid wil die extra inkomsten gebruiken voor de financiering van duurzame energieprojecten. Ook heeft de Labour-regering van Starmer aangegeven geen nieuwe vergunningen uit te geven voor olie- en gaswinning in de Noordzee, maar bestaande vergunningen wel te honoreren.

Kort voor zijn terugkeer in het Witte Huis in januari dit jaar riep Trump al op de Noordzee te heropenen voor het opsporen van olie en de windmolens weg te halen. Hij reageerde destijds op de plannen van Apache, een onderdeel van de Amerikaanse olie- en gasproducent APA, om de Noordzee tegen eind 2029 te verlaten.

Importheffingen VS kosten autoconcern Stellantis 1,5 miljard euro

AMSTERDAM – Stellantis, het autoconcern achter merken als Citroën, Fiat, Peugeot, Jeep en Opel, verwacht dat de kosten van de Amerikaanse importheffingen dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro zullen bedragen. Het grootste deel van deze kosten, ongeveer 1,2 miljard euro, wordt voorzien in de tweede jaarhelft. In de eerste zes maanden van 2025 hadden de heffingen al een negatieve impact van 300 miljoen euro.

De autofabrikant, waarvan het hoofdkantoor in Nederland staat, bevestigde in de eerste helft van het jaar een nettoverlies van 2,3 miljard euro te hebben geleden. Dat is onder meer te wijten aan dalende verkoopcijfers en de impact van Amerikaanse importheffingen.

Eerder deze maand kwam Stellantis al met voorlopige halfjaarcijfers en waarschuwde het bedrijf voor het miljardenverlies. Financieel directeur Doug Ostermann gaf daarbij al aan dat de impact van de heffingen in de tweede helft waarschijnlijk “aanzienlijk” groter zal zijn.

Vooral in Noord-Amerika daalden de verkoopvolumes van Stellantis sterk, met 25 procent. De VS voerden begin april een heffing van 25 procent in op de import van auto’s die buiten het land worden gemaakt. Onder de onlangs bereikte handelsovereenkomst tussen de VS en de EU geldt voor Europese auto’s nu een importheffing van 15 procent.

Volgens de nieuwe topman Antonio Filosa wordt 2025 een “moeilijk jaar” voor Stellantis. De Italiaan, die in juni de hoogste baas werd, ziet echter ook tekenen van verbetering. Zo stegen de volumes en de omzet ten opzichte van de tweede helft van 2024, ondanks “een toename van de externe tegenwind”. Ook hoopt het bedrijf met nieuwe modellen, waaronder een hybride Jeep Cherokee en de Dodge Charger Sixpack met verbrandingsmotor, de verkopen aan te jagen.

Internationale voedselwaakhond spreekt van hongersnood in Gaza

GAZA-STAD – De voedselsituatie in de Gazastrook is zodanig verslechterd dat “het worstcasescenario van hongersnood zich nu ontvouwt”, stelt de internationale waakhond voor voedselzekerheid (IPC). De organisatie waarschuwde afgelopen mei dat hongersnood dreigt door de aanhoudende voedseltekorten.

De beoordeling van de situatie is gedeeld in een zogeheten “alert”, een soort tussenupdate. De IPC zegt dat de classificatie hongersnood pas formeel wordt toegekend bij een analyse. Die zal “zonder uitstel” worden uitgevoerd. Volgens de meest recente gegevens zijn de hongersnooddrempels bereikt voor voedselconsumptie in het grootste deel van Gaza en voor acute ondervoeding in Gaza-Stad.

Een op de drie Gazanen heeft dagenlang geen eten, meldt de IPC. De aan de Verenigde Naties gelieerde organisatie schrijft dat ondervoeding in de eerste helft van juli flink is toegenomen. Volgens de Gazaanse autoriteiten is het dodental door ondervoeding en verhongering opgelopen tot bijna 150.

De voedselleveringen aan Gaza zijn flink teruggelopen sinds de uitbraak van de oorlog in oktober 2023. Volgens de IPC zorgde een bestand tussen Hamas en Israël van halverwege januari tot halverwege maart voor een verlichting van de voedselonzekerheid. Daarna blokkeerde Israël maandenlang de toevoer van alle goederen. Sinds mei komt weer beperkt voedsel binnen, maar de hoeveelheden zijn volgens de IPC en hulporganisaties verre van genoeg.

De IPC is net als hulporganisaties kritisch op de hulpverlening van de door Israël gesteunde Gaza Humanitarian Foundation (GHF). Het eten dat de GHF sinds eind mei uitdeelt, moeten burgers zelf bereiden met water en brandstof. Die middelen zijn nauwelijks verkrijgbaar. “De voedselverdeling vindt plaats op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Hierdoor kunnen de meest kwetsbare groepen grotendeels niet bij dit voedsel komen”, aldus de IPC.

Tientallen slachtoffers bij aanval op Oekraïense gevangenis

ZAPORIZJA – Bij een aanval op een gevangenis in Oekraïne zijn zeker zestien mensen om het leven gekomen en 35 mensen gewond geraakt, meldt de gouverneur van de regio Zaporizja. Zowel de gevangenis als nabijgelegen huizen zijn verwoest door een Russische aanval, aldus gouverneur Ivan Fedorov.

Het is niet duidelijk hoeveel van de slachtoffers gevangenen of medewerkers waren.

De regio Zaporizja is deels in handen van de Russen en is een van de vijf Oekraïense regio’s die Rusland eenzijdig heeft geannexeerd. In Zaporizja staat ook de kerncentrale die regelmatig wordt beschoten.

Ook elders in het land zijn inslagen gemeld. In de regio Dnipropetrovsk zijn volgens regionale autoriteiten vier mensen gedood door Russische luchtaanvallen. Acht mensen raakten gewond.

×