BERLIJN – Een Duitse consumentenorganisatie heeft juridische stappen ondernomen tegen verschillende budgetluchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair en easyJet. De organisatie stelt dat de airlines onterecht kosten vragen voor het meenemen van handbagage op een vlucht.
“Ryanair, EasyJet en anderen lokken klanten met lage tarieven waar standaard handbagage niet bij inbegrepen zit. Dat is misleidend en in strijd met bestaande wetgeving”, stelt voorzitter Ramona Pop van de Duitse consumentenclub VZBV in een interview met de krant Neue Osnabrücker Zeitung.
Volgens Pop zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om een redelijke hoeveelheid handbagage zonder extra kosten mee te vervoeren en zijn de maximumafmetingen die veel maatschappijen hanteren in strijd met Europese wetgeving. Andere Europese consumentenorganisaties hebben hierover eerder ook al geklaagd.
Tegen de regels
De voorzitter meldt dat er rechtszaken zijn aangespannen tegen Ryanair, EasyJet, Wizz Air en Vueling Airlines.
De Consumentenbond en vijftien andere Europese consumentenorganisaties hebben eerder dit jaar nog een klacht ingediend bij de Europese Commissie en het netwerk van nationale consumentenautoriteiten CPC over de kosten voor handbagage. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar verwees toen naar een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in 2014, waarin werd bepaald dat het tegen de regels is om passagiers te laten betalen voor een redelijke hoeveelheid handbagage.
De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop heeft afgelopen mei een rechtszaak aangespannen tegen Ryanair wegens vermeende misleidende praktijken bij het boekingsproces. Die zaak loopt nog.