Clicky

donderdag 14 augustus 2025 - 16:54 uur
Home Blog

Actrice Ingeborg Elzevier (89) overleden

AMSTERDAM – Actrice Ingeborg Elzevier is op 89-jarige leeftijd overleden. Dat maakte theaterproducent Stuurmanskunst donderdag bekend. De Amsterdamse zat zestig jaar in het vak en is bekend van rollen op tv, in film en theater. Elzevier overleed in haar woonplaats Amsterdam na een kort ziekbed.

Na haar afstuderen aan de Amsterdamse Toneelschool in 1958 maakte Elzevier haar debuut in het theater in het stuk Orpheus daalt af bij Toneelgroep Theater in Arnhem. Later speelde ze ook bij de Haagse Comedie, Toneelgroep Centrum en Toneelgroep Amsterdam.

“Ingeborg excelleerde in klassieke stukken en komedie. Haar feilloze timing, helderheid en menselijkheid maakten haar tot een geliefde collega en publieksfavoriet”, stelt Stuurmanskunst in een verklaring. “Met trots, dankbaarheid en weemoed nemen wij afscheid van een actrice met stijl, toewijding en bovenal een mooi mens. Haar aanwezigheid blijft voelbaar in het werk dat zij naliet.”

Elzevier werd op tv onder meer bekend van rollen in De Stille Kracht (1974), In voor- en tegenspoed (1991) en Kinderen geen bezwaar (vanaf 2005). Ook speelde ze in films als Madelief (1998), Grimm (2003) en Rocco & Sjuul (2023). Elzevier won diverse theaterprijzen en werd in 2001 koninklijk onderscheiden als officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Franse politie vindt vier lichamen in de Seine

PARIJS – De Franse politie heeft in een voorstad van Parijs vier lichamen gevonden in de rivier de Seine. Momenteel is er nog geen bewijs gevonden dat de doden iets met elkaar te maken hebben.

De lichamen werden gespot door iemand in een trein die langs de rivier reed. Ze lagen in Choisy-le-Roi, ten zuidoosten van Parijs. De autoriteiten vermoeden dat de omstandigheden van de rivier ervoor hebben gezorgd dat de lichamen daar zijn beland.

Het gaat om vier mannen. Het is nog niet duidelijk waaraan ze zijn overleden. Waarschijnlijk lagen ze alle vier al meerdere dagen in de rivier.

Krant: Trump vraagt Noorse minister naar Nobelprijs

OSLO – De Amerikaanse president Donald Trump heeft de Noorse minister van Financiën vorige maand gevraagd naar de Nobelprijs voor de Vrede. Dat schrijft de Noorse zakenkrant Dagens Naeringsliv, die zich baseert op anonieme bronnen.

Minister en voormalig NAVO-topman Jens Stoltenberg liep volgens de krant in Oslo over straat toen hij onverwacht een telefoontje kreeg van Trump. Die wilde het hebben over importheffingen en zou ook uit zijn geweest op de prestigieuze vredesprijs.

Trump beschouwt zichzelf als een vredesduif. “Ik heb in de laatste zes maanden al vijf oorlogen gestopt”, zei hij woensdag bij het Kennedy Center.

Obama

De president is volgens de krant al eerder begonnen over de vredesprijs in gesprekken met Stoltenberg. Die bevestigde dat is gesproken over economische kwesties, maar wilde verder niet in detail treden over het gesprek.

Het Noors Nobelcomité kiest de winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. De prijs ging al eerder naar een zittende Amerikaanse president. Dat was Barack Obama in 2009.

Internationale steun

Trump kan bij zijn streven naar een Nobelprijs rekenen op internationale steun. Eerder deze maand maakte de premier van Cambodja bekend dat hij de Amerikaanse president heeft voorgedragen voor de prijs.

Dat gebeurde nadat Trump druk had uitgeoefend om tot een bestand te komen tijdens een grensconflict tussen Cambodja met Thailand. Ook Pakistan en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben de president voorgedragen voor de vredesprijs.

Het Witte Huis heeft al gezegd dat het “de hoogste tijd is” dat Trump de vredesprijs wint. “Trump ziet deze prijs als de ultieme bekroning van hoe de geschiedenis zich hem zal herinneren”, zei een oud-medewerker deze week tegen de politieke krant The Hill.

Recordaantal mensen met een AOW-uitkering

DEN HAAG – Het aantal mensen met een AOW-uitkering in Nederland is in een jaar met 1,9 procent gestegen tot een nieuw record van bijna 3,7 miljoen. Dit zijn bijna 70.000 meer AOW-gerechtigden dan eind juni vorig jaar, maakte de Sociale Verzekeringsbank (SVB) donderdag bekend.

Bijna 1,1 miljoen AOW’ers zijn ouder dan 80 jaar en bijna 2900 mensen met zo’n basispensioen zijn 100 jaar of ouder. Volgens de SVB, die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van de uitkeringen, zijn er meer vrouwen met een AOW (53,2 procent) dan mannen (46,8 procent).

Meer dan 333.000 AOW-gerechtigden wonen in het buitenland, vooral in België, Duitsland en Spanje. De SVB stelt ook vast dat het aantal gerechtigden dat een onvolledige AOW-uitkering ontvangt, blijft toenemen. Mensen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen of (tijdelijk) in het buitenland hebben gewoond of gewerkt, hebben doorgaans namelijk geen recht op een volledig basispensioen van de overheid.

Belastinggeld

Vorige maand werd bekend dat AOW-uitkeringen het afgelopen jaar voor het eerst voor meer dan de helft betaald zijn uit belastinggeld. Iedereen die werkt, betaalt AOW-premie. Maar doordat mensen steeds ouder worden, dekken de premies de uitkeringen steeds minder. Het verschil vult de overheid aan met belastinggeld.

Onlangs leidde een advies van topambtenaren om te bezuinigen op de AOW en de AOW-leeftijd versneld te verhogen tot maatschappelijke ophef. Werkgeversorganisaties en vakbonden reageerden zeer kritisch op het advies.

Duitse politie haalt gevaarlijk geladen Hongaarse vrachtwagencombinatie van de weg

Foto: Duitse Politie

LINSTOW – De Duitse snelwegpolitie heeft op de A19 ter hoogte van Petersdorf een gevaarlijk geladen Hongaars vrachtwagencombinatie van de weg gehaald.

Tijdens een controle op donderdagochtend 14 augustus 2025 troffen agenten in de laadruimte van de oplegger een Scania trekker aan die in hoogte boven het dak van de trailer uitstak.

Daarnaast bleek de ladingzekering van het voertuig onvoldoende, waardoor gevaarlijke situaties konden ontstaan.

Om verdere risico’s te voorkomen werd de combinatie stilgezet en aan de ketting gelegd. De 56-jarige chauffeur mocht niet meer verder rijden. Zowel tegen hem als tegen het transportbedrijf is een boeteprocedure gestart.

Greenergy verlengt ondererfpachtovereenkomst biodieselfabriek Amsterdam met tien jaar

AMSTERDAM – Greenergy, een Europese producent van biodiesel uit afval, kondigt een verlenging van tien jaar aan van de ondererfpachtovereenkomst met Port of Amsterdam. Hiermee bevestigt het bedrijf zijn structurele betrokkenheid bij de productie van biobrandstoffen in Nederland.

Sinds de overname van de biodieselfabriek in Amsterdam in 2018 heeft Greenergy aanzienlijke investeringen gedaan om de fabriek om te bouwen voor de verwerking van afvaloliën. Onlangs is ook de productiecapaciteit uitgebreid en verhoogd met 25%. Hierdoor kan de fabriek een breder scala aan afvaloliën verwerken en bovendien voldoen aan de groeiende vraag naar op afval gebaseerde biobrandstoffen.

Deze investeringen ondersteunen de toenemende vraag naar hernieuwbare brandstoffen in Nederland, waar de overheid belangrijke stappen heeft gezet om het gebruik van biobrandstoffen te bevorderen. De Nederlandse regering heeft met name een duidelijk beleid ingevoerd om de officiële biobrandstofverplichtingen – de maximale hoeveelheid biobrandstoffen die met diesel en benzine mogen worden gemengd – in de komende vijf jaar te verhogen, wat een duurzame marktvraag creëert.

Adam Traeger, CEO van Greenergy, voegt toe: “Onze verlengde huurovereenkomst met Port of Amsterdam onderstreept onze betrokkenheid bij de productie van biodiesel in Nederland, waar steun is voor de sector en een duidelijk meerjarenbeleid bestaat voor het gebruik van biobrandstoffen. We verwelkomen in het bijzonder de inzet van de Nederlandse overheid om, in tegenstelling tot buurlanden, de maximale hoeveelheid biobrandstoffen die met diesel en benzine mogen worden gemengd de komende jaren aanzienlijk te verhogen. Onze investering maakt de voortzetting van biodieselproductie in Amsterdam mogelijk en zorgt ervoor dat we een sleutelrol kunnen spelen in het koolstofvrij maken van het Europese vervoer door middel van duurzame productie van op afval gebaseerde biodiesel. Daar waar wij beleidszekerheid zien, zijn wij bereid te investeren.”

Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam: “We zijn trots op de verlenging van onze samenwerking met Greenergy, waarmee we onze gedeelde inzet voor het aantrekken en ondersteunen van hernieuwbare brandstofproductie in de haven van Amsterdam onderstrepen. Deze huurovereenkomst bevestigt onze gezamenlijke ambitie om CO₂-uitstoot te verminderen en ondersteunt onze strategische visie om de haven van Amsterdam te positioneren als een belangrijke hub en bestemming voor hernieuwbare brandstoffen. We kijken uit naar de voortzetting van onze succesvolle samenwerking in de komende jaren, zodat Greenergy optimaal gebruik kan maken van zijn faciliteiten en de beschikbare haveninfrastructuur.”

Waarom moderne koplampen 50 procent minder ongevallen veroorzaken

Foto: Adobe Stock

De juiste keuze en installatie van koplampen kan het risico op ongevallen ‘s nachts met wel 50% verminderen. Goede verlichting is cruciaal voor veilig rijden in het donker, waarbij moderne LED en xenon koplampen aanzienlijk betere prestaties leveren dan traditionele halogeenlampen. Uit onderzoek blijkt dat verkeerde of verouderde koplampen direct bijdragen aan het hoge aantal verkeersongevallen tijdens donkere uren.

In Nederland vallen jaarlijks meer dan 675 verkeersdoden en raken 430.000 mensen betrokken bij verkeersongevallen. Een groot deel van deze ongevallen gebeurt tussen 22:00 en 6:00 uur, wanneer slecht zicht door onvoldoende verlichting een hoofdrol speelt. TÜV Rheinland berekende dat meer dan 50% van alle ernstige ongevallen op wegen buiten de bebouwde kom voorkomen kan worden als alle auto’s uitgerust zijn met moderne xenon verlichting.

Waarom kwalitatieve koplampen levens redden

Moderne koplampen maken het verschil tussen veilig thuiskomen en een ongeval. Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid toont aan dat er een relatie is tussen contrastgevoeligheid, het vermogen om onderscheid te maken tussen een object en de achtergrond, en de betrokkenheid bij verkeersongevallen.

De belangrijkste veiligheidsvoordelen van kwalitatieve koplampen zijn:

  1. Betere zichtbaarheid op afstand: Moderne koplampen verlichten de weg tot wel 200 meter ver, waarbij traditionele halogeenlampen slechts 100-150 meter bereiken. Deze extra meters geven bestuurders cruciale reactietijd.
  2. Verbeterde contrastherkenning: LED en xenon verlichting produceren een witter licht dat dichterbij daglicht komt. Dit helpt bij het herkennen van objecten, voetgangers en wegmarkeringen in moeilijke omstandigheden.
  3. Minder vermoeidheid: Helderder licht vermindert de inspanning die ogen moeten leveren om details te onderscheiden, wat bestuurders alerter houdt tijdens lange nachtritten.

Deze illustratie toont het cruciale verschil tussen de drie verlichtingsstanden en hun impact op verkeersveiligheid. Bij stadslichten (positielichten) blijft de voetganger vrijwel onzichtbaar in het donker – dit verklaart waarom stadslichten alleen bedoeld zijn om je auto zichtbaar te maken voor anderen, niet om te rijden.

Dimlichten verbeteren het zicht aanzienlijk en maken de voetganger op ongeveer 50-75 meter zichtbaar. Dit is de standaardverlichting voor nachtelijk rijden binnen de bebouwde kom, maar op snelwegen is dit vaak onvoldoende bij hogere snelheden.

Grootlichten tonen de werkelijke kracht van moderne koplampen door de voetganger vanaf 150+ meter zichtbaar te maken. Deze afstand is cruciaal bij 80-100 km/h, waar je 4-6 seconden reactietijd nodig hebt voor een veilige remming. Helaas mogen grootlichten alleen gebruikt worden als er geen tegenliggers zijn.

Vergelijking van de drie belangrijkste koplamlamp types

Halogeenlampen – bewezen betrouwbaarheid

Halogeenlampen zijn nog steeds het meest voorkomende type in Nederland. Halogeen koplampen bereiken hun volle helderheid al vanaf het moment dat u ze inschakelt, terwijl xenon koplampen een paar seconden nodig hebben om tot hun volle helderheid op te warmen.

Voordelen van halogeen:

  • Lage aanschafkosten
  • Gemakkelijke vervanging
  • Onmiddellijke volledige helderheid
  • Levensduur tot 3000 uur

Nadelen:

  • Beperkte lichtopbrengst (ongeveer 1500 lumen)
  • Gelige lichtkleur
  • Hogere energieconsumptie
  • Meer warmteontwikkeling

Voor auto’s zoals een koplamp BMW 1 serie zijn halogeenlampen vaak de standaarduitrusting, maar eigenaren kunnen upgraden naar modernere alternatieven voor betere prestaties.

Xenonverlichting – superieure prestaties

Xenon verlichting biedt aanzienlijk meer veiligheid. TÜV Rheinland heeft berekend dat jaarlijks meer dan 50% van alle ernstige verkeersongevallen op wegen buiten de bebouwde kom en meer dan 30% van alle ongevallen op snelwegen voorkomen kunnen worden als elke auto in Duitsland met xenon verlichting zou rijden.

Xenon voordelen:

  • Dubbele lichtopbrengst (3200 lumen vs 1500 bij halogeen)
  • Wit licht vergelijkbaar met daglicht
  • Langere levensduur (tot 2000 uur intensief gebruik)
  • Lager energieverbruik

Xenon nadelen:

  • Hogere aanschafkosten
  • Opwarmtijd van 2-3 seconden nodig
  • Complexere installatie vereist
  • Potentieel verblindingsrisico voor andere bestuurders

LED-koplampen – technologie van de toekomst

LED verlichting wordt steeds populairder vanwege de uitstekende prestaties en duurzaamheid. Bij led verlichting voor de auto heb je te maken met een grotere lichtopbrengst dan bij halogeen en xenon. Dit betekent dat je zelfs op donkere landweggetjes uitstekend zicht hebt.

LED voordelen:

  • Hoogste lichtopbrengst van alle opties
  • Onmiddellijke volledige helderheid
  • Extreem lange levensduur (tot 50.000 uur)
  • Zeer laag energieverbruik
  • Compacte afmetingen

LED uitdagingen:

  • Hoogste aanschafprijs
  • Warmteafvoer vereist goede koeling
  • Mogelijk verblindingseffect

Preventief onderhoud voorkomt problemen

Regelmatig onderhoud van de koplampen is noodzakelijk om een optimale werking te garanderen. AUTODOC, toonaangevend expert op het gebied van auto-onderdelen, benadrukt het belang van preventief onderhoud: “Als de koplampen beslaan, moet u de afdichtingen van de onderdelen controleren en ervoor zorgen dat de achterkappen goed aan de behuizing zijn bevestigd.”

Veelvoorkomende problemen:

  • Condensatie in de koplampbehuizing
  • Vergeelde of verkleurde lenzen
  • Slechte afstelling van de lichtbundel
  • Defecte zekeringen

Onderhoudsadviezen:

  • Controleer maandelijks de werking van alle verlichting
  • Reinig koplampenzen regelmatig voor optimale lichtdoorgang
  • Vervang lampen altijd per paar voor gelijkmatige verlichting
  • Laat de afstelling controleren na elke lampvervanging

Nederlandse wetgeving en keuringsregels

In Nederland gelden strikte regels voor autoverlichting. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn; alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn – alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn.

Belangrijke wettelijke vereisten:

  • E-keurmerk verplicht voor alle koplampen op openbare wegen
  • Kleurtemperatuur tussen 4000K en 6000K voor xenon
  • Automatische hoogteverstelling bij xenon installatie
  • Koplampsproeiers vereist bij bepaalde xenon systemen

Let op: Aftermarket LED en xenon sets zonder E-keurmerk zijn alleen toegestaan voor gebruik op privéterrein of tijdens shows.

Investeren in veiligheid loont altijd

Investeringen in betere koplampen worden terugverdiend door een hogere veiligheid en langdurige besparingen. Voor modellen zoals de BMW 1-serie variëren de prijzen van 109 euro voor standaard halogeenlampen tot 710 euro voor volledige led-units.

Kostenanalyse per type:

  • Halogeen: €15-50 per set, vervangen elke 2-3 jaar
  • Xenon: €80-200 per set, vervangen elke 4-5 jaar
  • LED: €150-400 per set, tot 10 jaar levensduur

Langetermijnvoordelen:

  • Minder frequente vervangingen bij LED en xenon
  • Lager brandstofverbruik door efficiëntere verlichting
  • Verminderd risico op ongevallen en bijbehorende kosten
  • Hoghere tweedehandswaarde van het voertuig

Slimme verlichtingssystemen en innovaties

Adaptieve koplampen passen de lichtbundel automatisch aan aan rijomstandigheden. De nieuwe generatie van de zogenaamde bi-xenon koplampen zorgt zelfs voor nog meer veiligheid. Het adaptieve lichtsysteem zorgt ervoor dat het bereik van de dimlichten in bochten bijna verdubbeld wordt.

Slimme verlichtingssystemen gebruiken sensoren en camera’s om:

  • Automatisch te schakelen tussen dim- en grootlicht
  • Andere voertuigen uit te sluiten van verblinding
  • De lichtintensiteit aan te passen aan weersomstandigheden
  • Voetgangers en fietsers extra te belichten

Praktische tips voor maximale veiligheid:

  • Voor nieuwe autokopers: Kies bij voorkeur voor LED dagrijverlichting gecombineerd met xenon of LED koplampen. Deze combinatie biedt de beste zichtbaarheid en zuinigheid.
  • Voor bestaande auto’s: Overweeg een upgrade naar xenon als je regelmatig ‘s nachts rijdt. Voor incidentele nachtritten kunnen premium halogeenlampen een kosteneffectieve verbetering bieden.
  • Voor alle bestuurders: Controleer maandelijks de werking van alle verlichting en laat defecte lampen direct vervangen. Goed werkende koplampen zijn niet alleen wettelijk verplicht, maar kunnen je leven redden.

Moderne koplampen zijn een van de meest effectieve investeringen in verkeersveiligheid. Met de juiste keuze tussen halogeen, xenon of LED kun je het risico op nachtelijke ongevallen drastisch verminderen en tegelijkertijd je rijcomfort verbeteren. De extra kosten wegen niet op tegen de waarde van verhoogde veiligheid voor jou en je gezin.

Bronnen

  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
  • Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) 
  • AUTODOC Nederland
  • ANWB – Verkeersveiligheid en zicht in het donker

Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Onderhoud? Geregeld. Vervanging? Geregeld. Vrijheid? Jouw keuze.

Foto: Adobe Stock

Luxe wordt vaak geassocieerd met design, materiaalkeuze en prestaties. Maar in de praktijk zit het echte comfort ook in alles wat je niet hoeft te regelen. Geen zorgen over onderhoud, geen gedoe bij inruil, en geen verrassingen in de kosten. Voor veel mensen is dat de stille luxe die telt. Juist om die reden is het interessant om stil te staan bij de manier waarop je je mobiliteit organiseert. Financial lease en operational lease zijn twee vormen die allebei net even anders invulling geven aan gemak, eigenaarschap en flexibiliteit.

Eenvoud en voorspelbaarheid

Operational lease is een constructie waarbij je feitelijk gebruik maakt van een auto, zonder dat je eigenaar bent. Alles zit in één maandbedrag: onderhoud, verzekering, belasting en vaak ook pechhulp. Je rijdt, de rest wordt geregeld. Voor wie waarde hecht aan overzicht, geen omkijken wil naar technische zaken of inruilmomenten en graag zonder extra regelwerk blijft rijden, is dit vaak een logische keuze. Zeker wanneer je regelmatig van auto wisselt of waarde hecht aan voorspelbaarheid in kosten.

Meer dan een financiële keuze

Hoewel het vaak begint met een rekensom, draait de keuze tussen operational en financial lease uiteindelijk om meer dan alleen geld. Het gaat ook over tijd, aandacht en energie of beter gezegd over hoeveel je daarvan wílt besteden aan je mobiliteit. Voor sommigen is het een opluchting dat alles geregeld is en dat je alleen hoeft te rijden. Anderen vinden het juist prettig om betrokken te zijn bij elk aspect, van onderhoud tot restwaarde. Daarnaast speelt ook je ritme een rol. Rijd je veel of weinig? Wissel je graag regelmatig van auto, of wil je er langer mee doen? Door jezelf dit soort vragen te stellen, wordt het verschil tussen de leasevormen niet alleen duidelijker, maar ook persoonlijk relevant.

Financial lease: controle en eigenaarschap

Bij financial lease wordt de auto uiteindelijk van jou. Je betaalt hem af in termijnen en hebt dus opbouw van eigendom. Dat betekent ook: jij regelt de verzekering, onderhoud en eventuele verkoop. Die vrijheid past bij mensen die graag zelf bepalen wat er met hun auto gebeurt en die het niet erg vinden daar iets meer zelf voor te doen. De maandlasten kunnen wat lager liggen dan bij operational lease, maar daar staat dus ook een stukje verantwoordelijkheid tegenover. Het eigenaarschap geeft je wel volledige controle over hoe lang je de auto houdt en wat je ermee doet.

Welke vorm past bij jouw ritme?

Er is geen juiste of foute keuze. De vraag is vooral: hoe wil je rijden? Hecht je waarde aan maximale ontzorging, of vind je het prettig om de touwtjes zelf in handen te hebben? In beide gevallen gaat het om slimme mobiliteit, afgestemd op jouw levensstijl, niet alleen op papier, maar juist in het dagelijks gebruik. Want luxe is niet altijd iets dat je ziet. Soms is het de rust dat alles geregeld is. Of de vrijheid om het zelf te regelen, als dat je voorkeur heeft.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Bescherm kwetsbare mensen tegen faillissement Groupcard, zegt FNV

UTRECHT – Bescherm kwetsbare inwoners tegen het faillissement van Groupcard, een bedrijf dat voor gemeenten tegoedpassen regelde. Garandeer dat ze hun tegoed kunnen gebruiken. Die oproep doet vakbond FNV aan gemeenten die met Groupcard werkten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Het verlies van de pas kan voor tienduizenden mensen met een laag inkomen betekenen dat ze minder geld hebben voor bijvoorbeeld boodschappen of openbaar vervoer, aldus FNV. “Dit gaat over mensen die soms al op de rand van armoede leven. Zij mogen niet nog een klap krijgen door iets waar ze niets aan kunnen doen”, zegt FNV-bestuurder Maureen van der Pligt.

Groupcard ging vorige maand failliet. De VNG schatte eerder dat ongeveer een derde van de gemeenten hierdoor is gedupeerd. De schade lijkt in de miljoenen te lopen. Mantelzorgers of mensen met een laag inkomen konden met de passen toegang krijgen tot lokale voorzieningen en kortingen. Maar de kaarten zijn nu niet meer geldig.

Gemeenten zijn de aanschafkosten van de kaarten kwijt. FNV wil dat gemeenten en de VNG alternatieven regelen voor inwoners met een pas en dat mensen structureel worden beschermd tegen dit soort faillissementen. De VNG meldde onlangs dat meerdere gemeenten onderzoeken wat zij kunnen doen om geld te verhalen.

Curator Carry Dullaart liet eerder weten dat voor bepaalde delen van Groupcard een koper was gevonden. Maandag meldde IT-bedrijf Centric echter dat het afziet van de overname van de stadspasactiviteiten omdat onder meer de financiële risico’s te groot zijn.

Het is niet duidelijk wat dit betekent voor een eventuele doorstart en mensen met een pas. Dullaart was donderdag niet bereikbaar. FNV noemt het “niet ondenkbaar” dat een ander bedrijf zich meldt.

Schiphol vervoert minder vracht in juli, passagiersaantallen stijgen

SCHIPHOL – Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol is in juli 2025 gedaald naar 114.325 ton, tegen 128.192 ton in dezelfde maand vorig jaar. Volgens de luchthaven komt de daling door tijdelijke operationele factoren.

Van het totale volume werd 45 procent vervoerd met passagiersvluchten en 55 procent met volledige vrachtvluchten. Het vrachtvolume op passagiersvluchten lag 6 procent lager dan in juli 2024. Het aantal volledige vrachtvluchten kwam uit op 1.250, een daling van 4 procent vergeleken met de 1.304 vluchten in juli vorig jaar.

Ondanks de daling in vrachtvervoer nam het passagiersverkeer wel toe. In totaal reisden in juli bijna 6,6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, 4 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan reisden 4,2 miljoen direct van of naar de luchthaven, terwijl 2,3 miljoen reizigers op Schiphol overstapten.

Populaire bestemmingen waren vooral binnen Europa, met Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland als favoriet. Buiten Europa waren de Verenigde Staten en Italië veelgevraagd. In totaal vonden er 43.320 vluchten plaats, een stijging van 2 procent, waarvan 35.294 binnen Europa en 8.026 intercontinentaal.

Vitesse akkoord met transfervrij vertrek individuele spelers

ARNHEM – Vitesse is akkoord met het ontbinden van contracten van spelers, als die de overstap kunnen maken naar een andere club uit het betaald voetbal. Dat is volgens spelersvakbond VVCS de uitkomst van een gesprek op Papendal. De vakbond had gedreigd met een arbitragezaak bij de KNVB, maar die is nu van de baan.

Vitesse verloor vorige week definitief de proflicentie en kan daardoor niet meer uitkomen in het betaald voetbal. Sindsdien meldden zich acht of negen spelers bij VVCS die naar een andere club wilden. Volgens vakbondsdirecteur Louis Everard kunnen zij zich melden bij de club en werkt die mee aan een transfervrij vertrek. De spelers krijgen betaald zolang hun contract nog niet is ontbonden.

Ook voor spelers die later alsnog weg willen, zou dit proces gaan gelden. “Ik vertrouw erop dat Vitesse zich hieraan gaat houden”, zegt Everard telefonisch vanaf het trainingscomplex op Papendal.

VVCS voerde daar een “constructief en intensief” gesprek van ongeveer een uur met een “brede delegatie” van Vitesse. Namens de club spraken de vertrekkende interim-directeur Jaap Noltes, aandeelhouder Michel Schaay en iconen Edward Sturing en Theo Janssen.

“Zij houden zich vast aan het perspectief dat ze zien. Alles is erop gericht om door te gaan met de club. Wij hebben ons beperkt tot de positie van contractspelers die al kunnen tekenen bij een andere club. Daar hebben we een akkoord over bereikt”, aldus Everard.

Volgens Vitesse kan het gaan om zowel jeugdspelers als voetballers van het eerste elftal die nu transfervrij kunnen vertrekken. Een woordvoerder wist niet wie allemaal weg willen.

PSV zou een half miljoen euro over hebben voor de 18-jarige Jim Koller, maar kan hem nu dus mogelijk gratis overnemen. Aanvoerder Alexander Büttner (36) heeft aangegeven te willen blijven als Vitesse op amateurniveau verdergaat. Daar komt mogelijk nog deze week duidelijkheid over.

Rechter schorst intrekking transportvergunning A9 Transport

DEN HAAG – Uit een vandaag gepubliceerde uitspraak blijkt dat de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft besloten dat de intrekking van de communautaire vergunning van A9 Transport & Logistics B.V. uit Lijnden voorlopig wordt opgeschort. Het bedrijf mag daardoor voorlopig zijn transportactiviteiten blijven uitvoeren.

De Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) trok de vergunning in oktober 2024 in, omdat volgens de organisatie de financiële draagkracht van A9 Transport niet voldeed aan de wettelijke eisen. Op basis van de jaarrekening over 2024 zou het bedrijf onvoldoende kapitaal en reserves hebben om de vergunning te behouden.

A9 Transport stelt dat de financiële situatie in de eerste helft van 2025 sterk is verbeterd en verwacht aan het einde van de vergunningstermijn weer volledig te voldoen aan de eisen. Het bedrijf is bereid om iedere zes maanden een goedgekeurde accountantsverklaring te overleggen.

Tijdens de zitting werd duidelijk dat A9 Transport momenteel vier vrachtwagens inzet, terwijl het vijf vergunningbewijzen in bezit heeft. Afgesproken is dat één vergunningbewijs direct wordt ingeleverd.

Daarnaast moet het bedrijf binnen vier weken een goedgekeurde accountantsverklaring over het eerste halfjaar van 2025 of andere financiële bewijsstukken aanleveren. NIWO mag de onderliggende stukken bij de accountant inzien.

De schorsing van de intrekking blijft van kracht totdat het CBb uitspraak doet op het verzoek om een voorlopige voorziening. Daarna wordt bekeken of de maatregel wordt opgeheven of gewijzigd.

Inwoner wint zaak over overnachtende chauffeurs bij transportbedrijf in Laarbeek

‘s-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft bepaald dat het college van burgemeester en wethouders van Laarbeek opnieuw moet beslissen over een verzoek tot handhaving tegen het overnachten in vrachtwagens op een bedrijventerrein. Volgens de rechtbank valt slapen in een geparkeerde vrachtwagen niet onder de toegestane parkeervoorzieningen in het omgevingsplan.

De zaak werd aangespannen door een inwoner die klaagde over wonen en overnachten op het terrein van een transportbedrijf. De gemeente had het verzoek om handhaving afgewezen, omdat zij alleen had onderzocht of er werd gewoond in aanwezige portocabines. Uit onderzoek bleek dat chauffeurs incidenteel in hun vrachtwagen overnachten en gebruikmaken van de sanitaire voorzieningen en keuken in de portocabines.

De rechtbank oordeelt dat de gemeente het verzoek te beperkt heeft opgevat en dat overnachten in vrachtwagens niet kan worden beschouwd als parkeren. “In het dagelijks spraakgebruik betekent parkeren het stallen van een voertuig, niet het overnachten van personen in dat voertuig,” aldus de rechtbank.

Het besluit van de gemeente is vernietigd. Binnen zes weken moet het college een nieuw besluit nemen en beoordelen of handhavend wordt opgetreden. Daarbij moet ook worden gekeken of optreden evenredig is. De gemeente moet het betaalde griffierecht van 187 euro en 1.814 euro aan proceskosten aan eiser vergoeden.

Honderden euro’s buitgemaakt na nep-aanrijdingen

UTRECHT – Meer dan tien keer zou Rambo N. hebben gedaan alsof hij in botsing kwam met iemand waarna hij geld eiste. De werkwijze leek iedere keer hetzelfde, aldus het Openbaar Ministerie. N. zou in een auto of op een scooter of fiets hebben gereden, toeterde en bij stilstand zagen de slachtoffers krassen op hun auto. Een aanrijding hadden ze bijna nooit gevoeld. Omdat er met wilde armgebaren en op luide toon geld werd gevraagd, voelden veel slachtoffers zich geïntimideerd. Meerdere keren zijn er bedragen van honderden euro’s betaald.

De nep-aanrijdingen gebeurden in 2023 of 2024 in de omgeving van Utrecht, Maarssen en Driebergen. N. (39) weet dat hij “een paar keer” krassen op een auto heeft gemaakt, verder kan hij zich niet veel herinneren van die periode. Ook leende hij geregeld zijn auto’s en scooter uit, vertelde hij donderdag in de rechtbank in Utrecht. Hij had in die tijd naar eigen zeggen veel problemen, hij had weinig contact met zijn kinderen, zijn familie maakte misbruik van hem en ook gebruikte hij veel alcohol en drugs.

Meerdere slachtoffers in de rechtszaal hoorden het verhaal van N. met ongeloof aan. “Achteraf heb ik me verbaasd hoe makkelijk ik me heb laten dwingen een bedrag van 350 euro te betalen”, vertelde een van de slachtoffers de rechter. Hij vertelde dat hij vooral boos op zichzelf was. “Al met al ben ik een ervaring rijker en een illusie armer.”

Vernieling en mishandeling

Het was niet de eerste keer dat N. zich moest melden in de rechtbank. Begin vorig jaar veroordeelde de politierechter hem voor vernieling en mishandeling en er staan al meer veroordelingen op zijn strafblad. De officier van justitie eiste donderdag een celstraf van zeven maanden, waarvan 195 dagen voorwaardelijk. Dat zou willen zeggen dat hij niet terug de cel in hoeft, omdat hij ruim twee weken in voorarrest heeft gezeten. Ook eiste ze een taakstraf van 120 uur, plus 40 uur die nog openstond van een eerdere veroordeling.

Volgens haar is er sprake van “heel kwalijke feiten die bijdragen aan maatschappelijke onrust”. Ze wil er echter ook bij stilstaan dat N. zijn leven weer een beetje op de rit heeft. “Als hij de gevangenis in moet, dreigt hij alles te verliezen wat hij recent heeft opgebouwd.” Daarom eiste ze een voorwaardelijke celstraf. Als hij alsnog de fout in gaat, moet hij dus wel maandenlang de cel in. “Een grote stok achter de deur”, aldus de officier.

De rechtbank doet op 28 augustus uitspraak.

Vrachtwagenchauffeur omgekomen bij tragisch ongeval op Duitse A1

Foto: Duitse Politie

SOTTRUM – Op de Duitse A1, ter hoogte van de Rastanlage Grundbergsee in de richting van Bremen, heeft zich woensdag rond 08.05 uur een dodelijk ongeval voorgedaan met twee vrachtwagens.

Volgens de politie kreeg een 59-jarige vrachtwagenchauffeur vermoedelijk te maken met een technisch defect. Hij stopte daarop op de vluchtstrook, waarbij een deel van zijn combinatie mogelijk nog op de rechterrijstrook uitstak. De man stapte uit en liep naar de zijkant van zijn voertuig, richting de rijbaan.

Een 55-jarige vrachtwagenchauffeur die naderde, zag de situatie te laat en botste op de stilstaande vrachtwagen. Daarbij werd ook de 59-jarige chauffeur geraakt.

Ondanks direct gestarte reanimatiepogingen door omstanders overleed het slachtoffer ter plaatse.

Voor de hulpverlening, berging en het politieonderzoek werden twee rijstroken enkele uren afgesloten, wat leidde tot een kilometerslange file.

×