Clicky

maandag 9 juni 2025 - 12:32 uur
Home Blog

Ministerie in contact met Israël over Nederlander op Madleen

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil consulaire bijstand verlenen aan de Nederlander Mark van Rennes die op het schip Madleen zit dat hulpgoederen naar Gaza wilde brengen, maar gedwongen wordt naar de Israëlische havenstad Ashdod te varen.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de Israëlische autoriteiten om informatie is gevraagd.

Het ministerie had vorige week ook al contact met Israël over het schip van de Freedom Flotilla Coalition en aangegeven dat er een Nederlander aan boord is.

“We hebben Israël opgeroepen geen geweld te gebruiken tegen het schip en zijn opvarenden”, laat de woordvoerder weten. Het ministerie staat in contact met de familie van Van Rennes.

“De minister van Buitenlandse Zaken deelt de zorgen over het leed in Gaza. De humanitaire situatie in Gaza is catastrofaal”, aldus de woordvoerder. De Madleen was vanuit Sicilië vertrokken met twaalf mensen aan boord onder wie de Zweedse activiste Greta Thunberg.

Zonnepaneelbedrijf Sunnova Energy International in de VS vraagt faillissement aan

WASHINGTO – Sunnova Energy International, een van de grootste Amerikaanse bedrijven in zonnepanelen voor op daken, heeft in Texas het faillissement aangevraagd na aanhoudende problemen.

Eind vorige maand werd al bekend dat de regering-Trump een gedeeltelijke leninggarantie voor het bedrijf van bijna 3 miljard dollar had ingetrokken.

Sunnova was sinds maart in onderhandeling met schuldeisers over een mogelijke herstructurering. Daarbij werd al gevreesd voor het voortbestaan van het bedrijf. Begin juni kondigde het bedrijf ook al aan ruim de helft van zijn personeel te ontslaan.

Sunnova kampte met oplopende schulden en afnemende verkoopvooruitzichten. De garantie van de overheid was bedoeld om zonnepanelen aan mensen met een laag inkomen te kunnen leveren. Die regeling was opgezet onder president Joe Biden.

De laatste tijd zat het politieke tij echter tegen. Ook de hogere rente en heffingen op de import van apparatuur zorgden voor moeilijkheden.

Het Airport Operations Centre, zenuwcentrum van Brussels Airport, bestaat 10 jaar

ZAVENTEM – Tien jaar geleden opende Brussels Airport haar Airport Operations Centre (APOC), het zenuwcentrum waar alle operationele partners, van luchtvaartmaatschappijen tot bagageafhandelaars en hulpdiensten, fysiek samenzitten om de luchthavenactiviteiten in goede banen te leiden.

Wat begon als een innovatieve samenwerking van enkele luchthavenpartners in 2015, is uitgegroeid tot een toonaangevend en internationaal erkend model voor gecoördineerde luchthavenoperaties om de reis van 70.000 passagiers elke dag veilig en aangenaam te laten verlopen.

Het Airport Operations Centre (APOC), het operationele zenuwcentrum op Brussels Airport, bestaat 10 jaar. In het APOC zitten verschillende luchthavenpartners fysiek samen om de operaties te coördineren en de reis van gemiddeld 70.000 passagiers per dag op Brussels Airport veilig, efficiënt en aangenaam te laten verlopen. In totaal telt het APOC zo’n 300 medewerkers van onder andere de luchthavenuitbater, luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars, hulpdiensten, de externe dienstverlener voor de veiligheid en medewerkers van de klantenservice.

“De lancering van APOC tien jaar geleden was een belangrijke mijlpaal in de manier waarop we samen met onze partners de luchthavenoperaties aanpakken. Vandaag is het APOC het kloppende hart van onze dagelijkse activiteiten, waar samenwerking en innovatie samenkomen om een veilige en efficiënte reis op de luchthaven voor al onze passagiers te garanderen. De echte kracht van APOC ligt in de combinatie van de samenwerking tussen de collega’s en geavanceerde technologie. Dat is wat het zo effectief maakt. Ik ben trots op wat we samen met onze partners hebben bereikt. We blijven ons ook inzetten om onze operaties in de toekomst verder te ontwikkelen via slimme technologieën en nauwe samenwerking.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.

APOC van Brussels Airport als model voor andere luchthavens

Het APOC opende met de steun van de Europese Commissie haar deuren in 2015 in de Skyhall, de voormalige vertrekhal, en verhuisde in 2018 naar de huidige locatie in het hart van de terminal, om nog dichter bij de dagelijkse luchthavenoperaties te zitten. Het kloppende hart van de luchthaven wordt continu bemand door zo’n 50 medewerkers die voortdurend de essentiële luchthavenactiviteiten monitoren en coördineren, zoals passagiers- en bagageprocessen. Daarnaast werd in 2021 het Airport Operations Plan (AOP) uitgerold, dat met behulp van algoritmes en artificiële intelligentie nauwkeurige voorspellingen mogelijk maakt van piekmomenten en passagiersstromen. Op basis van de informatie in het AOP kan het APOC drukke periodes voorbereiden, zoals de zomervakantie, en snel de nodige maatregelen nemen om in te spelen op ad hoc situaties of incidenten om de veiligheid en vlotte werking van de luchthaven te blijven garanderen.

De afgelopen tien jaar is het APOC op Brussels Airport uitgegroeid tot een internationaal en toonaangevend referentiepunt. Via dochterbedrijf Airport Intelligence werd in 2024 de gids ‘Airport Operations Centers: A Guidebook’ ontwikkeld over de werking van een APOC, in samenwerking met de Europese koepelorganisatie Airports Council International (ACI). Die gids geldt wereldwijd als standaard voor APOC’s en neemt het model van Brussels Airport als inspirerend model voor andere luchthavens. Airport Intelligence heeft als consultant de voorbije drie jaar meer dan tien luchthavens in o.a. Europa en Azië begeleid in de oprichting en optimalisatie van hun APOC’s.

De luchthaven evolueert voortdurend en daarmee veranderen ook de operationele noden. Brussels Airport blijft daarom investeren in innovatie en geavanceerde technologieën in het APOC, om voorloper te blijven. Zo wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw, state-of-the art zenuwcentrum: APOC 360. Het vernieuwde APOC moet er komen tegen 2028. Daarmee wil Brussels Airport de samenwerking met de partners verder versterken en de efficiëntie van de luchthavenoperaties naar een nog hoger niveau tillen in de toekomst.

Rutte: luchtafweer NAVO vervijfvoudigen en duizenden extra tanks

LONDEN – De NAVO moet haar luchtverdediging vervijfvoudigen en duizenden extra tanks en pantservoertuigen aanschaffen. Ook zijn er miljoenen meer artilleriegranaten nodig, zegt NAVO-topman Mark Rutte. Het bondgenootschap zit verder verlegen om twee keer zoveel militaire transportmiddelen en andere ondersteunende zaken.

De militaire planners van de NAVO hebben bepaald wat de alliantie nodig heeft om vijanden geloofwaardig af te schrikken en af te slaan, aldus Rutte. Hun precieze verlanglijst is geheim, omdat de NAVO tegenstanders niet wijzer wil maken over haar zwakke plekken. Maar iets daarvan laat de secretaris-generaal maandagmiddag wel los in een toespraak bij denktank Chatham House in Londen.

De NAVO heeft “een verhoging van de lucht- en raketverdediging met 400 procent” nodig, stelt Rutte blijkens zijn spreektekst. Die is nu ondermaats en dat is gevaarlijk nu we dagelijks zien hoe Rusland “in Oekraïne terreur zaait vanuit de lucht”. Naast veel meer pantservoertuigen, tanks en artilleriemunitie is ook een verdubbeling van “faciliterende capaciteiten” als “bevoorrading, vervoer en medische ondersteuning” nodig.

Rutte: kwantumsprong nodig

NAVO-landen moeten veel meer gaan uitgeven aan defensie om dat allemaal te kunnen betalen. Rutte wil in navolging van de Amerikaanse president Donald Trump een forse verhoging naar jaarlijks 5 procent van de economie. Al mogen lidstaten bijna een derde daarvan dan wel in bijvoorbeeld snelwegen steken.

Die voorstellen zijn niet zomaar nattevingerwerk of hobbyisme van houwdegens, maar “gebaseerd op harde feiten”, benadrukt Rutte. “Feit is: we hebben een kwantumsprong in onze gemeenschappelijke verdediging nodig.” Een aantal landen, ook het Verenigd Koninkrijk, heeft zich nog niet achter de nieuwe NAVO-uitgavennorm geschaard. Rutte bezoekt de Britse premier Keir Starmer maandag om daarover te praten.

Brand in woningen Utrecht en verstoring treinen na blikseminslag

UTRECHT – Door blikseminslagen in Utrecht is een woning aan de Philipsdaalderhof rond 01.30 uur in brand gevlogen. Ook is er door de bliksem een verstoring in de treindienst tussen Utrecht Centraal en Woerden.

De NS meldt dat de bliksem insloeg bij Vleuten en dat dit heeft gezorgd voor een seinstoring. Seinen geven bijvoorbeeld aan of de trein moet stoppen, of dat er langzamer gereden moet worden. Door de storing rijden er geen treinen tussen Utrecht en Woerden.

De verwachting is dat de problemen tot ongeveer 12.15 uur duren. De NS heeft stopbussen ingezet.

De brand aan de Philipsdaalderhof is inmiddels geblust. Die had zich eerst nog wel uitgebreid naar de buren. Door het blussen hebben vier woningen waterschade opgelopen. Bij twee woningen was de schade zo groot dat de huizen voorlopig niet meer bewoonbaar zijn. De bewoners hebben zelf tijdelijk ander onderdak gevonden.

Democratische gouverneurs VS: Trump pleegt ‘machtsmisbruik’

WASHINGTON – Amerikaanse Democratische gouverneurs hebben zondag kritiek geuit op de inzet van troepen van de Nationale Garde door president Donald Trump om de protesten in Los Angeles de kop in te drukken.

De gouverneurs stellen in een gezamenlijke verklaring dat de beslissingsmacht om de Nationale Garde in te zetten bij de leiders van de betreffende staat moet liggen en niet bij de president van het land.

“De beslissing van president Trump om de Nationale Garde van Californië in te zetten, is een geval van alarmerend machtsmisbruik,” aldus de gouverneurs. “Het is belangrijk dat we het uitvoerende gezag van de gouverneurs respecteren bij het aansturen van hun Nationale Garde.”

De Democratische gouverneur van Californië, Gavin Newsom, sprak zich eerder al fel uit tegen de inzet van de troepen. Een expert liet in The New York Times optekenen dat het de eerste keer in zestig jaar is dat een president de Nationale Garde inzet in een staat zonder toestemming van de gouverneur van die staat.

Iran zegt informatie over nucleaire faciliteiten Israël te hebben

TEHERAN – Iran beweert duizenden geheime documenten te hebben verkregen uit de Israëlische militaire, wetenschappelijke en nucleaire sector.

De informatie zou betrekking hebben op de Israëlische nucleaire faciliteiten, defensiecapaciteiten en relaties met de Verenigde Staten en Europa. Dat melden Iraanse, Israëlische en Amerikaanse media.

De aankondiging werd gedaan via de Iraanse staatstelevisie. De Iraanse minister van Inlichtingen, Esmail Khatib, beschreef de documenten als een “schat” die de Iraanse offensieve capaciteiten aanzienlijk zal vergroten. Khatib zei dat de informatie “binnenkort” wordt gepubliceerd.

De zender Al Jazeera suggereert dat het materiaal verband houdt met een gemelde hack van een Israëlisch nucleair onderzoekscentrum vorig jaar, maar kan dat niet bevestigen.

Duitse politie paraat op ‘grenscontrole’ door Nederlandse burgers

Foto: Persbureau Meter

TER APEL – Aan de Duitse kant van de grens tussen Ter Apel en het Duitse Rütenbrock staat de Duitse politie paraat om in te grijpen als Nederlandse burgers op eigen gezag grenscontroles gaan uitvoeren. Een lokale fotograaf ziet de politiemensen en meerdere Duitse politievoertuigen staan langs de B408, een weg die overgaat in de Nederlandse N366.

Volgens de fotograaf is het aan de Nederlandse kant rustig. Er is daar vooralsnog niemand waargenomen.

Verschillende media meldden dat burgers zaterdagavond eigenhandig auto’s staande hielden bij de Nederlands-Duitse grens. Het zou daarbij gaan om asielzoekers die de grens zouden oversteken. Zondagavond zou er een nieuwe ‘controle’ gepland zijn.

Justitie- en migratieminister David van Weel riep zondag burgers op om niet zelf grenscontroles uit te voeren. “Ik begrijp de frustratie, maar ik roep deze groep echt op om dit niet te doen en te stoppen. Laat de politie en marechaussee hun werk doen en hou je aan de wet”, aldus Van Weel.

Van Weel roept burgers op te stoppen met grenscontroles

Den Haag, juni 2024 David van Weel, minister van Justitie en Veiligheid

DEN HAAG – Justitie- en migratieminister David van Weel roept burgers op om niet zelf grenscontroles uit te voeren. “Ik begrijp de frustratie, maar ik roep deze groep echt op om dit niet te doen en te stoppen”, zegt hij via een woordvoerder. “Laat de politie en marechaussee hun werk doen en hou je aan de wet.”

Diverse media meldden zondag dat burgers zaterdagavond eigenhandig auto’s staande hielden bij de grens tussen Ter Apel en het Duitse Rütenbrock. Volgens het AD gaat het de initiatiefnemers daarbij om asielzoekers die de grens zouden oversteken. Zondagavond zou er een nieuwe ‘controle’ gepland zijn.

“We kunnen in Nederland de huidige instroom niet aan en ik snap ook dat dit bij mensen tot frustratie kan leiden”, aldus de demissionaire VVD-minister. “Maar het is niet de bedoeling dat burgers het recht in eigen hand gaan nemen.” Sinds de val van het kabinet is Van Weel niet alleen verantwoordelijk voor justitie, maar ook voor asiel en migratie.

‘Levensgevaarlijk’

Ook de gemeente Westerwolde, waar Ter Apel bij hoort, is niet te spreken over de grenscontroles. “Het is verboden voor burgers om auto’s aan te houden op de manier waarop de politie dat doet”, aldus een woordvoerder. “Dergelijke acties zorgen voor enorm gevaarlijke situaties op en langs de weg.”

“We begrijpen de onvrede en frustratie over het uitblijven van oplossingen rond de crisis in de asielopvang en de overlast die dat met zich meebrengt”, vervolgt hij. Maar dergelijke grenscontroles zijn volgens de gemeente niet de oplossing. “Het is levensgevaarlijk en vragen om problemen. Hier zitten de inwoners van Ter Apel ook niet op te wachten.”

Wilders

PVV-leider Geert Wilders noemt de grenscontroles juist een “fantastisch initiatief”. In een bericht op X schrijft hij dat dergelijke controles overal aan de grens zouden moeten gebeuren en dat het kabinet hiervoor het leger zou moeten inzetten. “Ik wil de volgende keer graag meedoen!”

De politie bevestigt dat zij op een melding is afgekomen, maar dat ze eenmaal ter plaatse alleen mensen aantrof op een parkeerterrein. Daarbij zag de politie geen signalen van een strafbaar feit.

Renault praat met Franse overheid over droneproductie in Oekraïne

PARIJS – Renault heeft gesprekken gevoerd met het Franse ministerie van Defensie over het produceren van drones in Oekraïne. Een woordvoerder van de Franse autofabrikant bevestigde dat het bedrijf is benaderd door de Franse overheid.

Er hebben gesprekken plaatsgevonden, maar er is in dit stadium nog geen beslissing genomen. Het bedrijf wacht op nadere details van het ministerie.

De Franse nieuwszender France Info meldde zondag dat Renault waarschijnlijk gaat samenwerken met een klein bedrijf om productielijnen op te zetten op tientallen of honderden kilometers van de frontlinie. De drones zouden kunnen worden gebruikt door Oekraïne en Franse strijdkrachten.

Franse autoriteiten wilden geen commentaar geven. Vrijdag zei minister van Defensie Sébastien Lecornu wel dat een grote Franse autofabrikant de krachten zou bundelen met een klein Frans defensiebedrijf om productielijnen in Oekraïne uit te rusten voor het maken van drones. Hij noemde de autofabrikant niet bij naam.

ANWB verwacht extra drukte op de weg door treinstaking

DEN HAAG – De ANWB denkt dat het dinsdag drukker is op de weg dan anders, mede dankzij de staking van NS-personeel waardoor er landelijk geen NS-treinen rijden.

“We verwachtten sowieso al drukte na het lange pinksterweekend, en met de treinstaking erbij kan dat voor een drukke spits zorgen”, zegt een woordvoerder.

Daarbij komt dat men in een deel van Duitsland tot en met dinsdag vrij is, “dus die vakantiegangers keren dinsdag pas terug”. Bovendien is dinsdag samen met donderdag de dag waarop de meeste files staan, met name tijdens de avondspits.

Dinsdag opnieuw landelijk geen NS-treinen door staking

UTRECHT – Door een staking van NS-personeel rijden er dinsdag opnieuw landelijk geen NS-treinen. Dat meldt NS zondag, nadat spoorvakbond VVMC had aangekondigd de regionale staking in het westen uit te breiden naar de regio noordwest. NS zegt hierdoor “geen betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden”.

NS zegt dat bijna alle treinen door dit gebied rijden. “Landelijke impact is daardoor onvermijdelijk. NS betreurt de gevolgen voor de reizigers.” De woordvoerster zegt dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor de treinen naar Schiphol. Vrijdag reden er door de staking ook landelijk geen treinen. Toen gingen er vier keer per uur Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp/Schiphol.

Spoorvakbond VVMC zei zondag in de hele Randstad te staken, omdat NS “geen enkele poging doet om aan onze eisen voor een eerlijk loon en betere werkomstandigheden te voldoen”. VVMC vroeg reizigers om begrip en hoopt dat “NS met een eerlijk voorstel komt”.

De vakbonden willen dat de lonen van NS-medewerkers omhooggaan met 4 procent, plus 120 euro. NS wil niet verder gaan dan 2,55 procent. In 2022 kregen NS-medewerkers er nog ruim 9 procent bij en in de vorige cao, die 1 maart afliep, kwamen de bonden en NS tot een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent.

Lichamen van vrouw en baby gevonden in stadspark Rome

ROME – In een stadspark in Rome zijn een dode vrouw en baby gevonden. Het is nog niet bekend of het om moeder en dochter gaat. De Italiaanse politie doet nader onderzoek.

De lichamen werden gevonden in Villa Doria Pamphili, een populair park ten westen van de rivier de Tiber. Het is nog niet duidelijk of er een verband is tussen de twee sterfgevallen.

Het meisje werd eerst gevonden. Italiaanse media schrijven dat nog is geprobeerd de jonge baby te reanimeren. Haar lichaam vertoonde verwondingen. Agenten vonden daarna iets verderop een dode vrouw in een plastic zak. Ze was gekleed en had geen identiteitsbewijs bij zich.

De autopsies vinden dinsdag plaats. In het eerste onderzoek zijn geen steek- of schotwonden ontdekt. Beelden van bewakingscamera’s in het park worden bekeken en er wordt navraag gedaan bij ziekenhuizen in de omgeving.

Katz: krijgsmacht zal activistenschip op weg naar Gaza stoppen

TEL AVIV – De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft naar eigen zeggen de krijgsmacht (IDF) opdracht gegeven om te voorkomen dat een schip met activisten aan boord naar Gaza vaart. Een van de opvarenden is de Zweedse Greta Thunberg, vooral bekend als klimaatactivist. “We zullen proberen de belegering te beëindigen en humanitaire corridors naar Gaza te openen”, heeft zij laten weten aan Al Jazeera.

Het schip Madleen is onderdeel van de Freedom Flotilla Coalition. Aan boord zijn twaalf opvarenden, met de Nederlander Mark van Rennes als kapitein. Ook vaart de Franse Europarlementariër Rima Hassan mee. Er zijn ook hulpgoederen aan boord.

Katz spreekt in een verklaring “de antisemitische Greta en haar compagnons, spreekbuizen van Hamas” aan. Hij zegt dat de IDF “alle noodzakelijke maatregelen” moet treffen om te voorkomen dat het schip Gaza bereikt.

Opvarende Baptiste Andre zegt tegen Al Jazeera dat er al uren drones boven het schip hangen.

Krant: Lidl laat eigen containerschepen bouwen

DÜSSELDORF – De Duitse supermarktketen Lidl laat in China vijf nieuwe containerschepen bouwen om goederen uit Azië naar Europa te kunnen vervoeren. Dat meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Lidl gaat die schepen toevoegen aan zijn eigen rederij Tailwind Shipping Lines die sinds drie jaar goederen uit China en Bangladesh vervoert naar de ruim 1200 Lidl-winkels in Europa. Maar tot dusver maakte Tailwind daarbij vooral gebruik van gecharterde schepen, aldus Handelsblatt.

Door eigen schepen in te zetten, wil Lidl minder afhankelijk worden van gecharterde schepen. Volgens Handelsblatt worden de schepen gebouwd bij een werf in het Chinese Guangzhou en heeft de bestelling een waarde van ongeveer 600 miljoen euro. De transportcapaciteit van de nieuwe schepen zou 8400 containers zijn.

Handelsblatt meldt verder ook dat het in Hamburg gevestigde Tailwind voortaan ook Maleisië en Vietnam zal aandoen bij het varen naar Europa. Daardoor zou Lidl zijn toeleveringsketens willen versterken. De nieuwe schepen zouden ook vracht gaan vervoeren voor externe partijen door vrachtruimte te huur aan te bieden.

×