Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 10:16 uur
Home Blog

Keijzer: alles moet passen om huurbevriezing op tijd te regelen

DEN HAAG – Alles moet meezitten om op tijd de huurbevriezing voor sociale huurders bij woningcorporaties te regelen, stelt minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). Op 30 juni moet het wetsvoorstel goedgekeurd zijn door de Tweede en Eerste Kamer en moet de Raad van State er advies over hebben gegeven.

“Het is ongelooflijk krap. Iedereen moet meewerken”, aldus de BBB-bewindsvrouw voorafgaand aan de ministerraad waar de wet wordt besproken. Daarbij zorgt de NAVO-top nog voor een probleem, omdat de Eerste Kamer daardoor een week minder samenkomt en er dus minder mogelijkheden zijn om de wet te bespreken.

Mocht de wet om het bevriezen van de huren alleen voor woningcorporaties te laten gelden niet op tijd worden aangenomen, dan valt een belangrijk voornemen van de coalitiepartijen in het water. “Aan mij gaat het niet liggen. Ik ben vast voornemens om hier keihard aan te trekken. Als ik ja zeg, dan doe ik het ook”, aldus Keijzer.

Schrappen winstbelasting

Woningcorporaties vrezen veel inkomsten mis te lopen door de huurbevriezing. Daardoor kunnen ze minder investeren in nieuwbouw en onderhoud, zei de Autoriteit woningcorporaties donderdag. Een van de oplossingen daarvoor is om de winstbelasting van woningcorporaties te schrappen.

“Daar zitten nog veel haken en ogen aan”, zei minister Eelco Heinen van Financiën over het schrappen van de winstbelasting. Het is volgens de VVD-minister “niet makkelijk” om een goede compensatie te regelen. “Voor specifieke groepen lasten verlichten is lastig.”

Politie onderzoekt beschuldigingen misbruik Smokey Robinson

LOS ANGELES – Motown-legende Smokey Robinson wordt strafrechtelijk onderzocht na beschuldigingen van seksueel misbruik. De politie van Los Angeles County heeft tegen de BBC gezegd dat het onderzoek “in de beginfase” is.

De zaak tegen de 85-jarige artiest werd ruim een week geleden aangespannen door vier oud-medewerkers. De vrouwen beschuldigen hem van seksueel misbruik, onrechtmatige gevangenneming, nalatigheid en gendergerelateerd geweld tussen 2007 en 2024. Hij ontkent de beschuldigingen.

Robinsons vrouw Frances is ook genoemd in de aanklacht. Zij wordt ervan beschuldigd dat zij op de hoogte was van het vermeende wangedrag. Ook zou ze hebben gezorgd voor een vijandige werksfeer, omdat ze de vrouwen zou hebben uitgescholden.

Robinson was de oprichter en frontman van zanggroep The Miracles. Hij was een van de eerste hitschrijvers voor het bekende platenlabel Motown. Daarnaast componeerde en produceerde hij ook liedjes voor Motown-artiesten zoals Marvin Gaye, The Temptations en Michael Jackson.

Eerste vergunning afgegeven voor test met op afstand bestuurd binnenvaartschip in Duitsland

Foto: HGK Shipping

DUISBURG/BERLIJN – HGK Shipping heeft als eerste rederij in Duitsland toestemming gekregen om testvaarten uit te voeren met een op afstand bestuurd binnenvaartschip op het Duitse kanalenstelsel. De Duitse Generale Directie voor Waterwegen en Scheepvaart (GDWS) heeft een zes maanden durende testperiode goedgekeurd, waarmee een belangrijke stap is gezet richting verdergaande automatisering en digitalisering in de binnenvaart.

De duwbootcombinatie “Niedersachsen 2” met duwbak “Hannover” heeft begin mei met succes testritten uitgevoerd op een deel van het traject. Tijdens een evenement in Berlijn overhandigde de Duitse minister van Verkeer, dr. Patrick Schnieder, de officiële vergunning aan HGK Shipping-CEO Steffen Bauer. Ook Eric Oehlmann, hoofd van de GDWS, was daarbij aanwezig.

Oplossing voor personeelstekorten

Minister Schnieder benadrukte het belang van innovatie in de sector: “De binnenvaart staat voor grote uitdagingen, vooral het nijpende tekort aan vakbekwaam personeel. Dat tekort mag geen belemmering vormen voor deze belangrijke, maar vaak onderschatte transportmodaliteit. De goedkeuring van dit proefproject markeert een kantelpunt. Nu is het zaak om de technologie van het lab naar het water te brengen.”

Veiligheid voorop

Volgens GDWS-hoofd Eric Oehlmann is de vergunning pas verleend na een zorgvuldige beoordeling van de wettelijke eisen, met bijzondere aandacht voor de veiligheid. “De combinatie kan vanaf nu vanuit Duisburg op afstand worden bestuurd. Ik ben trots op de snelheid en samenwerking waarmee mijn collega’s dit mogelijk hebben gemaakt. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe innovatie in de binnenvaart door samenwerking en daadkracht gerealiseerd kan worden.”

Foto: Stella Scheibenzuber | HGK Shipping

Toekomstvisie: minder bemanning, meer flexibiliteit

HGK Shipping werkt samen met technologiepartner SEAFAR, dat vanuit Duisburg een zogenaamd Remote Operations Center runt. Volgens CEO Steffen Bauer is het project een strategische zet om het beroep van schipper aantrekkelijker te maken. “Door digitalisering en vlootvernieuwing kunnen we flexibel met personeel omgaan en het beroep toekomstbestendig maken.”

Tijdens de testperiode blijft er nog een volledige bemanning aan boord aanwezig. De proef wordt uitgevoerd op het traject tussen Scharnebeck en Salzgitter. In een volgende fase hoopt HGK Shipping met een kleinere bemanning te mogen varen.

Foto: Stella Scheibenzuber | HGK Shipping

In België en Nederland wordt al met succes geëxperimenteerd met op afstand bestuurde binnenvaartschepen. Duitsland volgt nu dit voorbeeld en zet daarmee een grote stap richting modernisering van de sector.

Shein opent groot warehouse in Vietnam om invoerheffingen VS te ontlopen

Foto: Adobe Stock

HANOI/SHANGHAI – De Chinese fastfashionwebshop Shein gaat een enorm magazijn huren in Vietnam, meldt persbureau Reuters op basis van twee anonieme bronnen. Het is de eerste keer dat Shein in het land actief is.

Shein zou hiertoe hebben besloten om de blootstelling aan de onvoorspelbare handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China te verminderen.

Shein, dat producten als fietsbroekjes en zomerjurken tegen zeer lage prijzen verkoopt, heeft bijna 15 hectare industriegrond gehuurd voor een magazijn in de buurt van Ho Chi Minhstad, het commerciële centrum van Vietnam, aldus de bronnen.

Eind april berichtte de Financial Times dat Shein mogelijkheden aan het verkennen was om de toelevering voor de VS anders te organiseren om hoge invoerheffingen te ontlopen.

Universiteit Utrecht wil project met regering Israël stoppen

UTRECHT – De Universiteit Utrecht wil stoppen met een project waaraan ook het Israëlische ministerie van Volksgezondheid meedoet. De universiteit “onderzoekt of dit mogelijk is”. Ook een uitwisseling met de Haifa University wordt opgezegd.

De Universiteit Utrecht heeft vrijdag ook bekendgemaakt voorlopig geen nieuwe samenwerkingen met Israëlische organisaties aan te gaan.

Andere lopende samenwerkingen met instellingen in Israël gaan wel door. Onderzoekers zelf mogen ook blijven samenwerken met collega’s in Israël.

Japanse economie krimpt door dalende export

TOKIO – De Japanse economie is in de drie maanden tot en met maart 0,2 procent gekrompen in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Het land exporteerde minder en huishoudens gaven minder uit, meldde het economisch onderzoeksbureau van de Japanse regering bij een eerste raming. Het is het eerste kwartaal van krimp sinds begin vorig jaar.

De cijfers laten zien dat de Japanse economie al kwakkelde voordat Donald Trump begin april hoge “wederkerige” importheffingen voor veel handelspartners van de Verenigde Staten aankondigde, om ze vervolgens voor een periode van negentig dagen fors te verlagen. Japan, de op drie na grootste economie ter wereld, is erg afhankelijk van de export en verkoopt veel auto’s en auto-onderdelen aan het buitenland.

Economen waarschuwen dat handelsspanningen daarom voor grote problemen voor de Japanse economie kunnen zorgen. “De onzekerheid is sterk toegenomen door de heffingen van Trump en het is waarschijnlijk dat de neerwaartse economische trend de komende tijd duidelijker wordt”, zei econoom Ryutari Kono van de bank BNP Paribas.

Moeizame gesprekken

Net als veel andere landen probeert Japan tot een nieuwe handelsovereenkomst te komen met de VS. Maar de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick liet eerder doorschemeren dat hij moeizame gesprekken verwacht met Japanse vertegenwoordigers. Tokio is onder andere huiverig om concessies te doen die de eigen landbouwsector kunnen schaden.

Ook binnenlandse factoren zetten een rem op de economische groei. Japanners hebben te maken met sterk gestegen kosten, voornamelijk voor voedingsmiddelen. Hierdoor zijn de vooruitzichten voor de consumptie ook somber.

Export Nederlandse goederen groeide met 3,2 procent in maart

Export

DEN HAAG – De export van Nederlandse goederen is in maart met 3,2 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. De toename komt vooral door een hogere uitvoer van machines, chemische producten en voedings- en genotmiddelen.

Ook de invoer van goederen lag in maart hoger dan een jaar eerder: het volume van de import steeg met 2,1 procent. Daarbij werden vooral meer chemische producten, elektrotechnische en optische apparaten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen ingevoerd.

Hoewel het exportvolume in maart groeide, zijn de vooruitzichten voor de export minder gunstig. Volgens de Exportradar van het CBS verslechterden in mei de omstandigheden voor de export ten opzichte van maart. Dit komt met name door ongunstige ontwikkelingen in de reële wisselkoersen, wat een negatieve invloed kan hebben op de concurrentiepositie van Nederland in het buitenland.

De CBS Exportradar beoordeelt maandelijks de exportomstandigheden op basis van onder andere de economische ontwikkelingen in belangrijke afzetmarkten en de Nederlandse concurrentiepositie. Hoewel deze indicatoren doorgaans goed samenhangen met de exportprestaties, betekent een verslechtering niet automatisch dat de export daadwerkelijk afneemt.

Twee doden na aanrijding met twee bestelbusjes op N266

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Bij een aanrijding op de N266 in Nederweert (Limburg) zijn vrijdagochtend twee mensen om het leven gekomen. Het gaat om een frontale botsing tussen twee bestelbusjes, meldt de politie. Beide bestuurders hebben het niet overleefd.

Er waren verder geen inzittenden en ook zijn er geen andere weggebruikers bij het ongeluk betrokken geraakt.

De weg is afgesloten. De politie doet onderzoek.

Over de identiteit van de slachtoffers kan nog niets worden gezegd.

De N266 is een provinciale weg die deels langs de Zuid-Willemsvaart loopt.

Opnieuw NL-Alert voor grote brand op schrootschip in Amsterdamse haven

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Er is vrijdagochtend opnieuw een NL-Alert uitgestuurd in verband met de grote brand op een schip in de haven van Amsterdam. Deze waarschuwing om uit de rook te blijven, is nu gericht op het centrum van Amsterdam. De wind is gedraaid en daarom is er een nieuw alert uitgegaan.

De brand in het schip met schroot aan de Vlothavenweg ontstond aan het eind van donderdagmiddag. Veel hulpdiensten zijn ingezet, waaronder een gespecialiseerd team uit de regio Rotterdam. Metingen wezen geen schadelijke stoffen uit.

Het Fons Vitae Lyceum, gevestigd in het Museumkwartier in Amsterdam, heeft leerlingen geïnformeerd dat alle buitensportlessen vrijdag niet doorgaan vanwege de rookontwikkeling boven de stad. De school adviseert verder vrijdag “zoveel mogelijk binnen te blijven”, ook op school.

Roetdeeltjes

De brand is moeilijk te blussen omdat laadruimten waarin schroot ligt te branden niet goed bereikbaar zijn. Eerder zijn al vier NL-Alerts verstuurd omdat de rook zich ver verspreidde.

In gebieden waar de rook overheen is getrokken, zijn roetdeeltjes gevonden. De brandweer adviseert die met een sopje te verwijderen en geen groenten uit de eigen moestuin te eten waar die deeltjes op zitten.

De gemeente Amsterdam meldt dat de prioriteit ligt bij het beperken van schade en risico’s voor de omgeving en bij het ondersteunen van alle hulpdiensten.

Bedrijven Rotterdamse haven bezorgd over leveringszekerheid stroom

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven maken zich zorgen over de leveringszekerheid van elektriciteit. Ze vrezen dat de situatie nog ernstiger is dan netbeheerder TenneT donderdag in een rapport schetste. “Op basis van de TenneT-monitor en wat wij horen van leden verwachten we dat de situatie al veel eerder dan 2030 zeer kwetsbaar wordt als we nu niet in actie komen”, zegt Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor de bedrijven in de haven.

TenneT stelde dat het nog onzeker is of er na 2030 altijd genoeg stroom kan worden geleverd. De netbeheerder waarschuwde hier eerder ook al voor, omdat de vraag naar stroom toeneemt, traditionele stroomopwekking verdwijnt en hernieuwbare energiebronnen niet altijd constant stroom produceren.

Maar volgens Deltalinqs heeft TenneT niet onderzocht of het bedrijfseconomisch interessant is om centrales open te houden. De ondernemersorganisatie denkt dat meerdere energiecentrales al eerder dreigen te sluiten als er geen maatregelen worden genomen.

De komende jaren wordt het voor veel energiecentrales zeer spannend, stipt Deltalinqs aan. Het aanbod van wind- en zonnestroom groeit en de Noordzee wordt steeds meer de belangrijkste energiebron met alle wind op zee. Tegelijk worden kolencentrales uitgefaseerd en neemt ook het aantal gascentrales af.

“Met de politiek moeten we dan ook zo snel mogelijk werken aan een systeem dat ervoor zorgt dat er ook de komende jaren voldoende duurzame elektriciteit achter de hand blijft voor periodes waarin het niet waait of de zon niet schijnt”, aldus Deltalinqs. De recente situatie in Spanje zou laten zien welke chaos er kan ontstaan als er een dag geen stroom is. In de Rotterdamse haven zouden de gevolgen in zo’n situatie groot kunnen zijn.

Multraship opent nieuw hoofdkantoor in Terneuzen: ‘Belangrijke stap voor verdere groei’

Joan Nuijten-Muller | Multraship/Mark Neelemans Fotografie

TERNEUZEN – Sleep- en bergingsbedrijf Multraship Towage & Salvage heeft donderdagmiddag haar nieuwe hoofdkantoor aan de Middenhavendam in Terneuzen officieel geopend. Het moderne gebouw, dat direct aan de Westerschelde ligt, biedt onderdak aan kantoren, een magazijn, het 24/7 bemande meldcentrum en een simulator-trainingscentrum. De locatie beschikt daarnaast over een eigen kade, werkruimte en ligplaatsen voor een deel van de vloot van het familiebedrijf.

“Dit is een mijlpaal in de verdere ontwikkeling van Multraship,” aldus directeur Leendert Muller tijdens de openingsplechtigheid.

De officiële opening werd verricht door Joan Nuijten-Muller, in aanwezigheid van onder meer burgemeester Erik van Merrienboer van Terneuzen, Eric Marteijn (projectdirecteur Nieuwe Sluis bij VNSC) en tal van genodigden. Nuijten-Muller was als projectdirecteur verantwoordelijk voor de bouw en realisatie van zowel het gebouw als de kade namens Multraship.

Energie-neutraal gebouwd

Het nieuwe gebouw, dat is opgetrokken op een terrein van ruim 6.800 vierkante meter, meet 100 bij 20 meter en telt twee verdiepingen. Bij de bouw is gebruikgemaakt van duurzame en moderne materialen. Het pand is volledig energie-neutraal en beschikt onder meer over een geavanceerd airconditioningsysteem.

Multraship/Mark Neelemans Fotografie

Volgens Muller is het nieuwe hoofdkantoor “een cruciale stap voorwaarts” op het gebied van operationele efficiëntie en samenwerking binnen het bedrijf. “De ligging vlakbij de Nieuwe Sluis stelt ons in staat om onze groei voort te zetten en zowel onze lokale als internationale operaties beter te ondersteunen.”

Groei in windenergie en infrastructuur

De groei van Multraship is deels toe te schrijven aan toenemende betrokkenheid bij grote offshoreprojecten, waaronder de aanleg van windparken en infrastructuurwerken. Zo levert het bedrijf ondersteuning bij onder meer de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel tussen Duitsland en Denemarken, het Prinses Elisabeth Energie-eiland voor de Belgische kust en de Oosterweeltunnel bij Antwerpen.

Toename in sleep- en bergingsactiviteiten

Ook het aantal noodhulpsleepboten dat Multraship in opdracht van de Kustwacht inzet, is in de afgelopen jaren uitgebreid naar drie. “We zien een opwaartse trend in zowel sleep- als bergingsactiviteiten,” vervolgt Muller. “In combinatie met onze andere maritieme diensten zijn we inmiddels actief in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.”

Leendert Muller | Multraship/Mark Neelemans Fotografie

Naast de nieuwe locatie aan de Middenhavendam blijft Multraship ook actief op de Goessekade in Terneuzen. Daar bevinden zich ligplaatsen, een magazijn, kantoren en wachtruimten voor zusterbedrijven zoals de Verenigde Bootlieden en Montis Mooring.

Veel rook bij brand op schip in Westelijk Havengebied Amsterdam

AMSTERDAM – Bij een brand op een schip in het Westelijk Havengebied in Amsterdam komt veel rook vrij, meldt de brandweer. Het gaat om een schip met daarin schroot. De brandweer is met meerdere voertuigen aanwezig om het vuur te blussen.

Vanwege de brand is een NL-Alert verstuurd voor mensen die in de omgeving wonen. Ook hebben mensen last van stankoverlast, meldt de brandweer.

Het blussen zal volgens de brandweer “nog lange tijd duren”. Dit komt volgens een woordvoerder doordat de brandhaard moeilijk te bereiken is. Het schroot wordt uit het schip gehaald om bij de kern van de brand te komen.

Mensen die last hebben van de rook moeten ramen en deuren sluiten en mechanische ventilatie uitzetten. Volgens de woordvoerder zijn er geen slachtoffers gevallen.

Brekelmans wil in Hawija persoonlijk excuses aanbieden

DEN HAAG – Minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) wil nog dit jaar naar het Iraakse Hawija reizen om daar persoonlijk excuses aan te bieden. Dat zei hij donderdag in een debat in de Tweede Kamer over het rapport van de commissie-Sorgdrager. Die deed onderzoek naar de Nederlandse luchtaanval op de stad in juni 2015 waarbij tientallen burgerdoden vielen.

Brekelmans stelde twee voorwaarden: het moet veilig zijn en hij wil kijken wat een goed moment is om te gaan. De minister heeft in maart al namens het kabinet excuses aangeboden voor het menselijke leed. De minister herhaalde die excuses tijdens het debat. Verscheidene partijen in de Kamer hadden bij de minister aangedrongen om naar Hawija af te reizen om daar verontschuldigingen aan te bieden.

De minister wil de gemeenschap van Hawija ook gaan steunen. Hij wil zo de “excuses kracht bijzetten”. Defensie heeft eerder een aantal infrastructuur- en werkgelegenheidsprojecten in de stad gefinancierd. Daarmee was 4,5 miljoen euro gemoeid. Brekelmans erkende dat de reacties daarop “gemengd” waren. Voor nieuwe projecten, waarvoor zo’n 10 miljoen euro beschikbaar is, wordt steun gezocht bij de lokale gemeenschap.

De Partij voor de Dieren, SP en DENK pleitten voor individuele compensatie voor slachtoffers. Dat ziet de bewindsman niet zitten. Het is heel lastig om dat tien jaar na dato vast te stellen, zei hij. Een aantal Irakezen probeert via de rechtbank in Den Haag alsnog een schadevergoeding af te dwingen. De commissie-Sorgdrager oordeelde dat de compensatie te laat en te weinig was.

Verder heeft Defensie de Kamer volgens het rapport “onjuist en onvolledig” geïnformeerd. Pas vier jaar na de aanval hoorde de Kamer dat er burgerslachtoffers waren gevallen. Brekelmans zegt “een heel duidelijke norm” te stellen als het gaat om het melden van burgerslachtoffers. Al bij een “vermoeden” moet de top van het ministerie worden geïnformeerd. De Kamer wordt binnen een week op de hoogte gesteld.

Ook steunde Defensie volgens Sorgdrager bij de aanval te veel op Amerikaanse inlichtingen. Volgens de minister blijft hij voor bepaalde informatie afhankelijk van andere landen. De aanval was rechtmatig, vindt hij.

De SP diende nog een motie van wantrouwen in tegen Brekelmans, maar die zal onvoldoende steun krijgen. Het dossier is met dit debat niet gesloten. Er volgen nog onderzoeken over hoe het kon gebeuren dat videobeelden van Defensie die een dag na de aanval waren genomen, een paar maanden na het rapport van Sorgdrager opdoken.

Loonstijging in nieuwe cao sinds lange tijd minder dan 4 procent

DEN HAAG – De gemiddelde loonstijging in nieuwe cao’s was vorige maand 3,7 procent. Daarmee kwam het percentage in april voor het eerst in ruim tweeënhalf jaar onder de 4 procent uit. Werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers, constateert dat het erop lijkt dat de gemiddelde loonafspraak “eindelijk” weer een dalende trend vertoont.

AWVN maakt zich naar eigen zeggen al langer zorgen over de hoge loonstijgingen die worden afgesproken in nieuwe cao’s. Dat komt volgens de organisatie door “onzekere” en soms “ronduit slechte” vooruitzichten in bepaalde sectoren, met name in de industrie.

Sinds het maandgemiddelde in juni 2023 opliep naar 8 procent, nemen de loonafspraken in cao’s alweer langere tijd af, ziet AWVN. Maar die daling stokte afgelopen najaar, waarna de maandgemiddelden bleven hangen op iets boven de 4 procent. De gemiddelde loonafspraak over 2025 ligt na vier maanden op 4,1 procent.

“Afschaling van productiecapaciteit en reorganisaties vinden nu bij diverse industriële bedrijven plaats, soms zelfs gevolgd door bedrijfssluiting”, signaleert AWVN. “Om te helpen die trend te keren, is het noodzakelijk dat de vakbonden in de cao-onderhandelingen de gezondheid en de marktpositie van bedrijven als uitgangspunt nemen.”

“Dat de FNV standaard een loonwens van 7 procent op tafel legt, ongeacht de toestand bij het betreffende bedrijf of bedrijfstak, is werkgevers een doorn in het oog”, voegt de werkgeversvereniging daaraan toe.

Het looncijfer van AWVN geeft aan wat werknemers die onder de betreffende cao’s vallen in de komende twaalf maanden aan loonsverhogingen kunnen verwachten. In april werden 31 nieuwe cao’s afgesloten die in totaal gelden voor 104.000 werknemers.

Transportcontrole in Duitse Gießen: 22 van de 27 voertuigen niet in orde

Foto: Duitse politie

GIEßEN (Duitsland) – Tijdens een verkeerscontrole op woensdag 14 mei in het Duitse Gießen heeft de politie ernstige tekortkomingen vastgesteld bij het beroepsgoederenvervoer. Van de 26 gecontroleerde vrachtwagens en één auto bleken er slechts vijf in orde. In negen gevallen werd de verdere rit verboden.

De controle vond plaats aan de Licher Straße en werd uitgevoerd door de Regionale Verkeersdienst Gießen, met ondersteuning van collega’s uit de regio Wetterau en een medewerker van het lokale handhavingsteam voor gevaarlijke stoffen.

Onbeveiligde lading met gevaarlijke stoffen

Een van de zwaarstwegende overtredingen betrof een combinatie van een Tsjechische trekker met een Belgische oplegger, beladen met 22 IBC-containers gevuld met in totaal 23,5 ton epoxyhars – een vloeibare en milieugevaarlijke stof. De containers stonden volledig onbeveiligd op de laadvloer.

Daarnaast ontbraken de verplichte schriftelijke instructies voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en was de vereiste veiligheidsuitrusting onvolledig of afwezig. De vrachtwagen werd onder politiebegeleiding naar een nabijgelegen bedrijf gestuurd om de lading alsnog correct vast te zetten. De chauffeur, de eigenaar van het voertuig en de verlader kunnen boetes in de honderden euro’s tegemoetzien.

Tal van overtredingen op rij- en rusttijden

Verder trof de politie meerdere overtredingen aan op het gebied van rij- en rusttijden, waaronder:

  • overschrijding van rijtijden,
  • rijden zonder bestuurderskaart,
  • foutieve bediening van tachografen,
  • het niet uitvoeren van data-downloads,
  • en overtredingen van de cabotageregels.

In drie gevallen ontbrak een bedrijfsvergrendeling op de tachograaf, waarop borgsommen werden opgelegd aan de buitenlandse vervoerders.

Een autotransporter kreeg een rijverbod vanwege overtreding van de maximale hoogte. Het voertuig was 4,20 meter hoog, waar 4 meter is toegestaan. Daarnaast viel op dat de chauffeur blootsvoets reed, wat in strijd is met de veiligheidsvoorschriften.

Nadat hij de lading correct had herladen en passend schoeisel had aangetrokken, mocht hij zijn rit voortzetten.

×