AMSTERDAM – Stellantis, het autoconcern achter merken als Citroën, Fiat, Peugeot, Jeep en Opel, verwacht dat de kosten van de Amerikaanse importheffingen dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro zullen bedragen. Het grootste deel van deze kosten, ongeveer 1,2 miljard euro, wordt voorzien in de tweede jaarhelft. In de eerste zes maanden van 2025 hadden de heffingen al een negatieve impact van 300 miljoen euro.
De autofabrikant, waarvan het hoofdkantoor in Nederland staat, bevestigde in de eerste helft van het jaar een nettoverlies van 2,3 miljard euro te hebben geleden. Dat is onder meer te wijten aan dalende verkoopcijfers en de impact van Amerikaanse importheffingen.
Eerder deze maand kwam Stellantis al met voorlopige halfjaarcijfers en waarschuwde het bedrijf voor het miljardenverlies. Financieel directeur Doug Ostermann gaf daarbij al aan dat de impact van de heffingen in de tweede helft waarschijnlijk “aanzienlijk” groter zal zijn.
Vooral in Noord-Amerika daalden de verkoopvolumes van Stellantis sterk, met 25 procent. De VS voerden begin april een heffing van 25 procent in op de import van auto’s die buiten het land worden gemaakt. Onder de onlangs bereikte handelsovereenkomst tussen de VS en de EU geldt voor Europese auto’s nu een importheffing van 15 procent.
Volgens de nieuwe topman Antonio Filosa wordt 2025 een “moeilijk jaar” voor Stellantis. De Italiaan, die in juni de hoogste baas werd, ziet echter ook tekenen van verbetering. Zo stegen de volumes en de omzet ten opzichte van de tweede helft van 2024, ondanks “een toename van de externe tegenwind”. Ook hoopt het bedrijf met nieuwe modellen, waaronder een hybride Jeep Cherokee en de Dodge Charger Sixpack met verbrandingsmotor, de verkopen aan te jagen.