Clicky

maandag 28 juli 2025 - 17:23 uur
Home Blog

Transportbedrijf moet chauffeur ontslaan en ruim 40.000 euro betalen wegens verstoorde arbeidsverhouding

ALMERE – Een transportbedrijf moet een vrachtwagenchauffeur per 1 december 2025 ontslaan en hem in totaal ruim 40.000 euro betalen. Dat heeft de kantonrechter in Almere bepaald. Volgens de rechter is de arbeidsverhouding tussen de partijen ernstig en langdurig verstoord geraakt door toedoen van de werkgever.

De chauffeur, die sinds maart 2022 in dienst was, uitte sinds begin 2023 regelmatig klachten over onveilige werkomstandigheden, inefficiënte planningen en het niet uitbetalen van structureel overwerk.

De werkgever nam deze klachten niet serieus en deed herhaaldelijk afwijzende voorstellen tot beëindiging van het dienstverband. Ook het ingezette verbetertraject schoot volgens de rechter tekort en was niet serieus opgezet.

De kantonrechter oordeelde dat het transportbedrijf ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. De chauffeur kreeg daardoor onvoldoende kans om zijn functioneren te verbeteren. De werkgever moet hem een transitievergoeding van € 6.418,40 bruto en een billijke vergoeding van € 35.000 bruto betalen.

Daarnaast moet het bedrijf structureel overwerk uit het verleden nabetalen, inclusief vakantietoeslag en wettelijke verhogingen, evenals € 210 aan ten onrechte ingehouden bonussen. Ook werd het transportbedrijf veroordeeld tot betaling van de proceskosten aan de kant van de chauffeur.

Douane waarschuwt voor nepaccount op WhatsApp: misbruik naam directeur-generaal

DEN HAAG – De Douane waarschuwt voor een nepaccount op WhatsApp dat zich uitgeeft als directeur-generaal Nanette van Schelven. Via dit account worden berichten verstuurd waarin mensen worden gevraagd persoonlijke gegevens te delen onder het voorwendsel dat zij nog geld tegoed zouden hebben van de Douane.

De Douane benadrukt dat deze berichten niet echt zijn. “We vragen mensen nooit via WhatsApp of e-mail om gegevens te delen of om betalingen te doen, bijvoorbeeld voor het vrijgeven van een zending”, aldus de dienst in een officiële verklaring.

De oplichters misbruiken de naam en identiteit van Van Schelven en doen zich voor als Douanemedewerker. De berichten lijken betrouwbaar, maar zijn onderdeel van een poging tot oplichting.

Advies: niet reageren, wel melden

Mensen die zo’n bericht ontvangen, wordt dringend geadviseerd niet te reageren. De Douane roept op om een screenshot van het bericht te mailen naar valse-email@belastingdienst.nl of het bericht rechtstreeks daarheen door te sturen.

Deze vorm van identiteitsfraude is de zoveelste poging van cybercriminelen om via valse berichten geld of informatie los te krijgen van burgers en ondernemers. De Douane roept op tot waakzaamheid en benadrukt dat officiële communicatie altijd via de bekende kanalen verloopt.

Situatie Europees staal blijft ‘dramatisch’ na handelsdeal met VS

BRUSSEL – De handelssituatie voor de Europese staalindustrie blijft ook na de handelsdeal met de Verenigde Staten “dramatisch”. Er komt voor veel producten een heffing van 15 procent, maar voor staal blijft die 50 procent.

President van de Europese Commissie Ursula von der Leyen hintte er zondag op dat het tarief voor staal wordt geschrapt als er over bepaalde zaken overeenstemming wordt bereikt, maar daar durft branchevereniging EUROFER nog niet op te rekenen.

“Een mogelijke gezamenlijke actie van de EU en VS om de wereldwijde overcapaciteit aan te pakken en een eventuele terugkeer naar een quotasysteem zijn nog vaag en missen de nodige details om de economische zekerheid te bieden die EU-staalproducenten nodig hebben”, staat in een reactie van de Europese staalvereniging.

Tata Steel Nederland liet eerder weten zich aan te sluiten bij de reactie van EUROFER. Een woordvoerster zei dat er nog te veel onduidelijk was om zelf te reageren.

FNV sleept RET voor de rechter vanwege omstreden nieuwe dienstroosters

ROTTERDAM – Vakbond FNV daagt streek- en stadsvervoerder RET voor de rechter vanwege het voornemen van de directie om per september nieuwe dienstroosters in te voeren. Volgens de bond zijn de beoogde roosters in strijd met de cao en bestaande afspraken met chauffeurs.

De FNV heeft de afgelopen maanden meerdere keren met de directie van RET gesproken over de plannen, maar zonder resultaat. “Met deze nieuwe roosters overtreedt RET de cao-afspraken én worden individuele afspraken met buschauffeurs geschonden”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.

Zes nachtdiensten op rij en genegeerde atv-regels

Volgens de FNV moeten chauffeurs onder de nieuwe regeling in weken met nachtdiensten zes dagen achter elkaar werken. Daarnaast worden de regels rond arbeidsduurverkorting (atv) en de nachtdienstregeling structureel genegeerd. “Roosters zoals deze zijn funest voor de gezondheid van chauffeurs en verstoren hun werk-privébalans”, aldus Van der Gaag.

Geen tijd is een slap excuus

Vorige week vond nog een overleg plaats tussen de FNV en RET, maar ook dat leverde geen oplossing op. “We voeren hier al maanden gesprekken over. De enige reactie die we krijgen is dat er ‘geen tijd’ is om de roosters aan te passen. Dat is gewoon een slap excuus”, zegt Van der Gaag.

FNV roept OR op tot terughoudendheid

De ondernemingsraad (OR) van RET staat op het punt om advies te geven over de nieuwe roosters. De FNV roept de OR op dit moment geen goedkeuring te geven. “Deze kwestie raakt aan cao-afspraken, en daar gaat de vakbond over, niet de OR”, benadrukt Van der Gaag.

Twee cao’s zorgen voor ongelijkheid

RET hanteert twee verschillende cao’s voor buschauffeurs. Werknemers die vóór 2012 in dienst kwamen, vallen onder de cao RET (stadsvervoer). Chauffeurs die daarna zijn aangenomen, vallen onder de cao OV (streekvervoer). Dat verschil komt voort uit de overname van het streekvervoer in 2012.

“In de praktijk zijn stads- en streekdiensten nu volledig verweven, maar de werkgever gebruikt de verschillen tussen de cao’s selectief in zijn voordeel,” stelt Van der Gaag. “Dat zorgt voor willekeur en ongelijkheid op de werkvloer.”

Toenemende onrust onder chauffeurs

De FNV waarschuwt al langer voor groeiende onrust en ontevredenheid onder chauffeurs. “Als de directie cao-afspraken naast zich neerlegt en signalen van de werkvloer blijft negeren, dan rest ons niets anders dan juridische stappen”, aldus Van der Gaag.

Trump haalt bestandsdeadline voor Poetin van 50 dagen naar voren

WASHINGTON – Donald Trump vervroegt de deadline die hij aan Rusland had gegeven. De Amerikaanse president kondigde veertien dagen geleden aan dat zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin vijftig dagen had om een staakt-het-vuren te sluiten met Oekraïne, anders zouden er zware heffingen volgen. Trump zei dat Poetin nu nog tien tot twaalf dagen heeft om in te stemmen met een bestand.

“Ik ben teleurgesteld in president Poetin, zeer teleurgesteld”, zei Trump tegen verslaggevers bij zijn ontmoeting met de Britse premier Keir Starmer in Schotland. “Daarom ga ik de vijftig dagen die ik hem heb gegeven terugbrengen naar een kleiner aantal.”

Trump heeft vaker gezegd teleurgesteld te zijn in Poetin, omdat die niet bereid zou zijn de oorlog te beëindigen. Hij dreigde daarom twee weken geleden met nieuwe sancties voor Rusland als het land niet snel instemt met een bestand. Het zou gaan om “secundaire heffingen”. Dat betekent dat de Verenigde Staten hoge handelstarieven opleggen aan landen die nog handel drijven met Rusland. Dat zou bijvoorbeeld China en India kunnen treffen.

Nadat Trump de deadline had opgelegd, is er nog geen duidelijke doorbraak geweest in het vredesproces.

Wijlhuizen distributiepartner voor TSE Brakes in de Benelux

Wijlhuizen, marktleider in truck- en traileronderdelen voor de Benelux, is een samenwerking gestart met TSE Brakes, wereldwijd opererende fabrikant van remcilinders in OE-kwaliteit. Met deze samenwerking bundelen twee sterke spelers hun krachten om werkplaatsen, transportbedrijven en dealers in de Benelux nog beter te bedienen.

TSE Brakes is onderdeel van de Amerikaanse Marmon Group en behoort tot de grootste ontwikkelaars en producenten van membraanremcilinders wereldwijd. De producten van TSE kenmerken zich door hun duurzaamheid, veiligheid en compromisloze kwaliteit. In het Europese distributiecentrum in Duitsland worden momenteel circa 80.000 remcilinders op voorraad gehouden, waarmee leveringszekerheid wordt gegarandeerd. Alle producten ondergaan strenge kwaliteitscontroles, waaronder lektests en controles op montageonderdelen, voordat zij de locatie verlaten.

De remcilinders van TSE zijn ontworpen met een volledig stalen behuizing, zonder gebruik van corrosiegevoelig gegoten aluminium. De combinatie van gecoate roestvrijstalen veren, robuuste constructie en een zorgvuldige eindcontrole resulteert in een betrouwbaar product dat bijdraagt aan een veilig remsysteem.

Sander Bredewout, CEO Wijlhuizen Group, over de samenwerking: “Door het opnemen van TSE brakes producten binnen ons assortiment versterken we direct ons aanbod van OE-producten. TSE Brakes levert haar producten direct aan de productielijn van de grote trailerbouwers en wij kunnen onze klanten deze originele onderdelen leveren tegen zeer scherpe condities. Dat TSE Brakes als OE-producent nadrukkelijk kiest voor ons als distributeur onderstreept de kwaliteit die wij als leverancier voor truck en trailer onderdelen nastreven. Verder scheelt het monteurs praktisch gezien ook tijd om te werken met de producten van TSE Brakes. Het bekende probleem met bijvoorbeeld het draaien van de kap en klemband van een veerremcilinder is niet aan de orde bij de producten van TSE Brakes.”

Michael Storm, sinds begin 2024 European Sales Manager bij TSE Brakes, licht verder toe: “Wijlhuizen staat bekend om haar optimale service aan transportbedrijven, werkplaatsen en dealers in de Benelux. Voor TSE Brakes is Wijlhuizen dan ook de ideale en betrouwbare partner voor een langdurige samenwerking. Wij leveren een breed assortiment remcilinders in OE-kwaliteit, inclusief kennisoverdracht naar de gehele organisatie van Wijlhuizen. Zij zorgen op hun beurt met hun sterke netwerk voor een vakkundige distributie richting onder andere werkplaatsen en PartsXpert grossiers.”

Volgens Storm profiteren vooral werkplaatsen van de samenwerking: “De werkplaatsen ontvangen een van de belangrijkste onderdelen van het remsysteem in topkwaliteit rechtstreeks van hun vertrouwde partner. Onze remcilinders staan voor betrouwbaarheid, kracht, corrosiebestendigheid en jarenlange garantie – voor vele zorgeloze kilometers.”

Bijna 150 doden door ondervoeding en verhongering in Gaza

GAZA-STAD – Het dodental door ondervoeding en verhongering in de Gazastrook is maandag gestegen naar 147, meldt het lokale ministerie van Gezondheid. In de afgelopen 24 uur zijn veertien nieuwe sterfgevallen geregistreerd.

Volgens het ministerie zijn onder de doden 88 kinderen. Hulporganisaties waarschuwen dat de enorme voedseltekorten in Gaza leiden tot zeer ernstige gevallen van ondervoeding, vooral bij kinderen en ouderen. Israël controleert de grensovergangen met Gaza en laat een beperkte hoeveelheid hulpgoederen binnen.

Israël kondigde zondagochtend na toenemende internationale druk “tactische” gevechtspauzes aan in delen van Gaza zodat de hulpverlening kan worden opgeschaald. VN-noodhulpcoördinator Tom Fletcher meldde diezelfde dag voortgang in de levering van hulpgoederen, maar zei dat flink meer nodig is “om hongersnood en een catastrofale gezondheidscrisis af te wenden”.

Te laat

Vanuit het Rode Kruis klinkt dezelfde boodschap. Het Rode Kruis en ook andere hulporganisaties staan klaar om meer hulp te bieden, zegt een woordvoerder. De geleverde hulp is “veel te weinig” en komt “veel te laat”.

Zondag reden 120 vrachtwagens van het Rode Kruis Gaza binnen met voedsel. De lading is bij de grens uitgeladen, maar nog niet overgeladen voor distributie. Het is “te onveilig”, aldus de woordvoerder. Ze zegt dat mensen “zo wanhopig en zo hongerig” zijn dat ze het eten zelf willen ophalen, terwijl de oorlog nog woedt.

De wagens van het Rode Kruis vervoerden houdbaar voedsel, vooral meel. De woordvoerder spreekt van “een druppel op de gloeiende plaat voor sommige mensen”. Ze wijst erop dat de hulp voor een deel van de Gazanen te laat komt, omdat ondervoede personen specialistische hulp en voeding nodig hebben.

Nieuw snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Veghel

VEGHEL – Op bedrijventerrein Doornhoek in Veghel is een nieuw laadplein voor elektrische trucks in gebruik genomen. Het laadplein werd officieel geopend door Stan van Kessel van Van Kessel / Greenpoint en Ruud van Outersterp & Joakim Hoevenaars van BAS Truck Center. Beide partijen zijn aanjagers van elektrisch vrachtvervoer en de bijhorende (snel-)laadinfrastructuur in Zuid-Nederland.

Het laadplein ligt pal tegenover de ingang van de grootste werkplaats van BAS Truck Center en is daarmee direct beschikbaar voor de vele transporteurs en klanten die hier dagelijks komen. De locatie beschikt over zes krachtige snelladers van 360 kW. Dankzij de ruime opzet kunnen ook de grootste trucks – tot aan LZV’s – eenvoudig bij de laadpalen komen zonder ingewikkelde manoeuvres. Bovendien ligt de locatie op slechts een paar honderd meter van de A50, waardoor hij perfect bereikbaar is.

Groeiende vraag naar laadinfra voor vrachtverkeer

Volgens Stan van Kessel, directeur van Van Kessel / Greenpoint, wordt de noodzaak voor laadinfrastructuur met de dag groter: “Elektrische trucks zijn niet meer weg te denken uit de toekomst van transport. Het is niet de vraag óf, maar wanneer ze grootschalig hun intrede doen. Daarom hebben wij vorig jaar zelf een Volvo FM Electric aangeschaft om praktijkervaring op te doen met het rijden, laden en alles wat daarbij komt kijken, zoals HBE-registraties. We merken dat veel ondernemers zich afvragen: waar kan ik straks opladen? Daarom investeren we in snelladers onderweg en plaatsen we laadpalen bij bedrijven op locatie. Natuurlijk hebben we te maken met netcongestie, maar door slim gebruik te maken van de capaciteit, zonnedaken en accupakketten, is er vaak meer mogelijk dan men denkt.”

Volgens Stan sluit dit nieuwe laadplein perfect aan op de groeiende vraag vanuit de markt: “We combineren hier alle vormen van duurzame brandstoffen: HVO, LNG, CNG én elektrisch laden. Alles wat een toekomstgerichte vervoerder nodig heeft, op één strategische locatie.”

Elektrisch transport krijgt écht tractie

Bij BAS Truck Center zien ze dagelijks hoe de vraag naar elektrische trucks in hoog tempo toeneemt. Ruud van Outersterp, commercieel directeur van BAS Truck Center, licht toe: “Sinds 2022 heeft elektrisch transport in de medium- en heavy-duty klasse van Volvo en Renault Trucks een serieuze groei doorgemaakt. Er zijn inmiddels volwassen af-fabriek oplossingen beschikbaar. Maar met de aanschaf van elektrische trucks komen er automatisch ook nieuwe uitdagingen bij, zoals laadinfra en energiemanagement — zowel bij de klant op het eigen terrein als onderweg.”

Volgens Joakim Hoevenaars, accountmanager Volvo Trucks bij BAS Truck Center in Veghel, worden ondernemers steeds vaker geconfronteerd met regelgeving die de overstap naar elektrisch vervoer versnelt: “Zero-emissie zones in binnensteden, het vervallen van de BPM-vrijstelling op diesel-bestelwagens en de komende CO₂-gebonden kilometerheffing maken elektrisch rijden in sommige gevallen simpelweg de enige realistische keuze. In bepaalde inzetgebieden zijn dieseltrucks straks simpelweg niet meer toegestaan of bedrijfseconomisch onhaalbaar.”

Daarom is hij blij dat partijen als Greenpoint hierin investeren: “Met de snelgroeiende populatie e-trucks is het mooi om te zien dat laadpleinen zoals hier in Veghel worden gerealiseerd. Voor onze klanten is het ideaal dat het laadplein pal tegenover onze werkplaats ligt; zo combineren ze onderhoud en laden in één rit en blijft de inzetbaarheid van het materieel optimaal.”

Vijfde Greenpoint

Met deze opening breidt Greenpoint zijn netwerk van laadinfrastructuur verder uit. Het nieuwe laadplein op Doornhoek 4115 in Veghel is inmiddels de vijfde Greenpoint-locatie met snelladers voor elektrische trucks. Eerder werden al laadfaciliteiten geopend in Asten, Ede, Milheeze en Veghel De Amert. Dit project is mede medegefinancierd door de Europese Unie.

Handelschef EU noemt deal met VS beter dan handelsoorlog

BRUSSEL – Handelschef van de Europese Commissie Maroš Šefčovič is er “honderd procent zeker van” dat de handelsdeal die nu gesloten is met de Verenigde Staten beter is dan een handelsoorlog. Daarmee reageerde hij in een persconferentie op de kritische geluiden vanuit sommige EU-lidstaten op de 15 procent wederkerige importtarieven.

“Dit is de beste deal die we hadden kunnen sluiten onder heel lastige omstandigheden”, zei Šefčovič. Volgens hem wilden de VS zondagmiddag nog vasthouden aan het invoeren van 30 procent importtarieven. Dat zou volgens Šefčovič de handel tussen EU en de VS effectief hebben “stopgezet”.

Met deze deal is voorkomen dat er honderdduizenden en “misschien wel miljoenen” banen verloren zijn gegaan, zei de handelschef. Bovendien is de EU nu in de positie om verder te onderhandelen over andere zaken dan alleen handel, voorziet hij. “Zoals veiligheid en Oekraïne. We hebben nu de mogelijkheid om te discussiëren over gevoelige geopolitieke zaken.”

Veel details handelsdeal EU-VS moeten nog worden uitgewerkt

BRUSSEL – Veel details over de handelsdeal tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten moeten nog worden uitgewerkt, laten meerdere EU-bronnen weten.

Hoewel president van de Europese Commissie Ursula von der Leyen en de Amerikaanse president Donald Trump het zondag eens werden over 15 procent wederzijdse tarieven, gaan onderhandelingen over eventuele uitzonderingen op een lager niveau nog altijd verder. Een gezamenlijke verklaring hierover komt mogelijk eind deze week, verwachten de bronnen.

Zo wordt nog altijd onderhandeld over uitzonderingen op wijn en dranken, zoals Amerikaanse whiskey. De EU kijkt ook naar uitzonderingen van tarieven op huisdierenvoedsel, kreeft, (bevroren) vis en kunstmest, laat een bron weten. Die laatste zou de EU toestaan om een alternatief te hebben voor Russische kunstmest, die de EU niet wil importeren vanwege de oorlog in Oekraïne.

De VS willen op hun beurt een lager tarief op producten die ze enkel uit Europa halen, zoals kurk.

Bijgehouden lijst

Over de farmaceutische producten onderstrepen de EU-bronnen nogmaals dat zij ervan uitgaan dat 15 procent wederkerige tarieven gaan gelden. Dit tenzij de VS nog aanvullende tarieven aankondigen voordat de gezamenlijke verklaring is opgesteld, aldus de bronnen.

De EU houdt de lijst met tegentarieven op Amerikaanse producten die was voorbereid voor het geval een deal zou klappen achter de hand voor “als het nodig is”, zegt een bron bij de Europese Commissie. Maar de Commissie rekent er niet op die snel te hoeven inzetten nu er een afspraak is.

Uitzonderingen

Vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, bepaalde chemicaliën, chips en sommige landbouwproducten zijn uitgezonderd van de tarieven, zei Von der Leyen eerder. Amerikaanse tarieven op Europees staal en aluminium blijven onveranderd op 50 procent staan.

Terntank bestelt opnieuw VentoFoil windsystemen bij Econowind

ZEEWOLDE – De Zweedse tankerrederij Terntank heeft een herhaalorder geplaatst bij Econowind voor de levering van acht VentoFoil windondersteuningssystemen op twee nieuw te bouwen, methanolklare hybride tankers. Hiermee komt het totaal aantal bestellingen op vijf schepen en twintig VentoFoils – met elk schip uitgerust met vier 16 meter hoge windvleugels.

De nieuwe bestelling volgt op een eerdere order uit mei 2023, waarbij drie schepen werden voorzien van de innovatieve windondersteuningssystemen. Het eerste schip uit die serie, de Tern Vik, werd in april 2025 opgeleverd door China Merchants Jinling Shipyard in Yangzhou.

De schepen zijn volledig afgestemd op de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor 2050 en combineren meerdere technologieën voor emissievrije voortstuwing. Onder het zogeheten K-Sail-concept van Kongsberg kan wind optimaal worden ingezet als primaire energiebron. De schepen zijn tevens voorzien van batterijpakketten en dual-fuel motoren die zowel op methanol als diesel kunnen draaien.

Windvoortstuwing als essentieel onderdeel

Terntank richt zich op duurzaam maritiem vervoer van brandstoffen in de Noord-Europese regio. Wind-Assisted Ship Propulsion (WASP) vormt een belangrijk onderdeel van het scheepsontwerp. De VentoFoils van Econowind zijn lichtgewicht, inklapbaar – wat handig is in havens – en voldoen volledig aan de ATEX-veiligheidsnormen voor tankers.

“We streven er voortdurend naar om het brandstofverbruik te verminderen – dat zit in ons DNA,” aldus Claes Möller, CEO van Terntank. “De integratie van de VentoFoils met het Kongsberg-systeem verliep vlekkeloos. De daadwerkelijke brandstofbesparing komt overeen met de verwachtingen. We zijn erg tevreden.”

Marktacceptatie voor windondersteuning groeit

De herhaalorder is een bevestiging van de goede prestaties van het systeem en een signaal aan de markt dat windvoortstuwing geen toekomstmuziek meer is, maar een bewezen en direct toepasbare technologie.

Het engineeringsteam van Econowind werkte nauw samen met Terntank en Kongsberg om de systemen naadloos te integreren in het energiesysteem van de schepen. Daarbij wordt in real-time geoptimaliseerd tussen wind, batterijen en brandstofmotoren om uitstoot te minimaliseren en efficiëntie te maximaliseren.

“We zijn trots dat we onze samenwerking met Terntank kunnen voortzetten,” zegt Chiel de Leeuw, commercieel directeur van Econowind. “Deze herhaalorder onderstreept de prestaties van onze VentoFoils en de gedeelde ambitie om de maritieme sector te verduurzamen.”

Met deze laatste order heeft Econowind inmiddels meer dan 130 VentoFoils verkocht. De systemen worden ingezet op uiteenlopende scheepstypen, waaronder bulkcarriers, tankers, ro-ro’s en containerschepen – een teken dat windondersteuning in de scheepvaartsector aan terrein wint.

Premiers Cambodja en Thailand akkoord met wapenstilstand

PUTRAJAYA – De premiers van Cambodja en Thailand zijn na bemiddeling van hun Maleisische ambtgenoot akkoord gegaan met een wapenstilstand aan hun omstreden grens. Het staakt-het-vuren gaat om middernacht in (19.00 uur Nederlandse tijd). De premier van Maleisië, Anwar Ibrahim, heeft de overeenkomst bekendgemaakt en zei dat er geen voorwaarden aan de wapenstilstand zijn verbonden.

De oude grensconflicten hebben sinds 24 juli tot veel beschietingen over en weer geleid. Daarbij zijn circa 35 doden gevallen. Ongeveer twee derde van de slachtoffers waren burgers. In het grensgebied zijn naar schatting 300.000 mensen op de vlucht geslagen sinds de vijandelijkheden begonnen.

Het grensconflict is al circa 120 jaar oud en stamt uit het koloniale tijdperk toen het koninkrijk Cambodja bij Frans-Indochina hoorde. Over het grensverloop tussen Frans-Indochina en het toenmalige koninkrijk Siam zijn later omstreden afspraken gemaakt.

De spanningen in het grensgebied aan de noordgrens van Cambodja lopen vaak op, mede door de aanwezigheid van culturele of religieuze bezienswaardigheden. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag heeft begin jaren zestig een historische tempel aan de grens toegewezen aan Cambodja. De uitspraak betrof slechts een klein deel van het grensgebied.

Ondernemersvereniging evofenedex vindt deal met VS onbevredigend

ZOETERMEER – Ondernemersorganisatie evofenedex noemt het handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten “onbevredigend”.

“Ook een invoertarief van 15 procent schaadt de onderlinge handel”, staat in een reactie van de belangenbehartiger voor de handel en logistiek.

Wel begrijpt evofenedex “in de huidige politieke context in de VS dat de Europese Commissie heeft gekozen voor behoud van stabiliteit boven ambitie”.

De ondernemersvereniging spreekt van “een duur betaald compromis dat stabiliteit moet brengen”.

De zondag gepresenteerde deal toont volgens de belangenbehartiger dat de EU moet inzetten op innovatie en concurrentiekracht. “Alleen dan kunnen Europese bedrijven sterker staan in toekomstige handelsgesprekken met de VS en andere grote handelsblokken”, staat in de reactie.

Winstval Audi door importheffingen en reorganisatiekosten

INGOLSTADT – Audi heeft in de eerste helft van het jaar flink minder winst geboekt. Dat komt volgens de Duitse autofabrikant onder meer door de Amerikaanse importheffingen. Ook reorganisatiekosten drukten op het resultaat.

Audi realiseerde over de eerste helft van 2025 een omzet van ruim 32 miljard euro, 5,3 procent meer dan een jaar eerder. Onder de streep bleef daarvan meer dan 1,3 miljard euro over, ruim 37 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Alleen al de Amerikaanse importheffingen hebben Audi ongeveer 600 miljoen euro gekost.

Daarnaast kondigde de fabrikant in maart een reorganisatie aan waarbij ongeveer 7500 banen in Duitsland verdwijnen. De kosten die daarmee gepaard gaan, belastten het resultaat in de eerste zes maanden van dit jaar met nog eens 600 miljoen euro.

Forse importheffing VS

Audi heeft nu ook de vooruitzichten voor het lopende boekjaar aangescherpt. Het bedrijf verwacht voor dit jaar een omzet van 65 miljard tot 70 miljard euro. Dat was eerder 67,5 miljard tot 72,5 miljard euro. Ter vergelijking: over vorig jaar realiseerde Audi een omzet van 64,5 miljard euro.

De Europese auto-industrie had de afgelopen maanden te maken met Amerikaanse importheffingen van 27,5 procent. De Europese Unie en de Verenigde Staten kwamen zondag tot een handelsakkoord, waardoor dit tarief wordt verlaagd naar 15 procent. Audi evalueert deze deal en de gevolgen daarvan momenteel nog.

Rechter wijst vordering van 910.000 dollar op Panamees schip ‘Broad Rise’ af wegens verjaring

Foto: Adobe Stock | firdan

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een vordering van brandstofleverancier Aurora Marine Fuels Limited afgewezen. Het bedrijf wilde bijna een miljoen dollar verhalen op een schip onder Panamese vlag, maar de rechter oordeelde dat de claim te laat was ingediend en daarmee verjaard is volgens het Panamese recht.

De zaak draait om een levering van scheepsbrandstof (bunkers) aan het vrachtschip Broad Rise, die op 1 januari 2022 werd afgeleverd via een Chinese leverancier. De brandstof was besteld door de tijdelijke bevrachter van het schip, het bedrijf Cardinal Trade SA. Aurora betaalde de rekening aan de leverancier, maar kreeg zelf nooit betaald door Cardinal. Daarom stapte zij naar de rechtbank om het bedrag van ruim 910.000 dollar alsnog te verhalen – niet op Cardinal, maar op de eigenaar van het schip: Orient Rise Shipping Limited (ORS) uit Hong Kong.

Aurora had eerder al met toestemming van de rechter beslag laten leggen op de Broad Rise, dat later werd opgeheven nadat een garantstelling werd afgegeven door de P&I-club van de eigenaar. In de procedure stelde Aurora dat zij volgens internationaal zeerecht het recht had om de vordering op het schip te verhalen, ook al was Cardinal de formele schuldenaar.

De rechtbank ging daar niet in mee. Volgens het internationaal privaatrecht is verhaal op een schip in Nederland alleen mogelijk als dat zowel onder het toepasselijke recht van de vordering (in dit geval Amerikaans recht) als onder het recht van de vlaggenstaat van het schip (Panama) is toegestaan. En juist onder Panamees recht is zo’n vordering na één jaar verjaard.

De rechter stelde vast dat die verjaringstermijn was verstreken en dat Aurora de vordering niet tijdig had gestuit. Daardoor is het schip niet langer vatbaar voor beslag of verhaal in Nederland.

Aurora draait op voor kosten en schade

Omdat de vordering is afgewezen, moet Aurora ruim € 24.000 aan proceskosten vergoeden aan ORS. Daarnaast oordeelde de rechtbank dat Aurora aansprakelijk is voor schade die ORS heeft geleden door het eerder gelegde conservatoir beslag op de Broad Rise. De precieze hoogte van die schade moet nog worden vastgesteld in een aparte schadestaatprocedure.

×