BREDA – Na hun eerste gezamenlijke project in Utrecht vertrouwt de toonaangevende online supermarket Picnic opnieuw op de expertise en ervaring van TGW Logistics. In Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Hiermee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.
Picnic, opgericht in 2015 in Amersfoort, is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een vooraanstaande Europese online supermarkt en boodschappenbezorger. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Bestellingen worden eenvoudig geplaatst via een intuïtieve app, waarna milieuvriendelijke elektrische voertuigen de boodschappen bezorgen.
Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van 10.000 producten. Wie voor 22.00 uur bestelt, krijgt de gekoelde, diepgevroren en houdbare producten de volgende dag thuisbezorgd. Dankzij het zogenoemde “melkboerprincipe” zijn de bezorgtijden tot op de minuut nauwkeurig.

Drie temperatuurzones garanderen de hoogste productkwaliteit
Om hun uitbreiding op de Duitse markt verder te versnellen, heeft Picnic een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum opgericht in het hart van het Ruhrgebied. Het krachtige en hoogwaardige systeem, ontworpen en gerealiseerd door TGW, maakt een optimale klantenservice en maximale efficiëntie mogelijk. Het klopend hart van het systeem is een shuttlemagazijn waar 1.500 robots volledig autonoom rondrijden. Zowel food als non-foodartikelen worden daar opgeslagen in drie temperatuurzones, variërend van -18 tot +20 graden Celsius.
Robots als krachtig hart van het systeem
Klantbestellingen worden verwerkt op een van de meer dan 60 ergonomische PickCenter-pickstations of in de Zone-Picking-zone, waar vooral producten met een hoog volume of snel verkopende artikelen worden verwerkt. Daarna worden de bestellingen gebufferd. Kort voordat de vrachtwagens vertrekken naar de lokale distributiepunten worden de artikelen overgebracht naar een door TGW Logistics ontwikkeld robotsysteem dat de klantkratten volledig automatisch in transportframes laadt. Per dag kunnen zo tot 33.000 klantbestellingen worden verwerkt.
“We zijn erg blij met de succesvolle ingebruikname in Oberhausen. Dit fulfilcentrum is een mijlpaal en betekent een volgende stap in de samenwerking tussen Picnic en TGW Logistics”, zegt Bart van Eycken, Director of Sales voor de Customer Unit North bij TGW Logistics.
Frederic Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic voegt hieraan toe: “TGW Logistics is een uitstekende partner die dit hoogwaardige project samen met Picnic mogelijk heeft gemaakt. De combinatie van het technische team van Picnic en de technologie van TGW laat zien dat we onze klanten nog betere service kunnen bieden en zo toonaangevend kunnen blijven in de sector.”