Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 11:57 uur
Home Blog

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense activiteiten

AMERSFOORT – FrieslandCampina heeft zijn activiteiten in Roemenië verkocht omdat ze onvoldoende aansluiten bij de Europese strategie van het zuivelconcern. De verkoop omvat onder meer het lokale merk Napolact en twee zuivelfabrieken, werd donderdag bekend.

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense tak, met ongeveer vierhonderd medewerkers, aan zijn Hongaarse branchegenoot Bonafarm Group. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Eerder dit jaar berichtten lokale media al dat FrieslandCampina zijn Roemeense activiteiten wilde verkopen.

FrieslandCampina rapporteerde eerder deze maand een stijging van de nettowinst met bijna 26 procent tot 230 miljoen euro. Die winstsprong kwam voor een deel door kostenbesparingen. Ook profiteerde het bedrijf van hogere verkoopprijzen.

Studie: corona en griep kunnen slapende kankercellen activeren

UTRECHT – Corona- en griepinfecties spelen mogelijk een rol bij het terugkeren van kanker bij eerder herstelde patiënten. De virussen blijken in elk geval bij muizen “slapende” borstkankercellen die in de longen terecht zijn gekomen te kunnen heractiveren, rapporteren internationale onderzoekers in Nature.

Hoogleraar Roel Vermeulen van UMC Utrecht werkte mee aan het onderzoek. Hij vond in Britse cijfers aanwijzingen dat ook mensen die eerder waren hersteld van kanker na een coronabesmetting een hoger risico liepen om de ziekte opnieuw te krijgen. Hij gaat daar vervolgonderzoek naar doen, met financiering van KWF Kankerbestrijding.

Vermeulen keek specifiek naar sterfte door kanker onder mensen die vijf tot tien jaar eerder een diagnose hadden gekregen en in het eerste jaar van de pandemie met het nieuwe virus besmet raakten, voordat de vaccinaties begonnen. Na de coronabesmetting bleek hun kans om alsnog aan kanker te overlijden drie keer zo hoog.

Vervolgonderzoek

De onderzoekers richtten zich op borstkankercellen. Daarvan is bekend dat ze in kleine hoeveelheden ook elders in het lichaam van de patiënt terecht kunnen komen. Dat hoeft niet tot ziekte te leiden, maar het kan wel. “Slapende kankercellen zijn als smeulende resten van een verlaten kampvuur, en luchtwegvirussen zijn als een sterke wind die de vlammen opnieuw aanwakkert”, legt de Amerikaanse onderzoeksleider James DeGregori het metaforisch uit in een verklaring. Hij vermoedt dat het gevonden mechanisme ook voor andere vormen van kanker geldt.

Vervolgonderzoek moet onder meer duidelijk maken of en in hoeverre vaccinatie de risico’s kan verlagen. De onderzoekers vermoeden van wel, omdat vaccinatie beschermt tegen ontregeling van het immuunsysteem door infecties.

Dachser neemt zeven Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik voor emissievrije langeafstandstransporten

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN / KEMPTEN – Logistiek dienstverlener Dachser heeft zeven exemplaren van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik genomen voor langeafstandstransport. De voertuigen worden ingezet op trajecten binnen het stukgoednetwerk van Dachser in onder meer Hamburg, Karlsruhe, Dortmund en Freiburg. De overige acht trucks van de totale bestelling van vijftien volgen de komende maanden.

Met deze stap breidt Dachser zijn inzet van e-trucks verder uit. Het familiebedrijf maakt al tien jaar gebruik van elektrische voertuigen, aanvankelijk op de ‘last mile’, maar inmiddels ook op trajecten van meer dan 500 kilometer. In totaal rijden er al meer dan 140 elektrische trucks voor Dachser binnen Europa.

Samenwerking met Mercedes-Benz Trucks

Dachser en Mercedes-Benz Trucks werken sinds 2019 nauw samen aan de elektrificatie van het vrachtvervoer. Zo testte Dachser eerder prototypes van de eActros 300 en werkte dochteronderneming Brummer al met twaalf eActros 600 trucks. Ook Daimler Truck Financial Services ondersteunt het project met leaseoplossingen inclusief batterijmonitoring en digitale vlootdiensten.

“De integratie van de eActros 600 in onze dagelijkse operatie is een belangrijke stap richting emissievrije logistiek”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser.
Winfried Sorg, vestigingsmanager bij Mercedes-Benz Trucks in Neu-Ulm, vult aan: “Dit laat zien hoe Dachser zijn voortrekkersrol in duurzame logistiek blijft vervullen.”

eActros 600

De eActros 600 werd eind 2024 geïntroduceerd en heeft inmiddels zijn prestaties bewezen, onder andere tijdens een Europese testrit van 15.000 kilometer door 22 landen en een wintertest door Noord-Europa. De truck werd recent uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2025’.

Met een batterijcapaciteit van 621 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden, is het voertuig ontworpen voor intensieve inzet met een maximale combinatiegewicht tot 44 ton. De batterijtechnologie op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP) biedt een lange levensduur en hoge bruikbare capaciteit, waarbij na tien jaar nog 80% van de batterijgezondheid behouden moet blijven.

BKR ziet aantal betalingsachterstanden op hypotheken verder dalen

TIEL – Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek daalt verder. Dat meldt de stichting Bureau Krediet Registratie (BKR), die opmerkt dat er sinds 2017 elk jaar minder mensen met een betalingsachterstand bijkomen dan er uitstromen. “De daling wijst op een structurele verbetering van het betaalgedrag.”

In juni dit jaar liepen volgens het BKR ongeveer 30.000 Nederlanders minimaal drie maanden achter met hun maandelijkse hypotheekbetalingen, tegenover bijna 35.000 een jaar eerder. Het aantal hypotheekachterstanden daalde onder alle leeftijdsgroepen. De meeste komen nog altijd voor bij mensen tussen de 41 en 60 jaar, die volgens BKR ook vaak de grootste hypotheekverplichtingen hebben.

BKR benadrukt dat er nog steeds een constante aanwas is van mensen die een hypotheekachterstand oplopen, vaak door een scheiding, het verliezen van een baan of ziekte. Een kwart van alle achterstanden is binnen twee jaar verholpen, ruim een derde kampt er tien jaar of langer mee.

Restschuld

Ook het aantal mensen met een restschuld op hun hypotheek nam de afgelopen jaren flink af. Veel van die schulden zijn ontstaan na gedwongen verkoop tijdens of in de jaren na de kredietcrisis, legt BKR uit. Het aantal hypotheken op niet-eigen woningen, zoals beleggingspanden en tweede huizen, nam dit jaar verder licht af. Na een eerdere piek lijken “strengere regelgeving en aangepaste fiscale behandeling bij te dragen aan deze afname”, stelt de stichting.

BKR stelt dat Nederland het in Europese context relatief goed doet, mede door tijdige signalering, effectieve hulptrajecten en een relatief stabiele woningmarkt.

Nationale Hypotheek Garantie

In de eerste helft van 2025 zijn bovendien meer hypotheken afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), een vangnet bij de hypotheek waarmee huizenkopers minder financieel risico lopen. Het aantal garanties steeg volgens organisatie NHG met bijna een vijfde vergeleken met vorig jaar.

De toename van het aantal garanties verklaart NHG door een toenemend aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen en het grote aantal woningen dat door beleggers wordt verkocht. Dat laatste gaat om een verschuiving van relatief betaalbare woningen van de huur- naar de koopsector.

Topman ING: onzekerheid over handelsdeal duurt voort

AMSTERDAM – Doordat de Europese Commissie en de Amerikaanse president Donald Trump hun handelsdeal anders uitleggen, duurt de onzekerheid hierover voort. Dat zei topman Steven van Rijswijk van ING bij de presentatie van de kwartaalcijfers. “De onzekerheid baart ons zorgen”, stelde Van Rijswijk. Hij stipte aan dat nog steeds niets van de handelsdeal op papier staat.

Volgens ING-risicodirecteur Ljiljana Čortan is “elke deal een goede deal” omdat die onrust kan wegnemen. Tot nu toe is de directe impact van de onrust voor ING “klein en beheersbaar”, gaf ze aan. Dat heeft ermee te maken dat maar een beperkt deel van de Europese export gericht is op de VS. Klanten van ING zijn ook maar beperkt actief in sectoren die door tarieven worden geraakt.

Maar de indirecte impact van de onrust is nog “onzeker”, aldus Van Rijswijk. Daarmee gaat het vooral om het sentiment van consumenten. Zij zouden door alle onzekerheid meer de hand op de knip kunnen houden. Dat laatste ziet ING overigens nog niet echt.

Hypotheekmarkt

De zwakkere economische groei in Nederland van de laatste tijd merkt ING wel, zij het beperkt. De bank ziet dat het aantal betalingen van consumenten aan niet-essentiële zaken als een bioscoopbezoek of investering in de tuin terugloopt.

Een groot deel van de inkomsten van ING is gericht op de hypotheekmarkt. Daar lijkt van economische tegenwind weinig te merken. Door de schaarste aan woningen blijft de vraag naar huizen groot en gaan de huizenprijzen, en daarmee de hypotheeksommen, ook almaar omhoog.

Ook zag ING de laatste tijd niet massaal bedrijven binnenstromen bij de afdeling bijzonder beheer, voor probleemgevallen. In het tweede kwartaal ging zelfs een fractie minder naar de stroppenpot dan in dezelfde periode vorig jaar.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

BREDA – Na hun eerste gezamenlijke project in Utrecht vertrouwt de toonaangevende online supermarket Picnic opnieuw op de expertise en ervaring van TGW Logistics. In Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Hiermee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Picnic, opgericht in 2015 in Amersfoort, is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een vooraanstaande Europese online supermarkt en boodschappenbezorger. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Bestellingen worden eenvoudig geplaatst via een intuïtieve app, waarna milieuvriendelijke elektrische voertuigen de boodschappen bezorgen.

Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van 10.000 producten. Wie voor 22.00 uur bestelt, krijgt de gekoelde, diepgevroren en houdbare producten de volgende dag thuisbezorgd. Dankzij het zogenoemde “melkboerprincipe” zijn de bezorgtijden tot op de minuut nauwkeurig.

Drie temperatuurzones garanderen de hoogste productkwaliteit

Om hun uitbreiding op de Duitse markt verder te versnellen, heeft Picnic een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum opgericht in het hart van het Ruhrgebied. Het krachtige en hoogwaardige systeem, ontworpen en gerealiseerd door TGW, maakt een optimale klantenservice en maximale efficiëntie mogelijk. Het klopend hart van het systeem is een shuttlemagazijn waar 1.500 robots volledig autonoom rondrijden. Zowel food als non-foodartikelen worden daar opgeslagen in drie temperatuurzones, variërend van -18 tot +20 graden Celsius.

Robots als krachtig hart van het systeem

Klantbestellingen worden verwerkt op een van de meer dan 60 ergonomische PickCenter-pickstations of in de Zone-Picking-zone, waar vooral producten met een hoog volume of snel verkopende artikelen worden verwerkt. Daarna worden de bestellingen gebufferd. Kort voordat de vrachtwagens vertrekken naar de lokale distributiepunten worden de artikelen overgebracht naar een door TGW Logistics ontwikkeld robotsysteem dat de klantkratten volledig automatisch in transportframes laadt. Per dag kunnen zo tot 33.000 klantbestellingen worden verwerkt.

“We zijn erg blij met de succesvolle ingebruikname in Oberhausen. Dit fulfilcentrum is een mijlpaal en betekent een volgende stap in de samenwerking tussen Picnic en TGW Logistics”, zegt Bart van Eycken, Director of Sales voor de Customer Unit North bij TGW Logistics.

Frederic Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic voegt hieraan toe: “TGW Logistics is een uitstekende partner die dit hoogwaardige project samen met Picnic mogelijk heeft gemaakt. De combinatie van het technische team van Picnic en de technologie van TGW laat zien dat we onze klanten nog betere service kunnen bieden en zo toonaangevend kunnen blijven in de sector.”

Hogere omzet en goedkopere brandstof stuwen winst Air France-KLM

PARIJS – Air France-KLM heeft over de maanden april tot en met juni flink meer winst geboekt dan een jaar eerder. Onder de streep hield het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern 649 miljoen euro over, tegen 165 miljoen euro een jaar eerder. Dat had onder meer te maken met een hogere omzet en lagere brandstofkosten.

De omzet van Air France-KLM steeg met 6 procent tot ruim 8,4 miljard euro. Die stijging komt mede door een toename van het aantal reizigers. Zo vervoerden de luchtvaartmaatschappijen van het bedrijf in het tweede kwartaal ruim 27 miljoen mensen, ongeveer 6 procent meer dan een jaar eerder. Ook kozen meer mensen ervoor om een duurder vliegticket te kopen voor meer comfort tijdens hun vlucht.

Tegelijkertijd bleven de brandstofkosten de afgelopen maanden laag in vergelijking met vorig jaar. Dat komt door de olieprijs die sindsdien is gedaald. Op jaarbasis scheelde dat in het tweede kwartaal ruim 200 miljoen euro.

Tegenvallers

Wat verder meespeelt in het verbeterde resultaat, zijn tegenvallers van vorig jaar die nu niet langer van invloed zijn. Zo voelde met name Air France in het tweede kwartaal van 2024 al de negatieve impact van de Olympische Spelen in Parijs die daarna zouden plaatsvinden. Veel reizigers leken de Franse hoofdstad gedurende het sporttoernooi te vermijden, gezien het aantal zomerboekingen dat destijds achterbleef.

In tegenstelling tot zustermaatschappij Air France boekte KLM het afgelopen kwartaal een lagere operationele winst. De Nederlandse airline had in juni onder meer last van de NAVO-top in Den Haag, waardoor een deel van de vluchten via Schiphol die maand niet kon doorgaan. Ook moesten zeven 787-toestellen van KLM in mei aan de grond blijven voor onderhoud.

Daarnaast stelt de luchtvaartmaatschappij dat de havengelden van Schiphol op het resultaat van KLM drukten. De luchthaven heeft de tarieven, die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om gebruik te maken van Schiphol, per april met 41 procent verhoogd. Tot grote onvrede van Air France-KLM. Topman Ben Smith van het concern had eerder dit jaar geen goed woord over voor de verhoging, die hij “belachelijk” noemde.

NewCold neemt Schüssler Spedition over en versterkt positie in Europese koelketenlogistiek

BREDA/RHEINE – De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold, wereldwijd actief in geavanceerde koelketenlogistiek, heeft het Duitse Wilhelm Schüssler Spedition GmbH overgenomen. Met deze strategische stap vergroot NewCold zijn aanwezigheid op de Duitse markt en versnelt het de uitrol van geautomatiseerde en toekomstgerichte koeloplossingen in Europa.

De overname van Schüssler Spedition, gevestigd in Heppenheim, versterkt niet alleen de operationele capaciteit van NewCold, maar breidt ook het dienstenpakket uit op het gebied van (multi)temperatuurgecontroleerd transport en opslag.

Continuïteit en groei

De naam Schüssler Spedition en het bestaande team blijven actief om de vertrouwde dienstverlening voor klanten en partners voort te zetten. Beide bedrijven zetten in op een soepele overgang, met behoud van klantgerichtheid en gedeelde waarden.

“Samen zijn we sterker”, zegt Bram Hage, oprichter en CEO van NewCold. “De lokale expertise van Schüssler gecombineerd met onze technologie en internationale netwerk stelt ons in staat om onze klanten in Duitsland nog beter te bedienen.”

Ook Konstantin Schüßler, directeur van Schüssler Spedition, spreekt van een belangrijke stap: “We kijken ernaar uit om samen met NewCold verder te groeien en onze klanten nog innovatievere en schaalbare logistieke oplossingen te bieden.”

Europese groeistrategie

De overname past binnen de langetermijnstrategie van NewCold om zijn positie als toonaangevende speler in de Europese koelketenlogistiek verder uit te bouwen. Door lokale kennis te combineren met geavanceerde automatisering wil NewCold nieuwe standaarden zetten in de sector.

NewCold is wereldwijd de op twee na grootste logistieke dienstverlener in gekoelde voedselopslag en -transport. Het bedrijf exploiteert 26 geavanceerde, grotendeels geautomatiseerde en energie-efficiënte koelhuizen op drie continenten, goed voor meer dan 2 miljoen palletplaatsen. Met een groeiend wagenpark biedt NewCold end-to-end supply chain oplossingen aan toonaangevende voedingsmiddelenbedrijven.

Schüssler is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport en opslag voor de voedingsindustrie, groothandel, retail en de QSR-sector. Vanuit Heppenheim werkt het bedrijf met circa 80 medewerkers en beschikt het over een moderne infrastructuur en een eigen wagenpark voor regionaal, nationaal en internationaal koeltransport.

ArcelorMittal verlaagt verwachting staalvraag door handelsoorlog

LUXEMBURG – ArcelorMittal heeft zijn verwachting voor de vraag naar staal verlaagd voor dit jaar, doordat de handelsoorlog van president Donald Trump de economische groei schaadt. Het concern, een van ‘s werelds grootste staalproducenten, voorziet nu een groei van 1,5 tot 2,5 procent. Eerder ging ArcelorMittal uit van een groei van de vraag naar staal, een belangrijke graadmeter voor de wereldeconomie, van 2,5 tot 3,5 procent. China is buiten beschouwing gelaten in de cijfers.

“Door aanhoudende tegenwind door importheffingen blijft de economische activiteit zwak, er is geen sprake van voorraadvorming, aangezien klanten een afwachtende houding aannemen”, aldus ArcelorMittal donderdag in een toelichting op zijn kwartaalcijfers. “Hierdoor is er sprake van een verminderde vraag die aan het begin van het jaar niet werd voorzien.”

ArcelorMittal behaalde een operationele winst in het afgelopen kwartaal van 1,9 miljard dollar (1,3 miljard euro), in lijn met de verwachtingen van marktkenners en aanzienlijk hoger dan de behaalde 1,1 miljard dollar winst in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde licht tot bijna 16 miljard dollar.

“In Europa zijn de trends van toenemende overheidsuitgaven aan defensie en infrastructuur duidelijk positief voor de staalindustrie”, aldus topman Aditya Mittal. Toch blijft 2025 volgens hem een cruciaal jaar voor de Europese staalproductie. “Ik hoop oprecht dat Europa zich aan zijn belofte houdt om de staalindustrie te verdedigen en prioriteit te geven.” Daarmee doelde hij op Brussel, dat volgens hem meer moet doen om de Europese staalindustrie te beschermen tegen oneerlijke concurrentie, zoals goedkope staalimport uit landen met minder strenge milieuregels en lagere energieprijzen.

Voor het eerst sinds 2016 meeste asielaanvragen door Eritreeërs

DEN HAAG – Voor het eerst sinds 2016 vroegen niet Syriërs, maar Eritreeërs het vaakst asiel aan in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de asielcijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van april, mei en juni.

Het aantal aanvragen van Eritreeërs is vervijfvoudigd vergeleken met de drie maanden daarvoor. In plaats van 235 verzoeken van mensen met de Eritrese nationaliteit, kwamen het afgelopen kwartaal 1200 verzoeken binnen, meldt het CBS.

Volgens Amnesty slaan in Eritrea veel jonge mensen op de vlucht in verband met de nationale dienstplicht. Deze is van onbepaalde duur en de VN bestempelden deze eerder als een vorm van dwangarbeid.

Minderjarigen

Tegelijkertijd neemt het aantal asielverzoeken vanuit Syrië af sinds eind 2024, toen het Assad-regime viel. In april, mei en juni vroegen 595 Syriërs asiel aan: 37 procent minder dan de drie maanden daarvoor en 78 procent minder dan in dezelfde maanden vorig jaar.

In het tweede kwartaal vroegen in totaal 5300 mensen asiel aan in Nederland. Dat is 17 procent meer dan drie maanden eerder, maar 32 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Een derde van de aanvragen kwam van minderjarigen. Vooral Eritrese asielzoekers die een aanvraag doen zijn jonger dan 18 jaar: 64 procent van hen was minderjarig.

Het statistiekbureau heeft de nareizigers niet meegeteld in de cijfers. Dat zijn mensen die naar Nederland mogen komen om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. In april, mei en juni waren dat er 3700, vergelijkbaar met de aantallen drie maanden eerder. Bij de nareizigers vormden Syriërs met driekwart wel de grootste groep.

Zeer grote brand bij agrarisch bedrijf in Friese Arum

Brandweer

ARUM – In het Friese dorp Arum woedt een zeer grote brand in twee loodsen van een agrarisch bedrijf. Dat bevestigt een woordvoerder van de brandweer Fryslân.

De loodsen, die vol staan met stro en machines, kunnen waarschijnlijk niet gered worden omdat ze “volledig in de hens staan”, meldt de woordvoerder.

In de buurt van de loodsen staat een tank met diesel die door de brandweer wordt gekoeld. Dat veroorzaakt een “spannende” situatie, aldus de woordvoerder.

Iveco verkoopt defensietak aan Leonardo voor €1,7 miljard

TURIJN – Iveco Group verkoopt zijn defensiedivisie, waaronder de merken IDV en ASTRA, aan het Italiaanse defensiebedrijf Leonardo S.p.A. voor een bedrag van €1,7 miljard.

Met de verkoop ontstaat een Italiaans-gebaseerde, Europese kampioen in landgebonden defensiesystemen, die door de schaalgrootte en gecombineerde technologie internationaal kan concurreren.

De deal volgt op de eerdere aankondiging van Iveco Group op 7 februari 2025 om de defensiedivisie af te splitsen van de bedrijfsvoertuigentak, om beide onderdelen strategisch meer focus en flexibiliteit te geven.

De verkoop aan Leonardo is ook een cruciale stap in het kader van de overname van Iveco Group door Tata Motors, die op dezelfde dag werd aangekondigd. Tata’s overnamebod van €3,8 miljard is namelijk afhankelijk van de afronding van deze verkoop.

Extra dividend voor aandeelhouders

Naar verwachting wordt de transactie afgerond vóór 31 maart 2026, onder voorbehoud van goedkeuring door toezichthouders. Iveco heeft aangegeven de netto-opbrengst van de verkoop, na eventuele afrondingscorrecties, uit te willen keren aan aandeelhouders in de vorm van een buitengewoon dividend.

Strategische versterking

Volgens Iveco-topman Olof Persson betekent de verkoop een grote stap vooruit voor de defensiedivisie: “Onze collega’s bij IDV en ASTRA worden onderdeel van een aanzienlijk grotere speler met geïntegreerde capaciteiten, wat hun mogelijkheden voor innovatie en groei flink versterkt.”

Door de krachtenbundeling van Iveco’s voertuigen en platforms met Leonardo’s geavanceerde systemen ontstaat een volledig spectrum aan landgebonden defensie-oplossingen, voor zowel Italië als de internationale markt.

Automobilist laat slachtoffer achter na dodelijk ongeluk in Burdaard

Dodelijk ongeval Burdaard
Foto: Noordernieuws

BURDAARD – In de nacht van woensdag op donderdag is een 33-jarige man uit Stiens om het leven gekomen bij een aanrijding aan de Iedyk in Burdaard. Het slachtoffer werd rond 00.15 uur zwaargewond aangetroffen. Hulpdiensten kwamen direct ter plaatse, maar hulp mocht niet meer baten. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De bestuurder van het voertuig dat betrokken was bij het incident is na de aanrijding doorgereden. Uit het politieonderzoek blijkt dat het vermoedelijk gaat om een zwarte Chevrolet Silverado pick-up truck, met zichtbare schade aan vooral de rechterzijde van de auto. Zo ontbreekt mogelijk een van de zijspiegels en een deel van de voorbumper.

De politie vermoedt dat het slachtoffer is aangereden terwijl hij op de fiets was. Na de aanrijding zou het voertuig zijn weggereden in de richting van Dokkum.

Onderzoek en oproep aan getuigen

De politie is direct een uitgebreid onderzoek gestart. Er is sporenonderzoek gedaan op de plaats van het incident en er wordt gekeken naar camerabeelden uit de omgeving. Ook is een buurtonderzoek uitgevoerd.

De politie roept getuigen op zich te melden en is dringend op zoek naar de bestuurder van de zwarte pick-up. Heeft u informatie over het voertuig of de bestuurder, of beschikt u over (deurbel)camera- of dashcambeelden in de omgeving van Burdaard? Neem dan contact op met de politie via 0800-6070. Anoniem tippen kan via Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000.

Ziet u de zwarte Chevrolet Silverado rijden? Bel dan direct 112.

 

Tata Motors neemt Iveco Group over: nieuwe wereldspeler in bedrijfsvoertuigen ontstaat

Iveco

MUMBAI/TURIJN – Tata Motors heeft een overeenkomst bereikt om Iveco Group over te nemen. Daarmee bundelen de Indiase voertuigproducent en het Europese Iveco hun krachten in een nieuwe wereldwijde speler op het gebied van bedrijfswagens.

De overname vindt plaats via een vrijwillig openbaar bod in contanten van €14,10 per aandeel, wat neerkomt op een totale waarde van ongeveer €3,8 miljard, exclusief de defensietak van Iveco. Voorwaarde voor de overname is dan ook dat Iveco’s defensieactiviteiten uiterlijk 31 maart 2026 zijn verkocht of afgesplitst.

Strategische versterking en wereldwijde dekking

De fusie combineert twee complementaire bedrijven zonder veel overlap qua markten en productiecapaciteit. Het nieuwe concern zal jaarlijks zo’n 540.000 voertuigen verkopen, met een gezamenlijke omzet van circa €22 miljard, verdeeld over Europa (50 procent), India (35 procent) en Amerika (15 procent).

Volgens Tata Motors-voorzitter Natarajan Chandrasekaran is dit een logische volgende stap na het afsplitsen van Tata’s bedrijfswagentak. De combinatie biedt schaalvoordelen, versnelt innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit en vergroot de wereldwijde slagkracht.

Tata Motors
Foto: Adobe Stock | walterericsy

Volledige steun van Iveco-bestuur en aandeelhouder Exor

Het bestuur van Iveco staat unaniem achter het bod. Ook grootaandeelhouder Exor (27 procent van de aandelen, 43 procent van de stemrechten) heeft zich onherroepelijk gecommitteerd aan het bod. Voor het sluiten van de deal zijn onder meer goedkeuringen van mededingings- en investeringsautoriteiten nodig. De afronding van de overname wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2026.

Geen gevolgen voor personeel en productielocatie

Tata Motors heeft zich verbonden aan een reeks niet-financiële voorwaarden, waaronder het behoud van de werkgelegenheid en productielocaties van Iveco. Het hoofdkantoor van Iveco blijft in Turijn, Italië, en de bedrijfsstrategie en merknamen van Iveco blijven behouden.

Airbus levert minder vliegtuigen af in eerste jaarhelft

PARIJS – Airbus heeft in de eerste helft van dit jaar minder nieuwe vliegtuigen aan klanten geleverd dan vorig jaar. De Europese vliegtuigbouwer kampt onder meer met beperkingen in de productiecapaciteit bij de A320-toestellen door vertragingen bij motorleveringen. De A320-vliegtuigen zijn de bestverkopende toestellen van Airbus.

In totaal werden 306 verkeersvliegtuigen afgeleverd, tegen 323 in de eerste helft van vorig jaar. Het bedrijf ontving per saldo orders voor 402 vliegtuigen. Dat waren er 310 een jaar eerder.

Airbus zegt ondanks de productieproblemen wel vast te houden aan de verwachting om dit jaar ongeveer 820 vliegtuigen te leveren aan afnemers. De totale orderontvangst bij verkeersvliegtuigen van Airbus staat op 8754 stuks.

De omzet van Airbus ging licht omhoog tot 29,6 miljard euro. Bij de vliegtuigentak was een kleine daling te zien door de lagere leveringen, maar daar stonden hogere omzetten bij helikopters, defensie en ruimtevaart tegenover.

×