Clicky

woensdag 4 juni 2025 - 12:07 uur
Home Blog

Innovatie op wielen sinds 1915: Rondaan viert 110-jarig jubileum met Open Dag

BERLTSUM – Wat in 1915 begon als een bescheiden wagenmakerij in Bitgum, is in 110 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend en innovatief carrosseriebedrijf in Berltsum. Rondaan bouwt maatwerkvrachtwagens voor de bouw, industrie, agrarische sector en overheden – stuk voor stuk technische hoogstandjes waar vakmanschap en creativiteit samenkomen. Op zaterdag 14 juni opent het familiebedrijf de deuren voor publiek tijdens een feestelijke Open Dag.

Vakmanschap en vernuft

Rondaan staat bekend om zijn slimme, op maat gemaakte vrachtwagens. In de bedrijfshallen worden voertuigen gebouwd die bestaan uit soms wel vijfhonderd onderdelen. Van eenvoudige platte bakken tot complexe constructies met laadkranen of diepladers – elk project is uniek. De opdrachten komen van bouwbedrijven, gemeenten, provincies, Wetterskip Fryslân en de agrarische sector.

Directeuren Pieter Dirk en Jan Sake Rondaan vormen de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “Wij zijn groot in niches,” vertelt Jan Sake. “Voor elke klant bedenken we een passende oplossing, hoe ongewoon de vraag ook is.” Die aanpak werpt zijn vruchten af: de afgelopen tien jaar is het bedrijf verdrievoudigd in omvang.

Technische broedkamer

Met zo’n dertig medewerkers beschikt Rondaan over een breed palet aan technische kennis. Van lassers en constructeurs tot werktuigbouwkundigen en ontwerpers – allemaal dragen ze bij aan het eindproduct. “Hier kun je uitgroeien tot een veelzijdig vakman,” zegt Pieter Dirk. “Je leert het vak echt in de praktijk, van ervaren collega’s die het klappen van de zweep kennen.”

De werkplaats fungeert als een leeromgeving waar nieuwe generatie technici wordt opgeleid. Jong en oud werken er zij aan zij. Een mooi voorbeeld is Gerrit Beuckens, die met 45 dienstjaren drie generaties Rondaan meemaakte en zijn kennis overbracht op jonge talenten zoals Haije Hylkema, die na een stage als constructeur in dienst kwam.

Van hoefsmid tot hightech

Wat ooit begon met houten karren en ijzerbeslag, is nu een modern carrosseriebedrijf met een eigen spuiterij, montagehal en onderhoudsafdeling. “Wij combineren het vakmanschap van vroeger met de techniek van vandaag,” aldus Pieter Dirk. “Dat zie je terug in de kwaliteit én de uitstraling van onze vrachtwagens.”

De Open Dag op 14 juni biedt geïnteresseerden een unieke kans om dit van dichtbij te ervaren. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen en kunnen zien hoe de specialisten van Rondaan hun innovatieve voertuigen bouwen – met passie, precisie en trots.

Iraanse leider: VS hebben niets te zeggen over ons uranium

TEHERAN – De Verenigde Staten hebben niets te vertellen over de verrijking van uranium in Iran, zegt de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei. In een televisietoespraak zei hij dat het land zal doorgaan met de verrijking. De Amerikaanse regering wil dat daar een einde aan komt.

De verrijking van uranium is het belangrijkste knelpunt in onderhandelingen tussen de VS en Iran. Amerika had zaterdag via Oman een voorstel voor een deal neergelegd.

“De verrijking van uranium is essentieel voor ons nucleaire programma en onze vijanden hebben zich gericht op de verrijking”, zei Khamenei in zijn toespraak. “De onbeschofte en arrogante leiders eisen herhaaldelijk dat wij geen nucleair programma zouden moeten hebben. Wie bent u om te besluiten of Iran verrijking heeft?”

Iran zegt het uranium voor vreedzame doelen te gebruiken. De VS en andere landen vrezen dat het land werkt aan een kernwapen.

Bode Scholten B.V. ontvangt predicaat ‘Hofleverancier’ bij 100-jarig jubileum

ZOETERMEER – Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is aan Bode Scholten B.V. het predicaat ‘Hofleverancier’ toegekend door Zijne Majesteit de Koning. De directie van Bode Scholten ontving de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Michel Bezuijen, tijdens een feestelijke bijeenkomst ter ere van het 100-jarig bestaan van het bedrijf op zaterdag 31 mei 2025. Tijdens de bijeenkomst werd nog een bijzondere stap gezet richting de toekomst: de aflevering van de eerste elektrische vrachtwagen in het wagenpark van Bode Scholten.

Burgemeester Bezuijen onderstreepte tijdens zijn toespraak het belang van familiebedrijven zoals Bode Scholten voor Zoetermeer: “Ik ben er ontzettend trots op dat dit echte familiebedrijf zo geworteld is in Zoetermeer. Al 100 jaar is dit bedrijf een betrouwbare, maatschappelijk betrokken en regionaal verankerde speler. Dit predicaat is dan ook meer dan verdiend.”

Bode Scholten B.V. werd opgericht in 1925 door Piet Scholten, die destijds met paard en wagen het vervoer tussen Zegwaart – het latere Zoetermeer – en Den Haag verzorgde. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en is het bedrijf uitgegroeid tot een moderne logistieke dienstverlener met een sterke positie in de regio. Het bedrijf telt nu 85 voertuigen,. Dagelijks verzorgen de medewerkers van Bode Scholten 5.000 zendingen door de hele Benelux.

Predicaat Hofleverancier

Het predicaat ‘Hofleverancier’ is een Koninklijke onderscheiding die wordt verleend aan ondernemingen die ten minste 100 jaar bestaan, een uitstekende reputatie genieten, van onbesproken gedrag zijn, en binnen hun branche een vooraanstaande plaats innemen. Het predicaat symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning.

Marco Scholten van Bode Scholten, reageert trots: “Deze erkenning is een enorme eer voor ons bedrijf én voor alle mensen die zich in de afgelopen eeuw hebben ingezet. Het onderstreept het belang van lokale betrokkenheid, betrouwbaarheid en continuïteit – waarden die voor ons nog steeds centraal staan.”

Het predicaat markeert een nieuwe mijlpaal in de rijke geschiedenis van het bedrijf. Bode Scholten kijkt met vertrouwen naar de toekomst, met hetzelfde doel als honderd jaar geleden: verbinden, vervoeren en vooruitkijken.

Van stro naar stroom

Naast de uitreiking van het predicaat Hofleverancier is ook de eerste elektrische vrachtwagen afgeleverd. Bode Scholten investeert in deze nieuwe technologie en zet daarmee de volgende stap die nodig is om te voldoen aan de strenge milieueisen die gelden voor het afleveren van goederen in de binnensteden. De nieuwe elektrische wagen is voorzien van een sprekende reclame die de geschiedenis en toekomst symboliseert.

Schoof wil demissionair verder met veiligheid, defensie en handel

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet wil in ieder geval op het gebied van veiligheid, defensie, internationale economische verhoudingen en hersteloperaties nieuwe stappen blijven zetten. Dat heeft demissionair premier Dick Schoof gezegd in zijn verklaring voor het debat over de kabinetsval. “Ik hoop dat de Kamer met dit kabinet wil blijven werken aan onderwerpen die niet kunnen wachten.”

Het is volgens Schoof onvermijdelijk dat sommige onderwerpen met uitstel te maken krijgen. “Hoezeer ik dit ook betreur: het feit blijft, dat als een van de partijen niet verder wil, het ook voor de rest van de coalitie ophoudt. Ook als dat gebeurt op een buitengewoon ongelukkig moment als nu.”

Onder veiligheid schaart Schoof ook de steun aan Oekraïne. Beslissingen rond de internationale discussie over handelstarieven kunnen volgens hem ook niet wachten tot een nieuw kabinet. “Want dat kan direct effect hebben op de Nederlandse economie en op ons bedrijfsleven.”

Toeslagenaffaire

De hersteloperaties van de toeslagenaffaire en de Groningse gaswinning wil Schoof “onverkort voortzetten”. En uiteraard moeten de begrotingen van volgend jaar worden voorbereid, voegde hij toe.

Schoof: “Ik vraag dit aan uw Kamer, maar wel in het volle besef dat dit mandaat allerminst vanzelfsprekend is. En dat het kabinet steeds op zoek zal moeten gaan naar voldoende draagvlak in het parlement.” Een demissionair kabinet past “terughoudendheid en bescheidenheid”.

De Tweede Kamer beslist binnenkort welke onderwerpen moeten wachten tot een volgend kabinet.

HPA en rederij ONE sluiten overeenkomst voor walstroomcontainerhavens

Foto: HPA / Urs Golling

MÜNCHEN/HAMBURG – De Hamburg Port Authority (HPA) en rederij Ocean Network Express (ONE) hebben tijdens de transportvakbeurs Transport Logistic 2025 in München een overeenkomst ondertekend voor het gebruik van walstroominstallaties voor containerschepen in de haven van Hamburg. Daarmee zet de haven een nieuwe stap richting duurzame scheepvaart.

De overeenkomst werd ondertekend door Dr. Melanie Leonhard, senator voor Economische Zaken van Hamburg, Friedrich Stuhrmann, commercieel directeur van HPA, en Takahiro Kikuchi, directeur van Ocean Network Express (Europe) Ltd.

Sinds mei 2024 biedt de haven van Hamburg walstroom aan voor zowel cruise- als containerschepen. Tegen het einde van 2025 moeten alle containerterminals zijn uitgerust met walstroomvoorzieningen. Op dit moment zijn de installaties bij Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH) en HHLA Container Terminal Tollerort (CTT) operationeel. Bij HHLA Container Terminal Burchardkai (CTB) en Altenwerder (CTA) zijn de systemen in aanbouw.

ONE is de eerste rederij die zich officieel heeft gecommitteerd aan het afnemen van walstroom bij CTB en CTA. Het bedrijf neemt actief deel aan de lopende integratietests.

Senator Leonhard benadrukte het belang van de overstap: “Wanneer containerschepen schone elektriciteit van wal gebruiken, levert dat een belangrijke bijdrage aan duurzame logistiek – en dat is een voordeel voor Hamburg. ONE helpt zo mee om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hamburg laat zien dat havenactiviteiten en klimaatbescherming hand in hand kunnen gaan.”

Ook HPA is tevreden met de samenwerking. “Sinds de start van de walstroomvoorziening voor containerschepen in mei vorig jaar, hebben we samen met rederijen veel ervaring opgedaan. We zijn blij dat ONE onze nieuwe systemen nu ook gaat gebruiken”, aldus CCO Friedrich Stuhrmann.

Volgens Kikuchi van ONE is het gebruik van walstroom essentieel voor de toekomst: “Deze overeenkomst markeert een mijlpaal, want het is de eerste keer dat ONE walstroom gebruikt in Europa. Het helpt ons om te voldoen aan de aankomende EU-regels die vanaf 2030 walstroom verplicht stellen. We willen actief bijdragen aan een emissiearme haven van Hamburg én aan duurzamer containervervoer wereldwijd.”

Wilders: ook voor de PVV triest dat kabinet is gevallen

DEN HAAG – Ook voor de PVV is het “triest” dat het kabinet is gevallen, zei partijleider Geert Wilders in het debat daarover. In het kleine jaar waarin het kabinet-Schoof missionair regeerde, dreigde Wilders regelmatig om uit de coalitie te stappen.

De radicaal-rechtse politicus benadrukte tijdens het debat hierover meerdere malen dat zijn partij “oprecht” heeft gehandeld en is gaan regeren om Nederland beter te maken. “Het is geen mooie dag geweest gisteren, ook voor mij niet.”

Dat ging er bij DENK-leider Stephan van Baarle niet in. Die vindt Wilders een “politieke prutser” die veel verkiezingsbeloftes niet heeft ingelost, zoals de huren verlagen en het eigen risico afschaffen. Wilders probeerde de kiezer hiervan af te leiden door vluchtelingen en moslims de schuld te geven van problemen in het land, stelt Van Baarle.

Nabestaanden truckdrama verwijten verdachte rijden met epilepsie

ROTTERDAM – Nabestaanden van het truckdrama in Nieuw-Beijerland verwijten de Spaanse chauffeur dat hij de vrachtwagen bestuurde terwijl hij volgens hen wist dat hij leed aan epilepsie. “De verdachte heeft keer op keer een risico genomen”, zei nabestaande Sander Koot. “Iedere dag bracht hij mensen in gevaar.”

Op de tweede dag van het proces tegen de chauffeur mochten de slachtoffers verklaringen voorlezen. Koot deed dit ook namens zijn twee broers. De drie verloren hun vader bij het incident. “Wij zijn drie jonge jongens die veel te vroeg in hun leven hun vader moeten missen”, zei Koot. “Wij missen onze vriend, mentor en onze grote held.”

De drie verwijten de chauffeur dat hij geen openheid geeft over wat er precies is gebeurd. “Uw gebrekkige geheugen over iets wat u uw leven nooit zal vergeten rijmt niet.” Ook nemen ze de verdachte kwalijk dat hij drugs gebruikte. “Iedereen met een beetje denkvermogen begrijpt dat je met bepaalde ziektes sommige dingen beter niet kunt doen.” In het bloed van de verdachte zijn sporen van cocaïne aangetroffen. Dat zou mogelijk een verband kunnen hebben met het ontstaan van een epileptische aanval, concludeerde een deskundige.

De vrachtwagen met Juan C.S (48). achter het stuur reed op 27 augustus 2022 in op een barbecuefeest van de ijsclub Nieuw-Beijerland. Bij het incident kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Zeven anderen raakten gewond. Het Openbaar Ministerie denkt dat de verdachte een epileptische aanval heeft gehad, de verdachte ontkent dat. Hij zei na de verklaringen spijt te hebben. “Het is een verschrikkelijk iets geweest”, zei C.S. “Niet meer dan dat.” De verdachte zegt zich niets meer te herinneren van het ongeluk.

In andere verklaringen, voorgelezen door slachtofferhulp en de rechtbank, beschrijven betrokkenen de impact van het incident. “De hele gemeenschap was in totale ontreddering, in shock en in enorme paniek.” De betrokkenen hebben nog altijd last van de gevolgen van het ongeluk. “Het is een nachtmerrie die ik niet zal vergeten, een slechte film die nog niet is afgelopen.”

Sander Koot en zijn broers hopen dat de verdachte nooit meer een auto zal besturen. “Zorg ervoor dat meneer nooit meer dit soort fouten kan maken”, riep Koot de rechtbank op aan het einde van zijn verklaring. Volgende week volgt de strafeis.

Economen Rabobank voorzien economische groei ondanks val kabinet

UTRECHT – De Nederlandse economie zal dit en volgend jaar groeien, verwachten economen van RaboResearch. De onzekerheidsmarge rond de raming is wel groot door de val van het kabinet en het volgens hen “onvoorspelbare” handelsbeleid van de Verenigde Staten.

De economen voorzien een groei van 1,5 procent in 2025 en 1 procent in 2026. Ze noemen het percentage voor dit jaar “nog steeds behoorlijk hoog”, gezien de enorme onzekerheid door de handelsoorlog. Dat de toename in 2026 lager uitpakt, komt volgens de kenners vooral door een afkoelende wereldeconomie vanwege de handelsoorlog en de onzekerheid daaromheen.

De gevolgen van de val van het kabinet zijn op de korte termijn beperkt, zegt Erken. Wel geeft hij toe dat beleid rond belangrijke onderwerpen zoals het klimaat, infrastructuur en de woningmarkt daardoor langer op zich laat wachten. “Dat leidt ertoe dat bedrijven en consumenten huiverig zijn om investeringen te doen voor de lange termijn.”

Negatieve effecten overheidsfinanciën

De economische groei komt op de lange termijn ook onder druk te staan doordat hervormingen uitblijven, aldus de econoom. Uitstel heeft volgens Erken ook negatieve effecten op de overheidsfinanciën doordat het tot hogere kosten later leidt. Ondanks dat het kabinet nu demissionair is, gaat econoom Wouter Remmen ervan uit dat veel geplande overheidsuitgaven dit en volgend jaar doorgaan.

Hij verwacht dat de consumptie van consumenten toeneemt dankzij de gestegen lonen, die voor een hogere koopkracht zorgen. Daarnaast hebben veel mensen volgens hem het afgelopen jaar geld gespaard.

Verder voorziet Remmen dat bedrijven dit jaar minder investeren door gewijzigde belastingregels en de effecten van de handelsoorlog. Voor 2025 voorzien de economen een investeringskrimp van 1,6 procent.

Sligro Food Group neemt GEPU over

Foto: Google Maps

VEGHEL/UTRECHT – Sligro Food Group N.V., gevestigd te Veghel en GEPU, gevestigd te Utrecht, delen mede dat overeenstemming is bereikt over de overname van de aandelen van GEPU Beheer B.V. door Sligro Food Group Nederland B.V.

GEPU is een bezorg- en zelfbedieningsgroothandel gevestigd in Utrecht en richt zich op horeca en grootverbruik in de stad Utrecht en de regio in een straal van ongeveer 30 kilometer rondom de stad. Het familiebedrijf heeft een gevestigde naam met 50 jaar ervaring in de regio. Zij biedt een totaal food- en non-foodassortiment aan dat beschikbaar is via bezorging, afhaal en pick-up. Producten uit mediterrane landen zijn sterk vertegenwoordigd.

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Wij zijn er trots op dat we met de overname van GEPU een mooie ‘lokale held’ kunnen integreren in het bestaande Sligro-netwerk in en rond de stadsregio Utrecht. De zorg en aandacht van de familie Van Putten en haar medewerkers voor de klanten, sluit goed aan bij de wijze waarop ook wij onze klanten bedienen. In samenspraak zullen we de overgang voor klanten en medewerkers met zorg vormgeven, met oog voor behoud van de mooie assortimenten van GEPU. We verwachten dat proces in 2025 volledig af te ronden.”

Wilbert van Putten, CEO GEPU: “Door de verkoop aan de sterke partij die Sligro is en met het voornemen van Sligro om maximaal gebruik te maken van de sterke elementen van GEPU, is continuïteit voor onze klanten en medewerkers het beste gediend.”

Over 2025 verwacht GEPU een omzet van circa € 15 miljoen te realiseren. Er zijn 40 medewerkers in vaste dienst (35 FTE). Op korte termijn worden de activiteiten voortgezet zoals de klanten van GEPU van hen gewend zijn. In de loop van dit kalenderjaar zullen de bezorgactiviteiten worden overgeheveld naar de Sligro Bezorgservicelocatie in Vianen. Voor de zelfbediening kunnen klanten straks gebruik maken van het netwerk van Sligro met vestigingen in onder meer Utrecht en Nieuwegein.

De ondernemingsraad van Sligro Food Group heeft een positief advies uitgebracht.

Bloomberg: China overweegt bestelling honderden Airbus-toestellen

BEIJING – China overweegt een bestelling te plaatsen voor honderden vliegtuigen van Airbus, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Daarmee zou China duidelijk kiezen voor toestellen van Europese makelij, nu leveringen van het Amerikaanse Boeing politiek gevoelig kunnen liggen door de handelsoorlog.

Er vinden momenteel besprekingen plaats met Chinese luchtvaartmaatschappijen over de omvang van een mogelijke order, aldus de bronnen die anoniem willen blijven vanwege de vertrouwelijkheid van de kwestie. Hoe groot de bestelling precies wordt is nog niet duidelijk. Een van de ingewijden gaf aan dat de order tussen de 200 en 500 vliegtuigen kan bevatten.

Met de deal zouden tientallen miljarden dollars gemoeid kunnen zijn. Volgens de bronnen wordt volgende maand mogelijk meer bekend. Dit zou dan kunnen samenvallen met een bezoek van Europese leiders aan Beijing. Airbus weigerde commentaar te geven en de Chinese burgerluchtvaartautoriteit (CAAC) reageerde niet op vragen van Bloomberg.

Boeing heeft sinds zeker 2017 geen grote order meer uit China binnengehaald. Eerder dit jaar verbood China zelfs de levering van vliegtuigen van de Amerikaanse fabrikant aan Chinese maatschappijen. Ook beval Beijing om alle aankopen van luchtvaartgerelateerde apparatuur en vliegtuigonderdelen van Amerikaanse bedrijven te pauzeren. Maar Bloomberg meldde vorige maand op basis van ingewijden dat die verboden weer werden opgeheven na een doorbraak in het handelsoverleg tussen Washington en Beijing. Beide landen besloten ook hun onderlinge importheffingen tijdelijk te verlagen.

Freek Rikkerink begonnen aan levensverlengende medicatie

Freek Rikkerink, van het duo Suzan & Freek, is begonnen aan “levensverlengende medicatie”. Dat maken hij en zijn partner Suzan Stortelder woensdagochtend bekend via Instagram. De medicatie is bedoeld om de kanker waar Rikkerink aan lijdt, “zo veel mogelijk te remmen”.

Rikkerink voelt zich “sindsdien fysiek weer een stuk beter”. “Na maanden eindelijk verlost van het hoestje (waarvoor hij ‘even’ naar de dokter ging) en weer een paar gezonde kilo’s erbij”, schrijft het stel. Over een tijdje wordt de zanger onderzocht in het ziekenhuis om te controleren of de medicijnen aanslaan. “Als dat zo is kan de situatie hopelijk voor een langere tijd stabiel blijven.” Het stel benadrukt dat het “gelukkig” niet om chemotherapie gaat.

Suzan & Freek deelde vorige week dat Rikkerink uitgezaaide longkanker heeft en niet meer beter wordt. Het duo staakte daarop al hun werkzaamheden.

Het stel maakte ook bekend een kindje te verwachten. “Met de zwangerschap gaat het gelukkig goed, dus daar focussen we ons nu zo veel mogelijk op, onze allergrootste droom!” Ook schrijven de muzikanten: “Het voelt allemaal nog zo onwerkelijk en beangstigend, omdat ons beeld van ‘lekker samen oud worden’ nu ineens geen vanzelfsprekendheid is. Toch hebben we besloten er samen de schouders onder te zetten en er vol voor te vechten, we gaan er alles aan doen om de uitzondering te worden!”

Vrachtwagen brandt uit in Deest, chauffeur spoorloos

Foto: Persbureau Heitink

DEEST – Dinsdagavond rond 23.30 uur is een vrachtwagen volledig uitgebrand aan de Waalbandijk in Deest. De brandweer uit Druten kreeg een melding van een mogelijke brand en trof bij aankomst een felle vlammenzee aan. Van de chauffeur ontbrak elk spoor.

De bluswerkzaamheden werden bemoeilijkt doordat de vrachtwagen afgelegen stond en er geen waterpunt in de buurt was. Vanwege de omvang van het voertuig werd een extra waterwagen ingezet om het vuur onder controle te krijgen.

Na het blussen ontdekten de hulpdiensten dat de vrachtwagen meerdere vaten vervoerde.

Een specialist op het gebied van gevaarlijke stoffen van de Brandweer werd ter plaatse gevraagd om metingen uit te voeren. Wat er precies in de vaten zat en wat de meetresultaten waren, is nog niet bekend.

Ook is onduidelijk of er een verband bestaat met een recente poging tot drugsdumping in Leur (Wijchen). Brandstichting wordt niet uitgesloten; de oorzaak van de brand is nog in onderzoek.

Trump verdubbelt staalheffingen, tarief voor VK blijft 25 procent

Foto: Adobe Stock

WASHINGTON – De Verenigde Staten verhogen de importheffingen op buitenlands staal en aluminium om 06.01 uur (Nederlandse tijd) van 25 naar 50 procent. Ondanks een eerdere handelsdeal met de Britse regering blijven de VS ook de import van deze metalen uit het Verenigd Koninkrijk belasten. Hiervoor geldt wel een lager tarief, van 25 procent.

Eerder kwamen de Amerikaanse president Donald Trump en de Britse premier Keir Starmer overeen dat de Amerikanen de importheffingen op Brits staal en aluminium zouden verlagen naar 0 procent. Vooralsnog blijft het tarief staan op de eerder dit jaar ingestelde 25 procent.

Na 9 juli past de minister voor handel de tarieven of importquota voor het Verenigd Koninkrijk mogelijk aan, meldt het Witte Huis. Maar ze kunnen ook omhoog als de VS vinden dat de Britten zich niet aan gemaakte handelsafspraken houden, waarschuwt de regering-Trump.

Het doel van de maatregel is “effectiever voorkomen dat landen laaggeprijsd, overtollig staal en aluminium in de Verenigde Staten blijven afzetten”, aldus het bevel. Landen die dit doen zouden de concurrentiekracht van de Amerikaanse industrie ondermijnen.

Trump kondigde de tariefverhoging vorige week al aan, toen hij werknemers van een Amerikaanse staalfabriek in Pennsylvania toesprak. “Niemand zal jullie industrie kunnen stelen”, zei hij toen. “Bij 25 procent komen ze er wel overheen. Bij 50 procent komen ze er niet meer overheen.”

Witte Huis bevestigt dat Trump naar NAVO-top in Nederland gaat

WASHINGTON – Het Witte Huis bevestigt dat president Donald Trump deze maand naar de NAVO-top in Den Haag gaat. Zijn woordvoerster Karoline Leavitt reageerde bevestigend toen ze een vraag kreeg over zijn aanwezigheid.

Leavitt kreeg op een persconferentie ook de vraag of ze wilde reageren op de val van de Nederlandse regering na het vertrek van “Nederlandse Trump” Geert Wilders. Daar wilde ze nog niet inhoudelijk op reageren.

Nederland treedt eind juni op als gastland voor de top van het militaire bondgenootschap. De Rijksvoorlichtingsdienst meldde vorige maand al dat Trump tegenover premier Dick Schoof had bevestigd dat hij aanwezig zou zijn.

Trump heeft een soms gespannen relatie met andere NAVO-landen. Hij wil dat de Europese bondgenoten meer aan defensie uitgeven.

PVV-bewindslieden tijdelijk vervangen, later definitief besluit

DEN HAAG – De PVV-kabinetsleden die vertrekken na de coalitiebreuk zullen tijdelijk worden vervangen door bewindslieden van VVD, NSC en BBB. Demissionair premier Dick Schoof meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat aan de vijf ministers en vier staatssecretarissen van de PVV per dinsdag op de meest eervolle wijze ontslag is verleend.

De PVV’ers worden per direct tijdelijk vervangen, totdat eventueel een andere bewindspersoon namens een van de drie partijen in het demissionaire kabinet komt. Dat wordt bepaald door de drie overgebleven coalitiepartijen.

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) wordt voorlopig vervangen door minister Eelco Heinen (Financiën, VVD). Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) neemt tijdelijk waar voor minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen (beiden Infrastructuur en Waterstaat).

Vervanging

Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) neemt vooralsnog de taken over van Marjolein Faber (Asiel) en staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie en Veiligheid). Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) vervangt haar staatssecretaris Zsolt Szabó. Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) vervangt Reinette Klever (Ontwikkelingshulp).

De post van minister Fleur Agema en staatssecretaris Vicky Maeijer (beiden Volksgezondheid) wordt tijdelijk waargenomen door NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

De coalitiepartijen nemen volgens ingewijden waarschijnlijk later deze week een definitief besluit over hoe de vervanging wordt geregeld tot het moment dat na de verkiezingen een nieuw kabinet aantreedt.

×