Clicky

dinsdag 1 juli 2025 - 12:03 uur
Home Blog

Fietser komt om bij verkeersongeval in Makkinga

MAKKINGA – Bij een ernstig verkeersongeval in het Friese Makkinga is dinsdagochtend een 84-jarige man uit Nuenen om het leven gekomen. Het slachtoffer kwam rond 09.25 uur in botsing met een auto op de Harken.

Direct na de melding rukten politie en medische hulpdiensten met spoed uit. Ondanks alle inzet mocht hulp voor de fietser niet meer baten; hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen, meldt de politie op X.

De politie is een uitgebreid onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. Daarbij wordt onder meer gesproken met getuigen en wordt de situatie ter plekke onderzocht.

De Harken is tijdelijk afgesloten geweest voor verkeer in verband met het onderzoek.

Dick Vijn Logistiek maakt chauffeurs blij met Scania 420R

ZWAAGDIJK – Dick Vijn Logistiek heeft onlangs vier nieuwe Scania 420R Super trekkers aan het wagenpark toegevoegd: drie met een normale en één met een highline slaapcabine. De keuze voor Scania werd bepaald door de voorkeur van de chauffeurs. “Goede mensen aantrekken en behouden is een uitdaging. Daarom was hun voorkeur voor Scania leidend,” zegt directeur eigenaar Richard Vijn.

Dick Vijn Logistiek is al jarenlang trouw aan Scania. Het oorspronkelijke familiebedrijf, in 1949 opgericht door Dick Vijn, reed ook al met trucks van het Zweedse merk. Toen Richard Vijn ruim twintig jaar geleden, samen met Mathieu Wijdenes met wie hij het huidige bedrijf leidt, zijn eerste eigen trekker kocht viel de keuze opnieuw op Scania.

De liefde voor het merk is altijd gebleven. “Het zijn schitterende vrachtwagens, die heerlijk rijden,” vertelt Vijn, die zelf ook regelmatig achter het stuur plaatsneemt. “Het is dus niet voor niets dat Scania veel fans heeft onder onze chauffeurs. Zij werken er elke dag mee en brengen er meer tijd in door dan in hun huis, dus hun wens is bepalend geweest voor de keuze.”

Van alle gemakken voorzien

De voertuigen zijn voorzien van luxe extra’s zoals lederen bekleding en rondom luchtgeveerd. “Het zijn echt prachtige auto’s, van alle gemakken voorzien,” zegt Vijn. De R-serie met Highline slaapcabine wordt ingezet voor internationaal vervoer, waarbij extra leefruimte voor de chauffeur belangrijk is. De andere drie Scania trekkers, met normale slaapcabine, worden ingezet voor nationaal containervervoer vanaf de terminals in Amsterdam en Zaandam. “Daar pikken we dagelijks ladingen uit alle delen van de wereld op, die vervolgens via onze warehouses hun weg vinden naar de grote retailers. Dat is een belangrijke tak van sport voor ons.”

De nieuwste aanwinsten zijn gespoten in een eigentijdse huisstijl met opvallend rood en grijze accenten. Bumpers en spiegels werden meegespoten voor een krachtige, uniforme uitstraling. De chauffeurs bedachten zelf het ontwerp. “We vinden eigenaarschap belangrijk. Zij rijden erin, dus ze moeten trots zijn op hun truck,” zegt Vijn.

Scania Alkmaar leverde de trucks en met een Scania reparatie- en onderhoudscontract houdt Dick Vijn Logistiek grip op de onderhoudskosten.

Van transporteur naar logistiek dienstverlener

Dick Vijn Logistiek is een logistiek dienstverlener met vestigingen in Zwaagdijk (Noord-Holland) en Echt (Limburg). Sinds Richard Vijn het familiebedrijf ruim twintig jaar geleden overnam, heeft hij het getransformeerd van transporteur naar een middelgroot logistiek dienstverlenend bedrijf. De afgelopen jaren zijn diverse locaties gecentraliseerd, met nieuwe distributiecentra in Echt en Zwaagdijk als resultaat.

Het bedrijf beschikt over tienduizenden vierkante meters voor opslag en distributie en met een moderne vloot van 22 trekkende eenheden en 80 trailers, waaronder containerchassis, koelopleggers en tautliners, worden met name artikelen in de non-foodsector voor grote retailers vervoerd. Dick Vijn Logistiek draait op een hechte groep van 70 eigen medewerkers, aangevuld met uitzendkrachten en vaste charters. Veel van hen zijn al jarenlang trouw aan de organisatie.

Tekorten op Europese arbeidsmarkt nemen verder toe in 2025 – transportsector zwaar onder druk

BRUSSEL – De onevenwichtigheden op de Europese arbeidsmarkt worden in 2025 steeds groter. In vrijwel alle EU-landen is sprake van aanhoudende tekorten in beroepen zoals zorg, techniek, IT en transport, terwijl er tegelijkertijd overschotten zijn in administratieve functies en creatieve beroepen. Dat blijkt uit het nieuwe EURES-rapport ‘European Labour 2025’, dat maandag is gepubliceerd.

Het rapport, samengesteld op basis van gegevens uit 31 Europese landen, laat zien dat 98 procent van de landen arbeidsmarktkrapte rapporteert in ten minste één beroepscategorie. De grootste tekorten worden gemeld in Malta, Slowakije, Bulgarije, Italië en Roemenië. Naast hoogopgeleide beroepen kampen ook sectoren als lassen, koken, verpleegkunde en de elektrotechniek met grote personeelstekorten.

Tegelijkertijd zien landen zoals Spanje, Oostenrijk, Letland, Portugal en Finland juist een overschot aan arbeidskrachten in functies zoals administratief personeel en beroepen in de creatieve sector. Opvallend is dat vooral vrouwen oververtegenwoordigd zijn in deze overschotberoepen en daardoor een verhoogd risico lopen op werkloosheid.

Transport en logistiek zwaar onder druk

In het rapport is dit jaar specifiek aandacht voor de transport- en opslagsector. De sector kampt met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs en mobiele machineoperators. Dit tekort wordt verder verergerd door vergrijzing, onaantrekkelijke arbeidsomstandigheden en een mismatch tussen vraag en aanbod van vaardigheden.

Ook structurele uitdagingen, zoals automatisering en beperkte arbeidsmobiliteit, maken het moeilijk om de personeelsbezetting op peil te houden. De tekorten bedreigen daarmee de continuïteit van het goederenvervoer en logistieke processen binnen Europa.

Oproep tot investeringen in scholing en mobiliteit

Volgens de onderzoekers is er dringend behoefte aan gerichte her- en bijscholing, vooral in het kader van de energietransitie en digitalisering. Investeren in beroepsonderwijs, stageplekken en het afstemmen van opleidingen op actuele arbeidsmarktvraagstukken is volgens het rapport essentieel.

Daarnaast pleit het rapport voor betere loopbaanbegeleiding om werknemers uit overschotberoepen naar kansrijke sectoren zoals bouw en duurzame energie te begeleiden. Ook het verbeteren van arbeidsvoorwaarden in zware beroepen én meer deelname van vrouwen aan bètatechnische opleidingen worden genoemd als belangrijke stappen.

Nieuwe inzichten en methoden

De 2025-editie van het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met nationale EURES-coördinatiepunten, beleidsmakers en werkgevers. Nieuw is de verfijnde analysemethode waarmee tekorten en overschotten nauwkeuriger in kaart zijn gebracht, evenals een visualisatie van regionale verschillen binnen Europa.

De bevindingen vormen een belangrijk instrument voor beleidsmakers, bedrijven en werknemers om voorbereid te zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt en de structurele tekorten effectief aan te pakken.

Mensen springen uit gebouw na explosie en brand in Amsterdam

AMSTERDAM – Bij een ontploffing in Amsterdam-West zijn in de nacht van maandag op dinsdag vier mensen gewond geraakt, meldt de politie. In het gebouw ontstond brand en meerdere bewoners sprongen van de eerste verdieping naar beneden om weg te komen.

Door de brand en de rook in het trapportaal van het gebouw aan de Orteliusstraat konden de bewoners van de bovenliggende appartementen hun huizen niet meer uit, waarna een deel van de bewoners besloot te springen. Tien mensen werden nagekeken door ambulancepersoneel. Vier van hen moesten worden behandeld omdat ze rook hadden ingeademd. Een van hen had ook een verwonding aan zijn voet door de sprong uit het pand.

De brandweer heeft ook meerdere bewoners naar buiten weten te brengen. Na het blussen van het vuur werd een klein gaslek ontdekt, waardoor bewoners niet direct terug konden naar hun huizen. Politie en veiligheidsregio kunnen niet zeggen of bewoners komende nacht wel weer thuis kunnen slapen. Op een foto die de politie deelt is te zien dat de ingang van het pand flink beschadigd is geraakt. De politie onderzoekt de zaak.

Feyenoord-icoon en oud-international Rinus Israël (83) overleden

AMSTERDAM/OOSTZAAN – Feyenoord-icoon en oud-international Rinus Israël is op 83-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie bevestigd aan het ANP. Israël stond bekend als een harde verdediger; hij werd drie keer landskampioen met Feyenoord en veroverde in 1970 de Europa Cup I. ‘IJzeren Rinus’ won met de Rotterdamse club ook de wereldbeker en de UEFA-cup. Hij kwam 47 keer uit voor het Nederlands elftal.

Israël speelde van 1966 tot 1974 bij Feyenoord. In het centrum vormde hij lange tijd een illuster duo met Theo ‘de Tank’ Laseroms. Daarna was hij nog een jaar actief bij Excelsior en een flinke periode bij PEC Zwolle, waar hij in 1982 zijn loopbaan afsloot.

Israël was met Oranje op het WK van 1974. Hij had toen al vaak last van blessures en kwam niet verder dan enkele invalbeurten. Bondscoach Rinus Michels zette Arie Haan en Wim Rijsbergen centraal achterin.

Europese beker

Hoogtepunt in zijn carrière was de finale van de Europa Cup 1 tegen Celtic. Israël maakte de 1-1, waarna Ove Kindvall in verlenging voor de winnende treffer zorgde. Het was de eerste keer dat een Nederlandse club de belangrijkste Europese beker won.

Israël werd na zijn spelersloopbaan trainer van onder meer Feyenoord, FC Den Bosch en ADO Den Haag. Hij was ook korte tijd bondscoach van Ghana. Hij leidde in zijn trainerscarrière ADO Den Haag, de Roemeense club Dinamo Boekarest en Al-Wahda uit de Verenigde Arabische Emiraten naar kampioenschappen.

Duitse douane int openstaande schuld van meer dan 7.700 euro bij Pools transportbedrijf tijdens controle op A30

Foto: Duitse Douane

OSNABRÜCK – De Duitse douane heeft op vrijdag 27 juni 2025 een openstaande schuld van ruim 7.700 euro geïnd bij een Poolse transportonderneming.

Tijdens een controle op de A30 nabij Lotte ontdekten douaniers van het Hauptzollamt Osnabrück dat tegen het transportbedrijf een openstaand dwangbevel liep vanwege betalingsachterstanden aan het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).

De Poolse vrachtwagenchauffeur, die onderweg was met een trekker-opleggercombinatie, werd gecontroleerd door de douane-eenheid die toezicht houdt op het wegverkeer.

Bij controle van de papieren bleek dat er een invorderingsbevel van 7.743 euro was uitgevaardigd door de centrale incassodienst van het Hauptzollamt Potsdam.

De chauffeur kon de schuld direct ter plaatse voldoen via pinbetaling, waarna hij zijn reis mocht voortzetten.

Boeing 747 van Corendon als canvas voor megaproject kunstenaar Lieuwe van Gogh

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een spectaculaire nieuwe jas. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh, bekend om zijn kleurrijke, expressieve stijl en rauwe portretten, heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Extra bijzonder aan dit project is dat Corendon-medewerkers ook hun eigen creatieve bijdrage hebben geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk.

Het project is een idee van Gunay Uslu, CEO van Corendon: “Reizen is emotie, beleving, identiteit. Precies dat leggen we vast in dit kunstwerk. Samen met Lieuwe en onze collega’s maken we iets dat blijft, dat zichtbaar is voor duizenden gasten en voorbijgangers. Een artistiek monument dat het verhaal van Corendon vertelt en dat is opgedragen aan de honderden medewerkers die zich dagelijks inzetten voor onze reizigers.”

Kunst op de grens van reizen en verhalen

Lieuwe van Gogh (1991) maakt schilderijen, sculpturen en grafisch werk waarin identiteit, imperfectie en karakter centraal staan. Zijn werk is vaak direct en uitgesproken, felgekleurd, met zichtbare invloeden uit street-art, films en popcultuur. Van Gogh werkte eerder samen met organisaties als Big Green Egg, de Masters Expo, DOA, Pride Amsterdam en Royal Polo at the Palace. Ook ontwierp hij kunstwerken in opdracht van musea.

In dit spectaculaire project combineert hij zijn artistieke signatuur met persoonlijke bijdragen van Corendon-medewerkers. Zij hebben tekeningen aangeleverd rond het thema reizen en vrijheid. Het kunstwerk wordt groots aangebracht als wrap op beide zijden van het toestel. Tegelijkertijd is in de lobby van het naastgelegen hotel een expositie te zien van werk van Lieuwe.

Lieuwe van Gogh: “Dit was zo tof om te doen, het is geweldig mijn kunst te zien op de iconische Boeing 747. De samenwerking met Corendon was super, en ben zeer dankbaar gestemd.”

Corendon 25 jaar

Corendon viert in 2025 het 25-jarig bestaan. Sinds de start in 2000 groeide het bedrijf uit tot een toonaangevende speler in de Nederlandse reiswereld, met eigen luchtvaartmaatschappijen, hotels en reisorganisaties. De Boeing 747 werd in 2019 geplaatst naast het Corendon Hotel in Badhoevedorp en is sindsdien een herkenbaar landmark in de regio.

FedEx optimaliseert logistieke operatie met nieuwe faciliteit in Vianen [+video]

VIANEN – Federal Express Corporation (FedEx), ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, kondigt met trots de opening aan van zijn nieuwste faciliteit in Vianen. Deze moderne locatie, ingericht voor de afhandeling van zowel pakket- als palletoperaties, markeert een belangrijke stap in het verbeteren van de logistieke infrastructuur in Nederland. De nieuwe faciliteit verhoogt de efficiëntie van sorteer- en verzendprocessen, en is ontworpen met oog voor veiligheid en duurzaamheid.

Strategische groei en operationele efficiëntie

De nieuwe faciliteit in Vianen, met een magazijnoppervlakte van 5.865 m² en een kantoorruimte van 816 m², is gebouwd op toekomstige groei en biedt uitgebreide operationele voordelen ten opzichte van de vorige locatie. Zo beschikt de nieuwe locatie over tien dockdeuren voor trailers, waaronder een met scissorlift en negen dockdeuren met loose load-mogelijkheden. De nieuwe sorteermachine verhoogt de efficiëntie aanzienlijk naar een maximale sorteercapaciteit van 3.600 pakketten per uur. Dankzij de 48 directe laadposities voor busjes aan de sorteerband, is snellere en ergonomisch verbeterde verwerking van pakketten mogelijk.

Geavanceerde technologie

De faciliteit is uitgerust met nieuwe technologieën, waaronder Parcel X-ray, een douane area en een aangewezen ‘aviation security’ -gebied voor de verwerking van beveiligde luchtvracht. Daarnaast beschikt de locatie over een zogeheten caster deck voor het efficiënt lossen van laadeenheden uit trailers. Dankzij deze verbeteringen kunnen pakketten sneller worden verwerkt en bezorgd, terwijl het geavanceerde sorteersysteem automatisch detecteert of zendingen door de douane zijn vrijgegeven. Bovendien bevindt de plannings-afdeling zich on-site voor een optimale planning van de vracht.

Met een energielabel A en de bredere doelstelling van FedEx om in 2040 volledig CO2-neutraal te opereren, is de nieuwe faciliteit ontworpen met het oog op duurzaamheid. Zo zijn er veertien laadposities voor elektrische voertuigen en vier openbare laadpunten. Bovendien is de locatie voorzien van LED-verlichting en automatische verlichtingssensoren om het energieverbruik te minimaliseren. FedEx heeft initieel drie elektrische voertuigen gepland staan voor 2025, als onderdeel van de gefaseerde aanpak van elektrificatie van het bedrijf.

Een verbeterde werkomgeving

Naast operationele efficiëntie en duurzaamheid investeert FedEx in een comfortabele en veilige werkomgeving. Behalve ergonomische werkplekken, moderne kantoorfaciliteiten en een klantendesk voor verbeterde service en directe zendingen, maakt FedEx in Vianen gebruik van geavanceerde veiligheidsmaatregelen. Denk hierbij aan een security cage en wekelijkse trainingssessies, die zorgen voor een veilige werkomgeving.

“Onze nieuwe vestiging in Vianen speelt een cruciale rol in de optimalisatie van onze first- en last-mile operaties en stelt ons in staat om onze klanten nog beter van dienst te zijn”, aldus Ron Willemsen, Managing Director Ground Operations bij FedEx.

“We zijn trots op de duurzame en innovatieve oplossingen die deze locatie biedt. De opening van de nieuwe faciliteit in Vianen benadrukt onze toewijding aan klantgerichtheid, efficiëntie en milieuvriendelijke logistiek. We blijven investeren in oplossingen om onze positie als toonaangevende logistieke dienstverlener verder te versterken.”

Stilgevallen goederentrein blokkeert spoorwegovergang in Venlo [+foto’s]

Foto: ASMedia

VENLO – Dinsdagochtend 1 juli, iets voor 09.25 uur, is een goederentrein aan de Columbusweg in Venlo stilgevallen ter hoogte van een spoorwegovergang.

Het incident zorgt voor aanzienlijke filevorming.

Andere treinen kunnen er voorzichtig langs, maar moeten stapvoets rijden en luid toeteren bij de overgang, wat vertraging veroorzaakt.

Volgens de NS zal de situatie nog enige tijd aanhouden.

Het wegverkeer kan niet passeren bij de overgang en moeten een andere route kiezen.

NSC: strengere norm veehouderij voor kwetsbare gebieden

DEN HAAG – NSC wil strengere normen voor de veehouderij in gebieden waar waterkwaliteit en biodiversiteit onder druk staan. Voor het grootste deel van het land komt er een soepelere norm van ongeveer drie dieren per hectare. Veruit de meeste boeren voldoen daar al aan. Veehouders op plekken waar minder dieren kunnen worden gehouden, krijgen een vergoeding.

Dat zijn de hoofdlijnen van een initiatiefwet die NSC-Kamerlid Harm Holman na het zomerreces hoopt af te ronden. Hij schermt al een tijd met een eigen wetsvoorstel, omdat hij vindt dat demissionair landbouwminister Femke Wiersma (BBB) te lang treuzelt met haar eigen plan. Holman wil boeren die al jaren in de stikstofimpasse zitten, eindelijk duidelijkheid bieden.

“We zetten hiermee een fundamentele stap richting structuur en zekerheid, waar de sector al jaren op wacht”, zegt Holman. Hij zal het voorstel zelf niet meer verdedigen in het parlement, aangezien hij heeft aangegeven niet opnieuw verkiesbaar te zijn bij de verkiezingen van 29 oktober.

Consumentenbond: boodschappen over grens wel degelijk goedkoper

DEN HAAG – Consumenten betalen over de grens, wel degelijk een stuk minder voor hun boodschappen dan in Nederland. Dat stelt de Consumentenbond na een peiling bij dertig supermarktketens in België, Duitsland en Frankrijk. Daarmee is er weer een studie naar de prijzen in de supermarkt. Eerder dit jaar wierp toenmalig NSC-Kamerlid Pieter Omtzigt de discussie over dure boodschappen opnieuw op, door te wijzen op het prijsverschil van een potje appelmoes bij Albert Heijn in Nederland en België.

Volgens de Consumentenbond zijn boodschappen in België gemiddeld 12 procent goedkoper dan in Nederland, in Duitsland 15 procent en in Frankrijk zelfs 20 procent. Vooral op A-merken zouden consumenten over de grens veel kunnen besparen. De bond keek voor de vergelijking naar de prijzen van 130 veelverkochte producten.

Maar de peiling wijst ook uit dat sommige producten in Nederland juist goedkoper zijn dan in de onderzochte landen. Zo zijn budgetmerken van ketchup, mayonaise en pindakaas hier beduidend voordeliger dan in België.

1+1 gratis

Bovendien zijn de prijsverschillen kleiner voor consumenten die in Nederland vaak aanbiedingen kopen. Volgens de Consumentenbond is Nederland “kampioen kortingen”. Dan gaat het om gewone kortingsacties en ook bulkaanbiedingen zoals 1+1 gratis of 2e halve prijs.

Dat laatste is volgens de belangenorganisatie niet iets positiefs. “Bulkaanbiedingen verleiden consumenten om meer te kopen dan ze nodig hebben. Daardoor geven ze meer geld uit. Bulkaanbiedingen zorgen ook voor overconsumptie en verspilling. Daarom pleit de Consumentenbond voor vaste lage prijzen in plaats van bulkaanbiedingen.”

Jan-Peter Müller neemt na 27 jaar afscheid van Müller Fresh Food Logistics

Foto: Dachser

HOLTEN – Na een dienstverband van ruim 27 jaar neemt Jan-Peter Müller officieel afscheid van Müller Fresh Food Logistics. Zijn vertrek valt samen met een symbolisch moment in de geschiedenis van het bedrijf: op 1 juli 2025 verandert de naam in DACHSER Netherlands Food Logistics, waarmee de bekende naam ‘Müller’ definitief uit het straatbeeld verdwijnt.

Jan-Peter deelde het nieuws maandag via LinkedIn: “Vandaag, 30 juni 2025, is het officieel mijn laatste werkdag. Morgen verandert de naam van het bedrijf en is het in zekere zin voor iedereen de laatste Müller-dag.”

Hoewel zijn officiële loopbaan bij het bedrijf ruim 27 jaar beslaat, gaan zijn eerste werkzaamheden al zo’n 45 jaar terug, naar het ouderlijk huis aan de Larenseweg in Holten. “Vanuit een woonhuis met aangebouwd kantoor begon mijn reis. Vandaag eindigt mijn directe betrokkenheid bij het prachtige bedrijf dat Müller inmiddels is geworden.”

Van familiebedrijf tot internationale speler

Müller Fresh Food Logistics groeide onder leiding van meerdere generaties Müller uit tot een toonaangevende logistieke dienstverlener in gekoeld en geconditioneerd transport. Met meerdere vestigingen in binnen- en buitenland, een groot klantenbestand en een sterk netwerk van medewerkers en leveranciers, heeft het bedrijf zich stevig in de markt gepositioneerd.

In zijn afscheidsbericht blikt Jan-Peter terug op een reis vol waardevolle ervaringen, successen én uitdagingen. “Het succes was alleen mogelijk dankzij inzet, loyaliteit, samenwerking én af en toe een beetje geluk.”

Overname door DACHSER

In 2023 werd bekend dat het Duitse DACHSER een meerderheidsbelang nam in Müller Fresh Food Logistics, als onderdeel van zijn strategie om de food logistics-tak in Europa te versterken. De naamswijziging die per 1 juli 2025 ingaat, markeert het formele einde van de naam Müller in het transportlandschap.

Een nieuw hoofdstuk

Wat de toekomst brengt, laat Jan-Peter voorlopig open: “Wie weet stap ik in de toekomst nog eens op zo’n blauwe vrachtwagen, en ontmoeten we elkaar daar, in Holten of ergens anders. Voor nu neem ik wat gas terug, om te ontdekken waar ik mijn tijd en energie in de komende jaren aan wil geven.”

Wel blijft hij het bedrijf op de voet volgen: “Natuurlijk zal ik dit fantastische bedrijf altijd blijven volgen. Dank voor de mooie samenwerking, en een goede reis gewenst!”

Met het afscheid van Jan-Peter Müller komt er een einde aan een belangrijk tijdperk voor het familiebedrijf uit Holten – een naam die bijna 90 jaar lang onlosmakelijk verbonden was met koeltransport in Nederland en daarbuiten.

Energiebedrijven gedagvaard voor massaclaim over prijsverhogingen

AMSTERDAM – Energiebedrijven Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice, Energiedirect en Budget Thuis worden gedagvaard om prijsverhogingen bij variabele energiecontracten. Dat heeft de Stichting Eerlijke Handelspraktijken laten weten. Volgens claimorganisatie gaat haar eerder aangekondigde massaclaim tegen de energiesector daarmee officieel van start.

Eerder dit jaar stelde het gerechtshof in Amsterdam dat Vattenfall onterecht tussentijds de prijzen veranderde in de genoemde contracten. Het hof oordeelde dat het zogeheten prijswijzigingsbeding, dat die wijzigingen mogelijk maakt, in strijd is met het consumentenrecht. De zaak draaide daarmee om voorwaarden in een contract waarop een prijswijziging steunt.

Volgens de stichting betekent dit dat miljoenen consumenten ten onrechte te veel hebben betaald voor hun energie en hiervoor gecompenseerd moeten worden. Het zou gaan om enkele honderden tot zelfs duizenden euro’s per huishouden, afhankelijk van het verbruik en de duur van het contract.

In verzet

De Friese jurist Roelof de Nekker kondigde eerder ook al een massaclaim aan over deze kwestie.

Het laatste woord over de conclusies van het hof lijkt echter nog niet gezegd. Vattenfall kondigde aan bij de Hoge Raad tegen het oordeel in verzet te gaan. Het bedrijf stelde dat het de prijzen verhoogde omdat de oorlog in Oekraïne in 2022 een enorme stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt veroorzaakte, waar leveranciers zelf inkopen. Daardoor was Vattenfall “genoodzaakt” de prijzen aan te passen.

Essent won in mei bovendien een rechtszaak van een klant die tussentijdse prijswijzigingen oneerlijk vond. De rechter stelde dat de mogelijkheid om de tarieven te wijzigen juist de essentie is van een variabel contract.

ING: AI maakt groothandel slimmer, sneller en strategischer

Foto: Adobe Stock | Tierney

AMSTERDAM – Goed voorraadbeheer is cruciaal voor groothandelsbedrijven, zeker in tijden van toenemende concurrentie en aanhoudende onzekerheid in de wereld. Dit kan met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De inzet van AI-technologie geeft groothandelsbedrijven een nieuwe rol in de keten.

Door AI slim in te zetten voor vraagvoorspelling, voorraadbeheer en prijsstrategie verschuift hun positie van logistieke schakel naar een onmisbare strategische partner. Maar om die rol waar te maken is meer samenwerking en datadeling met andere partners binnen de keten nodig dan nu veelal het geval is. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd artikel van ING Research.

“Het vermogen om AI slim te integreren in voorraadstrategieën bepaalt in toenemende mate het onderscheidend vermogen van groothandels in de huidige dynamische en competitieve markt”, stelt Dirk Mulder, Sector Banker Trade & Retail bij ING Business Banking.

“Groothandelsbedrijven die AI-technologie toepassen om de vraagvoorspelling en voorraadoptimalisatie te verbeteren, creëren niet alleen operationele efficiëntie, maar ook strategische waarde voor hun klanten. Zij positioneren zich daardoor als onmisbare schakel in de keten en kunnen hierdoor hun concurrentiepositie aanzienlijk verbeteren.”

AI maakt groothandel slimmer, sneller en winstgevender

Op basis van historische verkoopdata, seizoensgebonden trends en weersvoorspellingen kan AI nauwkeurige voorspellingen doen over de toekomstige vraag. Dit stelt groothandelsbedrijven in staat hun voorraadniveaus hier optimaal op af te stemmen. Ook in het logistieke proces biedt AI-technologie uitkomst voor de groothandel.

Zo kan AI de rittenplanning optimaliseren en aangeven hoe winkels en distributiecentra het meest efficiënt kunnen worden bevoorraad. Dit leidt tot kortere leveringstijden en lagere opslag- en transportkosten. Een derde mogelijkheid waar AI-technologie kan worden ingezet is bij de prijsstelling van producten. Hierbij analyseren AI-tools real-time marktgegevens om de juiste prijsstelling te bepalen, onder meer op basis van vraag en aanbod in de markt, de beschikbare voorraden en de concurrentie. Strategische beprijzing maakt handelaren flexibeler in hun prijsstrategie, waardoor de winstmarge verbetert en ze concurrerend kunnen blijven.

Voorraadoptimalisatie zorgt voor hogere winstmarge

Een goede balans in de voorraden zorgt onder meer voor lagere opslag- en transportkosten, minder verspilling en een efficiënter werkkapitaalbeslag. Onder aan de streep leidt voorraadoptimalisatie dan ook tot betere winstmarges voor de groothandel. Deze waren in de afgelopen jaren juist verslechterd, onder andere door oplopende werkkapitaalkosten als gevolg van de omvangrijke voorraden in combinatie met een relatief hoge rente in 2023. Uit onze berekeningen blijkt dat wanneer de eindvoorraden met 10% afnemen, de winstmarge in de groothandel structureel met circa 0,65% verbetert. Dit lijkt relatief weinig, maar in absolute aantallen betreft het een enorme winstverbetering, zeker voor een sector met relatief dunne winstmarges.

Knelpunten die een snelle implementatie in de weg staan

Uit gesprekken met verschillende partijen in de toeleveringsketen blijkt dat er een aantal knelpunten zijn die een snelle implementatie van AI bij veel groothandelsbedrijven belemmeren. Het grootste knelpunt dat door bedrijven wordt ervaren betreft de kwaliteit en toegang tot data, gevolgd door een verouderde digitale infrastructuur en een gebrek aan de juiste expertise.

Data wordt nog onvoldoende gedeeld binnen de keten

Met name de beschikbaarheid over veel en kwalitatief goede data is cruciaal voor een optimale werking van AI-technologie. Zonder goede data kunnen er geen nauwkeurige voorspellingen door AI worden gedaan. Bovendien wordt AI-technologie getraind op data. Binnen bedrijven is er nog lang niet altijd sprake van eenduidigheid in de data tussen verschillende afdelingen omdat er nog te vaak in aparte silo’s wordt gewerkt.

Ook in de toeleveringsketen kunnen nog grote stappen worden gemaakt, zowel op het gebied van datakwaliteit als op toegankelijkheid. Als het mogelijk is om data van de leverancier tot aan de klant te ontsluiten leidt dat tot een efficiëntere keten. Dat gebeurt nu nog onvoldoende omdat leveranciers en afnemers in de toeleveringsketen nog lang niet altijd bereid zijn hun data te delen met de groothandel.

Waarde creëren met data

Door meer datagedreven te werken kunnen groothandelsbedrijven innovatieve dienstverlening in de toeleveringsketen aanbieden. Zo kan de groothandel, op basis van real-time data, retailers bijvoorbeeld, inzicht geven in welke producten wel of juist niet goed lopen, wat de markttrends zijn en wat voor optimale voorraad de retailer zou moeten aanhouden op basis van de te verwachten vraag.

Met behulp van data kan de groothandel de klantvraag koppelen aan de leveranciersvraag. Daardoor kan de groothandel in plaats van het aansturen van de distributie, de productie aansturen aan de hand van wat de AI-tools aangeven waar behoefte aan is. Hierdoor transformeert de rol van de groothandel van tussenpersoon naar strategisch partner.

“Aangezien nog lang niet alle handelsbedrijven AI-technologie in hun dagelijkse werk toepassen is de kans reëel dat er in de toekomst een grotere tweedeling ontstaat tussen bedrijven die meegaan in de AI-transitie en bedrijven die dat niet doen of kunnen”, aldus Mulder.

“Doordat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, komen de achterblijvende bedrijven alleen maar verder op achterstand. Het is dan ook niet de vraag óf groothandelsbedrijven moeten transformeren, maar hoe snel ze dat kunnen doen om relevant te blijven in de toekomst.”

Trump hint op verminderen subsidies voor bedrijven Musk

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gehint op forse bezuinigingen op subsidies waar zijn eerdere bondgenoot Elon Musk van profiteert. Musk was een grote financier van Trumps verkiezingscampagne en leidde de taskforce DOGE voor besparingen op overheidsuitgaven. Trump suggereert dat diezelfde instelling moet korten op overheidsgeld voor Musks bedrijven SpaceX en Tesla.

“Elon krijgt wellicht meer subsidie dan wie dan ook, en zonder subsidies zou Elon waarschijnlijk moeten sluiten en terugkeren naar huis in Zuid-Afrika. Geen raketlanceringen, satellieten of productie van elektrische auto’s meer en ons land zou een FORTUIN besparen. Misschien moet DOGE hier eens goed naar kijken?”, schreef Trump op zijn platform Truth Social.

Musk en Trump maakten vorige maand openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op een nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen. De Tesla-baas stelt nu voor een nieuwe politieke partij in de VS op te richten. “Als deze krankzinnige begrotingswet erdoor komt, wordt de Amerika Partij nog de volgende dag opgericht”, schreef hij dinsdag op X.

Trump dreigde eerder met het beëindigen van overheidscontracten met ruimtevaartbedrijf SpaceX en overheidssubsidies voor elektrische auto’s. Aandelen van Tesla gingen daardoor hard onderuit, waarbij ongeveer 150 miljard dollar aan beurswaarde verdampte. Inmiddels is de beurskoers weer hersteld.

Musk leek openlijk in te binden, maar zaterdag noemde hij het voorstel op X “krankzinnig en vernietigend”. Senatoren die eerder campagne voerden voor bezuinigingen en Trumps voorstel nu steunen zouden zich volgens hem moeten schamen.

×