Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 11:15 uur
Home Blog

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

EINDHOVEN – Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

De nieuwe garage wordt deels vijf en deels zeven verdiepingen hoog. Het vliegveld vraagt binnenkort de benodigde omgevingsvergunning aan bij de gemeente Eindhoven. De bouw start naar verwachting in oktober volgend jaar. Een jaar later moet de uitbreiding zijn opgeleverd.

Het nieuwe parkeergebouw wordt tegen de bestaande parkeergarage op P3 aangebouwd. Daarnaast wordt het parkeerterrein op de grond opnieuw ingericht. Eindhoven Airport wil het terrein ook vergroenen, met tientallen nieuwe bomen en grasbetontegels in de rijbanen.

Hoeveel geld met de klus is gemoeid, is niet bekendgemaakt. Het terrein op de grond telt straks 277 parkeerplaatsen. De oude en nieuwe parkeergarage samen bieden na de uitbreiding ruimte aan 1957 auto’s.

Tot acht uur wachten: vrachtverkeer Schiphol loopt vast bij afhandelaars

Adobe Stock | João Macedo

SCHIPHOL – De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn “onacceptabel lang” geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

Bij de vrachtafhandeling op Schiphol zijn momenteel vier grote vrachtafhandelaars betrokken, legt Van As uit. Drie van die bedrijven ondervinden problemen. Zo speelt onder meer de verhuizing van vrachtafhandelaar dnata een rol en heeft er recent een overname plaatsgevonden tussen WFS en Menzies, waarbij systemen en processen nog op elkaar afgestemd moeten worden. Ook heeft KLM Cargo een nieuw IT-systeem geïntroduceerd dat volgens Van As nog kinderziektes heeft.

Dit leidt tot lange wachttijden bij afhandelaars voor vrachtwagens die spullen moeten afhalen en brengen. “Er is een soort perfect storm ontstaan waar truckingbedrijven het slachtoffer van zijn.”

Hogere kosten

Hoelang deze situatie nog voortduurt, kan Van As niet zeggen. De keten zal gezamenlijk naar een oplossing moeten zoeken, denkt hij. Nederlandse truckers spreken in een brandbrief gericht aan de rest van de keten van een “onwerkbare situatie” en vragen andere partijen om rekening te houden met de vertragingen.

Van As verwacht niet dat producten op den duur de consument niet meer zullen bereiken, omdat er altijd wordt gezocht naar oplossingen om de vracht toch te kunnen verzenden. Wel worden de hogere kosten doorberekend, stelt Van As. Al denkt hij niet dat dit om bedragen gaat waarvan consumenten zullen schrikken. Uiteindelijk geldt volgens hem: “Hoe efficiënter de keten, hoe minder het kost.”

Taakstraf en geldboete voor dodelijk bedrijfsongeval in Venlo

DEN BOSCH – Een 35-jarige aannemer uit Polen krijgt een taakstraf van 120 uur en een geldboete van 20.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk. Hij is verantwoordelijk voor het overlijden van een werknemer, die vanaf een steiger zes meter naar beneden viel. Dit bepaalt de rechtbank Oost-Brabant.

In februari 2023 was een man in opdracht van de aannemer aan het werk op een bouwplaats van een prefab woning in Venlo. Hij stond op een steiger ter hoogte van de tweede verdieping. Uit onderzoek blijkt dat de man op het folie stapte dat (tijdelijk) over een trapgat was gespannen. Het slachtoffer viel vervolgens ongeveer zes meter naar beneden en kwam te overlijden.

De aannemer is als werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn medewerkers. Uit het onderzoek blijkt dat hij welbewust naliet om zorg te dragen voor veilige arbeidsomstandigheden. Zo is het slachtoffer op de bouwplaats door een niet-afgeschermd trapgat zes meter naar beneden gevallen.

De werknemers kregen niet de juiste veiligheidsinstructies en de aannemer zag ook niet toe op het naleven van veiligheidsinstructies. Bovendien stelde hij geen verplichte risico-inventarisatie en evaluatie op. De aannemer schoot ernstig tekort in zijn zorgplicht richting medewerkers. Door zijn nalatigheid kon er een ongeval gebeuren, met fatale afloop.

De rechtbank realiseert zich dat de nabestaanden onherstelbaar leed is aangedaan. Een straf, in welke vorm of omvang dan ook, zal dit leed niet ongedaan maken.

De aannemer krijgt een taakstraf van 120 uur en een geldboete van 20.000 euro. De helft van die boete is voorwaardelijk om ervoor te zorgen dat hij niet opnieuw de fout ingaat. Bovendien moet hij de nabestaanden schadevergoedingen betalen van in totaal ruim 42.000 euro.

Twente Trading Transport en Twente Trading Materieel failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

Op maandag 7 juli is voor de rechtbank van Overijssel Twente Trading Transport BV en Twente Trading Materieel BV failliet verklaard.

Wat de oorzaak is van het faillissement en wie het heeft aangevraagd is op dit moment nog niet bekend.

Beide bedrijven werden opgericht op 27 maart 2023 en zijn gevestigd aan de Parmentierweg 1 a in Almelo.

Het bedrijf was actief in zowel nationaal- als internationaal transport en transport van los gestorte goederen.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkte er nauwelijks tot geen personeel.

In oktober 2023 ging Twente Trading Almelo BV failliet. Eveneens een bedrijf van de huidige eigenaren van Twente Trading Transport en Twente Trading Materieel. Ten tijde van dat faillissement was er al geen personeel meer in dienst, blijkt uit het faillissementsverslag van de curator. Uit het verslag komt tevens naar voren dat de boekhouding niet op orde was en er onderzoek werd gedaan naar faillissementsfraude doordat er voor het faillissement al zaken zoals voertuigen overgeschreven werden naar Twente Trading Materieel en/of de holding van de bedrijven.

Uit het faillissementsverslag blijkt tevens dat het bedrijven een grote schuld van ruim 673.000 euro had bij de belastingdienst.

Opvallend is dat het bedrijf nog wel alle communicatie op de website doet uit naam van Twente Trading Almelo.

Trump: VS zullen meer wapens naar Oekraïne sturen

WASHINGTON – De Verenigde Staten gaan meer wapens aan Oekraïne leveren, zei president Donald Trump maandagavond in het Witte Huis. “We zullen meer wapens moeten sturen, voornamelijk defensieve wapens”, zei Trump tegen journalisten. Volgens hem wordt Oekraïne momenteel “heel hard getroffen”.

Het Pentagon bevestigt de levering van defensieve wapens in opdracht van Trump “zodat Oekraïners zichzelf kunnen verdedigen”.

Het Pentagon hield vorige week eerder overeengekomen wapenleveringen aan Oekraïne tegen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie zei dat de eigen wapenvoorraad te veel begon te slinken. Volgens mediaberichten werd ook de levering van Patriot-luchtafweerraketten stopgezet.

Eerder dit jaar pauzeerden de Amerikanen alle militaire steun aan Kyiv al eens tijdelijk. Sinds het begin van zijn tweede ambtstermijn heeft Trump nog geen extra wapenpakketten voor Oekraïne aangekondigd.

VVD wil met fiscale maatregelen koopwoning bereikbaarder maken

DEN HAAG – Met extra belastingvrijstellingen wil de VVD een koopwoning voor meer mensen bereikbaar maken. Starters moeten wat de liberalen betreft tot 75.000 euro belastingvrij kunnen sparen voor de koop van een eigen woning. Ook wil de partij de mogelijkheden verruimen voor ouders om voor dit doel belastingvrij te schenken aan hun kinderen.

In haar nieuwe “visie op wonen” legt de VVD de nadruk op koopwoningen. De afgelopen jaren is volgens de partij vooral beleid gemaakt voor de huurmarkt. “Dit terwijl de overgrote meerderheid van de Nederlanders aangeeft het liefst een koopwoning te bezitten.” Wat de VVD betreft wordt wettelijk vastgelegd dat 25 tot 30 procent van de gebouwde nieuwbouwwoningen, betaalbare koopwoningen moeten zijn.

Een andere maatregel die de VVD voorstelt om de markt voor starters toegankelijker te maken, is uitbreiding van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen, dat onlangs van start is gegaan. Ook denkt de partij aan langere looptijden van hypotheken. Dit zou de maandlasten kunnen verlagen.

De VVD wil de hypotheekrenteaftrek niet verder versoberen. Deze belastingkorting “houdt wonen betaalbaar”, aldus de VVD, die daarmee zegt zekerheid te willen bieden aan middengroepen. De afgelopen jaren is de hypotheekrenteaftrek, die de staatskas vele miljarden per jaar kost, stapsgewijs verminderd.

Ambtenaren van verschillende ministeries adviseerden eerder deze week in een rapport om subsidiëring van het bezit van een eigen huis via belastingvoordelen juist te verminderen. De Europese Commissie dringt al langer aan op het verder verlagen of zelfs afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Deze zou mede de oorzaak zijn van de oververhitting die de woningmarkt al jaren plaagt.

Beijing waarschuwt VS en landen voor deals die China schaden

BEIJING – China waarschuwt de Amerikaanse regering om de handelsspanningen tussen de twee landen niet opnieuw aan te wakkeren door volgende maand de tarieven op Chinese goederen te herstellen. Ook dreigt Beijing met vergeldingsmaatregelen tegen landen die handelsovereenkomsten met de Verenigde Staten sluiten die China schaden.

China en de VS spraken in mei af de importheffingen voor elkaar tijdelijk fors te verlagen, nadat ze elkaar eerder hadden bestookt met steeds hogere tarieven. In de tussentijd zouden ze aan een breder akkoord werken en zou China weer meer zeldzame aardmetalen leveren aan de VS. De Amerikanen zouden op hun beurt de exportbeperkingen voor China van bepaalde software voor het ontwerpen van chips opheffen. Maar vervolgens liepen de handelsspanningen weer op. Vorige maand spraken de twee landen af deze producten weer aan elkaar te leveren.

China heeft tot 12 augustus de tijd om een ​​akkoord te sluiten met de VS om te voorkomen dat president Donald Trump de hoge heffingen herinvoert die hij in april en mei aan China oplegde. Deze importtarieven bedroegen meer dan 100 procent.

Tariefverlagingsafspraken

“Eén conclusie is overduidelijk: dialoog en samenwerking zijn de enige juiste weg”, schreef het Volksdagblad, de officiële krant van de Chinese Communistische Partij, in een artikel over de handelsspanningen tussen China en de VS. Het artikel was ondertekend met “Zhong Sheng”, oftewel “Stem van China”, een term die de krant gebruikt om standpunten over buitenlands beleid te uiten. De krant herhaalde ook de opvatting van de Chinese regering dat Trumps tarieven neerkomen op “pesten” en dat het land vastbesloten is om zijn rechten en belangen te beschermen.

De krant haalde ook uit naar landen die overwegen om tariefverlagingsafspraken met de VS te sluiten, waardoor China uit hun toeleveringsketens wordt gehaald. Zo wist Vietnam vorige week een ​​tariefverlaging te bewerkstelligen van 46 procent naar 20 procent voor zijn export naar de VS. Voor goederen die via Vietnam worden doorgevoerd naar de VS geldt echter een heffing van 40 procent. Veel van deze goederen komen uit China. “China verzet zich krachtig tegen elke partij die een overeenkomst sluit die Chinese belangen opoffert in ruil voor tariefconcessies”, aldus de krant.

Investeringen in klimaatvriendelijk transport bijna verdubbeld in vier jaar

DEN HAAG – Nederland investeerde in 2023 bijna 41 miljard euro in het beperken van klimaatverandering, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Vooral de transportsector liet een sterke groei zien: de investeringen in klimaatvriendelijke mobiliteit stegen van 8,9 miljard euro in 2019 naar 18 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging komt met name door de toegenomen investeringen in elektrische en hybride voertuigen, laadinfrastructuur en duurzame vervoersalternatieven zoals spoorvervoer en binnenvaart. Alleen al in elektrische en hybride personenauto’s investeerden huishoudens en bedrijven in 2023 gezamenlijk 12,2 miljard euro.

De investeringen in transport en vervoer vormen inmiddels het grootste deel van de totale klimaatgerelateerde investeringen: 44 procent. Naast personenvervoer gaat het ook om verduurzaming van het goederenvervoer, zoals overstappen van wegtransport naar spoor of binnenvaart.

Investeringen in energienet en hernieuwbare energie

Ook in het energienetwerk werd fors geïnvesteerd. Door de groei van zonne- en windenergie is het elektriciteitsnetwerk in hoog tempo verzwaard en uitgebreid. In totaal werd er in 2023 5,9 miljard euro geïnvesteerd in energienetwerken, meer dan een verdubbeling vergeleken met vier jaar eerder.

De investeringen in hernieuwbare energie bedroegen ruim 10 miljard euro, waarvan het grootste deel naar zonnepanelen (4,6 miljard euro), windenergie (2,7 miljard euro) en warmtepompen (2,1 miljard euro) ging.

Huishoudens goed voor ruim 30 procent

Ruim 30 procent van de totale klimaatinvesteringen is afkomstig van huishoudens, met name voor de aanschaf van elektrische auto’s en verduurzaming van woningen. De overige 64 procent kwam van bedrijven, die vooral investeren in elektrische bedrijfswagens, hernieuwbare energie en de energie-infrastructuur.

De overheid speelt als directe investeerder een bescheiden rol, maar ondersteunt wel via subsidies en stimuleringsregelingen voor duurzame maatregelen in zowel de particuliere als zakelijke markt.

Europese richtlijnen

De cijfers zijn voor het eerst samengesteld volgens nieuwe Europese richtlijnen voor klimaatgerelateerde investeringen. Binnen elk van de vijf onderzochte thema’s – mobiliteit, hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, energienetwerken en overig – is een stijgende lijn zichtbaar, met transport en energienetwerken als grootste uitschieters.

Franse snelweg richting Spanje weer open na bosbranden [+foto’s&video]

NARBONNE -De Franse snelweg A9 richting de Spaanse grens is dinsdagochtend in zuidelijke richting weer open na de afsluiting van maandagavond vanwege een grote bosbrand bij Narbonne.

Er staat nog wel een forse file, die volgens de ANWB goed is voor een half uur tot een uur vertraging.

Tussen Perpignan en Narbonne is de weg in noordelijke richting nog dicht.

De brand brak maandagmiddag uit en verspreidde zich richting Bages, ten zuiden van de stad. Er werden 850 brandweerlieden ingezet om het vuur te bestrijden.

Volgens Franse media ging zo’n 1500 hectare bos in vlammen op.

Recordaantal uithalers opgepakt in Antwerpen, helft uit Nederland

arrestatie

DEN HAAG – In de eerste helft van dit jaar zijn in het havengebied van Antwerpen 166 vermoedelijke uithalers gearresteerd, een recordaantal. De helft van hen heeft de Nederlandse nationaliteit, zo maakte de Belgische politie maandag bekend.

Over heel 2024 lag het aantal drugsgerelateerde arrestaties in de Antwerpse haven nog op 128. Onder de opgepakte uithalers waren dit jaar 37 minderjarigen, van wie 22 uit Nederland komen.

Volgens de Belgische politie zetten criminele organisaties bewust kwetsbare jongeren in voor het risicovolle werk van het uithalen van drugs uit containers.

De andere helft van de verdachte uithalers bestaat vooral uit Belgen (57), maar ook Albanezen, Fransen en Marokkanen (allemaal 5).

Hoewel de totale hoeveelheid in beslag genomen cocaïne in de Antwerpse haven is gedaald, neemt het aantal vondsten en arrestaties juist toe. Vermoedelijk kiezen drugssmokkelaars er steeds vaker voor om kleinere partijen te verzenden om het risico te spreiden, aldus de politie.

ING: Bouwproductie herstelt, maar woningbouw loopt weer vast

AMSTERDAM – Na een stevige krimp begin 2024, laat de bouwproductie weer groei zien. Toch zijn er duidelijke signalen dat het herstel broos is: het aantal afgegeven bouwvergunningen voor woningen daalt, investeringen in bedrijfsgebouwen blijven achter en structurele knelpunten zoals netcongestie en grondtekort remmen verdere vooruitgang.

ING Research verwacht dat het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen in 2025 licht stijgt naar circa 70.000, maar in 2026 stabiliseert.

Na flinke krimp bouwsector in 2024 weer groei verwacht

In 2024 is de totale bouwproductie met 2,9 procenten gekrompen. Vooral de nieuwbouwproductie had aan het begin van 2024 nog last van de eerdere teruggelopen vergunningverlening en dalende verkopen in 2023. Hierdoor liet het 1e kwartaal van 2024 een flinke krimp zien. Daarna is het bouwvolume weer gaan toenemen en steeg ook in het eerste kwartaal van 2025 met 0,5 procenten (ten opzichte van het kwartaal eerder).

Lage groei bouwvolume verwacht in 2025 en 2026

De toename van het bouwvolume van de afgelopen vier kwartalen werd voornamelijk gedreven door de nieuwbouw van woningen. Hogere algemene lonen en een iets lagere rente maakten het voor consumenten mogelijk om meer te lenen voor de aankoop van een huis.

Vooruitzichten zijn slechts gematigd positief waardoor we een lage groei verwachten van de bouwproductie in 2025 (1,5 procenten) en 2026 (2 procenten). Het aantal bouwvergunningen voor nieuwe woningbouw is begin 2025 afgenomen waardoor het aanbod niet verder kan doorgroeien. De afgenomen interesse door ingevoerde overheidsmaatregelen van vooral internationale beleggers om in woningbouw te investeren speelt ook een rol. Ook kampt de bouw met structurele knelpunten, zoals een tekort aan bouwgrond, langdurige en complexe ontwikkeltrajecten, juridische vertragingen en netcongestie. De overheid werkt aan oplossingen. De problematiek is echter complex en vragen veel tijd en inspanning om op te lossen.

Uitbreiding kostenverhaal in plaats van planbatenheffing

Op 20 juni heeft de demissionaire minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een kamerbrief verstuurd met een voorstel voor de invoer van een planbatenheffing of een alternatieve vorm waarbij een gemeente meer publieke investeringen bij nieuwe ontwikkelingen kunnen doorberekenen op de projectontwikkelaar. Voordelen die de minister aangeeft zijn dat er geen nieuwe regelgeving voor een planbatenheffing hoeft te worden opgetuigd en marktpartijen al gewend zijn aan het huidige systeem dat nu alleen uitgebreid wordt.

“Uitbreiding van het kostenverhaal is een stap in de goede richting om overwinsten op grond te beperken. De voordelen van niet nog een extra regeling lijken ook aanwezig” aldus Maurice van Sante, senior econoom bij ING Research,

“Daarentegen is de uiteindelijke opbrengst waarschijnlijk lager bij vooral projecten met een hoge overwinst op de grond maar met weinig opties van publieke investeringen die doorbelast kunnen worden voor het betreffende project. Kruissubsidie met opbrengsten van zo’n project voor een ander woningbouwproject waar financiële tekorten zijn, is dan niet mogelijk.”

Aantal faillissementen al weer aan het dalen

De lagere bouwvolumes hebben invloed gehad op het aantal faillissementen. In 2024 nam het aantal faillissementen vooral toe in de gespecialiseerde bouw, van 224 in 2023 naar 337 in 2024. Dit betreft onder andere bedrijven die zonnepanelen installeerden. Veel bouwbedrijven verkeren echter na jaren van groei in goede financiële staat, waardoor het totale aantal faillissementen beperkt blijft. De ingezette productiegroei leidde begin 2025 ook al tot een daling van het aantal faillissementen.

Aannemers kijken met meer vertrouwen vooruit

Ook het toenemende vertrouwen onder Nederlandse bouwers laat zien dat de krimp van 2024 achter ons ligt en de sector weer omhoog koerst. Het geeft aan dat aannemers positief zijn over de ontwikkeling van hun orderboeken en dat ze weer meer bereid zijn personeel aan te nemen. Begin 2024 was het ondernemersvertrouwen nog bijna negatief. Sindsdien groeit het vertrouwen gestaag, wat wijst op hernieuwd optimisme in de bouwsector.

Meer plannen om de prijzen te verhogen

Steeds meer bouwers willen hun verkoopprijzen verhogen in 2025. In juni 2025 gaf 34 procenten van alle bouwbedrijven aan prijsstijgingen door te willen voeren. Dit komt doordat de vraag weer licht aantrekt en de volumes gestegen zijn waardoor de concurrentie beperkter is. Materiaalkosten stijgen nauwelijks. Wel nemen de loonkosten behoorlijk toe en is er voldoende vraag om deze te kunnen doorberekenen.

Wilders bij demonstratie met tegenstanders azc in Zwolle

ZWOLLE – Voor- en tegenstanders van de komst van een asielzoekerscentrum in Zwolle hebben voorafgaand aan een raadsvergadering hierover gedemonstreerd. Op het plein voor het provinciehuis, waar de Zwolse gemeenteraad maandagavond vergadert, stonden enkele honderden tegenstanders. Zij werden kort toegesproken door PVV-leider Geert Wilders, die naar Zwolle was gekomen om hen “te steunen en een hart onder de riem te steken”.

Aan de achterkant van het provinciehuis stonden ook tientallen mensen die de bouw van een azc in de nieuwbouwwijk De Tippe juist steunen. Zij hadden spandoeken bij zich met teksten als ‘Geef haat geen kans’, ‘Weg Wilders, vluchtelingen welkom’ en ‘De wereld is van iedereen’. Politieagenten stonden tussen de twee groepen demonstranten. Problemen bleven voor de start van de vergadering uit.

Zwolle wil in De Tippe, een nieuw deel van de wijk Stadshagen, een opvanglocatie voor vierhonderd asielzoekers laten bouwen. De gemeenteraad stemt hier maandagavond over. Twee weken geleden bleek in een debat al dat een meerderheid de komst van een azc steunt.

Aanwezig

Wilders, die vorige week in Helmond ook aanwezig was bij een protest tegen een asielzoekerscentrum, hoopt dat de Zwolse raad toch een ander besluit neemt. “Als ze wel een azc toelaten, is de tijd dat we dat accepteren wat mij betreft voorbij. Vergeet niet dat ieder besluit van een gemeenteraad ook kan worden teruggedraaid”, zei hij door een megafoon.

Burgemeester Peter Snijders zei “oprecht begrip” te hebben voor welke emotie dan ook. “Maar de volksvertegenwoordigers moeten zich nu vrij kunnen uitspreken. In Zwolle komen we er altijd met elkaar uit. Ik geloof ook dat dat vandaag zal gebeuren, wat de besluitvorming ook wordt.”

Bronnen: EU krijgt geen brief van VS over hogere importheffingen

BRUSSEL – De Europese Unie zal geen brief krijgen van de Verenigde Staten waarin hogere importheffingen worden aangekondigd. Dat melden ingewijden binnen de EU aan persbureau Reuters.

De Amerikaanse president Donald Trump deelde eerder op maandag brieven aan Japan en Zuid-Korea. Goederen uit deze landen die worden ingevoerd in de Verenigde Staten, worden vanaf 1 augustus belast met een heffing van 25 procent.

Trumps woordvoerster Karoline Leavitt zei maandag op een persconferentie wel dat nog twaalf andere landen een soortgelijke brief zullen ontvangen. Welke landen dit zijn, werd niet direct duidelijk. Trump zal de brieven delen op zijn socialemediaplatform Truth Social, aldus Leavitt.

Elektriciteitsverbruik binnenlands vervoer bijna verdubbeld sinds 2019

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het elektriciteitsverbruik in het binnenlands vervoer is in 2024 opgelopen tot 17 petajoule (PJ), bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral het wegverkeer verbruikte fors meer stroom, onder meer door de sterke toename van elektrische voertuigen.

Het aandeel van het binnenlands vervoer in het totale elektriciteitsverbruik is in vijf jaar tijd gegroeid van 2 naar 4 procent. In 2024 gebruikte de sector 16,7 PJ aan elektriciteit, tegen 8,5 PJ in 2019. De stijging komt grotendeels voor rekening van het wegverkeer, waarvan het verbruik is vervijfvoudigd. Sinds 2023 verbruikt het wegverkeer voor het eerst meer elektriciteit dan het railverkeer.

Nederland verbruikte in totaal 407 PJ aan elektriciteit in 2024, 2 procent meer dan een jaar eerder. Hoewel het totale verbruik nog iets lager ligt dan voor de coronapandemie, laat de vervoerssector dus juist een sterke toename zien.

De cijfers van het CBS laten verder zien dat de meeste elektriciteit nog altijd wordt verbruikt in de sectoren dienstverlening, afvalverwerking, water en reparatie (141,6 PJ) en de nijverheid (114,8 PJ). Woningen waren in 2024 goed voor bijna een vijfde van het totale elektriciteitsverbruik (75,5 PJ). De stroom die thuis wordt gebruikt voor het laden van stekkerauto’s, telt echter niet mee bij woningen, maar wordt toegerekend aan het binnenlands vervoer.

Volgens het CBS zal de stijgende trend in het stroomverbruik van het wegverkeer zich naar verwachting voortzetten, mede door het groeiende aantal elektrische vrachtwagens en personenauto’s.

Vrachtwagenchauffeur zonder rijbewijs en verzekering betrapt onder invloed van alcohol

FRECHEN – De Duitse politie heeft zaterdagmiddag 5 juli in het plaatsje Frechen een 51-jarige vrachtwagenchauffeur aangehouden die zonder rijbewijs, zonder verzekering en onder invloed van alcohol achter het stuur zat.

De man werd rond 17.30 uur gecontroleerd op de Neuer Weg. Tijdens de controle ontdekten agenten dat de vrachtwagen niet verzekerd was en dat de bestuurder niet beschikte over een geldige rijbevoegdheid. Bovendien roken de agenten een alcohollucht bij de man, waarop een ademtest werd afgenomen. Deze gaf een alcoholpromillage van 0,9 aan.

De chauffeur werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau voor een tweede ademtest. Tegen hem is een strafrechtelijk onderzoek gestart wegens meerdere overtredingen van de verkeerswetgeving.

Ook de eigenaresse van de vrachtwagen wordt als verdachte aangemerkt. Zij zou de rit mogelijk hebben toegestaan of opgedragen, terwijl de bestuurder niet bevoegd was om het voertuig te besturen.

De verdere afhandeling van de zaak is in handen van de verkeersongevallenafdeling van de politie.