Clicky

zaterdag 28 juni 2025 - 10:24 uur
Home Blog

Ernstig ongeval tussen auto en vrachtwagen op N969 [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

BLIJHAM – Zaterdagochtend heeft er een zware aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een personenauto op de Oosteinde (N969) bij Blijham. Daarbij is één persoon zeer ernstig gewond geraakt.

Het ongeluk gebeurde rond 7:40 uur. Het gaat om een forse frontale aanrijding. De auto is na de aanrijding op zijn dak terechtgekomen.

De hulpverlening kwam met spoed ter plaatse waaronder meerdere ambulances en een traumahelikopter. Vanwege de ernst van de aanrijding heeft de brandweer opgeschaald naar “middel hulpverlening”.

Foto: Persbureau Meter

De bestuurder van de auto kwam na de aanrijding bekneld te zitten. De hulpverlening is opgestart. Volgens de politie raakte de bestuurder ernstig gewond. Rondom de auto zijn zichtschermen geplaatst.

De weg is afgesloten. Dit zal nog enige tijd gaan duren.

Media: verwaarloosde Nederlandse kinderen in Italië aangetroffen

LAURIANO – In Noord-Italië zijn twee verwaarloosde Nederlandse kinderen van 9 en 6 jaar oud aangetroffen. Dat melden verschillende Italiaanse media, waaronder Corriere della Sera. De jeugdrechtbank in Turijn heeft bepaald dat de ouders niet in staat zijn om voor de kinderen te zorgen en heeft ze uit huis geplaatst.

Agenten van de carabinieri, de Italiaanse militaire politie, vonden de kinderen toen ze bij de afgelegen boerderij in het dorpje Lauriano waar het gezin verbleef melding kwamen maken van een evacuatiebevel. Dat bevel had te maken met overstromingen in het gebied.

Volgens lokale media stonden de kinderen niet ingeschreven bij de burgerlijke stand en waren de omstandigheden waarin ze leefden zeer onhygiënisch. De kinderen konden bovendien niet praten, lezen of schrijven en ze droegen nog luiers.

De vader, een 54-jarige Nederlander, zou sinds drie jaar in Italië verblijven. Van de 38-jarige moeder en de twee kinderen waren bij de lokale autoriteiten geen gegevens bekend.

Trump stopt per direct handelsgesprekken met Canada

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump stopt per direct alle handelsgesprekken met Canada in verband met een Canadese belasting op digitale diensten. Dat meldde Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. Ook zei hij dat Canada binnen zeven dagen te horen krijgt welke importheffingen het land krijgt opgelegd.

Hij noemde die belasting op digitale diensten een “directe en openlijke aanval” op de Verenigde Staten. De belasting zou onder meer moeten gaan gelden voor diensten van Amerikaanse techbedrijven.

“Op basis van deze schandalige belasting staken we alle gesprekken met Canada over handel, met onmiddellijke ingang. We zullen Canada laten weten welk tarief ze zullen betalen om zaken te doen in de VS binnen een periode van zeven dagen”, aldus Trump op Truth Social.

Annexeren

Trump schreef ook dat Canada “heel moeilijk” is met handel en dat het land al jaren torenhoge heffingen op Amerikaanse zuivelproducten heeft. Onlangs zei de Canadese premier Mark Carney juist nog dat er binnen een maand een handelsdeal met de VS kan worden gesloten. Hij wil de Amerikaanse importheffingen op belangrijke Canadese industrieën, waaronder staal, aluminium en auto’s, beperken.

Trump en Canada staan al langer op gespannen voet met elkaar. Zo heeft Trump meermaals gezegd het buurland te willen annexeren als 51e staat. De VS zijn met afstand de belangrijkste handelspartner van Canada.

Het Canadese bedrijfsleven is tegenstander van die digitale belasting, die bedrijven als bijvoorbeeld Facebook-moeder Meta zou raken. Canadese bedrijven vrezen voor hogere kosten voor digitale diensten en Amerikaanse vergeldingsmaatregelen. Trump ziet belastingen voor Amerikaanse bedrijven ook als handelsbelemmeringen. De eerste digitale belastingbetalingen in Canada zouden maandag plaats moeten vinden.

Suzan & Freek emotioneel bij eerste show sinds nieuws over ziekte

BROUWERSDAM – Suzan & Freek waren vrijdagavond zichtbaar geëmotioneerd toen zij het podium van Concert at SEA opliepen. Het stel geeft daar hun eerste optreden sinds ze eind mei bekendmaakten dat Freek Rikkerink uitgezaaide longkanker heeft en niet meer beter wordt. Het eerste lied dat Suzan & Freek zongen, was Dromen In Kleur. De 32-jarige Rikkerink deelde dat hij zich “fysiek goed” voelt.

Het duo kwam hand in hand het podium oplopen onder luid applaus van duizenden aanwezige fans. Suzan Stortelder en Rikkerink knuffelden elkaar en pinkten tranen weg. Ook in het publiek waren mensen zichtbaar ontroerd.

Twee weken geleden maakten Suzan & Freek bekend hun optredens te hervatten, ondanks de ziekte van Rikkerink. Die keuze werd “in goed overleg” met de arts gemaakt. Eerder hadden zij nog besloten te stoppen met optreden.

‘Onwerkelijk’

Het stel maakte eind mei, tegelijkertijd met het nieuws over de ziekte van Rikkerink, ook bekend een kindje te verwachten. Zij krijgen samen een zoontje.

Voor Suzan & Freek voelde het “onwerkelijk” om op te treden op Concert at SEA. “De kleine spruit in Suus haar buik, daar halen we op dit moment al onze hoop en kracht uit”, vertelde Rikkerink na het eerste lied aan de duizenden toeschouwers. “Ik hoef niemand uit te leggen hoe moeilijk deze periode is. Wij gaan door de moeilijkste fase uit ons leven.”

Aan het einde van het optreden zei Rikkerink niet in de toekomst te kunnen kijken. “Maar ik zeg bij dezen alvast: Concert at SEA, tot volgend jaar!” Daarop begon het publiek heel hard te juichen voor het duo.

Tientallen jaren cel voor schuldigen aan truck vol dode migranten

AUSTIN – Een rechter in de Amerikaanse staat Texas heeft twee mensensmokkelaars tientallen jaren gevangenisstraf opgelegd voor hun betrokkenheid bij de dood van 53 migranten die om het leven kwamen in de laadruimte van een vrachtauto. Een 30-jarige man hoorde levenslang tegen zich uitspreken, zijn 55-jarige medeplichtige 83 jaar.

De twee waren in maart schuldig bevonden aan onder meer mensensmokkel, zware mishandeling en het in gevaar brengen van levens. De jongere geldt als de leider van een organisatie die migranten uit Guatemala, Honduras en Mexico naar de Verenigde Staten smokkelde. De migranten betaalden tussen de 12.000 en 15.000 dollar (zo’n 10.000 tot 12.000 euro) per persoon voor de reis.

Eind juni 2022 laadden de smokkelaars 64 migranten, onder wie acht kinderen en een zwangere vrouw, in een vrachtauto en reden die van Mexico naar de VS. De truck had geen airconditioning en bij aankomst in Amerika, waren 48 mensen door de hitte overleden. Vijf mensen stierven later in het ziekenhuis. Onder de doden waren de zwangere vrouw en zes van de kinderen.

Nog vijf verdachten

Vijf andere verdachten hebben schuld bekend voor hun aandeel in de zaak. Zij zullen later dit jaar hun straf horen. In september begint het proces tegen een 48-jarige verdachte die was aangehouden in Guatemala en inmiddels is uitgeleverd aan de Verenigde Staten.

“De vonnissen vandaag geven een krachtig signaal aan mensensmokkelaars waar dan ook: we zullen niet rusten totdat jullie achter tralies zitten”, zei minister van Justitie Pamela Bondi na de uitspraak.

Oud-minister van Defensie Van Eekelen (94) overleden

DEN HAAG – Voormalig minister van Defensie Wim van Eekelen is afgelopen woensdag op 94-jarige leeftijd overleden, melden zijn nabestaanden vrijdag. VVD’er Van Eekelen was ook diplomaat, Tweede- en Eerste Kamerlid en staatssecretaris.

Van Eekelen was van 1986 tot 1988 minister van Defensie. Hij trad af om zijn rol in een affaire over paspoorten in 1984. Voordat hij minister werd, was hij staatssecretaris van Defensie in het kabinet van Dries van Agt en minister van Europese Zaken in het kabinet van Ruud Lubbers.

Na zijn ministerschap werd Van Eekelen secretaris-generaal van de West-Europese Unie, een militair samenwerkingsverband dat van 1954 tot 2011 bestond. Hij werd ook Eerste Kamerlid. Van Eekelen was groot voorstander van de Europese en trans-Atlantische samenwerking.

Trump bombardeert Iran opnieuw als land doorgaat met kernwapen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij Iran “absoluut” opnieuw zou bombarderen als uit inlichtingen blijkt dat het land nog steeds uranium kan verrijken tot het geschikt is voor kernwapens.

Hij reageerde tijdens een persconferentie op de vraag of hij nieuwe luchtaanvallen zou overwegen als de bombardementen van vorige week niet succesvol blijken te zijn.

De Amerikaanse aanvallen waren bedoeld om de nucleaire ambities van Iran te beëindigen.

Volgens Trump is alles weggevaagd. Sommige Amerikaanse media benadrukken dat dat nog niet is vastgesteld.

Volgens Trump is de Iraanse ayatollah Ali Khamenei tot moes geslagen door de Verenigde Staten en Israël. Het zou nu “een geweldig moment” zijn om het conflict te stoppen.

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

AMSTELVEEN – Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao’s gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao’s relevant zijn, aldus KLM.

“We willen ondanks de financiële uitdagingen waar we als KLM voor staan onze collega’s tegemoetkomen. We zetten ons in om hier samen met de bonden in goed overleg uit te komen. Juist nu is het belangrijk dat we afspraken maken die goed zijn voor alle collega’s en ons bedrijf”, zegt hr-directeur Miriam Kartman in een verklaring.

Eerder deze week verbood de rechtbank in Haarlem nog een staking van 24 uur van grondpersoneel van KLM op Schiphol in een loonconflict met vakbonden FNV en CNV.

Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie aan om hun eisen voor onder meer koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de actie te ver zou gaan. De rechter oordeelde dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

KLM zelf pleitte voor het bevriezen van de lonen omdat grote kostenbesparingen nodig zijn, terwijl de bonden de salarissen voor grondpersoneel minstens willen laten meestijgen met de inflatie. Ze waarschuwden na de uitspraak dat KLM niet van acties af is. KLM zei snel weer in gesprek te willen met de bonden omdat het probleem niet is opgelost.

Onderhandelaars van FNV en CNV waren niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar op het loonbod van KLM.

Elektrische RMO van Melkweg|Fritom rijdt nu op stroom dankzij nieuw snellaadstation in Gerkesklooster

GERKESKLOOSTER – In samenwerking met FrieslandCampina heeft Melkweg|Fritom op woensdag 19 juni officieel een nieuw snellaadstation in gebruik genomen op de productielocatie in Gerkesklooster. Deze mijlpaal maakt volledig elektrisch melktransport in de regio mogelijk.

Recent is de eerste elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) vrachtwagen van Melkweg|Fritom in gebruik genomen. De vrachtwagen haalt dagelijks rauwe melk op bij melkveehouders rondom Gerkesklooster. Dankzij het snellaadstation kan het voertuig binnen twee uur volledig worden opgeladen. De truck rijdt 24 uur per dag, zeven dagen per week en sluit daarmee aan op de ambitie van het bedrijf om het zuiveltransport te verduurzamen.

Volgens Melkweg|Fritom presteert het systeem boven verwachting, met gemiddeld 30 procent accucapaciteit over na een dienst van negen tot tien uur. Chauffeurs waarderen het comfort en de stilte van het voertuig, iets wat ook melkveehouders opmerken: “De melkwagen komt tegenwoordig bijna geruisloos het erf op.”

De feestelijke opening werd bijgewoond door medewerkers van FrieslandCampina Gerkesklooster, onder wie projectleider Folkert de Groot, evenals vertegenwoordigers van MilkLogistics en de Global Supply Chain. Namens Melkweg|Fritom waren operationeel manager Hugo Rozeboom en enkele chauffeurs aanwezig.

Tijdens de bijeenkomst overhandigde Rozeboom een symbolisch cadeau aan FrieslandCampina Gerkesklooster als blijk van waardering en onderstreping van de gezamenlijke duurzaamheidsambitie binnen het traject ‘Green Journey’ van de Fritom Group.

Melkweg|Fritom vervoert dagelijks meer dan 3.600 ton melk voor FrieslandCampina. Het bedrijf investeert naast elektrificatie ook in duurzame brandstoffen zoals HVO100, efficiënte routes en slimme systemen om de uitstoot te verminderen en de kwaliteit van dienstverlening te behouden.

Vliegveld MAA niet in de buurt van faillissement, zegt provincie

MAASTRICHT – Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

De luchthavendirectie heeft toestemming gekregen van de provincie om geld voor achterstallig onderhoud tijdelijk in te zetten om de dagelijkse bedrijfsvoering draaiende te houden. Limburgse oppositiepartijen zijn kritisch en vinden dat Provinciale Staten daarover eerder geïnformeerd hadden moeten worden.

Limburg is voor 60 procent eigenaar van MAA, de Schiphol Group bezit de overige aandelen. De provincie trok in 2022 tientallen miljoenen euro’s uit om het vliegveld overeind te houden. Dat besluit was mede gebaseerd op het businessplan waarin de groeimogelijkheden voor de komende jaren zijn berekend. In de praktijk blijven die doelen echter ver achter. Het doel is in 2027 financieel quitte te spelen. Op meer geld vanuit de provincie hoeft de luchthaven in principe niet te rekenen.

Niet ingrijpen

“Als je dit puur zakelijk en economisch bekijkt, waar zijn we dan mee bezig?”, zei fractievoorzitter Thea Jetten van GroenLinks over de nieuwste verliescijfers van MAA. Volgens de Partij voor de Dieren is het vliegveld “in feite failliet”, nu geld uit een ander potje nodig is om de dagelijkse kosten van te betalen. “Het college neemt hiermee een extra risico, want de luchthaven kan hierover geen extra garanties geven”, stelde Statenlid Ina Boven. “Van dit risico had PS van tevoren op de hoogte moeten worden gebracht.” De PVV vroeg zich onder meer af wat er gebeurt als er straks geen geld meer is voor achterstallig onderhoud.

Gedeputeerde Satijn stelde dat hij de Staten via een mededeling afgelopen week wel degelijk op de hoogte heeft gesteld van de afspraak met het vliegveld. Volgens hem is het aan de directie om binnen de begroting te opereren en denkt de provincie als aandeelhouder nu niet aan ingrijpen. “Er is geenszins sprake van een faillissement of iets wat daarbij in de buurt komt”, zei de bestuurder van VVD-huize. “Als wij signalen krijgen dat de onderneming liquiditeit tekortkomt, dan zullen wij dat bij u melden.”

Lading te hoog voor verkeersborden op Hovenring bij Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Een dieplader met daarop een grote haspel met daarop een waterslang voor irrigatie bleek vrijdagmiddag te hoog voor de borden bij de Hovenring in Eindhoven. Ondanks dat de rol op een dieplader lag bleek het gevaarte nog toch te hoog.

De constructie die de haspel op zijn plek hield brak af, en de rol kwam naast de vrachtwagen op de weg terecht.

Met een kraan probeert men op dit moment de haspel los te krijgen, wat door alle verbogen onderdelen nog niet meevalt. Het gevaarte zal daarna op een nieuwe dieplader worden geladen voor vervoer.

Een aantal rijbanen van de Hovenring zijn afgesloten. Hoeveel hinder het verkeer zo in de spits gaat ondervinden is nog niet duidelijk, wel is het kruispunt rond die tijd normaal gesproken een drukke plek.

Onderzoek: terrorisme is vooral een probleem van ‘eigen bodem’

DEN HAAG – Terrorisme is in de eerste plaats een “probleem van eigen bodem”. Dat is de conclusie van een onderzoek naar verbanden tussen migratie en terrorisme. Vergeleken met het aantal asielaanvragen in Europa is het aantal migranten dat in verband wordt gebracht met radicalisering of aanslagen “oneindig klein”. Justitie- en migratieminister David van Weel (VVD) heeft het rapport vrijdag met de Tweede Kamer gedeeld.

De onderzoekers van het International Centre for Counter-Terrorism keken vooral naar bestaande literatuur, maar verzamelden ook eigen data. Het merendeel van de 55 mensen die betrokken waren bij 43 jihadistische aanslagen tussen 2014 en 2024, was geboren in Europa of woonde er minstens vijf jaar. “Daarentegen pleegden slechts vijf personen een aanslag binnen een jaar na aankomst in Europa.”

Hoewel het is voorgekomen dat terroristen “infiltreerden” in migratiestromen om Europa in te komen, benadrukken de onderzoekers dat migranten na hun aankomst in de EU kwetsbaar zijn voor radicalisering. Trauma’s, onzekerheid en slechte omstandigheden zouden deze kwetsbaarheid in de hand werken. “Als gevolg hiervan zijn sommige migranten geradicaliseerd tot gewelddadig extremisme, hoewel het om zeer kleine aantallen gaat.”

Opgestopte asielketen

Een opgestopte asielketen is volgens de onderzoekers een risico. Ze pleiten voor een efficiënt asielproces omdat “de tijdsduur en onzekerheid van het proces ertoe leiden dat personen kwetsbaarder worden voor radicalisering of rekrutering”.

Om averechts beleid te voorkomen is het “cruciaal” om te voorkomen dat hele bevolkingsgroepen als crimineel worden gezien, luidt een van de adviezen. Verder raden de onderzoekers onder meer aan om asielzoekers te beschermen tegen radicale beïnvloeding. Aan veel van de aanbevelingen werkt Nederland al, reageert minister Van Weel.

Brussel wil tolvrijstelling voor zero-emissietrucks verlengen tot 2031

BRUSSEL – De Europese Commissie wil de vraag naar emissievrije vrachtwagens en bussen stimuleren door deze voertuigen langer vrij te stellen van tolheffing en gebruikersvergoedingen. Met dit voorstel wil de Commissie transportbedrijven aanmoedigen om sneller te investeren in duurzame alternatieven.

Volgens het voorstel wordt de huidige vrijstellingsperiode, die op 31 december 2025 afloopt, verlengd tot 30 juni 2031. Hiermee moeten transportbedrijven extra financiële ruimte krijgen om te investeren in voertuigen zonder uitstoot, zoals elektrische trucks en waterstofvoertuigen.

De aanschafkosten van zero-emissievoertuigen zijn momenteel aanzienlijk hoger dan die van conventionele dieselvoertuigen. De tolvrijstelling moet deze kloof deels overbruggen en het economische voordeel van deze voertuigen vergroten. De maatregel wordt afgestemd op de Europese CO₂-reductienormen voor zware voertuigen, die een emissiereductie van 43 procent tegen 2030 nastreven.

Verlenging moet marktomslag versnellen

De Commissie stelt dat het voorstel deel uitmaakt van het eerder gepresenteerde Industrieel Actieplan voor de Europese auto-industrie, waarin vergroening en concurrentievermogen centraal staan. De vrijstelling van tolgelden geldt als een gerichte maatregel om de transitie naar een schoner wagenpark in de zware transportsector te versnellen.

In 2022 was het zware wegvervoer verantwoordelijk voor 27,5 procent van de CO₂-uitstoot in de Europese wegtransportsector, ondanks dat deze voertuigen slechts 2,4 procent van het totale wagenpark uitmaakten.

Vervolgtraject

Het voorstel wordt nu behandeld door het Europees Parlement en de Raad volgens de gewone wetgevingsprocedure. Tot eind 2025 mogen lidstaten onder de huidige regelgeving nog volledige vrijstelling verlenen voor zero-emissievoertuigen; na die datum zou dat zonder aanpassing van de richtlijn slechts gedeeltelijk mogen (50% tot 75% korting).

Automobilist overleden na aanrijding met vrachtwagen in Munnekezijl

MUNNEKEZIJL – Op de Kwelderweg in Munnekezijl heeft donderdagmiddag rond 14:40 uur een ernstige aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een personenauto.

De bestuurder van de auto is ter plekke overleden. Het betreft een 77-jarige man uit Buitenpost, meldt de politie.

Hulpdiensten kwamen direct ter plaatse om medische hulp te verlenen aan het slachtoffer maar dat mocht helaas niet meer baten. Over de exacte toedracht van het ongeval is op dit moment nog niets bekend.

Politieonderzoek naar de oorzaak van het ongeval is opgestart.

Krant: militairen schieten met opzet op ongewapende burgers Gaza

JERUZALEM – Israëlische militairen hebben in de Gazastrook het bevel gekregen om op menigtes ongewapende burgers bij hulpcentra te schieten. Het Israëlische dagblad Haaretz meldt dit vrijdag op basis van verklaringen van militairen.

Commandanten geven volgens soldaten orders menigtes te verdrijven en ze onder vuur te nemen, zonder dat die groepen een bedreiging voor Israëli’s vormen. Een militair noemt Gaza “een killingfield”, waar dagelijks op menigtes wordt geschoten.

Een reservist zei “dat niemand meer geïnteresseerd is in Gaza, waar mensenlevens niet meetellen”. Een hogere officier en reservist zei dat wanneer hij uitleg vroeg waarom er was geschoten, het antwoord was: “bevel van hogerop, maar ik zeg met zekerheid dat de personen op wie geschoten werd niet in de buurt van troepen waren en geen gevaar vormden. Het doden van onschuldige mensen is genormaliseerd.”

GHF chaotisch en duister

Haaretz meldt dat de schietpartijen vooral bij de omstreden centra van de Gaza Humanitarian Foundation (GHF) zijn. De krant noemt de organisatie chaotisch en duister. De GHF is een Amerikaans-Israëlische organisatie geleid door wat in de VS een evangelisch-rechtse persoon wordt genoemd. Deze zakenman Johnnie Moore Jr. heeft banden met president Trump en premier Netanyahu. De GHF is sinds eind mei in de Gazastrook actief.

Volgens Palestijnse gezondheidsautoriteiten in de Gazastrook zijn er sinds 27 mei 549 Palestijnen gedood en 4000 gewond geraakt vlakbij hulpcentra of trucks met hulpgoederen van de VN. De Israëlische militaire procureur-generaal wil een onderzoek instellen naar de gemelde misstanden die op oorlogsmisdaden zouden wijzen.

×