ZOETERMEER – De Logistieke Alliantie reageert kritisch op de versnipperde infrastructuurmaatregelen die het kabinet deze week presenteert, met aanzienlijke bezuinigingen door het Ministerie van Financiën op het mobiliteitsfonds die op kunnen lopen tot 2 miljard euro. Dat terwijl in de troonrede “Grootste onderhoudsopgave ooit aan wegen, bruggen en andere infrastructuur” wordt aangekondigd.
Hoewel er zeker ook goede maatregelen zijn voor het goederenvervoer met 45 miljoen voor veilige rustplekken en 79 miljoen voor Impuls Goederenvervoer, kiest dit kabinet onder de streep toch voor stevige bezuinigen. Dit staat in schril contrast tot de ronkende teksten van de bewindslieden over ambities en investeringen in infrastructuur voor de Nederlandse economie en veiligheid vorige week in de media: “Het kabinet kiest voor kleine impulsen in plaats van strategie doordat het in de basis bezuinigt.”
“We staan voor een keuzemoment,” aldus voorzitter Elisabeth Post: “In plaats van structurele investeringen zien we ad-hoc maatregelen en ondertussen blijft Nederland zitten met een infrastructuurachterstand van €20,5 miljard. Elk jaar verder uitstel verhoogt de kosten en dat raakt de aanpak van alle Nederlandse kernopgaven: woningbouw, weerbaarheid en onze concurrentiepositie. Want zonder passende infrastructuur valt Nederland hier stil.”
Echte strategie ontbreekt
De Alliantie wijst op het gebrek aan samenhang in het beleid. Nederland beheert infrastructuur ter waarde van €347 miljard, waarvan veel verouderd en zwaar belast is. “Onze oosterburen investeren €500 miljard in infrastructuur met een duidelijke strategie. Nederland versnippert middelen terwijl de echte knelpunten blijven bestaan.” Terwijl Nederland van oudsher een logistiek van wereldformaat heeft. Die moet echter wel onderhouden worden, en investeringen daarin zijn misschien niet spannend maar wel essentieel. De gevolgen zijn merkbaar: logistieke knelpunten vertragen woningbouw, bedrijven ervaren toenemende transportproblemen, en files kosten de economie miljarden. “Je lost de infrastructuurcrisis niet op met een lappendekenbeleid,” stelt Post.
Handreiking
De bezuinigingen staan haaks op wat nodig is voor Nederland en waar we bijvoorbeeld met het ministerie van Defensie goede gesprekken over voeren: denk aan de strategische inzet van NAVO-middelen voor dual-use projecten. Ook de top van Defensie benadrukt hoe belangrijk het is dat knelpunten worden weggenomen en dat de doorstroming van Nederland van belang is voor onze weerbaarheid. Wij willen daarom snel met het kabinet om tafel om dit beleid te keren: “Elke euro infrastructuurinvestering levert namelijk minimaal €1,80 op. Maar dan moet je wel strategisch investeren in nieuwe projecten en in onderhoud en vervanging.”
“Als Logistieke Alliantie staan we klaar om het kabinet te helpen een echte strategie te ontwikkelen,” aldus Post. “Wij hebben de expertise om samen slim prioriteiten te stellen en elke euro maximaal te laten renderen, voor onze economie, woningbouw en onze weerbaarheid. Daarvoor zijn investeringen nodig. Dat vinden niet alleen wij, maar ook de Rekenkamer, TNO en het IMF.”