Clicky

vrijdag 12 september 2025 - 21:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSOpenbaar VervoerBuschauffeurs ervaren steeds meer spanningen op beruchte 'Lijn 73' (Emmen-Stadskanaal)

Buschauffeurs ervaren steeds meer spanningen op beruchte ‘Lijn 73’ (Emmen-Stadskanaal)

EMMEN/TER APEL – Buschauffeurs die ‘s avonds op de beruchte lijn 73 rijden – van Emmen, via Ter Apel, naar Stadskanaal – hebben steeds vaker te maken met intimidatie, bedreigingen en fysiek geweld.

‘Het is de laatste tijd echt weer erger geworden, het loopt de spuigaten uit. Niet alleen onderweg, maar ook rond het stationsgebied Emmen. Zeker nu het ‘s avonds weer vroeger donker wordt, is de situatie ronduit bedreigend. We eisen snel maatregelen’, zegt CNV-onderhandelaar Niels Rook.

Volgens Rook kunnen alle buschauffeurs erover meepraten. ‘Ze zitten op lijn 73 vaak met spanning in het lijf achter het stuur. Maar ook het stationsgebied van Emmen wordt steeds onveiliger, vooral ‘s avonds. Het staat op het punt van ontploffen, het is gewoon wachten op een ernstig incident.’

Overleg met Qbuzz en Veiligheidszorg Drenthe

De vakbonden willen zo snel mogelijk overleg met Qbuzz en Veiligheidszorg Drenthe, die samen verantwoordelijk zijn voor een veilige situatie in het openbaar vervoer. Er is al een veiligheidsconvenant voor de probleemlijn, die eind dit jaar weer vernieuwd moet worden. ‘Maar zo lang kunnen we niet wachten, er zijn dringend maatregelen nodig’, vindt Rook. ‘De chauffeurs ervaren sinds de zomer een toenemende onveiligheid. Ze maken er melding van, maar hebben niet het idee dat er iets mee gebeurt of dat de situatie verbetert. Dus er moet echt iets gebeuren nu.’

Chauffeur moet direct op hulp kunnen rekenen

CNV wil een aantal concrete maatregelen, die ervoor moeten zorgen dat de chauffeurs op een veilige manier hun werk kunnen doen. Rook: ‘Om te beginnen willen we dat buschauffeurs via de kortste route alarm kunnen slaan. Qbuzz heeft bezuinigd op dit zogenaamde ‘korte contact’. Als een chauffeur nu de hulplijn belt, gaat het eerst naar een landelijke centrale in Amersfoort, die vervolgens moet doorschakelen naar een boa in de buurt. Terwijl die boa 100 meter verderop staat. Dat is belachelijk. Een chauffeur moet direct op hulp kunnen rekenen.’

CNV wil meer zichtbare aanwezigheid van politie en boa’s op station Emmen

Verder wil de bond dat de beveiliging op het stationsgebied sterk wordt verbeterd. Rook: ‘We willen in het stationsgebied veel meer zichtbare aanwezigheid van politie en boa’s. Ook willen we, zeker ‘s avonds, de instapcontroles weer terug. Een chauffeur moet er op zo’n moment, bij een dreigende situatie, niet alleen voor staan.’
Verhalen van chauffeurs

Via de app delen chauffeurs wat ze onderweg en in het stationsgebied rond Emmen meemaken:

  •  ‘In Emmen wilde ik iemand eruit sturen. Toen bemoeiden passagiers zich ermee, die begonnen te vechten en hebben hem uit de bus geduwd.’
  • ‘Het is nu echt wel weer erger geworden! Ik had van de week ook weer 3 mannen, van wie 1 een ov-kaart had. De andere hield een telefoon voor de sier tegen de kaartlezer en de derde checkte met het pasje van de eerste weer uit. Ik heb ze de bus uit gestuurd en dat is gelukt. Elke keer neem ik me voor om door te rijden als ik twijfel, maar als er ‘andere’ mensen bij staan, dan gaat dat niet. Het gaat ook heel vaak goed. Maar als ik laat op de avond lijn 73 vanuit Emmen heb, dan voel ik toch een beetje spanning als ik naar de halte rijd. Ik ben niet bang, maar ik vind het wel heel erg vervelend voor mezelf, maar ook voor de passagiers. Hoe vaak ik nu al gehoord heb van een passagier dat het in de laatste 73 elke keer raak is…’
  • ‘Gisteravond om 22 uur werd m’n bus (lijn 73) in Emmen belaagd door een groep van zo’n 20 asielzoekers. […] Op het perron deden ze er alles aan om de bus in te komen, begrepen niet of willen niet begrijpen dat ze moesten wachten op de ‘white bus’ van Drenthe Tours. Met de grootst mogelijke moeite kon ik binnen bij de voordeur en handhavers buiten de groep uit de bus houden en 10 Qbuzz-passagiers naar binnen laten komen. Nadar ik de deur weer dicht deed, drukten ze op nooddeurknop. Uiteindelijk kreeg ik de deur wel weer dicht en ben ik maar snel weggereden. Voor mij en anderen een intimiderende en onprettige situatie, die me na een nachtje slapen nog steeds bezighoudt.’
  • ‘Onder de chauffeurs heeft een breed gedragen gevoel van angst, onveiligheid en onzekerheid met de betrekking tot de overlastgevers op lijn 73. Ik ben ervan overtuigd dat alle chauffeurs van lijn 73 regelmatig te maken hebben met zwartrijden, intimidatie en bedreigende situaties.’
  • ‘Vannacht na 24u heb ik weer lijn 73 terug naar Stadskanaal, via Ter Apel. Ik merk dat nu al thuis op de bank denk van: Wat komt er op me af? Hoe ga ik reageren? Wat kan ik doen? Zal het meevallen of niet?’

Transportrisisco

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×