Clicky

maandag 8 september 2025 - 17:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerBietencampagne van start gegaan

Bietencampagne van start gegaan

DINTELOORD – Cosun Beet Company is deze week gestart met de jaarlijkse suikerbietencampagne op de locaties in Dinteloord, Vierverlaten en in het Duitse Anklam. Ondanks een kleiner areaal en een uitdagende marktsituatie verwacht het bedrijf dit seizoen een hogere suikeropbrengst per hectare dan vorig jaar.

Volgens CEO Maikel van Bakel, die sinds 1 september aan het roer staat bij Cosun Beet Company, is een succesvolle bietencampagne cruciaal voor de coöperatie. “Het vakmanschap van onze telers en fabrieksmedewerkers stelt ons in staat een goede opbrengst te realiseren en onze afnemers betrouwbaar te beleveren,” aldus Van Bakel.

De vooruitzichten zijn gunstig. Door de vroege uitzaai dit voorjaar wordt de suikeropbrengst geschat op 15 ton per hectare, boven het vijfjaarsgemiddelde van 13,5 ton. In de Nederlandse fabrieken verwacht Cosun dit jaar in totaal circa 7,55 miljoen ton bieten te verwerken, verspreid over een campagne van 135 dagen. Het gemiddelde suikerpercentage ligt naar verwachting op 16,85 procent, met een winbaarheid van 90,5 procent en een tarra van 11 procent.

De campagne betekent ook een forse logistieke operatie. Miljoenen tonnen bieten worden vanuit het hele land naar de verwerkingslocaties vervoerd, grotendeels per vrachtwagen. Gedurende de piekperiode zijn dagelijks honderden ritten nodig om het volume tijdig en in de juiste conditie bij de fabrieken af te leveren.

LEES OOK
Bietencampagne afgerond: 6,6 miljoen ton suikerbieten getransporteerd en verwerkt

Wel staat de markt onder druk. De productie ligt door de hogere opbrengsten boven het niveau van vorig jaar, terwijl in Europa ziekten zoals vergelingsziekte in Frankrijk en SBR in Duitsland de teelt bedreigen. Ook is het areaal in Nederland met ruim 5 procent gedaald naar 83.036 hectare, nadat Cosun de toewijzing vorig jaar terugbracht van 110 procent naar 100 procent.

Cosun Beet Company heeft de ambitie om uit te groeien tot de meest efficiënte en duurzame bietsuikerproducent van Europa. Daarbij speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar plantaardige voeding, voedingsingrediënten en circulaire oplossingen.

MEER NIEUWS
×