Clicky

woensdag 27 augustus 2025 - 23:10 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerIRU pleit voor EU-brede overgangsperiode bij invoering nieuw douanesysteem

IRU pleit voor EU-brede overgangsperiode bij invoering nieuw douanesysteem

BRUSSEL – De internationale wegvervoersorganisatie IRU roept de Europese Commissie met klem op om een EU-brede overgangsperiode van zes maanden in te stellen voor de invoering van het nieuwe douanesysteem Import Control System 2 (ICS2, release 3). Vanaf 1 september 2025 zijn wegvervoerders verplicht een Entry Summary Declaration (ENS) in te dienen via ICS2 bij het binnenbrengen van goederen in de EU.

Volgens IRU dreigen grote verstoringen aan de buitengrenzen van de Unie, omdat lidstaten in verschillende fases van implementatie verkeren. De Europese Commissie heeft landen toegestaan de invoering uit te stellen, waardoor een lappendeken van regels is ontstaan: sommige lidstaten zijn klaar, anderen hebben de toepassing vooruitgeschoven.

Dit zorgt volgens de sector voor grote onzekerheid. Vervoerders moeten nagaan via welk land goederen de EU binnenkomen. Wanneer dat via een lidstaat gebeurt die ICS2 al toepast, is een ENS in het nieuwe systeem verplicht – ook al is het bedrijf gevestigd in een land dat de invoering heeft uitgesteld.

“Vanaf maandag wordt het indienen van een ENS voor wegvervoerders een bureaucratische puzzel,” zegt Raluca Marian, EU Advocacy Director bij IRU. “Als systemen niet overal klaar zijn, is een overgangsregeling logisch. Waarom dan dit lappendeken? Als Europa met twee snelheden beweegt, stel het dan gewoon overal uit en maak het eenvoudig.”

LEES OOK
Nederland geeft geen uitstel ICS2-aangiftes voor weg- en spoorvervoer, 15 andere landen wel

Een ongelijk invoeringssysteem brengt volgens IRU het risico met zich mee dat vervoerders boetes krijgen of gedwongen worden hun routes aan te passen. Ook douaneautoriteiten zouden te maken kunnen krijgen met ontbrekende of onvolledige aangiften, wat kan leiden tot lange wachtrijen en ernstige verstoringen aan de buitengrenzen.

“ICS2 is essentieel, en IRU blijft de invoering ondersteunen,” aldus Marian. “Maar zonder een gezamenlijke overgangsperiode riskeren we grensopstoppingen en overbelaste douanediensten. Alleen een zes maanden durende, EU-brede overgangsperiode kan zorgen voor rechtszekerheid en een soepele overgang.”

IRU dringt er daarom bij de Commissie en de lidstaten op aan om zo snel mogelijk een gecoördineerde overgangsperiode in te voeren, ook voor gecombineerd en intermodaal vervoer waarbij wegtransport betrokken is.

MEER NIEUWS
×