KOPENHAGEN – DFDS vergroot zijn capaciteit op de Baltische Zee dankzij een nieuwe samenwerking met TT-Line. Beide rederijen hebben een zogenoemd space charter agreement gesloten op drie veerroutes, waarmee DFDS zijn aanbod van afvaarten en bestemmingen fors uitbreidt.
Concreet gaat het om de routes tussen Klaipeda (Litouwen) en Karlshamn (Zweden), Klaipeda – Trelleborg (Zweden) en Klaipeda – Travemünde (Duitsland). Passagiers- en vrachtklanten kunnen via DFDS alle verbindingen boeken van en naar Klaipeda, ongeacht welke maatschappij de overtocht daadwerkelijk uitvoert.
Meer flexibiliteit en nieuwe bestemmingen
De overeenkomst dekt alle afvaarten op de bestaande route Klaipeda – Karlshamn, waarop beide rederijen al actief zijn. Daarnaast krijgt DFDS nu ook toegang tot capaciteit op de route Klaipeda – Trelleborg (voor passagiers en vracht) en op Klaipeda – Travemünde (alleen vracht), die door TT-Line worden geëxploiteerd.
Door capaciteit te delen kunnen klanten rekenen op een hogere frequentie en betere beschikbaarheid van overtochten. “Onze hoogste prioriteit is altijd het leveren van de best mogelijke service,” zegt Filip Hermann, Vice President Channel & Baltics bij DFDS. “Met dit nieuwe akkoord kunnen we onze klanten meer frequentere en flexibelere afvaarten bieden, met toegang tot nieuwe bestemmingen en meer gemak.”
Startdatum en frequenties
De samenwerking wordt gefaseerd ingevoerd:
- Vanaf 1 oktober 2025: vracht op alle routes en passagiers op de verbinding Klaipeda – Karlshamn.
- Vanaf 1 november 2025: passagiers op de verbinding Klaipeda – Trelleborg.
De verwachte frequenties zijn:
- Tot 18 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Karlshamn.
- Tot 5 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Trelleborg.
- Tot 6 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Travemünde (alleen vracht).
Onafhankelijke commerciële activiteiten
Hoewel de capaciteit wordt gedeeld, blijven de commerciële activiteiten van beide rederijen volledig gescheiden. Klanten boeken hun overtochten eenvoudig via het DFDS-boekingssysteem.
DFDS exploiteert momenteel twee gecombineerde vracht- en passagiersschepen (RoPax) op de route Karlshamn – Klaipeda en vier andere veerboten op Baltische zeeroutes die Duitsland, Zweden, Estland, Denemarken en Litouwen met elkaar verbinden.