MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk, Combined Cargo Terminals (CCT) en Zero Emission Services (ZES) hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de realisatie van een nieuw laadstation voor binnenvaartschepen in de haven van Port of Moerdijk. Het station bij CCT Moerdijk wordt het vijfde in het landelijke ZES-netwerk en markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart.
Met het nieuwe laadstation bij CCT Moerdijk bevestigt Port of Moerdijk haar rol als pionier in de energietransitie en als belangrijke schakel in de verduurzaming van de binnenvaart. ZES maakt gebruik van 100% groene energie en kent geen uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Bovendien is varen met ZES veel stiller dan varen op diesel.
“We waren er trots op om in 2021 ‘De Alphenaar’ te verwelkomen in Moerdijk, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voer met verwisselbare energiecontainers. Dat was een mooi staaltje innovatie. Met dit laadstation zetten we de volgende stap. We maken het verder verduurzamen van de binnenvaart in Moerdijk mogelijk en stimuleren de transitie naar zero-emissie schepen”, Paul Dirix, CEO Havenbedrijf Moerdijk
Wat is ZES?

Zero Emission Services (ZES) biedt een innovatief emissievrij energiesysteem voor de binnenvaart. Schippers kunnen gebruikmaken van wisselbare batterijcontainers, de ‘ZESpacks’, waarmee schepen volledig elektrisch kunnen varen. Deze 20ft containers, gevuld met batterijen, worden met groene stroom opgeladen bij laadstations in binnenhavens.
Lege ZESpacks kunnen eenvoudig worden omgewisseld tegen volle, waardoor de vaart zonder lange wachttijd kan doorgaan. Schippers betalen op basis van pay-per-use, waardoor de overstap laagdrempelig is. Inmiddels zijn er laadstations in Alphen a/d Rijn, Den Bosch en Alblasserdam, en wordt er gebouwd in de Waalhaven in Rotterdam.
Met Port of Moerdijk wordt het netwerk van zero-emissie vaarroutes verder uitgebreid.
Samenwerking in Port of Moerdijk
Het laadstation in Moerdijk wordt gerealiseerd op een perceel van het havenbedrijf, direct grenzend aan de terminal van CCT Moerdijk. De samenwerking tussen de drie partijen benadrukt het belang van ketensamenwerking voor systeemverandering in de logistiek.
CCT verzorgt de wissel van de ZESpacks met haar kraan.
CCT en ZES delen de elektriciteitsnetaansluiting voor het opladen van de batterijcontainers.
Het station biedt ruimte aan twee ZESpacks van elk 2,9 MWh, die in slechts drie uur volledig worden opgeladen.
Breder gebruik van ZESpacks

De ZESpacks zijn niet alleen geschikt voor de aandrijving van binnenvaartschepen, maar kunnen ook worden ingezet voor mobiele walstroom, tijdelijke bouwstroom of andere energie- en netcongestievraagstukken. ZES nodigt geïnteresseerden uit om hierover het gesprek aan te gaan.
Planning

De bouw van het laadstation staat gepland voor het najaar van 2025. Vanaf 2026 zijn in Moerdijk de eerste ZESpacks met groene stroom beschikbaar voor gebruik.