TERNEUZEN – Op 1 augustus 2025 is de Nieuwe Sluis in Terneuzen volledig in gebruik genomen. Met deze mijlpaal wordt de capaciteit van het Noordzeesluizencomplex aanzienlijk vergroot en krijgen grotere zeeschepen vlottere toegang tot North Sea Port en het Europese achterland.
Succesvolle proefvaarten
In mei 2025 vonden de eerste proefvaarten plaats. Onder gecontroleerde omstandigheden deden loodsen, sleepdiensten, schippers en operators ervaring op met het bedienen van de sluis, het begeleiden van schepen door de kolk en de werkzaamheden op het sluisplateau. De testen verliepen voorspoedig en bevestigden dat de Nieuwe Sluis veilig en efficiënt in gebruik kan worden genomen.
Meer capaciteit, betere toegankelijkheid
Dankzij de Nieuwe Sluis kunnen vooralsnog schepen met een diepgang tot 12,5 meter voortaan bij elk getij geschut worden om het Kanaal Gent-Terneuzen op of af te varen. Dat is een grote verbetering ten opzichte van de oude situatie, waarin dit alleen bij hoogwater mogelijk was. Dat betekent meer flexibiliteit, betrouwbaarheid en doorstroming voor de scheepvaart.
Indrukwekkende afmetingen
De Nieuwe Sluis is een technisch hoogstandje:
- 427 meter lang
- 55 meter breed
- 16,44 meter diep
Dit maakt de sluis geschikt voor schepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep. Daarmee sluit zij aan bij de internationale trend van steeds grotere schepen en is de Nieuwe Sluis vergelijkbaar met de moderne sluizen in het Panamakanaal.
Sterkere verbinding in Europa
Met deze uitbreiding verstevigt North Sea Port zijn positie als toonaangevende logistieke hub en maritieme toegangspoort tot Europa. De Nieuwe Sluis verbetert de toegang van en naar de Noordzee, de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen. Zo versterkt North Sea Port de internationale vaarroute tussen Rotterdam en Parijs en speelt het in op de groei van de wereldwijde scheepvaart.
Met deze tweede zeesluis, gelegen naast de Westsluis voor zeevaart, kan North Sea Port bovendien een permanente toegang voor zeevaart garanderen naar het havengebied achter de sluis. Zo is er een alternatief beschikbaar tijdens bijvoorbeeld onderhoud van een zeesluis en blijft de bevoorrading van de bedrijven steeds verzekerd. Daarnaast kan deze grotere sluis ingezet worden om te spuien.
De Oostsluis blijft, als derde sluis in het complex, van belang voor het schutten van binnenvaartschepen.
Kanaal optimaliseren: eerst varen tot in Terneuzen en nadien tot in Gent
North Sea Port maakt er geen geheim van dat het heel graag, snel, een dieper kanaal ziet met een diepgang voor schepen van 14,5 tot 15 meter, tot bij de massagoedhaven in Terneuzen. Dat is zo’n twee kilometer voorbij de sluis en technisch haalbaar om op korte termijn te verdiepen. Dan dienen zeeschepen niet langer op de Westerschelde te lichteren om door de Nieuwe Sluis te kunnen maar kan dat veiliger en goedkoper aan deze haven gebeuren.
Het havenbedrijf kijkt er ook naar uit om vervolgens met 43 meter brede schepen van aan de Nieuwe Sluis tot aan het Kluizendok en het Rodenhuizedok in Gent te varen. Voor zo’n schip dat droge of vloeibare bulk vervoert, loopt dat op tot een kostenbesparing van enkele honderdduizenden euro.