WEESP – In verschillende Europese landen worden momenteel intensieve controles uitgevoerd op de IMI-registratie van chauffeurs. Niet alleen in Duitsland, België en Frankrijk, maar ook in Nederland controleren toezichthouders streng en nauwgezet.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) treedt volgens Transport in Nood zeer strikt op bij deze controles. Transportbedrijven worden daarom dringend geadviseerd om hun registraties volledig en tijdig in orde te hebben.
Correcte registratie voorkomt boetes
Een juiste en tijdige aanmelding van chauffeurs in het CRM-portaal (crm.tin.eu) is cruciaal om boetes en vertragingen onderweg te voorkomen. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwe chauffeurs, maar ook om het correct en tijdig doorvoeren van mutaties.
Transport in Nood ondersteunt transporteurs bij het verzorgen van IMI-declaraties en wijst erop dat de verantwoordelijkheid voor tijdige aanmelding altijd bij het transportbedrijf zelf blijft liggen.
Wat is IMI-registratie?
IMI staat voor Internal Market Information System, het Europese platform waarmee lidstaten gegevens uitwisselen over onder andere de detacheringsrichtlijn voor chauffeurs. Transportbedrijven die internationaal actief zijn, moeten hun chauffeurs vooraf digitaal aanmelden in het IMI-portaal van de Europese Commissie. Daarbij worden gegevens vastgelegd over de werkgever, de chauffeur en de duur van de detachering.
De registratie is verplicht bij ritten waarbij chauffeurs tijdelijk in een ander EU-land werken. Zo kunnen autoriteiten controleren of de geldende arbeidsvoorwaarden, zoals het minimumloon, worden nageleefd en wordt eerlijke concurrentie beter gewaarborgd.