BRUSSEL – Vanaf vandaag, dinsdag 19 augustus 2025, moeten alle zware vrachtwagens die in de EU geregistreerd zijn en internationaal actief zijn, uitgerust zijn met een slimme tachograaf versie 2. Daarmee is de retrofitfase afgerond die in het Mobility Package 1 was vastgelegd.
De slimme tachograaf versie 2 is ingevoerd om de rechten van chauffeurs beter te beschermen, eerlijke concurrentie te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten.
Nieuwe functies
De vernieuwde tachograaf beschikt over verschillende extra functies:
- automatische registratie van grensoverschrijdingen,
- vastlegging van laad- en losactiviteiten,
- verbeterde mogelijkheden voor software-updates,
- en een hogere weerstand tegen manipulatie.
Daarnaast kan de tachograaf in combinatie met de door lidstaten aangeschafte apparatuur voor remote detection gegevens op afstand doorgeven. Hierdoor kunnen handhavingsinstanties gerichter voertuigen controleren, met name op de naleving van rij- en rusttijden. Ook ondersteunt de tachograaf de handhaving van regels rond cabotage en de detachering van chauffeurs.
Gefaseerde invoering
Nieuwe zware voertuigen die sinds 21 augustus 2023 in de EU zijn geregistreerd, moesten al standaard met de tweede versie van de tachograaf worden uitgerust.
Voor internationale voertuigen met een analoge of digitale (niet-slimme) tachograaf gold een vervangingsplicht uiterlijk op 31 december 2024. Voertuigen die al beschikten over een eerste generatie slimme tachograaf, moesten die uiterlijk op 18 augustus 2025 vervangen.
Vervoerders hadden daarmee twee jaar de tijd om de upgrade uit te voeren, gelijklopend met de normale termijn voor periodieke tachograafkeuringen.
Volgende stap: bestelwagens
De verplichting breidt zich in een volgende fase uit naar lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton die internationaal actief zijn. Vanaf 1 juli 2026 moeten ook deze bestelwagens uitgerust zijn met een slimme tachograaf versie 2. Vanaf diezelfde datum vallen zij eveneens onder de Europese rij- en rusttijdenregels (Verordening 561/2006).