WASHINGTON – De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft bepaald dat een vrijwillige emissieafspraak tussen de staat Californië en vier grote vrachtwagenproducenten “niet afdwingbaar” is. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor fabrikanten om zich niet langer te houden aan de strengere uitstootregels van Californië, die verder gaan dan de federale normen.
De FTC kwam tot dit besluit bij het afsluiten van een mededingingsonderzoek naar mogelijke schendingen van het kartelrecht. De vier fabrikanten – Daimler Truck, International Motors, PACCAR en Volvo Group – hadden in juli 2023 in een zogenoemd Clean Truck Partnership met de Californische milieutoezichthouder CARB afgesproken om de strengere staatsregels na te leven in ruil voor bepaalde concessies.
Onder die regels valt onder meer de Advanced Clean Trucks Rule, die voorschrijft dat in 2035 minimaal 7,5 procent van alle zware vrachtvoertuigen emissievrij moet zijn. Daarnaast wil de Omnibus Regulation de uitstoot van stikstofoxiden met 90 procent terugbrengen en testprocedures voor motoren aanscherpen.
Volgens de FTC hebben de betrokken fabrikanten inmiddels toegezegd dat het Clean Truck Partnership ongeldig is en dat zij de afspraken onderling nooit zullen proberen af te dwingen. “De overmatige regelgeving van CARB vormde een grote bedreiging voor de Amerikaanse transportsector en riep ernstige mededingingsrechtelijke zorgen op,” aldus Taylor Hoogendoorn, plaatsvervangend directeur van de FTC-afdeling Concurrentie.
De aankondiging van de FTC volgt één dag nadat dezelfde vier fabrikanten een rechtszaak aanspanden tegen de Californische autoriteiten. In de aanklacht stellen zij dat de staat geen bevoegdheid heeft om de zware-emissienormen te handhaven. Volgens de truckproducenten zijn de regels sinds juni “ongeldig” verklaard, toen president Donald Trump drie door het Congres aangenomen resoluties ondertekende die de eerder door de regering-Biden goedgekeurde normen terugdraaiden.
De FTC uitte in haar verklaring zorgen dat het Clean Truck Partnership fabrikanten zou dwingen tot de productie van emissievrije motoren, ook als de CARB-regels later zouden worden ingetrokken. Daarnaast zou de opzet van het akkoord ruimte laten voor onderlinge juridische handhaving tussen fabrikanten, wat volgens de FTC ongewenst is.
De Californische milieutoezichthouder CARB heeft nog niet gereageerd op het besluit van de FTC.