Clicky

donderdag 14 augustus 2025 - 20:44 uur

HomeMEER NIEUWSVerder in het nieuwsACM wijst sociale media op verantwoordelijkheid rond verkiezingen

ACM wijst sociale media op verantwoordelijkheid rond verkiezingen

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst onlineplatforms als Facebook, Snapchat, TikTok en X op hun verantwoordelijkheid en verplichtingen rond betrouwbare informatie in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. De toezichthouder heeft twaalf platforms hierover een brief gestuurd.

Volgens Europese regels moeten grote onlineplatforms illegale haatzaaiende inhoud, malafide buitenlandse inmenging en desinformatie op hun platform tegengaan. “Onder de Digital Services Act (DSA) moeten zij een transparant en zorgvuldig beleid voeren wat betreft de inhoud op hun platforms en doeltreffende maatregelen nemen tegen illegale inhoud. Dit is extra belangrijk tijdens verkiezingen”, benadrukt ACM-bestuurder Manon Leijten.

De toezichthouder wil van de platforms ook weten wat ze doen om mensen te beschermen tegen onbetrouwbare informatie over de verkiezingen op 29 oktober. Volgens de Europese regels moet het voor iedereen makkelijk zijn om illegale inhoud te melden, aldus de waakhond. Platforms moeten daarop snel reageren en goed uitleggen wat ze met de melding doen. De ACM roept gebruikers op een melding bij de ACM te doen als ze er met een onlineplatform niet uitkomen.

De afgelopen jaren zijn de zorgen over buitenlandse inmenging bij verkiezingen toegenomen in onder meer Europa. Zo opende de Europese Commissie in december een onderzoek naar TikTok om mogelijke Russische inmenging bij de Roemeense verkiezingen.

Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, meldde vorige maand dat het vanaf oktober geen politieke advertenties meer toestaat op zijn platforms in de Europese Unie. Het besluit had te maken met Europese regels om onder meer buitenlandse inmenging bij verkiezingen tegen te gaan.

ViaANP
MEER NIEUWS
×