Clicky

dinsdag 12 augustus 2025 - 19:55 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerZorgelijk: VERN adviseert (tijdelijk) uitschakelen van rijhulpsystemen op basis van AI-onderzoek

Zorgelijk: VERN adviseert (tijdelijk) uitschakelen van rijhulpsystemen op basis van AI-onderzoek

DEN HAAG – De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) adviseert vrachtwagenchauffeurs om in specifieke, risicovolle verkeerssituaties de Adaptive Cruise Control (ACC) en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) tijdelijk uit te schakelen. Volgens de branchevereniging kan dit de veiligheid verhogen in druk, onvoorspelbaar en ritsend verkeer, waar het systeem soms onverwacht hard ingrijpt.

Het advies is gebaseerd op een ‘eigen onderzoek’ van de VERN naar de interactie tussen chauffeurs, rijhulpsystemen en verkeersdynamiek. Dat onderzoek blijkt echter, nadat de redactie het onderzoek opgevraagd heeft, gemaakt te zijn via een AI-assistent op de website BRAINE. Opvallend is dat veel beweringen die de VERN doet door het AI-onderzoek ontkracht worden.

Volgens VERN blijkt uit meldingen van leden dat ACC en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) geregeld plotseling een noodstop inzetten, bijvoorbeeld wanneer een automobilist vlak voor de truck invoegt. Hoewel deze reactie technisch correct is, kan deze in de praktijk gevaar opleveren voor achteropkomend verkeer en de lading.

Wettelijke verplichting blijft gelden

De VERN benadrukt dat het om een situationeel advies gaat. Systemen zoals AEBS zijn wettelijk verplicht en hebben bewezen levens te redden. Chauffeurs mogen deze systemen niet structureel uitschakelen.

De vereniging wil het AI-onderzoek gebruiken om in gesprek te gaan met het ministerie, fabrikanten en handhavers. Doel is een betere afstemming tussen technologie en praktijk, meer publiekscampagnes over rijgedrag van automobilisten, verfijning van rijhulpsystemen en hernieuwde aandacht voor ladingzekering.

MEER NIEUWS
×