LONDEN – De toenemende criminaliteit in de logistieke keten staat op 12 september 2025 prominent op de agenda van het Britse parlement. Dan vindt de tweede lezing plaats van een wetsvoorstel dat moet leiden tot een aparte Freight Crime Bill – een nieuwe wet die vrachtcriminaliteit als afzonderlijke strafbare daad erkent. Daarmee moet een einde komen aan het feit dat ladingdiefstallen juridisch nog altijd worden “meegenomen” onder algemene voertuigcriminaliteit, zoals inbraken in auto’s.
Het wetsvoorstel is een initiatief van parlementslid Rachel Taylor, voorzitter van de parlementaire groep Freight & Logistics. Zij benadrukt dat het hier niet gaat om ‘kleine criminaliteit’, maar om georganiseerde misdaad met een enorme impact: “Sinds 2020 heeft vrachtcriminaliteit de Britse economie al 1 miljard pond gekost.”
Structurele aanpak noodzakelijk
De roep om actie groeit binnen de sector. In een eerder rapport van haar parlementaire werkgroep stelde Taylor al: “Het onacceptabel hoge aantal diefstallen treft niet alleen transportbedrijven, maar ook de economie als geheel. Chauffeursveiligheid, personeelstekorten, financiële schade en een afnemend vertrouwen in de sector zijn allemaal gevolgen van deze vorm van georganiseerde criminaliteit.”
Het rapport bevat duidelijke aanbevelingen aan de Britse overheid:
- Ondersteun veilige parkeerplaatsen: Veel chauffeurs voelen zich zelfs op officiële truckparkings niet veilig. Nationale standaarden zijn nodig.
- Integreer logistiek in ruimtelijke ordening: De veiligheid van de logistieke keten moet meetellen bij aanpassing van planningsregels.
- Nationaal parkeerprogramma: Het tekort aan veilige vrachtwagenparkeerplaatsen dwingt chauffeurs tot overnachten op risicovolle locaties.
- Meer middelen voor politie: Handhaving blijft essentieel.
- Voorlichtingscampagne vrachtcriminaliteit: Om bewustzijn te vergroten én criminelen af te schrikken.
TAPA: ‘Het is vijf voor twaalf’
Volgens brancheorganisatie TAPA EMEA (Transported Asset Protection Association) zijn er in de twee jaar tot eind juni 2025 meer dan 5.300 diefstallen of pogingen daartoe gerapporteerd in het Verenigd Koninkrijk, met een schadebedrag van ruim €57 miljoen.
De nieuwe Britse regiocoördinator van TAPA EMEA, Harry Hughes (directeur van FET Logistics), ziet een belangrijke taak weggelegd voor samenwerking binnen de sector. “Te veel bedrijven opereren nog in silo’s. We willen een werkgroep oprichten waar verzekeraars, expediteurs en producenten samen risico’s en oplossingen bespreken.”
Ook wijst hij op het gebrek aan beveiligde parkeerinfrastructuur: “Het Verenigd Koninkrijk heeft op dit moment geen enkel gecertificeerd beveiligd parkeerterrein volgens de TAPA-normen.”
Daarnaast is er te weinig zicht op de werkelijke omvang van de criminaliteit, doordat veel bedrijven incidenten niet melden. “Wij roepen bedrijven op om informatie anoniem te delen via ons systeem. Alleen zo kunnen we op sectorniveau risico’s verminderen.”
Samen optrekken richting een veiliger logistiek landschap
Met steun van organisaties als Logistics UK en de Road Haulage Association (RHA) hoopt TAPA bij te dragen aan een sterkere lobby richting de Britse overheid. Volgens Declan Pang, beleidsdirecteur van de RHA:
“Ladingdiefstal verstoort de toeleveringsketen, schaadt bedrijven, jaagt prijzen op en raakt uiteindelijk de consument. We hebben dringend strengere straffen en een aparte strafbaarstelling nodig. Dit wetsvoorstel is een cruciale stap.”