Clicky

maandag 4 augustus 2025 - 18:39 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerSelman Transporten hekelt rigide cao: 'Naleving biedt geen ruimte voor maatwerk'

Selman Transporten hekelt rigide cao: ‘Naleving biedt geen ruimte voor maatwerk’

BEMMEL – Transportbedrijf Selman Transporten heeft zich kritisch uitgelaten over de strikte toepassing van de cao Beroepsgoederenvervoer. Aanleiding is een langdurig onderzoek van vakbond CNV naar de cao-naleving binnen het bedrijf.

Dat onderzoek, dat ruim anderhalf jaar duurde, resulteerde in enkele nabetalingen en een boete van €2.500. Selman heeft de boete onder protest voldaan en kondigt aan de cao voortaan strikt te zullen naleven, ondanks grote bezwaren tegen de interpretatieruimte binnen de regels.

Volgens directeur Arno Driessen werd het onderzoek vanaf het begin als “zeer onprettig” ervaren. “We hadden het gevoel met 3-0 achter te staan. Het woord van de werknemer werd per definitie als waarheid aangenomen”, aldus het bedrijf in een post op LinkedIn. Tijdens het proces werd volgens Selman duidelijk dat de cao geen enkele ruimte laat voor interpretatie of maatwerk, zelfs niet als dit in het voordeel van de werknemer is.

Standaard-cao biedt geen flexibiliteit

De cao Beroepsgoederenvervoer is een zogeheten standaard-cao, wat inhoudt dat de bepalingen dwingend zijn voor alle werkgevers en werknemers in de sector. Afwijkingen, ook op basis van individuele arbeidsovereenkomsten, zijn niet toegestaan. Dit gebrek aan flexibiliteit stuit Driessen tegen de borst: “Er is te weinig ruimte om bedrijfsspecifieke afspraken te maken die in het belang zijn van zowel werknemer als werkgever. Denk aan flexibeler omgaan met werktijden.”

Volgens Driessen leidt de strikte toepassing van cao-regels tot polarisatie op de werkvloer en ondermijnt het het gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid. “Het idee dat je samen een boterham verdient, raakt hiermee uit beeld”, aldus het bedrijf.

Oproep aan TLN: versoepel en vereenvoudig

De situatie was voor Selman aanleiding om een brief te sturen aan bestuur en directie van brancheorganisatie TLN. In die brief pleit het transportbedrijf voor een “stevige vereenvoudiging” van de cao, met meer ruimte voor maatwerk. “De ene werknemer presteert nu eenmaal beter dan de andere en daar moet oog voor zijn,” stelt Driessen.

De onderneming waarschuwt dat werkgevers steeds meer vastlopen in een kluwen van Europese regelgeving en cao-bepalingen. “Dat werkt niet meer. We zullen flexibel moeten samenwerken, anders blijven er straks nog maar weinig Nederlandse transporteurs over.”

“(Hard) werken moet beloond worden,” besluit directeur Arno Driessen zijn oproep.

MEER NIEUWS
×