WELS – Felbermayr heeft een van de grootste transportprojecten uit zijn geschiedenis succesvol afgerond. Binnen een jaar tijd leverde het Oostenrijkse logistiek- en hijsbedrijf ruim 34.000 ton aan technische componenten voor de nieuwe gas- en stoomcentrale in Mintia, Roemenië. De omvangrijke operatie omvatte circa 1.600 zendingen, waaronder drie generatoren, meerdere transformatoren en turbines. De centrale wordt de grootste in zijn soort binnen de EU.
De krachtcentrale ligt ruim 250 kilometer van de dichtstbijzijnde bevaarbare waterwegen, wat het project tot een uitzonderlijke logistieke uitdaging maakte. “Alle disciplines binnen de Felbermayr Groep kwamen aan bod: binnenvaart, havenoverslag, RoRo-capaciteiten en zwaar wegtransport”, aldus projectmanager Peter Niedermair-Auer.
Zwaartransport per schip en weg
De eerste grote componenten – waaronder twee gasturbines – werden in mei 2024 verscheept vanuit Berlijn en via binnenvaart naar Hongarije vervoerd. De turbines, bestaande uit twaalf delen per stuk, vereisten acht transporten per turbine. De zwaarste delen wogen 150 ton en waren 13,7 meter lang.
De stoomturbine volgde in april 2025 vanuit Mühlheim en werd via zeven zware wegtransporten naar Mintia gebracht. Ook hierbij ging het om onderdelen tot 150 ton zwaar, met breedtes tot 6 meter.
Generators: 380 ton per stuk
De drie grootste onderdelen – generatoren van elk circa 380 ton – arriveerden per zeeschip vanuit de Amerikaanse haven Charleston in Antwerpen. Vervolgens werden ze via binnenvaart tot Linz gebracht en verder vervoerd via de Donau en Tisza naar Hongarije. De eindfase van het transport – over een traject van 270 kilometer tot aan de centrale in Mintia – was het grootste wegtransport ooit in Hongarije. De complete transportcombinatie mat 100 meter lang, 6 meter breed en 5,4 meter hoog, met een totaalgewicht van 770 ton.
Transformatoren tot 313 ton
Ook drie transformatoren van elk tot 313 ton arriveerden vanuit China en werden via Constanta en Tape naar Mako gebracht. Daar werd een deel overgeladen op een zogeheten zijliggerbrug en andere delen vervoerd met een 24-assige Goldhofer die speciaal werd aangepast voor dit project.
Plaatsing op funderingen
Vijf van de zes zware componenten konden direct na aankomst op hun funderingen worden geplaatst door Felbermayrs Engineered Solutions-afdeling. Hiervoor werden onder meer een 500-tons hijsframe, een 400-tons verplaatsingssysteem en meerdere klimkrikken van 150 ton ingezet. Bijzonder was ook de tijdelijke overbrugging van een drie meter brede put op het terrein met stalen balken om een transformator op zijn plek te krijgen.
Multimodaal vakmanschap
“Zonder onze multimodale aanpak en het sterke Europese netwerk was dit project niet mogelijk geweest,” zegt Peter Stöttinger, directeur van Felbermayr Transport- und Hebetechnik. “Dit was een schoolvoorbeeld van logistieke precisie op het hoogste niveau.”
De ombouw van de voormalige kolencentrale in Mintia naar een gas- en stoomcentrale wordt in 2026 afgerond. Met een vermogen van 1.700 megawatt wordt het de grootste installatie van dit type in de Europese Unie.