Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 23:09 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerOostenrijkse transportsector waarschuwt voor negatieve gevolgen geplande vrachtwagentolverhoging

Oostenrijkse transportsector waarschuwt voor negatieve gevolgen geplande vrachtwagentolverhoging

WENEN – De geplande verhoging van de Oostenrijkse vrachtwagentol per 2026 stuit op felle kritiek vanuit de transportsector. Volgens de Oostenrijkse Kamer van Koophandel dreigt het land daardoor een nog grotere concurrentienadeel op te lopen. De voorzitter van de Kamer van Koophandel van Opper-Oostenrijk, Doris Hummer, en Wolfgang Schneckenreither, voorzitter van de vakgroep Transport en Verkeer, roepen de regering dringend op om de plannen te heroverwegen.

De Oostenrijkse economie bevindt zich inmiddels in het derde opeenvolgende recessiejaar en de inflatie liep in juni opnieuw op tot 3,3 procent – ruim boven het EU-gemiddelde. In dat licht vinden Hummer en Schneckenreither de voorgestelde tariefverhoging van ongeveer 13 procent voor de Lkw-Maut bijzonder zorgwekkend.

“In deze economisch moeilijke tijden is zo’n forse stijging van de vrachtwagenmaut uiterst contraproductief,” stelt Hummer. “Het schaadt de concurrentiepositie van Oostenrijk als vestigingsland en wakkert de inflatie verder aan.”

De geplande verhoging omvat niet alleen een indexering van de tarieven (valorisatie), maar ook een aanzienlijke verhoging van de bestaande CO₂-toeslag. Volgens de sector worden de hogere kosten uiteindelijk doorberekend aan opdrachtgevers in de handel en industrie, en daarmee ook aan de consument via hogere productprijzen.

Zorgen om concurrentiepositie en bedrijfsverplaatsing

De transportbranche wijst erop dat bedrijven nu al worstelen met hoge lasten, wat leidt tot verplaatsing van activiteiten naar goedkopere buurlanden. De geplande maatregel zou dit proces versnellen. De kosten van verbruiksbelastingen en heffingen voor het gebruik van een 40-tons trekker in Oostenrijk zouden volgens berekeningen oplopen van circa €81.000 naar ongeveer €92.000 per jaar.

“Uit EU-vergelijkingen blijkt dat Oostenrijk nu al de hoogste mauttarieven heeft. Voor €50 komt een 40-tons vrachtwagen in Oostenrijk nog geen 100 kilometer ver, terwijl dat in Duitsland – dat ook hoge tarieven kent – al snel 50 procent meer is”, aldus Schneckenreither.

Onevenredige inkomsten uit mautheffing

Jaarlijks haalt Oostenrijk zo’n 1,7 miljard euro op uit de Lkw-Maut. Volgens een studie van Prognos betekent dit een overdekking van circa 20 procent – de inkomsten liggen dus fors boven de daadwerkelijke infrastructuurkosten. Via onder andere de ASFINAG-dividend en btw op de maut vloeit jaarlijks meer dan €500 miljoen in de staatskas. Een transparante kostencalculatie wordt volgens de transportsector echter stelselmatig geweigerd.

“De heffing heeft inmiddels het karakter van een verkapte belastingverhoging,” zegt Schneckenreither. “De transportsector wordt uitgeperst, terwijl het aantal nieuwe registraties van vrachtwagens en trekkers vorig jaar al met meer dan 20 procent daalde.”

Oproep aan de Oostenrijkse regering

Hummer en Schneckenreither roepen de Oostenrijkse minister van Verkeer op om de plannen te herzien. Hun concrete eisen zijn:

  • Handhaving van de huidige Lkw-Mauttarieven in 2026;
  • Geen verdere verhoging van de CO₂-toeslagen;
  • Geen indexering (valorisatie) van de tarieven;
  • Volledige openheid over de berekeningsgrondslag van de tarieven.

“We vragen de regering om deze stap terug te draaien en verantwoordelijkheid te nemen voor het behoud van Oostenrijk als logistiek vestigingsland”, zo luidt hun dringende oproep.

MEER NIEUWS
×