AMSTERDAM – Heineken heeft het afgelopen halfjaar minder bier verkocht. Dat had vooral te maken met verkoopdalingen in Europa en Noord- en Zuid-Amerika, de twee grootste markten voor de bierbrouwer. In overige regio’s vond het bier van Heineken, waaronder ook merken als Birra Moretti en Desperados vallen, meer aftrek.
In Europa drukten onder meer onderhandelingen met grote afnemers op de verkopen. Zo besloot supermarktketen Jumbo in Nederland tijdelijk te stoppen met de inkoop omdat de prijsonderhandelingen niet wilden vlotten. Onlangs werd bekend dat er een akkoord is en Heineken weer terugkeert in de schappen. In de Amerika’s had Heineken vooral last van een zwakker consumentenvertrouwen.
Wereldwijd verkocht Heineken ruim 116 miljoen hectoliter bier, 1,2 procent minder dan een jaar eerder. Daarvan kwam 36,2 miljoen hectoliter terecht bij klanten in Europa, een daling van 4,7 procent. In Noord- en Zuid-Amerika nam het biervolume met 1,2 procent af tot 42,2 miljoen hectoliter. Het gaat hier om autonome groei, waarbij eventuele overnames niet zijn meegerekend.
Europese klanten
De onderhandelingen duurden langer dan verwacht, zeiden topman Dolf van den Brink en financieel topman Harold van den Broek in een toelichting bij de resultaten. Naast Nederland werd er ook over prijzen onderhandeld met klanten in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Inmiddels zijn de onderhandelingen achter de rug.
Over bedongen prijzen wilden Van den Brink en Van den Broek niets kwijt vanwege de concurrentiegevoeligheid. Naar eigen zeggen is het bedrijf nu wel in een “goede positie” voor een verbetering van de verkoop in de tweede helft van dit jaar. De prognoses voor het huidige boekjaar blijven verder onveranderd.
Importheffingen VS
Ook de handelsdeal die de Europese Unie met de Verenigde Staten heeft gesloten zal daar weinig invloed op hebben, legden Van den Brink en Van den Broek uit. Dat komt doordat Heineken vooral lokaal voor de lokale markt produceert. De impact die er al zou zijn, had het bedrijf al meegenomen bij het vaststellen van de vooruitzichten.
De omzet van Heineken liep in de eerste helft van dit jaar terug met 5 procent tot ruim 16,9 miljard euro. Daarvan bleef een nettowinst over van 744 miljoen euro.