Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 04:19 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSHavensMass Flow Meter-systeem vanaf 1 januari 2026 verplicht in havens Rotterdam en...

Mass Flow Meter-systeem vanaf 1 januari 2026 verplicht in havens Rotterdam en Antwerp-Bruges

ROTTERDAM/ANTWERPEN – Vanaf 1 januari 2026 zijn bunkerschepen die brandstof leveren in de havens van Rotterdam en Antwerp-Bruges verplicht om gebruik te maken van een Mass Flow Meter (MFM)-systeem. Deze maatregel geldt voor de levering van residuale destillaten (zoals stookolie en diesel) én biobrandstoffen.

Een MFM-systeem meet exact hoeveel brandstof er tijdens het bunkeren wordt overgepompt van het bunkerschip naar het zeeschip. Het doel van de verplichtstelling is om de betrouwbaarheid, transparantie en efficiëntie van de bunkermarkt in beide havens te verbeteren.

Structurele problemen in bunkermarkt

De maatregel is ingevoerd na diverse signalen over structurele kwantiteitsproblemen bij bunkeringen, die onder meer door onderzoeksbureau CE Delft zijn bevestigd. Om dit probleem aan te pakken, sluiten de havens zich aan bij wereldwijde best practices zoals in Singapore, waar het gebruik van MFM-systemen al langer verplicht is.

Internationale standaard en certificering

De gebruikte MFM-systemen moeten voldoen aan de internationale ISO 22192-norm. Hoewel niet alle onderdelen van deze norm één-op-één toepasbaar zijn vanwege Europese regelgeving, wordt het systeem grotendeels conform deze standaard ingevoerd. Daarnaast moeten de systemen voor 1 januari 2026 zijn gecertificeerd en ingediend bij de havenmeester of Havenkapitein.

Rol van bunkersurveyor verandert

Hoewel het MFM-systeem veel automatisch meet, blijft de rol van de bunkersurveyor belangrijk. Wel verandert deze rol. Daarom bieden Rotterdam en Antwerp-Bruges, in samenwerking met de International Bunker Industry Association (IBIA), een speciale opleiding aan. De havens adviseren om uitsluitend goed opgeleide surveyors in te zetten bij bunkeringen.

Handhaving en sancties

De nieuwe voorschriften worden strikt gehandhaafd. De toezichthouders zullen zowel willekeurig als op basis van signalen inspecties uitvoeren aan boord van bunkerschepen. Overtredingen kunnen leiden tot boetes of het intrekken van de bunkervergunning.

Met de invoering van het MFM-systeem zetten de havens van Rotterdam en Antwerp-Bruges een belangrijke stap richting een modernere en transparantere bunkersector.

MEER NIEUWS
×