ROTTERDAM – Binnenvaartschepen en het wegvervoer in de Rotterdamse haven kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam dinsdag bij de halfjaarcijfers. De Rotterdamse haven wordt om verschillende redenen dit jaar naar eigen zeggen geconfronteerd met “uitzonderlijke drukte” in de afhandeling van containerstromen.
De wachttijden aan de landzijde van de operatie van bepaalde terminals lopen op. Dat komt onder meer door de overgang naar nieuwe vaarschema’s, het grote aantal containers dat per scheepsbezoek wordt overgeslagen, werkonderbrekingen en ongunstige weersomstandigheden aan het begin van het jaar, legt het Havenbedrijf uit. “Vooral de binnenvaartsector en het wegvervoer hebben hierdoor te kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk.”
Aan de zeezijde is het aantal wachtende grote containerschepen volgens het Havenbedrijf “zeer beperkt”. “De betrouwbaarheid van de vaarschema’s is verbeterd en de verblijftijd aan de kade is afgenomen sinds het begin van dit jaar.”
De Rotterdamse haven zoekt naar oplossingen om het hele systeem efficiënter en weerbaarder te maken. Daarbij denkt de haven onder meer aan het slimmer benutten van bestaande infrastructuur, door bijvoorbeeld het vervoer over de weg meer buiten de piekuren te verplaatsen. Ook het delen van data en het bundelen en uitwisselen van containers op zogenoemde binnenvaartcorridors moeten helpen.