Clicky

dinsdag 22 juli 2025 - 20:13 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSHavensOverslag Rotterdamse haven daalde met 4,1 procent in eerste halfjaar 2025

Overslag Rotterdamse haven daalde met 4,1 procent in eerste halfjaar 2025

ROTTERDAM – De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 met 4,1 procent gedaald naar 211 miljoen ton. Vooral de segmenten droge bulk (-8,9 procent) en natte bulk (-5,3 procent) lieten een forse daling zien. Opvallend is de groei van 2,7 procent in de containeroverslag, gemeten in TEU. In tonnage daalde het containersegment echter met 1,0 procent, onder meer door een afname van het aantal volle exportcontainers.

Het Havenbedrijf spreekt zijn zorgen uit over het gebrek aan investeringen in de industrie. Ondanks positieve stappen vanuit de overheid, zoals het schrappen van de plasticheffing en het herstellen van de subsidieregeling voor ETS-kosten, blijven aanvullende maatregelen nodig. De aangekondigde sluiting van meerdere chemiebedrijven en het verlies van honderden banen onderstrepen de urgentie.

Duidelijke verschillen per segment

De containeroverslag steeg in TEU naar 7 miljoen, vooral dankzij toegenomen import uit Azië en Noord-Amerika. Toch daalde het totale tonnage, door een stijging van het aantal lege containers. De droge bulk kende een gemengd beeld: de aanvoer van agribulk nam sterk toe (+18,6 procent), terwijl kolen (-21,1 procent) en ijzererts en schroot (-12,2 procent) juist fors afnamen. Bij natte bulk was er een lichte stijging in ruwe olie (+2,6 procent) en LNG (+9,0 procent), maar een flinke daling bij minerale producten (-21,5 procent) en overige vloeibare ladingen (-5,9 procent).

Het breakbulksegment, waaronder RoRo en stukgoed, steeg met 1,3 procent. De groei kwam onder andere door toegenomen overslag van offshore-materialen voor projecten zoals Porthos.

Toenemende drukte en wachttijden

De haven had het eerste halfjaar te maken met uitzonderlijke drukte bij de containerafhandeling. Veranderingen in vaarschema’s, weersomstandigheden en werkonderbrekingen zorgden voor langere wachttijden aan landzijde, met name voor binnenvaart en wegtransport. De zeezijde bleef grotendeels onder controle.

Focus op verduurzaming en veiligheid

Ondanks economische tegenwind worden er belangrijke stappen gezet richting een klimaatneutrale haven in 2050. Het CCS-project Porthos boekte voortgang, en de walstroominstallatie voor cruiseschepen aan de Holland Amerikakade is sinds eind maart in gebruik. Verwacht wordt dat dit jaar 75 procent van de cruiseschepen aan walstroom zal worden aangesloten.

Ook op het gebied van veiligheid worden stappen gezet. De haven bereidt zich voor op een grotere rol in defensielogistiek en investeert in digitale weerbaarheid. In 2025 zijn er geen grote cyberincidenten geweest, mede dankzij intensieve samenwerking met partners via Stichting FERM. Ook wordt geëxperimenteerd met digitaal luchtruimbeheer voor drones, gezien het toenemend gebruik ervan.

Financieel stabiel, maar investeringen lager

De financiële resultaten van het Havenbedrijf zijn stabiel. De omzet steeg met 5,2 procent naar 462,3 miljoen euro, terwijl de operationele lasten met 19,4 miljoen toenamen. De EBITDA groeide licht (+1,1 procent) naar 295 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde echter met 4,7 miljoen naar 143,6 miljoen euro, vooral door hogere IT-kosten en eenmalige belastingvoordelen in 2024.

De investeringen kwamen uit op 136,1 miljoen euro, een daling van 17 procent vergeleken met vorig jaar, voornamelijk door eenmalige posten en verschuivingen in projectplanning.

Oproep tot actie

CEO Boudewijn Siemons roept op tot consistent en toekomstgericht beleid: “De haven speelt een sleutelrol in de leveringszekerheid van Europa. Maar zonder een concurrerend industrieklimaat kunnen we die rol niet blijven vervullen. Verdere verduurzaming en strategische autonomie staan op het spel.”

MEER NIEUWS
×