VEENENDAAL – Transportbedrijf P.A. van Rooyen Topmovers – P.A. van Rooyen Logistics heeft als eerste in Europa een volledig elektrische zijlader in gebruik genomen. De levering markeert een belangrijke stap richting emissievrij zwaar transport.
De elektrische zijlader is gebouwd op een Volvo FME 6×2 chassis en voorzien van een Hammar container-zijladersysteem. De opbouw werd gerealiseerd in samenwerking met Jos Mulder Carrosserie B.V. en Bevako BV, die gezamenlijk zorgden voor een hoogwaardige integratie van het afzetsysteem en de zijlader.
Specificaties en veiligheid
De elektrische zijlader is uitgerust met:
- Drie elektromotoren
- Zes accu’s met een gezamenlijke capaciteit van 540 kWh
- Camera Monitoring Systeem (CMS) als vervanging van buitenspiegels
- Geïntegreerde dodehoekcamera
- Volvo Dynamic Steering (VDS) voor verbeterde wendbaarheid
- Vangmuilkoppeling, geschikt voor Lange Zware Vrachtvoertuigen (LZV)
- Veiligheidssystemen die de maximale score van vijf sterren behaalden in de Euro NCAP-beoordeling
Voorloper in elektrisch transport
P.A. van Rooyen toont zich met deze levering opnieuw als een koploper op het gebied van duurzaam transport. Eerder nam het bedrijf al twee elektrische Volvo FEE 4×2 chassis en een elektrische Volvo FME 6×2 chassis in gebruik.
De inzet van deze innovatieve zijlader onderstreept de groeiende toepasbaarheid van elektrisch aangedreven voertuigen in de zware logistiek. Volgens het bedrijf is “de toekomst van transport al begonnen”.