ANTWERPEN – In de eerste helft van 2025 heeft Port of Antwerp-Bruges 137,2 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is een daling van 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De terugval is vooral te wijten aan fors lagere volumes in droge en vloeibare bulk. De containertrafiek daarentegen liet een duidelijke groei zien, ondanks aanhoudende congestie op de terminals. Ook het handelsverkeer met de Verenigde Staten nam sterk toe.
Containers in de lift, maar druk op capaciteit neemt toe
De containeroverslag groeide in tonnage met 3,6 procent tot 77 miljoen ton en in TEU met 3,7 procent tot 6,91 miljoen TEU. Tegelijkertijd stonden de terminals onder zware druk. De congestie, die in heel Noordwest-Europa voelbaar is, werd veroorzaakt door onder andere:
- onregelmatige aankomsten van schepen,
- omvaarten via Kaap de Goede Hoop vanwege de onveilige situatie in de Rode Zee,
- herschikkingen in containerallianties met piekvolumes tot gevolg,
- lage betrouwbaarheid van vaarschema’s, waardoor containers langer blijven staan,
- vakbondsacties die de operatie verder bemoeilijkten.
De gemiddelde verblijftijd van containers steeg naar 7 à 8 dagen (normaal is circa 5 dagen). Aan de waterzijde blijven wachttijden relatief beperkt, maar aan de landzijde is de situatie nijpend. De haven ziet dan ook dringende noodzaak voor extra capaciteit, onder meer via het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen).
Forse daling in bulktrafiek
De overslag van vloeibare bulk daalde met 17,1 procent. Vooral vloeibare brandstoffen, nafta en LNG werden minder verhandeld. Enkel LPG en kerosine lieten groei zien. De overslag van chemicaliën steeg licht door hogere volumes biobrandstoffen.
Ook droge bulk kreeg een klap met een afname van 11 procent, vooral door lagere import van steenkool en bouwmaterialen. Daarentegen nam de aanvoer van meststoffen sterk toe, mede ingegeven door aankomende EU-heffingen op Russische producten.
Gemengd beeld bij stukgoed en RoRo
De overslag van conventioneel stukgoed daalde met 4,3 procent, met name door verminderde trafiek van ijzer en staal. Het RoRo-segment groeide licht met 1,4 procent dankzij hogere volumes vrachtwagens, zwaar materieel en tweedehandswagens. De overslag van onbegeleide vracht daalde met 1 procent.
Sterke groei VS-verkeer
Het handelsverkeer met de Verenigde Staten steeg met 17,2 procent tot 16,4 miljoen ton. Daarmee blijft de VS na het VK de belangrijkste handelspartner van de haven. De invoer uit de VS nam toe met 13,1 procent tot 9,7 miljoen ton, waaronder LNG en containers. De uitvoer steeg zelfs met 23,5 procent tot 6,7 miljoen ton, vooral door brandstoffen en droge bulk.
De containerexport naar de VS bleef stabiel op 303.000 TEU, maar de invoer van volle containers uit de VS steeg met 12,6 procent – een mogelijk teken dat Amerikaanse exporteurs vooruitlopen op Europese maatregelen bij het uitblijven van een handelsakkoord.
Toekomstgericht investeren
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “In een uitdagend economisch klimaat blijven we onze veerkracht tonen. De groei in containertrafiek en de sterke handelsrelatie met de VS bevestigen onze positie als trans-Atlantische toegangspoort. Maar de aanhoudende druk op onze infrastructuur onderstreept de noodzaak van extra containercapaciteit. Met het ECA-project bouwen we gericht aan duurzame groei.”