LUXEMBURG/TEESPORT – Naar aanleiding van het besluit van P&O Ferries om haar vrachtdienst tussen Zeebrugge en Teesport te beëindigen, heeft rederij CLdN aangekondigd haar inzet voor deze verbinding te versterken. De logistieke dienstverlener onderzoekt niet alleen uitbreiding van haar bestaande dienst tussen Zeebrugge en Teesport, maar overweegt ook de lancering van een nieuwe lijndienst tussen Rotterdam en Teesport, afhankelijk van de vraag vanuit de markt.
CLdN startte haar Zeebrugge – Teesport-dienst in 2023 en verhoogde eerder dit jaar de capaciteit. De lijn biedt een directe en betrouwbare verbinding voor vrachteenheden van en naar Noordoost-Engeland en Schotland. Dankzij een langdurige overeenkomst met PD Ports, eigenaar van Teesport, is de dienst verzekerd van continuïteit en stabiliteit.
Teesport, de zesde grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, beschikt over een van de diepste kades voor algemeen gebruik en directe toegang tot de Noordzee via de rivier de Tees. Het havencomplex is uitgerust met een eigen intermodaal railterminal, met onder meer twee dagelijkse treinverbindingen naar Schotland, en biedt uitgebreide logistieke ondersteuning.
CLdN is marktleider op het gebied van RoRo-vrachtvervoer tussen het Europese vasteland en de oostkust van het VK. Via de terminal in Zeebrugge kunnen klanten hun vracht gemakkelijk doorsturen naar één van de drie Britse bestemmingen van CLdN: Purfleet (Londen), Killingholme (Humberside) en Teesport. Dit levert aanzienlijke voordelen op in de ‘last mile’-logistiek door het verminderen van wegtransport en CO₂-uitstoot.
Volgens Gary Walker, Chief Operating Officer bij CLdN, is de vloot onlangs versterkt met twee nieuwe hybride RoRo-schepen, de MV Chaumine en MV Leonine, met een capaciteit van elk 8.400 laadmeter. “Deze schepen stellen ons in staat om onbewaakte vracht over de Noordzee te vervoeren met aanzienlijk lagere CO₂-uitstoot dan onze concurrenten. Met meerdere vertrekpunten vanuit zowel Zeebrugge als Rotterdam bieden we klanten het meest complete aanbod aan vrachtdiensten naar de Britse oostkust,” aldus Walker.
Ook Frans Calje, CEO van PD Ports, ziet de uitbreiding positief tegemoet: “Teesport is een cruciale schakel voor de handelsstromen tussen Noord-Engeland, het Europese vasteland en daarbuiten. We ondersteunen CLdN graag in het versterken van deze essentiële route, die bijdraagt aan een efficiënter en robuuster netwerk.”