GRONINGEN – Met de eerste trein die door het station kon rijden, het doorgeven van de sleutel tot succes en een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage, is vandaag, zondag 13 juli, het vernieuwde station Groningen geopend. De treinen rijden weer, de bouwers hebben even rust en reizigers kunnen vanaf vandaag de treinen bereiken via de nieuwe reizigerspassage waarmee de historische stationshal weer een centrale rol in het station speelt.
Na 64 intensieve dagen en nachten werk, een periode waarin het hoofdstation niet of beperkt bereikbaar was per trein, kunnen dan nu eindelijk alle Groningse en andere reizigers gebruikmaken van het vernieuwde Station Groningen. Van de vier te behalen belangrijke mijlpalen voor de complete verbouwing, zijn twee (de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station) ook daadwerkelijk te gebruiken.
Eerste mijlpaal: reizigerspassage
De meest in het oog springende verandering is de ondergrondse reizigerspassage. Niet alleen een enorme verbetering als het gaat om het bereiken van de perrons, maar ook een nieuwe verbinding tussen het centrum en de Rivierenbuurt. Voetgangers kunnen van zuid naar noord en terug via deze openbare reizigerspassage. De zuidelijke entree is nog niet klaar, omdat de gemeente Groningen daar nog het Zuidplein gaat bouwen.

Bij deze mijlpaal horen ook de drie soorten perronkappen. De grondig gerenoveerde historische perronkappen, de herstelde monumentale kappen en de lichte nieuwe perronkappen.
Tweede mijlpaal: doorkoppeling van treinen
Het was de inwoners van Groningen al opgevallen: alle sporen waren tijdens de 64-daagse werkzaamheden verdwenen. Eerst aan de oostkant en daarna ook aan de westkant. Langzamerhand kwam het spoor weer terug, maar nét even anders dan voorheen. Sporen mét bovenleiding (voor de NS-treinen) en een sporen zonder bovenleiding (voor de Arriva-treinen). Én spoor dat niet meer gestopt wordt door een stootblok, maar langs de perrons doorloopt. Dat betekent dat de treinen van Arriva niet meer per se moeten stoppen en keren, maar dat ze door kunnen rijden. De eerste ‘doorgekoppelde’ trein reed zondagochtend naar Leeuwarden. Door die doorkoppeling hoeven mensen niet meer over te stappen en dat scheelt veel tijd.
Derde mijlpaal in aanbouw: een busstation aan de zuidzijde met bijbehorende busonderdoorgang
Een compleet nieuw busstation is eigenlijk al gebouwd, maar nog niet gereed voor gebruik. Een belangrijk onderdeel van de 64-daagse buitendienststelling was het weghalen van de blauwe brug en de sporen om middenstuk van de busonderdoorgang op zijn plek te zetten. Dat is gelukt waardoor de komende maanden gewerkt kan worden aan het verder afmaken van de busroute naar het busstation en natuurlijk het busstation zelf. Als alles volgens plan verhuizen de bussen halverwege 2026 van de Stationsweg verhuizen naar de zuidkant van het station.

Vierde mijlpaal in ontwikkeling: fietstunnel en fietsenkelder
Wat er wel is, maar nog niet zichtbaar is: de fietstunnel. Die is voor een groot deel gebouwd, met uitzondering van het laatste stuk. Dit stuk, onder het monumentale stationsgebouw door, moet nog worden uitgewerkt vanwege de kwetsbaarheid van het monument. De verwachting is dat deze werkzaamheden nog zeker twee jaar duren.
“We kijken goed terug op de 64-daagse periode waarin het hoofdstation niet bereikbaar was voor onze treinen. Het busvervoer verliep goed dankzij goede voorbereiding en uitvoering. De hinder voor reizigers bleef daardoor gelukkig beperkt. Ik wil iedereen die zich daarvoor heeft ingezet bedanken. Ook ben ik trots op de nieuwe reizigerspassage, deze zorgt ervoor dat veel bewoners en reizigers de prachtige monumentale stationshal weer zullen ervaren”, zegt Luutzen Stellingwerff, NS Regiodirecteur NoordOost.