Clicky

donderdag 10 juli 2025 - 20:12 uur

HomeMEER NIEUWSVerder in het nieuwsACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

ACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

AMSTERDAM – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.

De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Garantieregels

De ACM haalt voorbeelden aan van zaken die fout gaan. Zo geeft een verkoper aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar en verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling. Of een verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mogen deze kosten niet worden berekend.

De ACM legt nu in een brief aan verkopers met voorbeelden uit hoe de garantieregels in de praktijk moeten worden toegepast. Ze krijgen de kans om de werkwijze aan te passen. Na drie maanden controleert de ACM of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de waakhond handhavend optreden door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

ViaANP
MEER NIEUWS