Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 14:39 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTot acht uur wachten: vrachtverkeer Schiphol loopt vast bij afhandelaars

Tot acht uur wachten: vrachtverkeer Schiphol loopt vast bij afhandelaars

SCHIPHOL – De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn “onacceptabel lang” geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

Bij de vrachtafhandeling op Schiphol zijn momenteel vier grote vrachtafhandelaars betrokken, legt Van As uit. Drie van die bedrijven ondervinden problemen. Zo speelt onder meer de verhuizing van vrachtafhandelaar dnata een rol en heeft er recent een overname plaatsgevonden tussen WFS en Menzies, waarbij systemen en processen nog op elkaar afgestemd moeten worden. Ook heeft KLM Cargo een nieuw IT-systeem geïntroduceerd dat volgens Van As nog kinderziektes heeft.

Dit leidt tot lange wachttijden bij afhandelaars voor vrachtwagens die spullen moeten afhalen en brengen. “Er is een soort perfect storm ontstaan waar truckingbedrijven het slachtoffer van zijn.”

Brandbrief

Hoelang deze situatie nog voortduurt, kan Van As niet zeggen. De keten zal gezamenlijk naar een oplossing moeten zoeken, denkt hij. Nederlandse truckers spreken in een brandbrief gericht aan de rest van de keten van een “onwerkbare situatie” en vragen andere partijen om rekening te houden met de vertragingen.

Van As verwacht niet dat producten op den duur de consument niet meer zullen bereiken, omdat er altijd wordt gezocht naar oplossingen om de vracht toch te kunnen verzenden. Wel worden de hogere kosten doorberekend, stelt Van As. Al denkt hij niet dat dit om bedragen gaat waarvan consumenten zullen schrikken. Uiteindelijk geldt volgens hem: “Hoe efficiënter de keten, hoe minder het kost.”

Vrachtafhandelaar dnata laat weten dat er “enkele eerste uitdagingen zijn” sinds de ingebruikname van een nieuwe vrachtfaciliteit op Schiphol, die “helaas bij sommige klanten tot vertragingen heeft geleid”. Het concern zegt maatregelen te nemen om de faciliteit zo snel mogelijk volledig operationeel te krijgen en doet er naar eigen zeggen alles aan om eventuele verstoringen te beperken.

ViaANP
MEER NIEUWS