Clicky

maandag 7 juli 2025 - 18:09 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerRechter: transporteur deels aansprakelijk voor ontbrekende ladingen supermarktgoederen

Rechter: transporteur deels aansprakelijk voor ontbrekende ladingen supermarktgoederen

ROTTERDAM – Een transportbedrijf is door de rechtbank Rotterdam deels aansprakelijk gesteld voor goederen die tijdens transporten tussen een levensmiddelenfabrikant en diverse supermarkten zijn verdwenen. Volgens de fabrikant, gevestigd in Rotterdam, werden er tussen januari en augustus 2023 herhaaldelijk meer pallets met onder andere potten pindakaas opgehaald dan afgeleverd bij klanten. De schade wordt voorlopig geschat op ruim €43.000, maar het exacte schadebedrag moet nog worden gespecificeerd op basis van gewicht en aansprakelijkheidslimieten.

Manco’s en chaotisch laadproces

De rechtszaak draait om tientallen transporten die het logistiek dienstverlener in opdracht van de fabrikant uitvoerde. Daarbij zou bij aflevering bij onder meer distributiecentra van supermarktketens regelmatig blijken dat er pallets of colli ontbraken. De fabrikant stelde dat op basis van vrachtbrieven vaststaat dat het transportbedrijf verantwoordelijk is voor deze zogeheten “manco’s”.

Het transportbedrijf voerde aan dat veel problemen het gevolg waren van een chaotisch laadproces bij de fabrikant zelf. Zo zouden er regelmatig verkeerde stickers op pallets zijn geplakt, geen vrachtbrieven beschikbaar zijn geweest, en moesten chauffeurs zelf ladingen tellen onder tijdsdruk. Volgens verklaringen van chauffeurs stonden pallets bovendien op willekeurige plekken in een overvol magazijn, waardoor vergissingen niet uit te sluiten waren.

Rechtbank: geen opzet, wel aansprakelijkheid

De rechtbank oordeelde dat het transportbedrijf inderdaad niet voor alle manco’s aansprakelijk is. In een aantal gevallen ontbraken er duidelijke vrachtbrieven of waren er plausibele verklaringen voor de verschillen. Voor zestien transporten met aantoonbare verschillen tussen geladen en geleverde goederen, en waar geen voorbehouden zijn gemaakt op de vrachtbrieven, is het bedrijf echter wel aansprakelijk.

De rechter oordeelde dat er geen sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van het transportbedrijf of zijn chauffeurs. Daarom geldt de gebruikelijke aansprakelijkheidsbeperking: maximaal €3,40 per kilogram volgens de AVC, en 8,33 SDR per kilo voor het internationale transport op basis van het CMR-verdrag.

Schadebedrag nog niet vastgesteld

De fabrikant krijgt nu de gelegenheid om het ontbrekende gewicht per zending te specificeren, zodat het schadebedrag kan worden vastgesteld binnen de genoemde limieten. Pas daarna zal de rechtbank een definitief oordeel vellen over de hoogte van de schadevergoeding.

MEER NIEUWS