Clicky

maandag 7 juli 2025 - 16:39 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartBinnenvaartschip Mannheim stoot veel minder CO₂ uit dankzij hybride aandrijving met PACCAR-motoren

Binnenvaartschip Mannheim stoot veel minder CO₂ uit dankzij hybride aandrijving met PACCAR-motoren

EINDHOVEN – Hoe standaard de Mannheim er van buiten wellicht ook uitziet, onderhuids is het bijna 200 meter lange binnenvaartschip meer dan revolutionair. In de machinekamer prijkt namelijk een hightech diesel-elektrische aandrijflijn, waarvan het hart wordt gevormd door vijf PACCAR MX-13 motoren. DAF Components leverde de krachtbronnen.

Mede dankzij die bij DAF in Eindhoven gebouwde 530 pk sterke krachtbronnen, is de Mannheim tot zo’n 30 procent zuiniger. Ook heeft het schip dankzij de PACCAR MX-13 motoren een vijf keer lagere NOx-uitstoot dan een vergelijkbaar vaartuig met conventionele aandrijflijn. Bovendien maakt de diesel-elektrische installatie de 4.600 ton zware Mannheim ook aanzienlijk stiller en comfortabeler. Het vaartuig wordt door Rhenus Partnership – onderdeel van de Duitse logistieke specialist Rhenus Groep – ingezet voor transport tussen Zuid-Duitsland, Antwerpen en Rotterdam.

Innovatieve diesel-elektrische aandrijflijn

Het idee voor de toepassing van een diesel-elektrische aandrijflijn kwam van Rhenus. Voor de uitvoering werd Vink Diesel benaderd. Het Sliedrechts familiebedrijf kreeg de opdracht de Mannheim te voorzien van een aandrijflijn met vijf PACCAR MX-13 motoren. Deze modulair geschakelde motoren, geleverd door NPS Driven, drijven elk een eigen generator aan, die vervolgens de twee elektromotoren – en daarmee de twee schroeven – van het vaartuig van kracht voorzien.

Varen zonder uitstoot

De aandrijflijn is goed voor maximaal 2.650 pk (1.946 kW) vermogen. Een innovatief power management systeem bepaalt hoeveel MX-13 motoren er draaien en met hoeveel vermogen. Als de Mannheim maximaal beladen is en stroomopwaarts vaart, zullen alle motoren worden aangesproken om samen de maximale hoeveelheid elektriciteit te genereren. Bij het stroomafwaarts varen, is daarentegen soms maar de inzet van één motor nodig. Die flexibiliteit levert een significante brandstofbesparing op en een grote reductie van CO2-emissies.

Een extra batterij en een toegevoegde krachtbron op waterstof maken het zelfs mogelijk de motoren tijdelijk uit te schakelen, waardoor er in havens geheel elektrisch – en dus emissieloos – gemanoeuvreerd kan worden. Ook tijdens de passage van steden langs de rivieren kan de Mannheim kortstondig zonder uitstoot varen.

Zuiniger, schoner, stiller

“Deze oplossing biedt grote voordelen”, zegt Peter van der Heijden, directeur van NPS Driven. “De PACCAR MX-13 motoren zijn ongekend zuinig en draaien bovendien alleen wanneer ze nodig zijn. Ten opzichte van een vergelijkbare conventionele aandrijflijn, daalt het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot hierdoor met 30 procent. Omdat Rhenus voor HVO als brandstof heeft gekozen, valt de CO2-emissie nog eens 90 procent lager uit. Bovendien stoten de PACCAR MX-13 motoren 5 keer minder NOx uit dan de schoonste scheepsmotoren op de markt.”

Revolutionaire aandrijflijn, hoge inzetbaarheid

“Voor een revolutionaire aandrijflijn als deze zochten we de meest efficiënte en meest schone krachtbron op de markt. De door DAF geleverde PACCAR MX-13 motor kwam op alle fronten als beste oplossing naar voren”, aldus Robert Graf-Potthoff, technisch inspecteur bij Rhenus.

“Het feit dat de PACCAR MX-13 motoren veel minder vaak onderhoud nodig hebben dan reguliere scheepsmotoren, vergoot de inzetbaarheid van het schip.”

MEER NIEUWS