Clicky

maandag 30 juni 2025 - 17:54 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSOpenbaar VervoerMeer dan 2.500 Mercedes-Benz eCitaro’s in gebruik bij Europese vervoersbedrijven

Meer dan 2.500 Mercedes-Benz eCitaro’s in gebruik bij Europese vervoersbedrijven

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MANNHEIM – De elektrische Mercedes-Benz eCitaro stadsbus is bezig aan een sterke opmars binnen het Europese openbaar vervoer. Sinds de start van de serieproductie eind 2018 zijn er inmiddels meer dan 2.500 exemplaren geproduceerd en geleverd aan vervoersbedrijven in onder meer Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland en Polen. Ook Nederlandse en Belgische vervoerders maken gebruik van de geavanceerde zero-emissiebus.

Volgens Daimler Buses heeft de eCitaro zich ontwikkeld tot een betrouwbare, veilige en economische oplossing voor stedelijke mobiliteit. “We blijven de eCitaro verder ontwikkelen, met innovatieve aandrijfvormen en toonaangevende veiligheidssystemen,” aldus Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services.

Van batterij-elektrisch tot waterstofhybride en volledig H2-bedrijf

De eCitaro begon als 12 meter lange batterij-elektrische solobus, maar is intussen beschikbaar in diverse varianten, waaronder een 10,6 meter korte versie (eCitaro K) en een 18,1 meter lange gelede bus (eCitaro G). De bussen zijn uitgerust met de nieuwste generatie NMC3-accupakketten (tot 686 kWh), waarmee lange actieradiussen haalbaar zijn.

Sinds 2023 biedt Mercedes-Benz ook brandstofcelvarianten van de eCitaro aan. Deze zijn voorzien van een 60 kW waterstof-brandstofcel als range extender, met tanks op het dak. Vanaf 2025 kan de eCitaro fuel cell in de zogeheten “H2-modus” zelfs volledig op waterstof rijden, zonder externe laadbehoefte.

Vanaf 2026 worden alle eCitaro-modellen uitgerust met NMC4-accu’s die nog hogere energiedichtheid, langere levensduur en snellere laadtijden mogelijk maken (tot 300 kW).

Efficiënt energieverbruik en thermisch beheer

Het innovatieve thermomanagement van de eCitaro zorgt ervoor dat tot 40 procent minder energie nodig is voor verwarming en koeling vergeleken met conventionele dieselbussen. Zo wordt het interieur onder meer verwarmd met een warmtepomp en worden accu’s op optimale temperatuur gehouden voor maximale efficiëntie.

Uitzonderlijke veiligheid en digitale ondersteuning

De eCitaro is standaard uitgerust met diverse veiligheidssystemen zoals Sideguard Assist, Frontguard Assist, verkeersbordherkenning, bandenspanningscontrole en een alcoholslot-interface. Ook zijn antivirale luchtfilters standaard. Optioneel zijn 360° camera’s, MirrorCam en noodremsystemen beschikbaar.

Flexibele laadinfrastructuur

De eCitaro biedt verschillende laadoplossingen: via stekker (meerdere posities), pantograaf of laadrails, al dan niet gecombineerd. Daimler Buses levert daarnaast totaaloplossingen voor elektrische mobiliteit, inclusief laadinfrastructuur en digitale services vanuit de fabriek.

Met deze mijlpaal van 2.500 geleverde exemplaren bevestigt de eCitaro zijn sterke positie als elektrisch werkpaard van het stadsvervoer in Europa.

MEER NIEUWS
×