SNEEK – Weggebruikers op de N7 zien het bouwsel stukje bij beetje verrijzen: een imposante loods rondom de Krúsrakbrug. Deze tijdelijke constructie speelt een centrale rol in de grootschalige renovatie van de brug, die kampt met houtrot en scheurvorming.
De Krúsrakbrug, een houten brug uit 2008, wordt momenteel ingepakt in een groen-oranje-witte loods van 21 meter hoog en 800 vierkante meter groot. De loods is nodig om de brug volledig droog te maken voor de renovatie, aldus Martien Tolboom, projectmanager van aannemer Koninklijke Oosterhof Holman.
“In de geïsoleerde loods kunnen we de temperatuur flink opvoeren, wat het droogproces versnelt. Tegelijkertijd beperken we zo de overlast door stof en geluid voor de omgeving.”
De bouw van de loods begon begin juni met het heien van funderingspalen en is naar verwachting in totaal zeven weken werk. Zodra de loods volledig is opgebouwd, wordt de temperatuur binnen opgestookt tot 20 graden. Daarna worden steigers geplaatst om toegang te krijgen tot alle houten delen van de brug.

Na een grondige schoonmaak volgt een stilstand van twee maanden waarin de brug wordt door- en door gedroogd met behulp van heaters, ventilatoren en drogers. De temperatuur loopt in die fase op tot 35 à 40 graden. In totaal wordt naar schatting zo’n 20.000 liter vocht aan de brug onttrokken.
Na het droogproces kunnen de aangetaste houten delen worden vervangen en krijgt de brug een beschermende coating. “Zo kan de brug weer jarenlang mee,” zegt Tolboom.
De loods is demontabel en wordt na afronding van de renovatie mogelijk hergebruikt.