Clicky

donderdag 19 juni 2025 - 17:26 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEuropese Commissie: markt voor uitstootvrije vrachtwagens ontwikkelt zich volgens verwachting

Europese Commissie: markt voor uitstootvrije vrachtwagens ontwikkelt zich volgens verwachting

BRUSSEL – De Europese Commissie concludeert in een nieuwe mededeling dat de marktintroductie van uitstootvrije zware bedrijfsvoertuigen (HDV’s) grotendeels verloopt zoals verwacht bij de invoering van de Europese laadinfrastructuurverordening (AFIR). Ook de verplicht gestelde infrastructuurdoelen voor 2030 lijken in lijn met de verwachte groei van het aantal voertuigen.

Forse groei verwacht in elektrische vrachtwagens

Volgens de Commissie zal de uitstootvrije HDV-vloot in 2030 naar verwachting bestaan uit 410.000 tot 600.000 voertuigen. Tot 90 procent daarvan zal bestaan uit batterij-elektrische vrachtwagens. Deze inschatting is gebaseerd op marktonderzoek en gesprekken met stakeholders, en houdt rekening met de aangescherpte CO₂-normen voor nieuwe zware voertuigen.

Batterij-elektrisch duidelijk in de meerderheid

Sinds de invoering van AFIR hebben de verschillende aandrijftechnologieën zich in uiteenlopend tempo ontwikkeld. Fabrikanten richten hun investeringen overwegend op batterij-elektrische aandrijflijnen. Eind 2024 waren er al meer dan 100 batterij-elektrische modellen op de markt, geschikt voor uiteenlopende toepassingen, ook in het segment boven de 7,5 ton.

Waterstoftechnologie ontwikkelt zich langzamer. Er zijn circa 20 waterstof-elektrische modellen in kleine series beschikbaar, terwijl de eerste modellen met een waterstofverbrandingsmotor naar verwachting in 2025 op de markt verschijnen.

Infrastructuurdoelen AFIR dekken basisbehoefte

De Commissie stelt dat de verplichte uitrol van laadinfrastructuur en waterstofstations onder AFIR – met name langs het TEN-T-netwerk en in stedelijke knooppunten – naar verwachting ongeveer 50 procent van de totale benodigde infrastructuur in 2030 zal afdekken. Dit sluit aan bij het AFIR-doel om een minimaal, dekkend netwerk te realiseren, waarna marktpartijen op basis van vraag verdere uitbreiding realiseren.

Voorlopige balans: basis op orde, verdere analyse volgt

De Commissie concludeert dat er inmiddels voor alle segmenten en toepassingen uitstootvrije vrachtwagens beschikbaar zijn in serieproductie. In de beginfase zal de markt vooral gedomineerd worden door batterij-elektrische trucks. De rol van waterstofvoertuigen blijft voorlopig onzeker.

De huidige AFIR-doelen zijn volgens de Commissie voldoende als minimumvoorziening voor de verwachte voertuiginzet. In 2026 volgt een diepgaandere analyse in het kader van de geplande herziening van de verordening.

De AFIR-verordening (2023/1804) verplicht lidstaten tot het aanleggen van minimale laadinfrastructuur voor zwaar vervoer langs hoofdvervoersassen en in stedelijke gebieden. De mededeling van de Commissie heeft als doel om te toetsen of deze doelen nog passen bij de technologische ontwikkelingen en marktverwachtingen.

MEER NIEUWS
×