DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt dat het aantal klachten over de kwaliteit van postbezorging vorig jaar fors is toegenomen. De klachten gaan steeds vaker over post die te laat of helemaal niet aankomt. Tegelijkertijd constateert de markttoezichthouder dat de hoeveelheid post afneemt, terwijl het aantal verstuurde pakketten toeneemt.
Volgens de ACM werd het afgelopen jaar 86 procent van de post de volgende dag bezorgd. Daarmee ligt de postbezorging opnieuw onder de wettelijke norm van 95 procent, net als in voorgaande jaren. Sinds in ieder geval 2020 is een dalende trend te zien.
De toezichthouder stelt dat zowel de zakelijke als consumentenpost is afgenomen, maar dat de daling het sterkst was in dat laatste segment. Desondanks maakt consumentenpost slechts 5 procent uit van de totale nationale poststroom. 95 procent van de verstuurde brieven betreft zakelijke post, waaronder ook die van overheidsinstanties.
Aziatische webwinkels
Het aantal verstuurde pakketten nam vorig jaar wel toe. Het valt de ACM daarbij op dat het aantal internationale pakketten harder stijgt dan de omzet die daarmee gepaard gaat. De toezichthouder verklaart dat verschil onder meer door de populariteit van Aziatische webwinkels, zoals AliExpress en Shein. Daar komen veel pakketjes vandaan die vaak goedkoper worden verstuurd.
De ACM houdt enkel toezicht op de kwaliteit van de Universele Postdienst (UPD), die PostNL moet uitvoeren. Daaronder valt ongeveer 15 procent van alle nationale en internationale post.
PostNL merkt al langer dat steeds minder Nederlanders brieven versturen en ontvangen. De postdivisie van het bedrijf staat daardoor onder financiële druk. PostNL heeft de overheid daarom om een tijdelijke financiële bijdrage gevraagd om de postbezorging in stand te kunnen houden. Dat is volgens het bedrijf nodig zolang de Postwet niet wordt aangepast zodat PostNL langer kan doen over het bezorgen van post.