DOVER/CALAIS – Voor het eerst is, volgens P&O Ferries, een zware elektrische vrachtwagen met lading succesvol het Kanaal overgestoken per veerboot. De grensoverschrijdende rit van Dover naar Calais werd uitgevoerd in samenwerking tussen logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel, P&O Ferries en truckfabrikant Renault Trucks. De truck voltooide zijn rit op een Kuehne+Nagel-depot in Frankrijk en keerde daarna terug naar het Verenigd Koninkrijk.
De overtocht vond plaats op de nieuwste hybride veerboot van P&O Ferries, de P&O Liberté. Dit schip stoot volgens P&O tot 40 procent minder CO₂ uit dan conventionele veerboten op dezelfde route. Dankzij het dubbelzijdige ontwerp, de inzet van SmartShip-technologie en een geoptimaliseerde vaarschema en snelheid, draagt het schip bij aan efficiënter en duurzamer goederenvervoer.
De succesvolle overtocht markeert een belangrijke mijlpaal voor emissiearm transport in Europa. Het toont aan dat elektrische vrachtwagens ook op internationale routes operationeel inzetbaar zijn. Daarnaast biedt vervoer per ferry een veilig en wettelijk haalbaar alternatief voor tunnels, waar voor voertuigen met lithium-ionbatterijen soms beperkingen gelden vanwege brandveiligheidsrisico’s – zoals in de Gotthardtunnel in Zwitserland.
Tot nu toe had geen enkele zware elektrische truck met lading deze ferryroute tussen het VK en het Europese vasteland afgelegd. De vertraging komt onder meer door het beperkte aanbod van dit soort voertuigen en de nog beperkte actieradius, wat langeafstandstransport bemoeilijkt.
Met deze proef willen de betrokken partijen aantonen dat elektrisch vrachtvervoer over langere afstanden haalbaar is. Ze hopen dat de geslaagde rit het vertrouwen in elektrische vrachtwagentechnologie vergroot, het gebruik ervan versnelt en bijdraagt aan een bredere omslag naar duurzame vrachtvloten.
De route Dover–Calais is van groot belang voor het goederenverkeer tussen het VK en Europa en wordt hiermee nadrukkelijker op de kaart gezet als toekomstige ‘groene corridor’ voor vrachtvervoer.