GÖTEBORG – De haven van Göteborg heeft een belangrijke stap gezet richting verduurzaming van de scheepvaart. De haven tekende onlangs een contract voor de bouw van een nieuw transformatorstation dat de container- en autoterminals van walstroom gaat voorzien. Hiermee wordt de aanleg van walstroomaansluitingen voor zowel containerschepen als auto-/RoRo-schepen mogelijk vóór 2030.
Het transformatorstation zal zeven ligplaatsen kunnen bedienen: vijf in de containerterminal en twee in de autohaven. “Dit is een belangrijke mijlpaal die ons aanzienlijk dichter bij walstroomaansluitingen voor containerschepen en RoRo-verkeer brengt”, aldus Magnus Nordfeldt, hoofd van Business Area Cargo bij de haven van Göteborg.

Grote CO₂-reductie mogelijk
Met OPS (Onshore Power Supply) kunnen schepen tijdens hun verblijf aan de kade gebruik maken van elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen. Dit verlaagt de uitstoot van CO₂, zwavel- en stikstofoxiden aanzienlijk. Alleen al bij de aansluiting van containerschepen verwacht de haven jaarlijks minstens 5.600 ton CO₂-uitstoot te besparen. Ook de werkomstandigheden in de haven en de lokale luchtkwaliteit profiteren mee.
Vanaf 2030 stelt de Europese Unie walstroom verplicht voor schepen boven de 5.000 bruto ton, en met deze investering bereidt de haven zich hier proactief op voor. Walstroom is overigens al beschikbaar bij de Ro-Ro, Ro-Pax en energieterminals in Göteborg.
Bouw start in tweede kwartaal 2025
De bouw van het transformatorstation, met een vermogen van 19 MVA, is gegund aan AF Bygg Väst, onderdeel van het Zweedse bouwconcern AF Gruppen. De opdracht heeft een waarde van 129 miljoen Zweedse kroon (circa 11,4 miljoen euro). De werkzaamheden starten in het tweede kwartaal van 2025 en de oplevering staat gepland voor maart 2027.
Het project wordt deels gefinancierd door het Europese fonds Connecting Europe Facility (CEF), dat circa 90 miljoen kroon bijdraagt. De totale investering voor het volledige walstroomproject – inclusief kabels en schakelkasten – bedraagt naar schatting 600 miljoen kroon (ongeveer 52,8 miljoen euro).
Met deze ontwikkeling versterkt Göteborg zijn positie als koploper op het gebied van duurzame maritieme infrastructuur in Europa.